2017-08-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Hur kan Tesla vara nya apple för bilar när företaget går - miljarder € på sina bilar varenda år ? Nej, Tesla är ingen 1 i bil branschen då märken som Volvo är bättre bilar

Det är alldeles för tidigt med renodlade el-bilar men när de större väletablerade märken som Mercedes, Bmw, VW, Volvo går fullt ut med el så kommer det bli en annan branch

Sägs iofs att Tesla gör 20-25% vinst på varje såld Model S/X. Men sen utvecklar de nya modeller, bygger batterifabriker och annat som kostar en jävla massa pengar... Man återinvesterar i verksamheten helt enkelt.

Och ja, mycket kommer hända inom 5 år. Teslas storhet är att de visat att det går och tvingar mer eller mindre de etablerade att hänga på.
Citera
2017-08-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Varifrån Musk fått pengarna?
Han sålde väl sin lilla koncept Paypal för en spänn eller två.

Tesla och övriga elbilar, jodå, bara de får ordning på pris, räckvidd och den något miljövidriga tillverkningen av batterier.
Just nu känns det lite som Brasiliansk etanol. Man tokbränner olja för att klämma ur några droppar etanol och skövlar regnskog för processen.
Produkten är bra men vägen till den är mest skit rakt igenom.

Tesla och Iphone, blir Teslan lika bra som en IPhone kommer 70% av oss att köra Tesla.

Visst är en Tesla dyr. Jag betalade 978 tusen för min. Men motsvarande BMW 5-serie skulle ha kostat 650 tusen också. Och den måste jag tanka för dyra pengar och betala fullt förmånsvärde för. Det betyder faktiskt att Teslan är betydligt _billigare_ för mig.

Men jag håller med. Det saknas enklare och billigare elbilar med lång räckvidd som är fullstora. Och framförallt saknas det snabbladdarnätverk. Det finns bara Tesla att välja på om man ska ha den som förstabil.

Räckvidden är inget problem alls. Jag kommer ca 35 mil med min. De dagar per år jag kör längre än så (inte många) laddar jag gratis längs vägen. Det är oftast dags för lunch/middag ändå efter 3-4 timmar bakom ratten. Till vardags toppar man upp batteriet hela tiden. Man kör inte upp allt och laddar fullt. Ett annat sätt att tänka på. Jag har full tank varje morgon helt enkelt.

Batteritillverkningen har jag dålig koll på men Teslas egen gigafactory ska väl drivas med solceller har jag för mig. Återvinning/alternativ användning av uttjänta batterier kommer helt säker framöver. Dessutom forskas det för fullt på nya batteritekniker. För mig är det självklart att batteribilar kommer vinna över t ex vätgas. Att framställa vätgas är väldigt energikrävande och infrastrukturen med mackar och transporter är en mardröm då gasen måste trycksättas så hårt för att inte ta så stor plats.
Citera
2017-08-15, 15:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Varifrån Musk fått pengarna?
Han sålde väl sin lilla koncept Paypal för en spänn eller två.

Tesla och övriga elbilar, jodå, bara de får ordning på pris, räckvidd och den något miljövidriga tillverkningen av batterier.
Just nu känns det lite som Brasiliansk etanol. Man tokbränner olja för att klämma ur några droppar etanol och skövlar regnskog för processen.
Produkten är bra men vägen till den är mest skit rakt igenom.

Tesla och Iphone, blir Teslan lika bra som en IPhone kommer 70% av oss att köra Tesla.

Musks karriär:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk

Ebay köpte PayPal för 1,5 miljarder dollar. Musk ägde 11,7% till ett värde av 165 miljoner dollar.

Lön: 69 989 dollar (2013)
Förmögenhet 2015: 13,2 miljarder amerikanska dollar

Etanoltillverkning:
Det kommer ut 5 ggr mer energi än som sätts in!!! Detta i Sverige som kör med spannmål. I Brasilien kör man med sockerrör.

Google är din vän.

Citat:
7. Hur mycket energi stoppar man in i etanolproduktionen och hur mycket får man ut?
Svar: Etanol från Lantmännen Agroetanols nya anläggning i Norrköping har ett högt energiutbyte. Inklusive biprodukter kan den etanolen uppnå ett energiutbyte på 1:5. Det innebär att fem gånger mer energi kommer ut – i form av etanol, proteinfoder, kraftvärme och biogas – än vad som sätts in i produktionskedjan.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-08-15 kl. 15:31.
Citera
2017-08-15, 15:53
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om en BRF sätter upp laddare och debiterar brukarna vad det kostar så är väl ekonomin löst?

Ja - och där blev det 50+ tkr i kostnad för ägaren som ju kör gratis (vad ni säger) - hur många mil måste man köra med den gudomliga elbilen för att tjäna in den kostnaden?

Citat:
Ursprungligen postat av DirkDC
Men kom igen, måste du ladda när bilen står på gatan, räcker det inte med att din arbetsgivare erbjuder detta när du arbetar, en del gör detta.

Hur gör du på semestern då? Säg att du har 5-6 veckor semester i sträck - skall du åka till jobbet ändå, enbart för att ladda bilen?
Senast redigerad av frange 2017-08-15 kl. 15:56.
Citera
2017-08-15, 15:56
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Musks karriär:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk

Ebay köpte PayPal för 1,5 miljarder dollar. Musk ägde 11,7% till ett värde av 165 miljoner dollar.

Lön: 69 989 dollar (2013)
Förmögenhet 2015: 13,2 miljarder amerikanska dollar

Etanoltillverkning:
Det kommer ut 5 ggr mer energi än som sätts in!!! Detta i Sverige som kör med spannmål. I Brasilien kör man med sockerrör.

Google är din vän.

Ja, Musk har alltså tjänat en spänn eller två på Paypal.
Rätt eller fel?

Brasiliansk etanol som jag beskriver utvinns med hjälp av stora fabriker som drivs av olja samt att en och annan del av regnskogen får stryka på foten?
Rätt eller fel?

Batteritillverkning är tämligen djävla miljövidrig och lämnar stora spår efter sig i naturen och är en stor producent av farligt avfall.

Vad har du på något sätt tillfört eller korrigerat i mitt inlägg?

Google är bra men man måste förstå att stapla helt ovidkommande fakta såsom svensk etanoltillverkning på hög helt utanför vad jag åsyftade med brasiliansk tillverkning kontra batteriproduktion så blir det löjligt.
Fakta är en sak men du kunde lika gärna ha tagit fram fakta om en rymdstation istället.

Du förstod inte liknelsen att brasiliansk etanoltillverkning har en hård miljöpåverkan precis som batteritillverkning?

Google är din vän men kan göra folk till Googleidioter som inte ser sammanhang och syfte utan tror lite "random shit-fakta" som man Googlar fram är rätt ut diskussionssynpunkt.

Läs, tänk, reflektera och diskutera, det är konstformen på Flashback.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2017-08-15 kl. 15:59.
Citera
2017-08-15, 16:00
Bannlyst
Jag försvarar inte fossila drivmedel, tvärtom, förbränningsmotorn är ett helt idiotiskt koncept som stått stilla med samma värdelösa verkningsgrad i 100 år, jämfört med flygen och tågens utveckling under samma tidsperiod så är det uppenbart helt idiotiskt, jag är ingen motståndare till elbilar, anser att infrastrukturen för att möta den annalkande "boomen" saknas helt och hållet
Det jag ifrågasätter med fenomenet elbilar är att det idag inte finns en infrastruktur för att möta en 50% bilpool som drivs av enbart el.

Om tusentals fordon i tex Stockholm helt plötsligt ska drivas med enbart el, måste en hel del till för att elbilar ska tilltala den stora massan.
Då måste laddare sättas ut på offentliga platser som köpcentrum, infartsparkeringar och andra offentliga platser, och då räcker det inte med 3 uttag på centrumparkeringen, då ska kanske hälften av p-platserna utrustas med ladduttag.
Uppvärmda p-garage som saknar motorvärmaruttag (vilket är en majoritet av alla garage under marknivå i Stockholmstrakten), alla dessa exempel ska ha dit en elektriker, en markentreprenör, kablage, uttag osv ska monteras, administration från nätägare som Fortum och vattenfall.
Detta kommer medföra en enorm engångskostnad, och min fråga kvarstår, vem eller vilka ska stå för denna enorma engångskostnad....

Visst för att människan är finurlig och lyckats sätta folk på månen, men sist jag kollade är inte människan givmild och gödslar med miljoner utan någon form av kickback, som oftast landar på slutkonsumenten.

Även ni elbilsägare måste förstå att vi inte konkurrerar ut fossila drivmedel med att varannan arbetsgivare erbjuder elbilsladdning på 5 av sina 100 p-platser, laddstolpar och uttag måste i sådana fall bli ett naturligt inslag i stadsmiljön, och vem betalar detta?
Citera
2017-08-15, 18:29
Medlem
En enkel laddbox kostar inte "50'+", läs på.

I Kalifornien är det lagstadgat att alla nya parkeringsplatser ska ha en viss procent platser med ladduttag, de övriga platserna ska vara förberedda med dragna kabelrör. Jätteenkelt.

En laddbox kostar idag 5-10000+ installation, när det tar fart kommer de kosta mycket mindre än så. Det är inte mer än ett uttag med lite skyddselektronik, själva laddaren sitter ju i bilen.

På min arbetsplats finns en stor parkering med kanske 70-80 motorvärmarstolpar med två uttag i varje. Har aldrig hört att det vart nåt problem.
Citera
2017-08-15, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
En enkel laddbox kostar inte "50'+", läs på.

I Kalifornien är det lagstadgat att alla nya parkeringsplatser ska ha en viss procent platser med ladduttag, de övriga platserna ska vara förberedda med dragna kabelrör. Jätteenkelt.

En laddbox kostar idag 5-10000+ installation, när det tar fart kommer de kosta mycket mindre än så. Det är inte mer än ett uttag med lite skyddselektronik, själva laddaren sitter ju i bilen.

På min arbetsplats finns en stor parkering med kanske 70-80 motorvärmarstolpar med två uttag i varje. Har aldrig hört att det vart nåt problem.

Okej, jag läser på!

https://www.wallbox.com/en-SE/products/commander/

http://www.garo.se/ladda-elbilen/vara-produkter
Du får själv ringa Garo och kolla vad deras produkter kostar

Och då jag inte är upplyst kanske du kan upplysa mig om vad timpenningen för en elektriker är?
Tar för givet att du har benkoll på ATL-listan och kan prissätta:
*förläggning av kanalisation
*framdragning av kabel för kännedom ligger hyllpriset på 5G2,5kvmm ,som behövs om det ska vara 16A och klara utlösningsvillkor över längre sträckor, på ca 200kr per meter beroende på kopparpriset, en elentrprenör får grova rabatter på detta, men det skvallrar en del om att det inte är "bara".
*Eventuell komplettering/utbyggnad av elcentral och uppsäkring.
*ska installationen ske ute i mark och under bar himmel, kan du väl upplysa om timhyran av grävmaskin och grävmaskinist?

Ovan nämnda kostnadsexempel är fasta och inget som kommer att minska för att det "tar fart"...

Jag upprepar frågeställning, vem ska ta denna nota, som är ett måste om elbilar ska slå på bred front och bli ett seriöst alternativ för alla bilister och ta steget från fluga till ett seriöst alternativ?

Förresten, kul att det är lagstadgat med laddstolpar i Kalifornien, där vi bor och verkar som diskuterar i denna tråd, verkligen kul.....
Citera
2017-08-15, 22:48
Medlem
https://evconnect.se/collections/stationara-laddare/products/typ-2-socket-16a-1-fas-230v
Går garanterat att få rätt feta mängdrabatter också.

Det är klart att det kommer kosta lite pengar, ungefär i paritet med motorvärmare. Kanske t.o.m lite mer. Varför får det inte göra det? Det man får för pengarna är t.ex renare luft, tystare närmiljö, en chans att rädda jordklotet från undergång, ett usa som inte behöver härja i Mellanöstern, en betydligt driftsäkrare fordonsflotta, ett Sverige som inte är beroende av oljeimport och massor med andra fördelar.
Jag tror de där tusenlapparna är väl investerade.

Vad får man för pengarna när man sätter upp motorvärmarstolpar? Det verkar ju gå att göra utan att världsekonomin havererar.
Citera
2017-08-15, 22:57
Medlem
Ett förslag på finansiering av ladduttag skulle kunna vara koldioxidskatten som infördes just för sånt här. Den är naturligtvis en bluff som de flesta andra punktskatter, men ändå...
Citera
2017-08-15, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
https://evconnect.se/collections/stationara-laddare/products/typ-2-socket-16a-1-fas-230v
Går garanterat att få rätt feta mängdrabatter också.

Det är klart att det kommer kosta lite pengar, ungefär i paritet med motorvärmare. Kanske t.o.m lite mer. Varför får det inte göra det? Det man får för pengarna är t.ex renare luft, tystare närmiljö, en chans att rädda jordklotet från undergång, ett usa som inte behöver härja i Mellanöstern, en betydligt driftsäkrare fordonsflotta, ett Sverige som inte är beroende av oljeimport och massor med andra fördelar.
Jag tror de där tusenlapparna är väl investerade.

Vad får man för pengarna när man sätter upp motorvärmarstolpar? Det verkar ju gå att göra utan att världsekonomin havererar.

7e gången gilt, vem ska betala det enorma kalaset för att få upp så mycket laddstolpar och laddplatser att det blir ett seriöst alternativ till bensin och diesel?
Och nej, det kostar inte lite pengar, om en BRF med 60-70 garageplatser ska ha laddare på 2/3, i vilken föreningstämma kommer en majoritet i en omröstning rösta för att miljonbelopp sla läggas på 50 ladduttag?
Citera
2017-08-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
7e gången gilt, vem ska betala det enorma kalaset för att få upp så mycket laddstolpar och laddplatser att det blir ett seriöst alternativ till bensin och diesel?
Och nej, det kostar inte lite pengar, om en BRF med 60-70 garageplatser ska ha laddare på 2/3, i vilken föreningstämma kommer en majoritet i en omröstning rösta för att miljonbelopp sla läggas på 50 ladduttag?

Så stora pengar är det inte. I norra Sverige kryllar det av motorvärmarstolpar. Det behövs egentligen inget mer för att ladda elbilar heller.

För övrigt kommer det i framtiden höja värdet på lägenheten om det ingår laddplats. Lite som när fibern kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in