2017-08-14, 21:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Försöker förtydliga min frågeställning kring elbilsladdning och kostnaden det medför...

Du kan omöjligt läst igenom all info på länkarna.
Det finns hur många lösningar som helst och det fanns prisuppgifter att kolla på.

Om en BRF sätter upp laddare och debiterar brukarna vad det kostar så är väl ekonomin löst?
I min förening debiteras bastu och gym på hyran och man bokar med en sån bricka. Så den infrastrukturen finns redan så man behöver inte koppla in sig på andra nät för att de ska sköta debiteringen.

Man behöver inte ha en laddare för varje bil i ett garage. Man kan ladda via motorvärmarna som redan finns. Man kan ha ett antal platser där man kan ladda lite snabbare och till de platserna bokar man tid motsvarande hur man bokar tvättstuga, bastu, gym o.s.v.
Tänk på att det tar inte så lång tid att ladda bilen med en sådan laddare och en laddning räcker för 30 mils körning. Då blir det ju inte varje dag du laddar om du bara jobbpendlar.

Om du nu har bosatt dig där det inte går att ha fossilbil så löser inte elbilen det heller.

I Tyskland och England bygger man om lyktstolpar för laddning:
https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls

Det finns tydligen ett svenskt företag som har den lösningen också. Läs alla avsnitten på emobility.
Laddning från belysningsnätet.
Laddning i befintlig motorvärmaruttag.
Wallbox.

En intressant punkt du hade i listan är den här:
Citat:
*inventera centralen och konstatera att den är för klen
Varför skulle man konstatera att den är för klen? Man ska väl konstatera att den räcker?
Senast redigerad av PeterNoster 2017-08-14 kl. 21:17.
Citera
2017-08-14, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du kan omöjligt läst igenom all info på länkarna.
Det finns hur många lösningar som helst och det fanns prisuppgifter att kolla på.

Om en BRF sätter upp laddare och debiterar brukarna vad det kostar så är väl ekonomin löst?
I min förening debiteras bastu och gym på hyran och man bokar med en sån bricka. Så den infrastrukturen finns redan så man behöver inte koppla in sig på andra nät för att de ska sköta debiteringen.

Man behöver inte ha en laddare för varje bil i ett garage. Man kan ladda via motorvärmarna som redan finns. Man kan ha ett antal platser där man kan ladda lite snabbare och till de platserna bokar man tid motsvarande hur man bokar tvättstuga, bastu, gym o.s.v.
Tänk på att det tar inte så lång tid att ladda bilen med en sådan laddare och en laddning räcker för 30 mils körning. Då blir det ju inte varje dag du laddar om du bara jobbpendlar.

Om du nu har bosatt dig där det inte går att ha fossilbil så löser inte elbilen det heller.

I Tyskland och England bygger man om lyktstolpar för laddning:
https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls

Det finns tydligen ett svenskt företag som har den lösningen också. Läs alla avsnitten på emobility.
Laddning från belysningsnätet.
Laddning i befintlig motorvärmaruttag.
Wallbox.

En intressant punkt du hade i listan är den här:

Varför skulle man konstatera att den är för klen? Man ska väl konstatera att den räcker?

Känns som att detta förstör friheten en jagar med bilägande från första början, att behöva passa tider, ha en nagel i ögat och inte veta ifall bilen går och ladda eller inte, fan, fick ingen laddtid ikväll och kommer inte till jobbet imorgon...
Som sagt, detta är skälet till att jag tycker att elbilsalternativet inte är genomtänkt

Detta antagande gör jag för att en standardcentral endast har några få % reservutrymme, och att effekten i det teoretiska exemplet med 40 nya uttag avsedda för elbilsladdning skulle få säkringar att gå med jämna mellanrum om nyttjande av dessa uttag låg på 90-100%, vilket inte borde vara helt osannolikt med tanke på prognoserna....

Jag testar igen, ser du inga problem med att helt plötsligt anpassa samhället för en bilpool där hälften av alla fordon i en storstadsregion ska drivas enbart med el?
Ser du inga problem med de extra kostnader i form av utbyggda centraler, uppgrävda gator, byte av kablage, framdragning av kablage, montering av ladduttag och laddstolpar, någon måste ta denna nota...

Lykstolpsalternativet är intressant, och skulle fungera, men då har du en elektriker som ska dit, säkra upp lyktstolpen, eventuellt byta ut kablaget fram till lyktstolpen, mellan tummen och pekfingret skulle vi konservativt räknat hamna på 30-50 tkr per stolpe, i värsta tänkbara scenarion där en markentreprenör måste gräva upp och fylla igen, elektriker ska dit osv....

Vem tar denna nota? Vattenfall och NCC kommer knappast bjuda på det här, konsumenten kommer få stå för notan och betala 50 kr per kWh, såvida inte staten går in och hittar på något, men det är en jäkla stor apparat som ska till, det är inte "bara" att peta i backen och skruva ett par uttag...
Citera
2017-08-14, 22:24
Medlem
Citat:

Känns som att detta förstör friheten en jagar med bilägande från första början, att behöva passa tider, ha en nagel i ögat och inte veta ifall bilen går och ladda eller inte, fan, fick ingen laddtid ikväll och kommer inte till jobbet imorgon...
Som sagt, detta är skälet till att jag tycker att elbilsalternativet inte är genomtänkt

Detta antagande gör jag för att en standardcentral endast har några få % reservutrymme, och att effekten i det teoretiska exemplet med 40 nya uttag avsedda för elbilsladdning skulle få säkringar att gå med jämna mellanrum om nyttjande av dessa uttag låg på 90-100%, vilket inte borde vara helt osannolikt med tanke på prognoserna....

Jag testar igen, ser du inga problem med att helt plötsligt anpassa samhället för en bilpool där hälften av alla fordon i en storstadsregion ska drivas enbart med el?
Ser du inga problem med de extra kostnader i form av utbyggda centraler, uppgrävda gator, byte av kablage, framdragning av kablage, montering av ladduttag och laddstolpar, någon måste ta denna nota...

Lykstolpsalternativet är intressant, och skulle fungera, men då har du en elektriker som ska dit, säkra upp lyktstolpen, eventuellt byta ut kablaget fram till lyktstolpen, mellan tummen och pekfingret skulle vi konservativt räknat hamna på 30-50 tkr per stolpe, i värsta tänkbara scenarion där en markentreprenör måste gräva upp och fylla igen, elektriker ska dit osv....

Vem tar denna nota? Vattenfall och NCC kommer knappast bjuda på det här, konsumenten kommer få stå för notan och betala 50 kr per kWh, såvida inte staten går in och hittar på något, men det är en jäkla stor apparat som ska till, det är inte "bara" att peta i backen och skruva ett par uttag...

Du har helt rätt, det kommer ingen nota för det kommer inte att hända att gatorna gödslas med laddare för rent tekniskt så är det omöjligt just nu.
Men kom igen, måste du ladda när bilen står på gatan, räcker det inte med att din arbetsgivare erbjuder detta när du arbetar, en del gör detta. Att ha en elbil i en storstad är ett stort problem och jag ser framför mig en Laddbuss som åker runt och laddar vissa bilar på nätterna för en liten peng.....
Citera
2017-08-14, 22:38
Medlem
Väldigt vad besvärligt det verkar vara att ordna laddning till elbilar! Hade ingen aning om att det var så svårt faktiskt. Bäst alla fortsätter köra bensindrivet, det är skitenkelt! Bara att stoppa i motorvärmaren i föreningens motorvärmarstolpe...

Om alla bilar i Sverige byts mot elbilar ökar den totala strömförbrukningen med 7%. Merparten av dessa 7% kommer dessutom användas på natten när belastningen på elnätet är låg.

Elbilen är ingen trend, den är den naturliga utvecklingen. Prova en elbil vet jag, din gamla bil kommer kännas som en stenkross på hjul efteråt. En fossilbil känns oerhört seg och omodern när man testat elbil.
Citera
2017-08-14, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DirkDC
Du har helt rätt, det kommer ingen nota för det kommer inte att hända att gatorna gödslas med laddare för rent tekniskt så är det omöjligt just nu.
Men kom igen, måste du ladda när bilen står på gatan, räcker det inte med att din arbetsgivare erbjuder detta när du arbetar, en del gör detta. Att ha en elbil i en storstad är ett stort problem och jag ser framför mig en Laddbuss som åker runt och laddar vissa bilar på nätterna för en liten peng.....

Måste och måste, alla bilister har väl olika behov, och bor olika långt från sin arbetsgivare, men jag gillar att använda bilen på helgen, långhelger och semestrar, för mig skulle det bli ett väldigt komplicerat bilägande och döda frihetskänslan, men om du har arbetsgivaren nästgårds, och enbart använder bilen mellan jobbet och hemmet så är det bara gratulera, jag ser dock problem för elbilen att slå på bred front, därför känner jag fortfarande att Tesla och elbilen som koncept är en ogenomtänkt fluga....
Citera
2017-08-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Väldigt vad besvärligt det verkar vara att ordna laddning till elbilar! Hade ingen aning om att det var så svårt faktiskt. Bäst alla fortsätter köra bensindrivet, det är skitenkelt! Bara att stoppa i motorvärmaren i föreningens motorvärmarstolpe...

Om alla bilar i Sverige byts mot elbilar ökar den totala strömförbrukningen med 7%. Merparten av dessa 7% kommer dessutom användas på natten när belastningen på elnätet är låg.

Elbilen är ingen trend, den är den naturliga utvecklingen. Prova en elbil vet jag, din gamla bil kommer kännas som en stenkross på hjul efteråt. En fossilbil känns oerhört seg och omodern när man testat elbil.

Visst, men elbilen ska laddas någonstans eller hur, låt oss se ett daglig bruk framför oss där man åker från hemmet till arbetet.

1)Bor i storstad med tillfälliga parkeringar men arbetsgivaren har elstolpar.
2)Bor i egen villa och kan laddar själv.
3)Bor i storstad utan chans att ladda bilen.
4)Bor på landet, kan ladda själv.

#3 var ingen vinnare eller hur?

Man kan ha förutsättningar för en elbil men har man inte det så gäller fossilt bränsle alla dagar i veckan.
Citera
2017-08-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirkDC
Visst, men elbilen ska laddas någonstans eller hur, låt oss se ett daglig bruk framför oss där man åker från hemmet till arbetet.

1)Bor i storstad med tillfälliga parkeringar men arbetsgivaren har elstolpar.
2)Bor i egen villa och kan laddar själv.
3)Bor i storstad utan chans att ladda bilen.
4)Bor på landet, kan ladda själv.

#3 var ingen vinnare eller hur?

Man kan ha förutsättningar för en elbil men har man inte det så gäller fossilt bränsle alla dagar i veckan.
Här har du absolut en poäng. #3 är besvärligt. Det gäller dock i dagsläget, det är inget som är olösbart på nåt sätt.

Överlag finns det massor att göra innan var man kan åka elbil men det är ingen raketforskning, det är bara en omställning.

Tänk om läget var tvärtom, att de första bensinbilarna började komma. Bensin är nåt som finns på glasflaska på apoteket. Den omställningen vore mycket svårare! Infrastrukturen för fossilbränslen är gigantisk men eftersom den redan finns tänker man inte så mycket på den.

Motståndet mot den omställning som nu kommer är naturligtvis massivt. Väldigt många har väldigt mycket att förlora på elbilar. De etablerade biltillverkarna vill naturligtvis inte slänga 100 års investeringar på soptippen, därför tillverkar de små, dyra och muppiga elbilar med dåliga prestanda för att skjuta det hela på framtiden så gott det går.

Det är här teslas stora gärning kommer, de bygger en snygg bil med grymma prestanda, till detta ett heltäckande nät av snabbladdare. Bara för att visa att det går. Detta sätter press på de etablerade tillverkarna.

Tesla kommer sannolikt gå under den dan någon av de stora släpper sargen och tar upp kampen, det spelar mindre roll. Det står inte på innan någon, antagligen Hyundai, släpper en i40 eller liknande med 50 mils räckvidd för 250'. Då blir det plötsligt väldigt svårt för de andra att sälja bilar.

Människan är en finurlig varelse, förbränningsmotorns dagar är räknade och omställningen kommer gå jättebra.
Citera
2017-08-15, 10:53
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Du snackar skit och känner dig hotad.

Känner jag mig hotad?

Jag säger bara vad jag tycker och tänker om en vara som finns att köpa...

Men var och en är ju i sin fulla rätt att lägga sina pengar på vad den personen vill, jag kan bara inte förstå valet.
Citera
2017-08-15, 12:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Haha, här var det negativt. Lyktstolpsalternativet bygger ju på att man gör konverteringen i samband med att man byter till LED-lampor i stolparna. De sätter dit en kontakt i stolpen det är allt. Inga nya kablar o.s.v. och installatören ska ju ändå dit och byta lampan. Laddlogiken och utrustningen för debiteringen sitter i sladden. Man abonnerar på sladden och sladden identifierar ägaren och debiterar kostnaden.

Finansieringen löses på många olika sätt.

Citat:
Locka Teslaförare till din anläggning genom att bli en del av nätverket för Destination Charging. Anläggningar som uppfyller kraven kommer att få sina två första laddboxar utan kostnad. Dessutom kommer de dra nytta av att synas på laddningskartorna på Teslas hemsida och navigationssystemet i bilen.

https://www.tesla.com/sv_SE/destination-charging

Motsvarande för Circle K (Statoil).
https://www.circlek.se/sv_SE/pg1334091874896/privat/Drivmedel/H%C3%A5llbarutveckling/elbil.html

Normal laddning görs ju över natt från motorvärmaruttaget. Det är ju bara i nödfall du använder snabbladdningen.

Du åker dit och kollar. Är plats ledig, ladda! Om inte ledig,vänta på din tur. Samma som med fossilbil.
Med elbil kollar du på mobilen eller bilens infosystem om det finns en ledig laddplats där eller på annat ställe.
Om vi antar att det tar 30 minuter att ladda till 80%. Sannolikheten att alla bilarna kom till platsen exakt samtidigt och ska ladda fullt är mycket låg så din väntetid blir max <30 minuter. Sannolikt betydligt kortare tid.

Du behöver ju inte ladda till 80% om du bara ska till jobbet och tillbaks.

Tycker du målar fan på väggen.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-08-15 kl. 12:45.
Citera
2017-08-15, 13:06
Bannlyst
Hur kan Tesla vara nya apple för bilar när företaget går - miljarder € på sina bilar varenda år ? Nej, Tesla är ingen 1 i bil branschen då märken som Volvo är bättre bilar

Det är alldeles för tidigt med renodlade el-bilar men när de större väletablerade märken som Mercedes, Bmw, VW, Volvo går fullt ut med el så kommer det bli en annan branch
Citera
2017-08-15, 13:14
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almashik
Så länge det finns de med lägre IQ som köper skiten så kommer det att vara "populärt". Vad ska man göra med en eldriven bil när batteriet är utslitet och varifrån har pederasten Elun Musk fått pengar till att starta ett företag som driver på att elen ska bli dyrare och som utnyttjar kärnkraftel?

Enkla frågor.

IPhone och Teslabilar är ju ingenting nytt för det finns de som har hjärna har haft dessa idéer innan.

Varifrån Musk fått pengarna?
Han sålde väl sin lilla koncept Paypal för en spänn eller två.

Tesla och övriga elbilar, jodå, bara de får ordning på pris, räckvidd och den något miljövidriga tillverkningen av batterier.
Just nu känns det lite som Brasiliansk etanol. Man tokbränner olja för att klämma ur några droppar etanol och skövlar regnskog för processen.
Produkten är bra men vägen till den är mest skit rakt igenom.

Tesla och Iphone, blir Teslan lika bra som en IPhone kommer 70% av oss att köra Tesla.
Citera
2017-08-15, 13:14
Medlem
Citat:

Med en elbil kör man inte slut på tanken och tankar fullt som man gör med en fossilbil. Man laddar ofta och håller batteriet på 80-90% mest hela tiden. Då gör det inte så mycket att man missar laddning nån enstaka kväll/natt för man kommer ändå till jobbet dagen efter. Med marginal. (om man inte har väldigt långt, men då är chansen att man kör förbi en supercharger stor så då löser det sig ändå...)

Du kan ju vända på det. Till en mack ska det transporteras bränsle med lastbil. Inte bara en sorts bränsle utan 4-5 sorter minst. Lastbilen kostar flera miljoner och har en heltidsanställd som kör också. Det sliter även på våra vägar, ökar trängseln, risken för trafikolyckor osv osv. Dessutom ska det grävas ner stora tankar i marken, utsläpp kräver ibland dyra saneringar... Varför frågar du dig inte vem som ska betala för det?

Att skala upp elnätet är en smal sak. Det har gjorts om och om igen sen vi först fick el indraget i våra bostäder. Och när man laddar elbilen (förslagsvis nattetid) så är det inte så många som dammsuger, använder mikrovågsugn, spis, ugn, stryker kläder... Eller hur? Så du överdriver påfrestningarna också. Förr var det även vanligare med direktverkande el som uppvärmning och kyl, frys och spis drog enormt mycket mer el. Plus att vanliga glödlampor ej säljs längre. Det sparar också en massa W tillsammans.

För vanlig hemmaladdning över natten krävs oftast inte mer än 6-9 ampere. Du behöver inga snabbladdare. Och det är helt vanliga uttag som behövs. Laddaren sitter fast monterad i bilen (när man laddar från vanliga växelströmsuttag).

Vem som betalar? Jo, den som laddar såklart. Betalningslösningar finns numera i överflöd. Mobilappar, rfid-taggar, betalkort...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in