Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Du kan omöjligt läst igenom all info på länkarna.
Det finns hur många lösningar som helst och det fanns prisuppgifter att kolla på.
Om en BRF sätter upp laddare och debiterar brukarna vad det kostar så är väl ekonomin löst?
I min förening debiteras bastu och gym på hyran och man bokar med en sån bricka. Så den infrastrukturen finns redan så man behöver inte koppla in sig på andra nät för att de ska sköta debiteringen.
Man behöver inte ha en laddare för varje bil i ett garage. Man kan ladda via motorvärmarna som redan finns. Man kan ha ett antal platser där man kan ladda lite snabbare och till de platserna bokar man tid motsvarande hur man bokar tvättstuga, bastu, gym o.s.v.
Tänk på att det tar inte så lång tid att ladda bilen med en sådan laddare och en laddning räcker för 30 mils körning. Då blir det ju inte varje dag du laddar om du bara jobbpendlar.
Om du nu har bosatt dig där det inte går att ha fossilbil så löser inte elbilen det heller.
I Tyskland och England bygger man om lyktstolpar för laddning:
https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls
Det finns tydligen ett svenskt företag som har den lösningen också. Läs alla avsnitten på emobility.
Laddning från belysningsnätet.
Laddning i befintlig motorvärmaruttag.
Wallbox.
En intressant punkt du hade i listan är den här:
Varför skulle man konstatera att den är för klen? Man ska väl konstatera att den räcker?
Känns som att detta förstör friheten en jagar med bilägande från första början, att behöva passa tider, ha en nagel i ögat och inte veta ifall bilen går och ladda eller inte, fan, fick ingen laddtid ikväll och kommer inte till jobbet imorgon...
Som sagt, detta är skälet till att jag tycker att elbilsalternativet inte är genomtänkt
Detta antagande gör jag för att en standardcentral endast har några få % reservutrymme, och att effekten i det teoretiska exemplet med 40 nya uttag avsedda för elbilsladdning skulle få säkringar att gå med jämna mellanrum om nyttjande av dessa uttag låg på 90-100%, vilket inte borde vara helt osannolikt med tanke på prognoserna....
Jag testar igen, ser du inga problem med att helt plötsligt anpassa samhället för en bilpool där hälften av alla fordon i en storstadsregion ska drivas enbart med el?
Ser du inga problem med de extra kostnader i form av utbyggda centraler, uppgrävda gator, byte av kablage, framdragning av kablage, montering av ladduttag och laddstolpar, någon måste ta denna nota...
Lykstolpsalternativet är intressant, och skulle fungera, men då har du en elektriker som ska dit, säkra upp lyktstolpen, eventuellt byta ut kablaget fram till lyktstolpen, mellan tummen och pekfingret skulle vi konservativt räknat hamna på 30-50 tkr per stolpe, i värsta tänkbara scenarion där en markentreprenör måste gräva upp och fylla igen, elektriker ska dit osv....
Vem tar denna nota? Vattenfall och NCC kommer knappast bjuda på det här, konsumenten kommer få stå för notan och betala 50 kr per kWh, såvida inte staten går in och hittar på något, men det är en jäkla stor apparat som ska till, det är inte "bara" att peta i backen och skruva ett par uttag...