Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Varför han inte vevade med armarna? jadå alla kanske inte står och vevar med armarna som en idiot..
Varför han inte påkallade hjälp... han kanske återigen inte ville ha någon på ett tag.
Så han sänkte ubåten (medvetet, dvs att sänka ubåten var huvudtanken) innan han hoppar ombord och blir "räddad"... det hade ju varit lite logik i det om hon var ombord död? då skulle han vinna lite lite tid...
Men hon var inte där, är det då inte dags att tänka lite "outside the box"?
Ubåten var för PM ett prestigeprojekt han arbetat med under många år. Han var nästan maniskt besatt av att lyckas med sin konstruktion. Nu skulle han också via KW hamna i internationell press igen via KW. Hon hade uppgett till anhöriga att hon skulle medfölja ubåten under max 1-2 timmar och jag tror hon snarast insisterade på att bli landsatt vid lämplig tid. All verkar gått bra till en början och jag tror tanken var att hon egentligen skulle bli landsatt på samma ställe som hon klev på efter ett dyk på plats. Så blev det inte riktigt. Landsättningen skedde på annan plats dock inte exakt där PM initialt uppgav. Hotellet var dessutom vid den tiden stängt, men var utrustad med en mängd kameror som borde registrerat KW. Men en genomgång av bilderna visar inga spår av KW.
Hon kan ha blivit landsatt i närområdet dock, men definitivt inte exakt där. PM har visserligen korrigerat uppgiften, men exakt vilken ny information PM lämnad är under sekretess.
Min spekulation är att PM i slutet på deras gemensamma färd upptäckt att han fått oväntade problem med att manövrera farkosten, vilket han givetvis inte ville avslöja för KW däremot ville han landsätta henne, för att därefter försöka hitta en lösning på problemet. Vad som sedan hände är fn döljt i dunkel. Efter observation av både PM och KW vid
20.30 korrigerad uppgift då båda njöt av båtturen och var glada och språksamma har vi bara PMs uppgift av ilandsättning av KW vid 22.30.
Därefter observeras han på en ytterst smal led då han nära kolliderar med ett stort lastfartyg. Då är det midnatt och inga laternor lyser.
Inga observationer förrän mitt på förmiddagen på fredagen. Så vad pysslade han med från midnatt fram till nästa förmiddag? Hade han inte observerats tack vare månskenet och på något sätt blivit varse fartyget hade både han och ubåten sjunkit och förstörts ...vad som hade hänt med lastfartyget har jag ingen aning om.
Är han så riskbenägen för att föra sitt dyrbara ubåtsprojekt till ett bärgningsbart område och medvetet sänka ubåten för att den inte skall föras med strömmarna och kunna bärgas? Riskabel skademinimering i så fall.
Nu är ju PM ingen "vanlig" person utan verkar snarast maniskt besatt av "sitt" ubåtsprojekt.
Riskbenägen? Ja, definitivt. Allt pekar i den riktningen.
Ren spekulation från mig, förstås.
Kallsinnig mördare, tror jag inte på.
Det tar väl ett tag innan all elektronisk ubåtsutrustning undersökts, som förhoppningsvis kan ge mer information. Innanmätet av ubåten avseende t.ex. DNA, blod mm har nog tagits om hand efter drygt två dygn i saltvatten och spolats bort vid tömningen av ubåten.
Knepigt för åklagaren föra bevisningen i hamn. Ingen kristallklar indiciekedja direkt. Vad jag kan se men informationen är bristfällig. Senaste dygnet lär 300 tagit kontakt med polis/sjöräddning, så vad vet vi.