2017-08-15, 01:25
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Nä. Tror jag knappast. Om det framkommer uppgifter att hon släppts av på nåt ställe så vill man nog gärna undersöka området utan nyfikna reportrar/allmänhet. Särskilt om hennes kropp kan finnas vid området.

Det hade uppmärksammats om man hade satt in sökinsatser på land vid specifika områden. Det har man inte gjort.
Citera
2017-08-15, 01:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Båten har antagligen lanternor. Som man sätter upp på en pinne, och som drivs via en sladd ner genom ubåtstornet i ytläge. Eller nått sånt. Även om den kostat en miljon kronor att bygga så är den i sammanhanget ett lågbudgetbygge på alla tänkbara sätt.
Men varför är detta relevant? Klart man inte vill ses om man tämligen nyligen har dödat nån? Klart man inte sätter upp lanternorna då. Frågor om lanternor kan vi helt skippa i debatten.
Frågan om det fanns tillgång till lanterna är relevant. Vi vet att sådan inte användes fast det var mycket mörkt när ubåten passerade framför fraktfartyget. Fanns det en fungerande lanterna ombord så var det medvetet att inte synas vilket stärker (den förvisso av andra skäl redan starka) misstanken om ont uppsåt. Fanns det inte ens någon lanterna ombord så hade han ju inget val och man kan möjligen tänka sig någon icke ondskefull tanke med att tvunget köra där han körde.
Citera
2017-08-15, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Men tror du att polisen skulle vara så förtegna om hans nya historia, om han ändrat tidpunkten bara?

Ifall han ändrat till Ankeborg hade vi fått veta det också.

Jag sätter mina korvören på det iallafall.
Vad jag tror spelar ingen större roll.

Vad jag vet är att jag inte sett något uttalande från polisen som faktiskt gett oss någon information om vad hans nyare, alternativa, förklaring(ar) skulle innefatta.

Skulle han vilja komma runt att någon fanns på platsen vid just 22:30 så kanske han försökt med att han måste tänkt fel på tid och det nog var efter midnatt.

Men han kanske vilje komma runt att det funnits någon som suttit och bärsat på en båt halva natten där och kommit fram till att han faktiskt släppte av henne på andra sidan någon magisk udde som gjorde att de inte kunde se/höra ubåten.

Och vi vet inte om han kanske gått mycket längre och gjort partiella erkännanden om olycka och då rent av ändrat sig till att hon följde med längre - eller att han erkänt att något skitit sig redan tidigare.

Vet vi inte hela omfattningen av vad han sagt till polisen så har vi ingen aning om vad polisen kan känna extra viktigt att hålla inne med, och vad polisen kan väljas direkt vilja rapportera vidare till den vilda vargflocken av reportrar som försöker lura fram spektakulära svar.

Det jobbiga med antaganden är att de kan vara fel - och man kan bygga för stora konstruktioner på felaktig grund.
Citera
2017-08-15, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, inte så enkelt.

Han kan ha ändrat sig till att han släppte av Kim Wall i Köpenhamn 23:30 i torsdags
Han kan ha ändrat sig till att han släppte av Kim Wall i Ankeborg 22:30 i torsdags
Han kan ha ändrat sig till att han inte släppte av Kim Wall.
...

Polisen har inte gett oss någon formulering som låter oss veta exakt vad ändringen består i. Bara att meningen som helhet inte längre skulle vara sann.

Helt rätt analyserat!
Citera
2017-08-15, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok ny idiot teori...

KW sätter sig/står på däck (fören), båten är ytgående och hon vill ta bilder. Han är inte riktigt nöjd med båtens balans, han går ner och pular och donar för att fixa men sänker den 1-2 meter hon åker av... efter 30-40 minuter så går han upp i tornet och hon är borta... han får fullständigt panik... irrar omkring lite men bestämmer sig för att det bästa han kan göra är att "spela" oskyldig och säga att han släppt av henne innan.
1-2 meter sänkning är en väldans precisonsarbete. Och balans för/akter tror jag inte han behöver bry sig om så länge den är i ytläge.

Tror du kan förenkla till att han går ner och tittar till någonting medan hon halkar och ramlar på ren otur. Väl uppe kan han inte se henne - eller kan se att bamsepropellern har gjort något den helst inte bör användas till. Panik uppstår.
Citera
2017-08-15, 01:33
Medlem
Nu har jag inte möjlighet att posta bilder men tex runt Saltholmen är ju djupet så långt ut som 0,5 sjömil från land endast ca 1,5 m.
Där åker man troligen inte runt med en 18 meter lång ubåt på 33 ton för att leta sjögräs.

Jag har aldrig varit i sjögräsbältet själv så jag vet inte var exakt var det är men som en generell info.

Teorin låter bra att dumpa henne där men då måste ju Madsen haft en riktigt bra plan redan innan avgången. Det tror jag inte han haft.
Citera
2017-08-15, 01:34
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det hade uppmärksammats om man hade satt in sökinsatser på land vid specifika områden. Det har man inte gjort.

Varför? Tror du inte polisen kan vara diskreta? Sökområdet är dessutom ganska stort, media har inte koll på vad som försiggår över hela området.
Citera
2017-08-15, 01:35
Medlem
Citat:
KW sätter sig/står på däck (fören), båten är ytgående och hon vill ta bilder. Han är inte riktigt nöjd med båtens balans, han går ner och pular och donar för att fixa men sänker den 1-2 meter hon åker av... efter 30-40 minuter så går han upp i tornet och hon är borta... han får fullständigt panik... irrar omkring lite men bestämmer sig för att det bästa han kan göra är att "spela" oskyldig och säga att han släppt av henne innan.

Eller att de båda gick ner, hon fick själv idén att ta sig ut på ubåten via den andra luckan som hör till själva skrovet. Han fixar och donar, går INTE ner 1-2 m djupare, pratar lite med henne efter ett tag, men får inget svar. Han går upp. Hon är borta, kanske har ramlat och slagit i huvudet och trillat i vattnet. Han får panik etc...
Senast redigerad av liketothink 2017-08-15 kl. 01:37.
Citera
2017-08-15, 01:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ok ny idiot teori...

Hon är ju hans gäst.., och pr-maskin, reklampelare för kvällen (kanske för hans ego även). En story skall ju skrivas.., tror inte att han har glömt henne i stunden.

Tror han blev urförbannad på hennes (dumma som han uppfattade det ?) frågor.
Citera
2017-08-15, 01:36
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ok ny idiot teori...

Och medvetet sänkte ubåten för att?
Citera
2017-08-15, 01:37
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du har så strukturerade och relevanta funderingar! Dom flesta kan inte ens tänka sig till dom.

Jag tror det hela handlar om ett litet "Nautilus-dyk", att få känna på att vara under ytan, för reporterns skull. Hon måste ju få en "känsla" av verklighet, om någon ska bry sig om/betala för hennes kommande krönika/reportage ( jag antar att färden handlade om det, har inte sett något bekräftande på anledningen till båtfärden, ännu).

Om vi utgår från att journalisten skulle skapa ett reportage/ en krönika, är det mycket rimligt att utgå från att det skulle vara en "kontrollerad" tidsbegränsad resa med fastställda inslag ( t.ex. ett mycket väl definierat, kort, dykmoment). Jag bedömer att BO ville ha en erfarenhet att vara under vattnet, för att få rätt känsla om det hon skulle försöka skriva om ( jämför en krigskorrespondent som sitter i sitt vardagsrum, med en som bor och lever i Mosul.....vem av dom har bäst förutsättningar att på ett levande sätt förklara...).

Alltså, dom ska göra ett dyk, men kanske "bara" i en minut, tre minuter, eller andra minuter, det har dom bestämt. Då spelar det ingen större roll var dom är, vilket djup som är, och PM hade säkert ett antal trevliga platser ( det finns många fönster under däck) att välja på. Dom kan ju välja att från stillastående, på en intressant plats, låta sig sjunka ner, hur långt de vill, tills botten.

Min ide är: Vad hade dom för mål med resan? Vad hade dom avtalat att göra ( för berätta om ett dyk, kunde PM gjort i ett reportage på land)? Vad gjorde dom? Var gick det snett?

Inte var ett "dyk" relevant inte - vad skulle det ge - i Öresunds grumliga vatten ? Varken smartnissen eller schårnalisten hade det på sin agenda - det hela var nog tänkt att bli en win-win-saga.
Madsen skulle få berätta, briljera - KW skulle få sin story, om möjligt publicerad....
Knappt det hade börjat - sket det sig.
Kaptenen ballade ur (på grund av)... här måste sättas i land - så fick det bli...
Inget lik i lasten här inte - men tid för eftertanke.............................
Citera
2017-08-15, 01:38
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
1-2 meter sänkning är en väldans precisonsarbete. Och balans för/akter tror jag inte han behöver bry sig om så länge den är i ytläge.

Tror du kan förenkla till att han går ner och tittar till någonting medan hon halkar och ramlar på ren otur. Väl uppe kan han inte se henne - eller kan se att bamsepropellern har gjort något den helst inte bör användas till. Panik uppstår.

Ja vi kan köra på det :-)

Har sett många YT klipp nu där den åker och balansen på båten är riktigt dålig, den listar rätt kraftigt ofta... det är ju ändå en ganska lätt (trots runt 40 ton) ubåt... så visst kan hon ha halkat i pga av att den har listat kraftigt.

Sedan i alla fall de senaste bilderna har propellern inget som helst skydd (vilket är väldigt knepigt i sig)... så visst det kan till och med vara så att han såg henne halka i och några sekunder senare en en stor blodpöl... och då uppstod det ren panik...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in