• 1
  • 2
2017-08-13, 21:33
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag ska stta ihop den inre drivknuten till min Volvo V70XC. Eftersom den har automatlda r drivknuten en "tripod joint" med nllager och inte ett vanligt lager med kulor som den yttre drivknuten r.

Generellt rekommenderas av nllagerfabrikanterna att man i drivknutsdamasken ska anvnda srskilt nllagerfett som har lgre viskositet n vanligt drivknutsfett fr att kunna smrja de sm nllagrerna. De rekommenderar att man undviker vanligt drivknutsfett som innehller "molybdenum disulfide" som r ett solitt smrjmedel som r effektivt i vanliga lager men kan klogga igen nllagrets sm rullar.

Tillverkarens rekommendationer r dock baserad p tester i laboratoriemilj. Jag har lst p andra forum att den lgre viskositeten hos nllagerfettet kan gra i praktiken att det sakta rinner ut genom damaskens klmmor och att knuten d med tiden frlorar sin smrjning, vilket p sikt r smre n om man anvnder vanligt drivknutsfett som tminstone hller sig kvar i damasken.

Jag undrar d vilket fett jag ska anvnda till min inre drivknut med tripod-lager och var man hittar engngsfrpackningar till ett rimligt pris i Sverige eller Europa s jag kan bestlla och f produkten inom tv veckor.
Citera
2017-08-13, 21:50
Medlem
Kp det fett tillverkaren rekommenderar.
Jag gissar att det finns att kpa hos en volvoaffr nra dig.
Citera
2017-08-14, 08:35
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Kp det fett tillverkaren rekommenderar.
Jag gissar att det finns att kpa hos en volvoaffr nra dig.

Absolut, k till Volvo och handla fett - men rkna med att det r bestllningsvara.
Passa samtidigt p att tanka dr med Volvo-bensin och pumpa samtidigt dcken med Volvo-luft.
Det r otroligt viktigt att kra med originaldelar!

N men allvarligt talat s verkar svart fett (moly) inte vara lmpligt till rullager medan gult fett funkar. Det googlade jag fram.
Citera
2017-08-14, 23:01
Medlem
Jag tycker att du har svarat p din frga sjlv.

"Generellt rekommenderas av nllagerfabrikanterna att man i drivknutsdamasken ska anvnda srskilt nllagerfett som har lgre viskositet n vanligt drivknutsfett fr att kunna smrja de sm nllagerna."

Hur tunt fettet r nr det kryper ur damaskerna vet ingen men r det nytt och frscht s stannar det kvar medans du kr den nrmsta tiden.
Citera
2017-08-14, 23:53
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirkDC
Jag tycker att du har svarat p din frga sjlv.

"Generellt rekommenderas av nllagerfabrikanterna att man i drivknutsdamasken ska anvnda srskilt nllagerfett som har lgre viskositet n vanligt drivknutsfett fr att kunna smrja de sm nllagerna."

Hur tunt fettet r nr det kryper ur damaskerna vet ingen men r det nytt och frscht s stannar det kvar medans du kr den nrmsta tiden.

Med "vilket fett" menade jag specifikt mrke och inkpsstlle. Jag har inte hittat ngot fett som salufrs som nllagerfett i hela Sverige. Allt jag hittar r drivknutsfett.

Dremot har jag hittat en i Spanien p Ebay som sljer det hr ryska nllagerfettet och jag har bestllt hans nst sista 90-grams frpackning. Hr r en lnk till hans 200-gramsfrpackning som det finns lite mer av:

http://www.ebay.com/itm/CV-Joint-Gre....c100005.m1851

Jag tnkte bara vi kunde hitta en Svensk klla till lmpligt nllagerfett eftersom kllan p Ebay snart riskerar att sina. Ngot av de svenska drivknutsfetterna kanske r ett bra substitut?
Senast redigerad av Paddan1000 2017-08-14 kl. 23:56.
Citera
2017-08-15, 06:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Med "vilket fett" menade jag specifikt mrke och inkpsstlle. Jag har inte hittat ngot fett som salufrs som nllagerfett i hela Sverige. Allt jag hittar r drivknutsfett.

Dremot har jag hittat en i Spanien p Ebay som sljer det hr ryska nllagerfettet och jag har bestllt hans nst sista 90-grams frpackning. Hr r en lnk till hans 200-gramsfrpackning som det finns lite mer av:

http://www.ebay.com/itm/CV-Joint-Gre....c100005.m1851

Jag tnkte bara vi kunde hitta en Svensk klla till lmpligt nllagerfett eftersom kllan p Ebay snart riskerar att sina. Ngot av de svenska drivknutsfetterna kanske r ett bra substitut?
Exv.:
http://www.liljenbergs.com/Valkommen...und?id=1006490

Om man kollar p vad det r fr fett s r det ju ett vanligt lagerfett, med lite lttare konsistens n det normala. Jag r fullstndigt vertygad om att ett helt vanligt lagerfett NLGI2 fungerar alldeles utmrkt det med.
Citera
2017-08-23, 19:22
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Exv.:
http://www.liljenbergs.com/Valkommen...und?id=1006490

Om man kollar p vad det r fr fett s r det ju ett vanligt lagerfett, med lite lttare konsistens n det normala. Jag r fullstndigt vertygad om att ett helt vanligt lagerfett NLGI2 fungerar alldeles utmrkt det med.

Vad tror du om Swedols lngtidsfett?

http://www.swedol.se/swedol-langtidsfett-400-g.html

Det r NLGT-1.5 i konsistens och drmed lite mer lttflytande n vanligt drivknutsfett. Alla andra fetter jag hittat r NLGT-2. Nllagerfettet p Ebay r NLGT-1, men ngot annat med den konsistensen hittar jag inte i nrbutikerna.

Jag hoppas det inte r aggressivt mot gummidamasken bara eller innehller MoS2. Det ska vara litium- och mineraloljebaserat, men i vrigt vet jag inte vad det innehller.

Mitt paket med fett frn Ebay drjer, s har jag det inte senast i vermorgon kommer jag kpa ngot annat. Swedol r ltt att kra frbi efter jobbet.
Citera
2017-08-23, 20:21
Medlem
Fuzzs avatar
Om det fr plats brukar jag anvnda slangklammer till damaskerna. Lttare att dra t s att det blir ttt.
Citera
2017-08-23, 21:38
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Om det fr plats brukar jag anvnda slangklammer till damaskerna. Lttare att dra t s att det blir ttt.

r det sdana man spnner med skruv? Jag tycker ocks det lter smart, men r det ingen risk fr obalans eller s?
Citera
2017-08-23, 23:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Vad tror du om Swedols lngtidsfett?

http://www.swedol.se/swedol-langtidsfett-400-g.html

Det r NLGT-1.5 i konsistens och drmed lite mer lttflytande n vanligt drivknutsfett. Alla andra fetter jag hittat r NLGT-2. Nllagerfettet p Ebay r NLGT-1, men ngot annat med den konsistensen hittar jag inte i nrbutikerna.

Jag hoppas det inte r aggressivt mot gummidamasken bara eller innehller MoS2. Det ska vara litium- och mineraloljebaserat, men i vrigt vet jag inte vad det innehller.

Mitt paket med fett frn Ebay drjer, s har jag det inte senast i vermorgon kommer jag kpa ngot annat. Swedol r ltt att kra frbi efter jobbet.

Hr har du fett:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/o...fett-200g.html

Men vad fan, har du inte ftt ihop den dr knuten nnu?
Citera
2017-08-25, 17:01
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hr har du fett:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/o...fett-200g.html

Men vad fan, har du inte ftt ihop den dr knuten nnu?

Jag har haft lite mycket att gra och vntat p mitt nllagerfett, men nu orkade jag inte vnta lngre utan kpte Swedols lngtidsfett idag. Jag petade in lite fett i vart och ett av knutkorsets 3 lager och sedan bankade jag helt enkelt ned alltihop i burken med en gummiklubba p de yttre lagerbanorna, fyllde p med mer fett och fste damasken med stlband. Nu ska jag ut och bygga ihop bilen igen.
Citera
2017-08-25, 23:10
Medlem
Citat:
Jag har haft lite mycket att gra och vntat p mitt nllagerfett, men nu orkade jag inte vnta lngre utan kpte Swedols lngtidsfett idag. Jag petade in lite fett i vart och ett av knutkorsets 3 lager och sedan bankade jag helt enkelt ned alltihop i burken med en gummiklubba p de yttre lagerbanorna, fyllde p med mer fett och fste damasken med stlband. Nu ska jag ut och bygga ihop bilen igen.

Det gr skert bra med det fettet, nr jag renoverade en gammal bil s var fettet i drivknutarna nstan som modell-lera, och i styrleden var det samma sak, allt fett hade separerat och runnit ur.
S du har frgat runt och har njt dig med en lsning, bra jag tror du inte kommer f ngra problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in