2017-08-14, 23:43
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Nej, vi vet inte vad han har ändrat ens. Men vi vet ju vart han sa från början att han hade släppt av henne.

Okej, nån får pricka in "vid spetsen av Refshaleøen, nära restaurangen Halvandet" på den kartan.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som någon har upprepat, Saltholm är intressant. PM kan ha dumpat KW där i "ålagräset" för att därefter ta sig till Kögebukten. Saltholmen besöks sannolikt inte ofta av människor, särskilt inte grunda vatten som omgärdar ön, perfekt dumpningsplats.

Intressant teori! Det kan göra honom svår att se dessutom..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"På måndagen uppgav dansk polis att undersökningen visat att ubåten sänktes avsiktligt. Undersökningen är gjord tillsammans med experter från danska Försvarsmakten. Båten sjönk som en följd av en avsiktlig handling, uppger polisen.
"En betydande mängd elektronik från farkosten har säkrats och skickats vidare för vidare undersökning för att möjliggöra en rekonstruktion av ubåtens rutt och tidslinje för färden", skriver Köpenhamnspolisen i ett pressmeddelande."

Det vore ju guld om man kan fastställa en rutt i efterhand. Men den elektroniken har ju legat under vatten en jävla massa timmar. Men vet inte vad man kan rädda nuförtiden.
Normalt kan allt räddas. Företagen som tillverkar flash-minnen eller hårddiskar har lagt ner rätt många miljarder på tillförlitlig lagring och en bieffekt av det är att det är ganska svårt att verkligen säkert lyckas förstöra information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ja det är ju en möjlighet. Fördelen är ju att han skulle kunna jobba ganska ostört. Inga fartyg och förmodligen inget folk på land heller vid den tiden. Tidsmässigt kan han absolut befunnit sig där emellan 01:00 och 04:00 då det var mörkt.

Det behövs fler vittnet som sett honom så vi kan få fler positioner.

Där är inte mycket trafik i det området. Mer trafik då söder om Pepparholm. Seglare och andra båtar som ska till Dragör.
Citera
2017-08-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dock kan han ha varit kall och tagit Ubåten till botten för att stå stilla, säg 1-2 timmar. Bara för att ha möjligheten att jobba ostört och med mindre risk medans han preparerar/förbereder kroppen för dumpning.

(Givetvis en spekulation som så många andra. Tack för svaret angående "ålagräset")

Sa inte PM att han bara kunde dyka 30 min åt gången - att det bara fanns syre för detta? Läste det på GT häromdan
Citera
Medlem
Krickerts avatar
Hela grejen känns ju bara helt sjuk och bizarr.
Hemmabygd ubåt,och ett mord utan lik ovan på det........

Vart kan liket ha tagit vägen?
Och om det är mord,vad kan motivet kunna var?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Kan vi utesluta denna teori?

Hon har varit otrogen och har sån jävla ångest om att höra av sig till släkt och pojkvän.

PM spelar ett spel under tiden för han vet att han inte kommer åka dit för mord eller dråp, eftersom hon egentligen lever och befinner sig någonstans i Köpenhamn.

Nej, den tycker jag inte alls att vi kan utesluta. Som sagt, han kan mycket väl ha förfört henne där nere i djupet. Det var en sexig situation, där man säkert kan känna att man stänger resten av världen utanför och så är det bara vi två och världen däruppe spelar ingen roll... Och SÅ ful är han inte. Passion, framgång och självsäkerhet, och det faktum att han var Kaptenen, kan kompensera för utstående öron flera gånger om.

Jag undrar dessutom om polisen har kollat upp sambon överhuvudtaget? Det är ju inte alls otänkbart att hon har bekänt för honom - eller att har märkt på henne vad hon precis gjort - och att han har dödat henne. Precis det scenariot inträffar i Sverige ett tjugutal gånger per år.
Citera
2017-08-14, 23:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
Sa inte PM att han bara kunde dyka 30 min åt gången - att det bara fanns syre för detta? Läste det på GT häromdan

Nej, den kunde bara FÄRDAS under vatten 30 minuter i taget. Ligga still betydligt längre. Han kan ju ha haft en massa extra syrgas med sig också, i reserv.
Citera
2017-08-14, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Kan vi utesluta denna teori?

Hon har varit otrogen och har sån jävla ångest om att höra av sig till släkt och pojkvän.

PM spelar ett spel under tiden för han vet att han inte kommer åka dit för mord eller dråp, eftersom hon egentligen lever och befinner sig någonstans i Köpenhamn.

Jag tror inte en normalt funtad person hade hållit sig gömd med detta mediatåg som nu pågår. För varje dag som går minskar nog hoppet om att hon är vid liv och jag skulle säga att det är kört vid det här laget om hon inte kommer fram imorgon.
Kanske hade dom inte räkna med mediapådraget eller så är detta precis vad dom båda vill för att rädda projektet.

Men vad jag personligen tror hände, är att hon råkade ut för någon olycka när hon skulle kliva i land, hon föll och dog och kanske bröt nacken. PM får så klart panik och gömmer kroppen, eller så kanske han bara körde därifrån som om inget hade hänt, han hade ju släppt av henne.
Dock borde någon ha sett något på land vid 22.30 på kvällen.

Hur som helst så har han begått ett grovt brott genom att inte anmäla detta till räddningstjänst eller SOS och det kan vara åtalbart för dråp. Att han nu inte heller väljer att berätta vad som egentligen har hänt gör att han kanske till och med åtalas för mord om kroppen hittas.

Det vore dessutom ytterst osympatiskt av KW att hålla sig gömd utan att informera sin familj om detta, nej vi kan nog utesluta att hon håller sig gömd frivilligt, det har gått för lång tid för det nu.
Citera
2017-08-14, 23:46
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
...Men den elektroniken har ju legat under vatten en jävla massa timmar. Men vet inte vad man kan rädda nuförtiden.

Elektroniken är oftast inte så intressant eftersom det är lagringsmedia man är intresserad av och det tål att ligga i saltvatten ett bra tag innan det påverkas. Billig Kinesisk elektronik kanske inte skulle palla en kortslutning orsakad av att bli sänkt i saltvatten medans det är påslagen, men seriös elektronik för sjöfart har tveklöst conformal coating, precis som elektronik i bilar, och det pallar att bli blöt ett långt tag innan komponenterna bryts ner.

För den oinvigda så betyder det att kretskorten är sprayade med en film efter de är färdiga så de står emot vädrets makter. Ibland så gjuter man även in vissa delar i epoxy och de kan klara sig hur länge som helst. Således tror jag inte det är några problem alls med att plocka ut 100% av all data som kan finnas lagrat på all elektronik i ubåten.
Citera
2017-08-14, 23:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Okej, nån får pricka in "vid spetsen av Refshaleøen, nära restaurangen Halvandet" på den kartan.

Nedsläckt fartyg syns som bekant på trettio meters håll, om det är månsken vill säga.

Sannolikt nedsläckt för att inte synas för blotta ögat, kanske också för att inte lysa upp vad som försiggår på däck. Bland annat för att inte personerna i de två familjerna samt de 1000 kossorna på Saltholm ska se när PM baxar ut ett lik på däck och sänker i ålagräset. Kan vara så.
Citera
2017-08-14, 23:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog

Detta har väl uppdateras, dvs Ubåten har fått bättre prestanda. Nu kommer jag ej ihåg hur länge den kunde vistas i u-läge, men det skall vara "en hel del" längre än 30 min.
Citera
2017-08-14, 23:49
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

PM har gått över sundet och lämpat av KW där innan han beger sig söderöver längs med den svenska kusten, för att sedan ta sig över till Kögebukten där ubåten ska upptäckas och sänkas.

Ingen ska få ta ubåten ifrån PM. Därför sänker han den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in