2017-08-14, 21:22
Medlem
groovesnuss avatar
Usel match av Häcken idag, speciellt försvaret. Spelar vi så här på söndag på fyrkantiga Ullevi så blir det slakt.

Irandust, Friberg, Joel och Yasin är dom enda som får godkänt. Hela backlinjen var kass.
Citera
2017-08-14, 21:27
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
I toppen är det Malmö som legat och de bokade guldbankett redan i omgång 6.

Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Nja. Finns ju egentligen bara ett topplag i år och det är Malmö. Resten är mitten- och bottenlag där alla kan slå alla. Lätt att bli lurad av den jämna tabellen (plats 2-11).

Ja men jag skrev att AIK legat i toppen, inte att de nödvändigtvis ledde serien. Var det förresten inte AIK's bästa säsong rent poängmässigt på många år efter 1/3 eller så?

Fast det måste vara något ändå med tanke på era publiksiffror. Speciellt Hammarby men faktiskt även Djurgården, hur mycket folk än rackar ner på deras publiksiffror, har ju haft en bra utveckling vad gäller publiken sedan flytten. AIK har väl legat hyfsat still vad gäller snittet (ja, en anledning är såklart att Råsunda tog in fler och därför var tidigare snitt högre), som dock är vilseledande eftersom det alltid är ett par matcher som dragit riktigt bra med publik. Man kan tycka att med så mycket mer potential i form av platser samt att stadigt sluta 2:a, 3:a och 4:a borde göra större avtryck i antal besökare.
Citera
2017-08-14, 21:29
Medlem
BertilEnstoerings avatar
Allsvenskan 2017: 1 topplag, 10 mittenlag och 5 bottenlag?
Citera
2017-08-14, 21:56
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Usel match av Häcken idag, speciellt försvaret. Spelar vi så här på söndag på fyrkantiga Ullevi så blir det slakt.

Irandust, Friberg, Joel och Yasin är dom enda som får godkänt. Hela backlinjen var kass.
Kommer man att värva Yasin permanent efter säsongen eller blir det en annan klubb för honom? Verkar ju gå riktigt bra för honom och vi spelar ju inte med yttermittfältare då han har ju ingen plats hos oss.

Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
(1.) Ja men jag skrev att AIK legat i toppen, inte att de nödvändigtvis ledde serien. Var det förresten inte AIK's bästa säsong rent poängmässigt på många år efter 1/3 eller så?

(2.) Fast det måste vara något ändå med tanke på era publiksiffror. Speciellt Hammarby men faktiskt även Djurgården, hur mycket folk än rackar ner på deras publiksiffror, har ju haft en bra utveckling vad gäller publiken sedan flytten. AIK har väl legat hyfsat still vad gäller snittet (ja, en anledning är såklart att Råsunda tog in fler och därför var tidigare snitt högre), som dock är vilseledande eftersom det alltid är ett par matcher som dragit riktigt bra med publik. Man kan tycka att med så mycket mer potential i form av platser samt att stadigt sluta 2:a, 3:a och 4:a borde göra större avtryck i antal besökare.
(1.) Nej, vi tog 17 poäng på första tio matcherna och skulle jag gissa genomsnittet sedan 2011 hamnar vi väl på en 16-17 poäng. Inget speciellt med inledningen av denna säsong med andra ord.

(2.) Egentligen svarar du ju på din egen fråga. Hammarby och Djurgården spelade på två små arenor med låg publikkapacitet - AIK spelade (och spelar) på Sveriges nationalarena. Alla Stockholmsderbyn spelades ju på Råsunda också. För oss var steget mellan Råsunda och Friends inte särskilt stort och faktum var, och är, att flera supportrar som besökte Råsunda regelbundet fortfarande inte satt sin fot på Friends. Jag ska inte säga att steget blev negativt för det stämmer inte men skillnaden mot de två andra lagen är ju enorma. Flytten till en ny, modern och stor arena innebar ju ett helt nytt kapitel i de klubbarnas historia. De får äntligen spela sina derbyn på sin hemmaplan (tragikomiskt att båda delar arena då) och kan sätta sin prägel på området med god lust. Friends känns fortfarande inte som AIK-land och lösningen på det problemet är också lösningen på det som du undrar över;

Vi behöver vinna guld på Friends. Skriva historia. Jag tror inte andra lags supportrar förstår vad det skulle göra med AIK som klubb. 2015, blott tredje säsongen som nyinflyttad, hade vi chansen. 41 000 Gnagare hade tagit sig till Friends, vi mötte en av våra största antagonister och en repris från 2009 skulle satt prägel på arenan. Den vinsten skulle bli något man tänkte på så fort man hörde Friends Arena. Men vi förlorade.

Visst har det funnits matcher som dragit bra med publik. 2015 var ett helt sjukt år ur supporterperspektiv. Synd att vi inte fick mer uppmärksamhet i media för det året. Två matcher med över 41.000 i publik. Två till som låg över 35.000. Visst kan det sammanfattas i Bajens återkomst till Allsvenskan, derbyna och att guldet levde in i sista minuten i omgång 30. Grejen är ju att de såkallade TV-gnagarna lämnar soffan när det är en stormatch/viktig, avgörande match. Sedan skiter de i den vanliga serielunken. Och det är de som är svaret på din fråga. Den dagen 50% av de "supportrarna" bestämmer sig för att lämna soffan och köpa årskort - den dagen väntar jag på likt jag väntar på vårt tolfte guld.

Citat:
Ursprungligen postat av BertilEnstoering
Allsvenskan 2017: 1 topplag, 10 mittenlag och 5 bottenlag?
Ja, något i stil med det.
Citera
2017-08-14, 22:19
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Kommer man att värva Yasin permanent efter säsongen eller blir det en annan klubb för honom? Verkar ju gå riktigt bra för honom och vi spelar ju inte med yttermittfältare då han har ju ingen plats hos oss.

Efter sina fyra mål på fem matcher kanske det inte vore så dumt för er att ta tillbaka honom och slänga upp på topp? Till skillnad mot era nuvarande koner där uppe där väl självmål leder interna skytteligan på två mål.

Skämt åsido, poänggörandet (bristen av snarare) har ju alltid varit Yasins största svaghet. Kan han börja förbättra detta är han välkommen hem till Örebro igen.
Citera
2017-08-14, 22:43
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Efter sina fyra mål på fem matcher kanske det inte vore så dumt för er att ta tillbaka honom och slänga upp på topp? Till skillnad mot era nuvarande koner där uppe där väl självmål leder interna skytteligan på två mål.

Skämt åsido, poänggörandet (bristen av snarare) har ju alltid varit Yasins största svaghet. Kan han börja förbättra detta är han välkommen hem till Örebro igen.
Trodde du var seriös där i första stycket.. sedan kom jag på att det nästan stämmer.

Fick en tanke att Häcken säkerligen har en billig köpoption i och med lånet. Det är ändå Björn Wesström vi snackar om, honom kan ni få om ni vill. Gratis med vidareförsäljning på 40 procent. 500 000 till oss när han sålt fem spelare för obegripliga anledningar till låg summa. Trött på den mannen.
Citera
2017-08-14, 22:44
Medlem
Ooooh, Blowit
I feel so much better
I feel so much better today
And it's not the drugs
And it's not the weather
I just feel so much better today

x 1000

Nu skall öborna bli runtpiskade på söndag, då är vi med på banan!
Citera
2017-08-14, 23:24
Medlem
feldgraus avatar
Lite synd bara att första vinsten i skokartongen på tolv år kommer en sån här säsong när den inte har något avgörande värde. 2009 eller 2015 hade varit lämpligare säsonger att vinna på ...

/feldgrau
Citera
2017-08-15, 01:25
Medlem
Så Ackermann fick några minuter idag?

Citat:
Kevin Ackermann blev med sitt inhopp den femte yngsta spelaren någonsin att få speltid i allsvenskan.

Känns ju sådär att grabben spelar i Röven när han var i Blåvitt för bara några år sedan, blir han så bra som han spås kunna bli är det ju riktigt surt.

Häcken knep ju även Irandust(från GAIS), och han har imponerat på mig, så där får det inte gå till.
Citera
2017-08-15, 06:30
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Fan, vad trevligt med vinst. Det blåser äntligen lite positiva vindar i blåvitt.

Ung målvakt som imponerat stort och tagit plats.
Bjärs the deceiver borta och kan inte längre sprida dålig stämning i truppen.
Rieks tillbaka i form, kanske han t.om kan förlänga sitt avtal om han fortsätter spela så här. För 1 månad sen var jag enormt skeptisk men nu börjar man ju faktiskt se spelaren Rieks igen och han verkar enormt mycket mer tillfreds under Inte-Jörgen som tränare. Roligt förövrigt att han sa rakt ut igår "skönt att spela på min riktiga position, jag är ingen anfallare" Som Jörgen envisades med att spela honom. Jörgen är eventuellt svagbegåvad.

De nya inlånade spelarna ser kanon ut. Sakor är exakt det vårt mittfält har saknat länge nu. Och Sam har sett enormt fin ut även om jag läste att han var något sämre igår. Bästa av allt är att det ska finnas klara optioner samt kontrakt som det bara är för Blåvitt att aktivera när man själv vill. Jag hoppas bara vi har pengar att göra det lite när som så vi inte hamnar i en situation där vi måste vänta för att få in pengar och möjligheten rinner ut i sanden.
Men dock helt rätt av Gren att vänta så länge som möjligt, men enormt gött att veta att dessa två är våra spelare om de bara fortsätter så här fint hösten ut.

Men framförallt är det alldeles underbart att Jörgen förgöraren är borta. Han ska tydligen vara önskad i HIF såg jag igår, någon skrev på deras forum att de ville ha Jörgen. Det vore kanon, då slipper vi pröjsa hans lön.

Nu mot Häcken blir det antingen Erlingmark som mittback eller de Graca. Föredrar nog da Graca utifrån att det är hans riktiga position men däremot är det ytterst svårt att veta hur nära matchform han är.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2017-08-15 kl. 06:37.
Citera
2017-08-15, 08:16
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
(2.) Egentligen svarar du ju på din egen fråga. Hammarby och Djurgården spelade på två små arenor med låg publikkapacitet - AIK spelade (och spelar) på Sveriges nationalarena. Alla Stockholmsderbyn spelades ju på Råsunda också. För oss var steget mellan Råsunda och Friends inte särskilt stort och faktum var, och är, att flera supportrar som besökte Råsunda regelbundet fortfarande inte satt sin fot på Friends. Jag ska inte säga att steget blev negativt för det stämmer inte men skillnaden mot de två andra lagen är ju enorma. Flytten till en ny, modern och stor arena innebar ju ett helt nytt kapitel i de klubbarnas historia. . .

Vi behöver vinna guld på Friends. Skriva historia. Jag tror inte andra lags supportrar förstår vad det skulle göra med AIK som klubb. . .

Samtidigt gick Bajen (och i viss mån Djurgården) från att sällan sälja ut sina arenor (Söderstadion tog väl runt 15 000) till att regelbundet ha en publiksiffra över detta i och med flytten. Trots att kapaciteten inte fylldes innan flytten ökade antalet besökare markant efter flytten. En enorm positiv utveckling. Det hade varit en sak om Bajen alltid sålde ut Söderstadion och sedan ökade när man fick mer kapacitet men riktigt så var det inte.

AIK har gått från kapacitet runt 30000 till 50000 utan någon märkbar skillnad. Som du säger är kanske den största delen i åren då ni hade riktigt fina publiksiffror Bajens återkomst i Allsvenskan.

Du har såklart rätt i att ni behöver något som gör att arenan känns som hemma för er. Men skulle ett guld göra det eller tror du att problemet är något annat och större? Jag upplever nämligen att vi i Bajen redan har accepterat vår arena. Visserligen har vi ett avancemang från Superettan där men jag kände det tidigare än så. Det finns en trivselfaktor och en hemmakänsla. Jag upplever också att Djurgårdare jag känner har anpassat sig bättre till nya arenan. Vad tror du skillnaden ligger i jämfört med AIK? Ni verkar mindre nöjda med det nya och sörja det gamla långt mer än era två antagonister.
Citera
2017-08-15, 10:27
Medlem
Det är ju ingen vidare vacker fotboll man bjuds på men vem fan bryr sig just nu, back to basics resten av säsongen, 3 poäng är 3 poäng. Moralen är hög i laget nu känns det som, men man får ju fan slaget de sista 5 minuterna i våra matcher, vi är urusla på att döda tid, det blir ordentligt tryck på oss i varje match och då väntar man ju bara på att det skall komma ett skitmål i slutminuten som förstör festen.

Med det sagt fan vad gött.

Vi har ett poängsnitt på 2 per match under Affe och Torbjörn, så även dom som tyckte Jörgen var en skön gubbe måste väl hålla med om att det var bra att han fick gå.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-08-15 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in