2017-08-14, 21:44
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Norröver skulle jag tro. Sedan över mot Sverige. Bli av med KW, och så söderöver, för att sedan korsa åt andra hållet mot Kögebukten.

Så han åkte alltså norr om Saltholmen och sedan öster om Peberholm för att sedan hamna utanför Sövang?
Citera
2017-08-14, 21:44
Medlem
gamlaborgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
PM's blogg.

https://ing.dk/blog/billeder-dejlig-dag-soes-med-nautilus-197842

Bilder på roder mm.
Inte sjösatt på 6,5 år tydligen?

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men inte så intressant att det skulle skrivas i Time, Guardian eller så. Där skriver man om Richard Branson som skickar turister med rymdfärja, exempelvis. Fast Madsen kanske fått, eller blivit nominerad till något slags teknikpris nyligen?

Kanske förklarar det hela ändå, om den åter sjösattes i maj kanske de tidigt bokat in en färd tillsammans för ett reportage med förbättringar m.m.
Citera
2017-08-14, 21:45
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Precis så tror jag med. Stanna till någonstans närmare Sverige där han vet att det är lite trafik. Sedan söderut. Blir som en triangel om man så vill.

Är det här något som är bekräftat eller är det bara spekulationer från din sida?
Dvs har någon sett honom öster om Saltholmen?
Citera
2017-08-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Hann befann ju sig nordväst om Saltholmen vid midnatt?
Det är ju inte direkt på väg till Sverige

Såhär skriver AB: "I vattnen mellan Köpenhamn och ön Saltholm, nordväst om Öresundsbron, såg en person som arbetade på däck ubåten Nautilus passera på mycket kort avstånd."

Och lite längre ner i artikeln: "Ubåten var på väg från Danmark österut, i riktning mot Sverige, med en fart på fem-sex knop.".

Här är artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vqM7m/vittne-vi-var-nara-att-krocka-med-ubaten-i-morkret
Citera
Moderator
OYs avatar
FØRD --> Dragen

Dragen i betydelsen, förd(dragen) med strömmar till Tyskland.

Hur kan man ens göra en annan tolkning?
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Och jag kan tänka mig att många drar örona åt sig för att det kanske är svårt att skriva på sätt att han framstår som något annat än en knasboll?
Det är det som gör att PM är lite extra intressant att skriva om. PM utmanar. PM går utanför. Det tycker många är intressant att läsa om. Framgången han har haft, är en annan bit. Raket-Madsen.
Senast redigerad av 80231 2017-08-14 kl. 21:51.
Citera
2017-08-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Måste erkänna att jag har dålig koll på geografin i detta område.

Någon som vet hur långt och åt vilket håll han siktades i mörkret kring midnatt? I jämförelse med var dom sågs kl 20.15.

Jag skulle gissa ungefär i detta område 55°40'32.3"N 12°43'27.8"E.

Du kan slå in det på Gula sidornas kartfunktion och sök. https://kartor.eniro.se/

Anledning att man kör där är att man vill över till svenska sidan. Men då får man ta en rejäl båge norrut då det är grunt nära norra Saltholmen. Mellan Pepparholmen (där bron går över till tunne) och Saltholmen går inte. För grunt. Eller så vill han gömma kroppen i det djupa ålagräset runt Saltholmen. Jag får inte riktigt ihop att de är nere och letar vid Skanör.
Citera
2017-08-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Om man sänker en kropp med tyngder, hur länge måste den ligga i för att den ska upplösas/fiskar och annat äta rent den?
Vi får nog anta att han i så fall haft något annat material att svepa om kroppen. Inte bara tyngder.
Citera
2017-08-14, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Om man sänker en kropp med tyngder, hur länge måste den ligga i för att den ska upplösas/fiskar och annat äta rent den?
I dessa vatten , runt två dagar...
Citera
2017-08-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Hann befann ju sig nordväst om Saltholmen vid midnatt?
Det är ju inte direkt på väg till Sverige

Jo det är det.
Citera
2017-08-14, 21:52
Medlem
Browndawgs avatar
Alltså han som uttalar sig i tidningen om att dom inte skulle hinna till restaurangen verkar ju vara rutinerad styrman på fiskebåten där som uthyrdes till ungdomarna.

Nu fattar jag inte.

Varför skulle dom inte hinna då? Om det var samma plats som dom åkte från.

Iofs så säger han även att dom inte såg ubåten något mer och dom var tillbaka vid hamn kl 21.
Citera
2017-08-14, 21:52
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl83
Såhär skriver AB: "I vattnen mellan Köpenhamn och ön Saltholm, nordväst om Öresundsbron, såg en person som arbetade på däck ubåten Nautilus passera på mycket kort avstånd."

Och lite längre ner i artikeln: "Ubåten var på väg från Danmark österut, i riktning mot Sverige, med en fart på fem-sex knop.".

Här är artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vqM7m/vittne-vi-var-nara-att-krocka-med-ubaten-i-morkret

Det är lite svårtolkat. Med den positionen kan han lika gärna gått väster om Saltholm som att han rundade den norröver. Dvs han kan inte gå rakt österut utan att köra över Saltholm, så antingen gick han väster om eller öster om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in