2017-08-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Jaha, så pass. Har aldrig upplevt de temperaturerna i Sälen, men det kanske är annat i Vemdalen?
Det är 30 mil upp till Mora, från Stockholm vilket innebär att du skulle klara resan upp till Superchargern. Där stannar ni och äter, vilket känns normalt efter ca 4h i bil. Under tiden ni äter laddas bilen, ni hade nog för övrigt även tagit ett matstrupen efter 4h även i er fossilbil? Det innebär att tidstilläget för att köra en Tesla Sthlm-vemdalen blir ca 15min pågrund av ert långsammare vägval, som möjliggjorde gratis laddningen.
Det tidstilläget skulle jag personligen kunna leva med, istället för att lägga ca 800kr på bensin. Dessutom skulle ni behöva stanna och tanka en gång under resan, kanske inte på samma ställe som ni sedan äter på? Men det kanske inte räknas som tid i dina ögon??

Att räkna hem en Tesla ekonomiskt sätt kan vara väldigt svårt, förutsatt att du inte bedriver taxiverksamhet?

Att åka via Mora tar nästan en timme extra på vintern bara i ren körtid jämfört med att köra E4an, detta på grund av de mindre vägarna där omkörningar är svårare med mera samt att vägarna har lägre hastighetsbegränsning till att börja med, så även om Teslan kan ladda det som krävs för att klara resan på den matpaus som tas (även detta verkar det vara lite svårt med om jag kollar alla de beräkningsverktyg som används) så är resan ändå en timme längre i varje riktning.

Citat:
Jag äger ingen Tesla, av den enkla anledningen att jag är en fattig student. Men om du börjar göra lite research på nätet ska du se att det inte är några problem att leva med en Tesla som ända bil, även under vintern!

Det är precis det jag gjort, samt att jag pratat med folk i min närhet som faktiskt äger bilarna. Just vintertid är det stora problemet, det och att långresor sommartid tar längre tid eftersom det drar något brutalt när man ligger i 140 km/h + så det blir mer frekventa stopp.
Citera
2017-08-13, 19:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Att åka via Mora tar nästan en timme extra på vintern bara i ren körtid jämfört med att köra E4an, detta på grund av de mindre vägarna där omkörningar är svårare med mera samt att vägarna har lägre hastighetsbegränsning till att börja med, så även om Teslan kan ladda det som krävs för att klara resan på den matpaus som tas (även detta verkar det vara lite svårt med om jag kollar alla de beräkningsverktyg som används) så är resan ändå en timme längre i varje riktning.

Det är precis det jag gjort, samt att jag pratat med folk i min närhet som faktiskt äger bilarna. Just vintertid är det stora problemet, det och att långresor sommartid tar längre tid eftersom det drar något brutalt när man ligger i 140 km/h + så det blir mer frekventa stopp.

Svårt att köra om med en Tesla? Där skrattade jag till lite.
Vi kan nog lägga till bättre vridmoment som en fördel på Tesla.

80 - 120 på 3,4s med Model S85.
https://www.youtube.com/watch?v=8OtQQqYQyYI

Sen dess har P100D tillkommit men har inte hittat siffrorna på den. Lär väl inte ha blivit slöare.
Citera
2017-08-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Svårt att köra om med en Tesla? Där skrattade jag till lite.
Vi kan nog lägga till bättre vridmoment som en fördel på Tesla.

80 - 120 på 3,4s med Model S85.
https://www.youtube.com/watch?v=8OtQQqYQyYI

Sen dess har P100D tillkommit men har inte hittat siffrorna på den. Lär väl inte ha blivit slöare.

Om du inte förstod det är problemet att när det är fullt med snö på vägarna, det är mörkt ute och det är mycket mötande så är det svårare att komma om på landsvägen än på motorvägen, därav går det långsammare. Att Teslan är helt okej på att accelerera vet vi nog alla men det hjälper inte om det inte finns tillfällen att köra om.

Det är för övrigt andra gången du skriver något helt irrelevant som svar, testa att börja läsa inläggen innan du svarar.
Citera
2017-08-13, 21:17
Medlem
Kloges avatar
Björn Ferry har inga problem med vintern

http://www.fossilfri.com/2017/01/26/hur-funkar-elbilen-egentligen/
Citera
2017-08-14, 01:05
Medlem
Många lustifikationer här..

Märkligt att alla måste ha en bil som kan dra en husvagn i 160 i 70-milapass och i 30 minusgrader. Det verkar vara ett vanligt scenario.
Att en timmes extra färdväg går bort för att "tid är pengar" är också en favorit, kostnaden för att slippa den timmen medelst fossilförbränning torde överstiga den aktuella förtjänsten.
Citera
2017-08-14, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Många lustifikationer här..

Märkligt att alla måste ha en bil som kan dra en husvagn i 160 i 70-milapass och i 30 minusgrader. Det verkar vara ett vanligt scenario.

Nej alla behöver det inte helt klart och det är inget man hör varje vecka ens om man gör det. Men åker man på längre resa några gånger per år där elbilen blir mer omständig faller den ju lite som endabil. Som andrabil man åker till jobbet med är den dock klockren, inget jag skulle spendera Teslapriser på dock.

Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Att en timmes extra färdväg går bort för att "tid är pengar" är också en favorit, kostnaden för att slippa den timmen medelst fossilförbränning torde överstiga den aktuella förtjänsten.

Det beror ju på, pratar vi totalkostnad för samhället eller för mig som individ? Min kostnad är definitivt lägre att köra fossilbilen en timme kortare, för samhället skulle det vara tvärtom.
Citera
2017-08-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Är inte alla dessa elbilar snarare HD-DVD eller minidiscs och en dåligt genomtänkt beta-lösning på drivmedelsproblematiken?

Känns som att alla debattörer och tyckare verkar undvika och ställa den viktiga frågan hur vi ska försörja alla dessa elbilar?

http://teslaclubsweden.se/tesla-motors-superchargers/

"Inuti Superchargerns stålskåp sitter det 12 stycken exakt likadana laddare som det sitter i Tesla Motors egna bilar. Var och en av laddarna klarar av att leverera 11 kW laddeffekt och de är parallellkopplade, så sammanlagt blir det över 130 kW effekt (400V, 325A)"

Ett flerbostadshus med runt 100 lägenheter avsäkras med 400-500A beroende på lokaler och verksamheter i kåken, skulle 100K bilar i Stockholm helt plötsligt bli 100% eldrivna och kräva snabbladdning/semisnabbladdnin på ungefär samma klockslag varje dag, då behöver vi 2-3 nya Forsmark, vilket rimmar illa med trädkramare, ska tysk kolkraftsel tanka alla gröna och sköna teslor?

Kör bensin och diesel tills det seriösa alternativet med vätgas slår igenom ordentligt och blir ett alternativ för vanliga konsumenter, elbilar är bara flummigt trams, om än ett steg i rätt riktning, men andas "E85" med hela hypen.....

Haha. Det här var bland det roligaste jag läst på länge. Skulle 100 tusen bilar snabbladdas samtidigt? Varför då? Man laddar långsamt över natten när det finns överkapacitet i näten.
Citera
2017-08-14, 11:07
Medlem
Citat:
Nja, de resor jag kikat på skulle lagt på ca 20-25% längre restid på en hel del resor än om jag kört med min vanliga bil. Tid är pengar och helt plötsligt kostar elbilen mångt mycket mer än bensinbilen att köra. Det är främst på kalla vintervägar där man vill ha behaglig temperatur som man märker bristerna i elbilarna, då försvinner stor del av räckvidden.

Jag tror det som kommer behövas för att elbilar skall fungera i bred skala är att vi får se batterier med markant högre energidensitet. Då löser vi dels problemet med räckvidd men även problemet med hur vi skall kunna försörja alla laddandes bilar med el. Om man kan köra hela dagen på en laddning så spelar det ingen roll om du kan ladda på 30 minuter eller 8 timmar. Det kommer ju frågan är dock när.

Men hur jävla långt kör du på en dag då? Och hur ofta händer det?

Jag körde över 100 mil på en dag med min Tesla fast vi inte kom iväg förrän vid lunch. Hade kunnat köra 150 mil om vi startat kl 07.00. 100-milatrippen tog kanske en timme längre tid än med en fossilbil. De flesta av stoppen hade vi nämligen ändå gjort. Som barnfamilj krävs det ordentliga stopp för mat och sånt nämligen. En fördel med detta är även att man håller sig mycket fräschare än om man sträckkör.
Citera
2017-08-14, 11:09
Medlem
Citat:
Testa att åka Stockholm till säg Vemdalen mitt i vintern, -20 till -30 ute med takbox och full bil. Laddarna är utplacerade på så vis att du måste ladda väldigt fullt för att klara dig ifall du vill ha behagligt klimat i bilen. Till och med de snällaste kalkylerna kommer göra att det läggs på en massa tid. En resa många gör flera gånger om året faktiskt.

Det där har dock ingenting med elnätets kapacitet på enskilda platser att göra utan mer elproduktionen. Problemet är om 50 pers skall kunna snabbladda i 150 kW mitt ute i ingenstans, har vi tillräckligt med kapacitet på dessa platser för att klara 50, 100, 200 personer som laddar samtidigt?

Ah, och så kommer det nåt specialfall... Men de ska bygga en supercharger i Sveg faktiskt och då är det inga problem.

Att bygga snabbladdare är inga problem. Det finns ju för fan kraftiga ledningar kors och tvärs genom landet mellan våra städer, industrier osv. Nog går det. Betydligt enklare än att bygga en infrastruktur för vätgas skulle jag säga.
Citera
2017-08-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Hmmm, luktar väldigt mycket som att den där låtsastiteln med ansvar för laddning på Fortum borde ta ett snack med sina kollegor innan käften får glappa i media...

Finns inga byggare i branschen som vid nyproduktion av flerbostadshus erbjuder snabbladdning eller ens semisnabb laddning i sina nyproduktioner av flerbostadshus, då effekterna blir så höga att det krävs ställverksrum (minimum ca 2,7 i takhöjd med installationsgolv) eller flera elrum med elserviser, allt detta är investeringar som stjäl yta i redan hårt pressade kvadratmetrar, och som kostar miljontalskronor, som byggherren måste stå för, ingen nota som energibolag eller kommunerna plockar upp, således blir det i dagsläget Max 2-3 långsamma ladduttag....

Men om låtsastiteln med ansvar för laddning på Fortum säger att vårat elnät klarar av att hälften av våran bilpark går över till 100% eldrift inom ett par år, vem ska bygga och bekosta infrastrukturen kring på säkert miljardbelopp?

På 90-talet när våra kök blev moderna och började innehålla apparater som micro, vattenkokare m.m.
Fick föreningarna innanför Stockholms tullar lägga enorma summor på att uppgradera elstammar m.m.

Vem kommer ta smällen när alla fisluktssniffande och högtravande teslaförare vill ha snabbladdning mellan yogapasset och kanelhålsblekningen?

Jag saknar fortfarande ett seriöst svar, en seriös utredning på detta, alla har blint förälskat sig i elbilen som koncept utan en konsekvensutredning....

Men ditt lilla stolpskott. Man behöver INTE snabbladda till vardags. Jag har precis installerat trefasladdare i villan så jag kan ladda med 11kW. Förr laddade jag enfas ca 2-3 kW. Och vet du vad? Jag behövde faktiskt inte ens trefasladdaren. Men jag köpte den för att det är bekvämt och säkert och för att vi har två elbilar.

När man laddar i vanlig stickkontakt fick jag ca 13 km i räckvidd per laddad timme. Laddade jag från 18.00 när jag kom hem från jobbet till 08:00 så fick jag alltså 14 * 13 = 182 km. Jag har 16 km till jobbet. Där jag också kan ladda för övrigt. Nu får jag 50 km per laddad timme med trefas. Ska vara väääääldigt specifika fall när det inte fungerar. Jag kan inte komma på ett enda.

För övrigt så använder vi väldigt mycket mindre el till våra bostäder nu än vi gjorde på 90-talet. Vitvaror, lampor, uppvärmning osv...
Citera
2017-08-14, 11:25
Medlem
Citat:
Jaha, så pass. Har aldrig upplevt de temperaturerna i Sälen, men det kanske är annat i Vemdalen?
Det är 30 mil upp till Mora, från Stockholm vilket innebär att du skulle klara resan upp till Superchargern. Där stannar ni och äter, vilket känns normalt efter ca 4h i bil. Under tiden ni äter laddas bilen, ni hade nog för övrigt även tagit ett matstrupen efter 4h även i er fossilbil? Det innebär att tidstilläget för att köra en Tesla Sthlm-vemdalen blir ca 15min pågrund av ert långsammare vägval, som möjliggjorde gratis laddningen.
Det tidstilläget skulle jag personligen kunna leva med, istället för att lägga ca 800kr på bensin. Dessutom skulle ni behöva stanna och tanka en gång under resan, kanske inte på samma ställe som ni sedan äter på? Men det kanske inte räknas som tid i dina ögon??

Att räkna hem en Tesla ekonomiskt sätt kan vara väldigt svårt, förutsatt att du inte bedriver taxiverksamhet?

Jag äger ingen Tesla, av den enkla anledningen att jag är en fattig student. Men om du börjar göra lite research på nätet ska du se att det inte är några problem att leva med en Tesla som ända bil, även under vintern!

Sant. En Tesla behöver inte bli så dyr som man tror. Min Model S kostar mig mindre i totalkostnad än en ny BMW 530d Touring trots att den senare kostar ca 60% av Teslan. Lägre förmånsvärde, väldigt billigt drivmedel och så superlåg ränta på leasingen (0,25%) gör att Teslan bara är ett par tusen dyrare per månad än den Volvo XC70 vi hade förut.

(fast jag leasar på eget företag, för privatpersoner ser kalkylen tyvärr inte lika bra ut)
Citera
2017-08-14, 11:29
Medlem
Citat:

För det första så ska du inte köra i 140 km/h och mer. Inte i Sverige iaf. Fast om du ändå gör det så närmar du dig den optimala Tesla-farten. Nån har räknat ut att drygt 150 km/h är den hastighet man bör hålla på långresa för att den totala restiden ska bli så kort som möjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in