Citat:
Ursprungligen postat av
Browndawg
Om man bara hade lyft ena sidan så hade den väl gått ojämnt som fasen i vattnet och dragit åt något håll.
Jag vet inte, spekulerar bara. Jag tror inte vi kan utesluta att han varit under vatten med den och bara lyft rodren efter en sväng under ytan.
Alternativt att man lyft dom vid bärgning för att underlätta.
Fattar inte varför man ska ut och åka ubåt med reporter om man inte ska demonstrera själva grejen med att ha en ubåt.
Jag menar att dykarna hade bara behövt fälla upp ena sidans djuproder för att det inte skulle slå mot fartygssidan och det hade inte fått den att gå ojämnt då båda rodren var ovanför vattenytan.
Men visst, deras position är inget absolut bevis för att han inte dök någon gång under resan men ett rätt starkt indicium tycker jag åtminstone.
Citat:
Ursprungligen postat av
polygrip
Någon av skvallerblaskorna. Minns inte vilken. Ta mig inte på orden men vet att jag reagerat på det ända sen uppgiften först dök upp.
Fö
Inte i den här artikeln i alla fall:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vqM7m/vittne-vi-var-nara-att-krocka-med-ubaten-i-morkret
Där står bara att de såg den på nära håll utan lanternor men inget om några roder.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Ja OM det finns plottar ja, men det finns ju ingen anledning att radarstationerna skulle spara sådan data i flera dygn. Möjligen om det hänt en olycka att man kan ha de närmaste timmarna bakåt. Det finns inte mycket anledning att spara sådana radardata, annat än som undervisningsmaterial.
I artikeln från 2011
Hela Öresund får sjöfartsövervakning så står det
Citat:
Från första september utökas den dansk-svenska övervakningscentralen Sound VTS sitt bevakningsområde till att omfatta hela Öresund och inte enbart södra delen som tidigare.
[...]
Arbetsredskapen är VHF, ett norskt VTS system i vilket sjökort, radarbild och AIS-signalerna läggs samman i en och samma bild på skärmen.
[...]
På centralen sparas "radarfilmerna" en månad och på några minuter har den danske operatören Brian Crone letat fram den aktuella händelsen.
Nu står det ju radarfilmer inom citattecken vilket kan indikera att det inte är någon film utan mer av data eller att det inte lagras radardata alls utan bara AIS-spår. Jag tycker dock det vore djävligt lustigt om man inte även sparade data från primärradar. Det står ju minst en radarantenn och snurrar på en mast intill Öresundsförbindelsen på Pepparholm. Förr i tiden på luftövervakningen så satte man helt enkelt en filmkamera (typ super 8) framför en radarskärm och filmade av den men idag är det ju så himla enkelt med datalagring så det vore väl själva fan om de inte sparade det.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Man måste ju också vara medveten om att radarekonas utseende kan vara mycket olika på olika föremål, Ubåten kan alltså "se mindre ut" än vad den är i verkligheten, beroende på radarstationernas egenskaper och placering och vinkel emot det intressanta objektet. Och tex om flera objekt ligger nära varandra sett ifrån radarantennen så kan de se ut som ett enda objekt.
Fritidsbåtar och yrkesbåtar har ju uppmanats att ha en sk radarreflektor som fungerar ungefär som reflexer, eller reflexen hos ett "kattöga" som ger ett distinkt, skarpt och markerat radareko som i regel aldrig kan misstolkas för något annat än ett fartyg.
Om ubåten har en sådan radarreflektor, det vet jag inte, troligen inte, den skulle väl vara i vägen uppe i tornet kan jag tro
Jag har inte sett någon radarreflektor på någon bild på ubåten. Faktiskt inga lanternor heller, det borde han ju ha om han är ute i mörkret. Kanske har några lösa som kan fästas med magnet på tornet eller så.
Vad gäller ubåtens radarsignatur så är det ju i alla fall en fin hörnreflektor med tornet vinkelrätt mot skrovet, särskilt sett från sidan.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Alltså en ubåt är ju en perfekt Faradays Bur och dessutom i tjockt stål (*) - Jag kan inte annat än anta att mobiltäckningen är obefintlig inne i ubåten om det inte finns en GSM/3G-repeater med en antenn utanför skrovet. Och den kan bara ta emot signaler och sända när den befinner sig ovanför vattenytan.
Ja men en Faraday-bur behöver inte dämpa mobilsignalen så himla mycket. Jag är lite osäker på plåttjocklekens inverkan, jag har fått för mig att den inte spelar så stor roll utan man får mer dämpning om man har flera burar inuti varandra då det är en viss dämpning vid varje övergång mellan plåt och luft. Här är i alla fall bara ett lager plåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Browndawg
Utgår från att OM det nu sparas data från radar så sparas den inte i en evighet utan den borde redan ha plockats ut och lämnats till polisen.
Kan inte tänka mig annat.
En månad enligt ovanstående om det nu verkligen gäller äkta radar.