2017-08-14, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Okej då. Men han verkade ju ha ett konstigt förhållande till den.
Då han också sagt att det vilar en förbannelse över den.
Det där med förbannelse var någon variant på hot/löfte till föreningens styrelse att de skulle fatta ett "klokt beslut" i ägarfrågan. Så förhållandet mellan PM och föreningens medlemmar var inte direkt kordial.
Citera
Medlem
M.Cadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det här tror jag är viktigare än vad jag ser har framkommit.

Man ser ju tydligt på bilder både från bärgningen och då den sedan ligger på land t ex https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1502697219/nyheter/article14793604.svt/alternates/extralarge/ubat-jpg att de främre djuprodren är i uppfälld position, parkeringsläget så att säga som de ställs i för att inte slå i kajkanten. De bakre djuprodren är inte fällbara så deras position är inte intressant (ett av dem hänger neråt men det lär vara en skada antingen från då den låg på botten eller som uppstod vid bärgningen)...

Skärpt iakttagelse och resonemang. Bör vidarebefordras till danska polisen.
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Det funkar ju ändå. Alla segelbåtar har motor under vattenytan exempelvis.
Men då har man en krök ett så kallat knä som förhindrar att sjövattnet kan tränga in och strypa motorn.
Citera
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Här är en bild som några ungdomar tog kl 20.15, i denna artikel:

https://www.b.dk/nationalt/johan-saa-svensk-kvinde-paa-ubaaden-i-oeresund-torsdag-aften

Där verkar ju allt bra. Dom står i tornet och solar sig typ. Inte i dykt där iaf alltså.
Ser ut dom hon står med mobilen där!
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Bilden som ungdomarna tog, dom står ju ganska nära varandra i tornet där och myser i solen.

Alltså fasen vad förvånad jag skulle bli ifall en jävla ubåt dyker upp om jag är ute och chillar på havet.
Citera
2017-08-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Det sa han innan han tog över ägarskapet!
Var väl bara någon dag innan styrelsen skulle rösta i frågn - då hade han redan sedan en tid tillbaka överfört ägarskapet på sitt företag. Så det kanske var i oro för de juridiska konsekvenerna av att han redan gjort ägarskapsförändringar på egen hand som han ville sätta extra press på styrelsen att inte ta ägarfrågan till domstol.

Skulle nog kunnat bli kriminalärende av det hela också med ägarskapsförändringen betraktad som stöld eller trolöshet mot huvudman eller liknande.
Citera
2017-08-14, 20:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Om man bara hade lyft ena sidan så hade den väl gått ojämnt som fasen i vattnet och dragit åt något håll.

Jag vet inte, spekulerar bara. Jag tror inte vi kan utesluta att han varit under vatten med den och bara lyft rodren efter en sväng under ytan.

Alternativt att man lyft dom vid bärgning för att underlätta.

Fattar inte varför man ska ut och åka ubåt med reporter om man inte ska demonstrera själva grejen med att ha en ubåt.
Jag menar att dykarna hade bara behövt fälla upp ena sidans djuproder för att det inte skulle slå mot fartygssidan och det hade inte fått den att gå ojämnt då båda rodren var ovanför vattenytan.

Men visst, deras position är inget absolut bevis för att han inte dök någon gång under resan men ett rätt starkt indicium tycker jag åtminstone.

Citat:
Någon av skvallerblaskorna. Minns inte vilken. Ta mig inte på orden men vet att jag reagerat på det ända sen uppgiften först dök upp.

Inte i den här artikeln i alla fall: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vqM7m/vittne-vi-var-nara-att-krocka-med-ubaten-i-morkret
Där står bara att de såg den på nära håll utan lanternor men inget om några roder.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja OM det finns plottar ja, men det finns ju ingen anledning att radarstationerna skulle spara sådan data i flera dygn. Möjligen om det hänt en olycka att man kan ha de närmaste timmarna bakåt. Det finns inte mycket anledning att spara sådana radardata, annat än som undervisningsmaterial.
I artikeln från 2011 Hela Öresund får sjöfartsövervakning så står det
Citat:
Från första september utökas den dansk-svenska övervakningscentralen Sound VTS sitt bevakningsområde till att omfatta hela Öresund och inte enbart södra delen som tidigare.
[...]
Arbetsredskapen är VHF, ett norskt VTS system i vilket sjökort, radarbild och AIS-signalerna läggs samman i en och samma bild på skärmen.
[...]
På centralen sparas "radarfilmerna" en månad och på några minuter har den danske operatören Brian Crone letat fram den aktuella händelsen.
Nu står det ju radarfilmer inom citattecken vilket kan indikera att det inte är någon film utan mer av data eller att det inte lagras radardata alls utan bara AIS-spår. Jag tycker dock det vore djävligt lustigt om man inte även sparade data från primärradar. Det står ju minst en radarantenn och snurrar på en mast intill Öresundsförbindelsen på Pepparholm. Förr i tiden på luftövervakningen så satte man helt enkelt en filmkamera (typ super 8) framför en radarskärm och filmade av den men idag är det ju så himla enkelt med datalagring så det vore väl själva fan om de inte sparade det.

Citat:
Man måste ju också vara medveten om att radarekonas utseende kan vara mycket olika på olika föremål, Ubåten kan alltså "se mindre ut" än vad den är i verkligheten, beroende på radarstationernas egenskaper och placering och vinkel emot det intressanta objektet. Och tex om flera objekt ligger nära varandra sett ifrån radarantennen så kan de se ut som ett enda objekt.

Fritidsbåtar och yrkesbåtar har ju uppmanats att ha en sk radarreflektor som fungerar ungefär som reflexer, eller reflexen hos ett "kattöga" som ger ett distinkt, skarpt och markerat radareko som i regel aldrig kan misstolkas för något annat än ett fartyg.

Om ubåten har en sådan radarreflektor, det vet jag inte, troligen inte, den skulle väl vara i vägen uppe i tornet kan jag tro
Jag har inte sett någon radarreflektor på någon bild på ubåten. Faktiskt inga lanternor heller, det borde han ju ha om han är ute i mörkret. Kanske har några lösa som kan fästas med magnet på tornet eller så.

Vad gäller ubåtens radarsignatur så är det ju i alla fall en fin hörnreflektor med tornet vinkelrätt mot skrovet, särskilt sett från sidan.

Citat:
Alltså en ubåt är ju en perfekt Faradays Bur och dessutom i tjockt stål (*) - Jag kan inte annat än anta att mobiltäckningen är obefintlig inne i ubåten om det inte finns en GSM/3G-repeater med en antenn utanför skrovet. Och den kan bara ta emot signaler och sända när den befinner sig ovanför vattenytan.
Ja men en Faraday-bur behöver inte dämpa mobilsignalen så himla mycket. Jag är lite osäker på plåttjocklekens inverkan, jag har fått för mig att den inte spelar så stor roll utan man får mer dämpning om man har flera burar inuti varandra då det är en viss dämpning vid varje övergång mellan plåt och luft. Här är i alla fall bara ett lager plåt.

Citat:
Utgår från att OM det nu sparas data från radar så sparas den inte i en evighet utan den borde redan ha plockats ut och lämnats till polisen.

Kan inte tänka mig annat.
En månad enligt ovanstående om det nu verkligen gäller äkta radar.
Citera
2017-08-14, 20:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl83
Låter som "Safety pins".

Ja, jag tycker också det låter så, safety pins eller safety pills?

Filmklippet visar i alla fall hur en dykning går till och bevisar att ingen kontakt med omvärlden finns när farkosten är i undervattensläge.
Citera
2017-08-14, 20:20
Medlem
DIEXELs avatar
Varför skulle hon föras till Tyskland enligt en av polisteorierna? Vad har hon skrivit om för känsliga ämnen som skulle resultera i att hon skulle kidnappas och föras till något annat land med en hemmagjord ubåt och där den som navigerar är en välkänd uppfinnare?

Sen att dansk polis inte tar in all hjälp de kan få, svenskt osv är bra underligt.
Citera
2017-08-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Ovan är med premissen att Madsen skulle ha mördat eller åsamkat journalistens död. Jag tror inte det är så, dock. Min teori:

Kim Wall lever i ett ohållbart förhållande som hon inte såg någon utväg från. Hon ser detta frilansuppdrag som en räddning och läser på om allt om ubåten ifråga innan det blir dags. Väl ute till havs, nära land, mixtrar hon med ubåten när Madsen tittar bort. När kärran börjar "svaja" ber hon om att bli avsläppt. Väl i land tar hon sig till en väntande båt hon har förberett och tar färd mot ett främmande land med en ny identitet.

Madsen klurar på de tekniska problemen och far runt i cirklar till havs utan att kunna styra ordentligt men ger till slut upp och, förnedrad (Är en typisk "kan själv"-person), tillkallar hjälp.

Resten är historia.

Nog bland det bästa jag läst på länge Säg till mig när du ger ut böcker, mycket underhållande faktiskt!
Citera
2017-08-14, 20:21
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är fantastiskt osannolikt att det händer både u-båten och Kim något samtidigt och att det inte alls har med varandra att göra. Det är väldigt mycket mer sannolikt att det finns en gemensam förklaring, än två helt skilda.
Jo, så har både jag o vi o polisen resonerat hittills. Men att det är osannolikt utesluter inte att det är sant. Eller hur?
Citera
2017-08-14, 20:21
Medlem
Citat:
Det funkar ju ändå. Alla segelbåtar har motor under vattenytan exempelvis.

Inte min, exempelvis och jag skrev grenröret, inte motorn. Men jag rättar mig själv lite, från grenrör, till avgassystemets högsta punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in