2017-08-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag är böjd att hålla med men jag utesluter det inte heller. Jag har släpat folk som spelat skadade/döda uppför lejdare och stegar och det är fanimej inte lätt, och då är jag ändå betydligt mer lämpad för det än MGM. Att förflytta 55-60kg kropp (eller mer) i begränsade utrymmen som dessa och uppför en lucka i storlek med denna är sannerligen ingen enkel uppgift.
Förutsätter man att vädret ens varit så lugnt att han kunnat använda den förliga luckan är det 60kg som skall lyftas rakt upp mellan 2-3m eller ännu mer om det gjorts via tornet/seglet.
Jag tvivlar på att han lyckats med det utan hjälpmedel och oavsett så har han säkerligen lämnat spår.

Andra alternativ finns ju, som att han inte bragt BO om livet nere i ubåten utan på utsidan, då försvinner behovet av att förflytta kroppen men samtidigt även behovet av att sänka den för att göra sig av med bevisen.

En möjlighet är att det finns bevis i båten men att kvinnan på egen hand tagit sig ur båten och hoppat i havet.
Jag blir förvånad om han inte slängt några hundralappar på billig liten vinsch typ denna:
http://www.clasohlson.com/se/Vinschar/Pr306220000

Sparar så mycket tid och besvär om han behöver byta ut ett batteri eller ta upp styrdator eller vill skicka ner/upp verktygslåda eller liknande.
Citera
2017-08-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Jag tycker inte hos ser svullen ut!

Om hon ändå skulle vara det, så kan det bero på massa andra saker än de ovan nämnda!

Jag läste för dåligt. Jag menar att PM ser svullen ut. Ploffsig för att vara en energisk personlighet.
Citera
2017-08-14, 16:50
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast min fråga här är om man verkligen behöver gå iland för att sanera den typen av spår? Kan man inte göra det till havs där man inte blir störd?
Färsk blod bör ju gå att spola bort med rikligt med havsvatten samtidigt som man pumpar ur det ur båten.
Men varför stycka en människa inuti en båt till havs?
Citera
2017-08-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Hade hon beställt självmord av rakettoken?
Tror inte hon var tokig. Och tror inte han vill sitta i fängelse bara för att göra en i så fall tokig tjej till viljes. Finns ju klart lättare sätt att ta ihjäl sig, som att t ex "tappa kontrollen" över sin bil.
Citera
2017-08-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
För att hon fortfarande skulle kunna vara vid liv krävs en hopplöst osannolik historia, av typen ”såld som slav”. De anhöriga förstår ju också att hon är död, men utan återfunnen kropp så blir det förstås svårt att ta till sig. Hoppas att kroppen återfinns snart.
OM det är så att hon flytt båten till havs så finns ju möjligheten att hon fortfarande lever, sittandes eller mer troligen medvetslös på något av sandreven i sundet. Man får väl dock anta att dessa sökts av redan med flyg/helikopter plus att det går så pass mycket sjöfart i området att hon i så fall borde hittats.
Citera
2017-08-14, 16:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men i detta fall så är ju BO invandraren och MGM inhemsk, fast iofs dansk, vad gäller då?🤔

Antingen har kW bytt ansikte med PM, som är den som egentligen saknas, eller så återstår det bara för någon i tråden att komma upp med ett strypsexscenario med invandrare.

Om vi inte sköter oss....
Citera
2017-08-14, 16:54
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Enl de fysiska lagarna går det inte att öppna en flygplansdörr i luften pga lufttrycket likaså är de svår i en ubåt att öppna luckor... Kanske har du hört talas om att om man kör ner i vatten med en bil så får man inte upp dörrarna pga trycket och för att komma ut får man veva ner sidorutan....

När det gäller flygplansdörrar så har du fel. På dom flygplan som jag har flugit med (KLM och SAS) så öppnas dörrarna utåt och trycket är högre i kabinen än utanför under färd. Med andra ord så hade det blivit tvärtom, d.v.s. svårt att stänga dörren tills det blivit tryckutjämnat. Det är ett elektroniskt lås i flygplansdörren som förhindrar att dörren kan öppnas under färd.

Ubåten däremot kan han ju ha fyllt ballasttankarna med vatten i ytläge med tornluckan öppen, då sjunker nog ubåten som en gråsten.
Citera
2017-08-14, 16:56
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nyvaken, ny i tråden eller någon annan, måste du vara......

Vi pratar om en U-båt, och jag vill inte genera dig mer än så här......Läs från inlägg #1.....eller varför inte starta med rubriken.....
Så du menar att u-båtar inte behöver barlastas för att trimmas in rätt?
Båtens egna barlasttankar är ju bara till för att kunna sjunka och stiga upp till ytan med.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Färsk blod bör ju gå att spola bort med rikligt med havsvatten samtidigt som man pumpar ur det ur båten.
Men varför stycka en människa inuti en båt till havs?
Jag tror inte att någon styckning ägt rum, däremot undrar jag om man behöver gå iland för att sanera om PM t.ex. strypte KW och sedan släpade henne upp ur förluckan.

Det centrala i hela historien, enligt min mening, är varför PM ville förhindra att någon gick ombord på båten. Det finns en anledning till att PM sänker båten. Jag tror inte att det är för att PM vill tvätta bort spår efter en styckning - så frågan är varför.

Det är något vi missar i den här historien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Att vara frilans journalist kräver att du gör spektakulära, ovanliga reportage. Det är väldigt svårt att hålla sig flytande 😉 genom att sälja artiklar. Madsen är känd, han har intervjuats massor av gånger och det har redan gjorts en dokumentärfilm om honom. Nautilus är 10 år gammal. Låter
konstigt att göra ytterligare en intervju av en journalist som antagligen vill vara "on the cutting edge." Tidningar skulle tänka "old news."

Tror därför att Kim hade tillgång till icke offentliggjord information eller att de hade andra planer än att bara "kryssa runt lite." Eller att Madsen bestämt sig för att sänka ubåten redan innan de lämnar hamnen pga bråket med föreningen. "Kan jag inte få henne för mig själv ska ingen annan ha henne heller." Kanske Kim var där för att skildra "the death of Nautilus". Sedan kanske det blev motstridiga viljor och därmed våld som gick överstyr.

Kanske det, men varför valde han, och hon tillfället, då helikoptrarna smattrade över tornet.

Det övriga resonemanget är lite rörigt, försök fullfölja ett resonemang i taget, så blir det lättare att följa och citera. Jag förstår din huvudide, men den blir lite svår att citera fullt ut.
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nyvaken, ny i tråden eller någon annan, måste du vara......

Vi pratar om en U-båt, och jag vill inte genera dig mer än så här......Läs från inlägg #1.....eller varför inte starta med rubriken.....

Jag skulle tro att även Madsen använt bly för att balansera Ubåten.
Det är trots allt det bästa materialet i det här fallet.

Här är en t ex en svensk som byggt sin egen ubåt och han balanserar den med bly i botten
https://www.nyteknik.se/fordon/han-byggde-en-egen-ubat-6864340
Citera
2017-08-14, 16:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
När det gäller flygplansdörrar så har du fel. På dom flygplan som jag har flugit med (KLM och SAS) så öppnas dörrarna utåt och trycket är högre i kabinen än utanför under färd. Med andra ord så hade det blivit tvärtom, d.v.s. svårt att stänga dörren tills det blivit tryckutjämnat.
Nej, flygplans dörrar öppnas inåt men kan ofta sedan svängas ut. Öppna inåt, svänga utåt. OK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in