2017-08-14, 15:26
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Känns mindre troligt, det ser mer ut som service av vindkraftsparken, spot on tom.
Ja, jag noterade det för FOENIKS MILJOE när jag zoomande in på satellitbilden

M/S WOTAN ligger däremot och snurrar långsamt runt ungefär en sjömil sydost om FOENIKS MILJOE, och där ser jag inget vindkraftverk eller liknande. Nu har jag inte tillgång till Sjökort för området, så det kan mycket väl vara något annat.

Jag har i övrigt försökt hitta några AIS-spår som tyder på att man söker efter BO i Kögebukten, men inte hittat något uppenbart de senaste 24 timmarna. I alla fall inget mot AIS-transponder.
Citera
2017-08-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Just den här ubåten är ju ändå lite uppmärksammad så att den skulle användas för smuggling känns lite långsökt - den måste ju bland annat lägga till vid en hamn som många skrivit om tidigare här och dessutom är den uppseendeväckande i sig samt väldigt igenkänningsbar (med märkningar och en hel del media kring osv). Dne kunde inte heller gå några längre sträckor under vatten om jag förstod rätt...

Fast, hela storyn är långsökt (UBÅT och galen uppfinnare liksom), så du kan mycket väl ha rätt

Ja jag tänker på ensamseglaren från Göteborg, som både smugglade flyktingar och kokain i omgångar, samtidigt som han levde ett semipublikt liv och undervisade på Chalmers. Det är ju trots allt relativt vanligt att de mest chockerande och organiserade kriminella aktiviteterna döljs i skydd av offentlighetens ljus. Vem skulle misstro en nördig projektbyggare som dessutom är välkänd?
Citera
2017-08-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
I det här fallet så skulle hon ut med en "amatörbyggd" ubåt och kom inte tillbaka som hon skulle - i början var alla rädda för att ubåten rakt av sjunkit och jag tror det var därför söken började så tidigt. Tidigt i tråden var diskussionen att han möjligen väntat för länge med anmälan, men jag måste säga att hela hans tidsrymd känns rimlig ("Hon skulle varit hemma vid 22, men nu är klockan 12, inget svar på mobilen, jaja, hon fick väl åka en liten extratur" "nu är klockan 02:00 och jag får inte svar från någon av dom, det kanske hänt något och de fastnat ute till havs?")
Jo, folk klarar massor med tid kajkande runt i en båt med motorstopp. Och dessutom i ett väldigt trafikerat område där det så fort det ljusnar blir en baggis att hitta någon som kan hjälpa.

Men polisen har nog noll koll på hur länge luften räcker i en ubåt - förutom då att man måste hitta ubåten för att ens kunna rädda någon.

Så det känns så väldigt enkelt att förstå om man snabbt trycker på knappen och drar igång stort sök.

Att sedan ubåten dyker upp och direkt "drunknar" samtidigt som den försvunna kvinnan inte dyker upp och påstås ha lämnat båten ett halvt dygn tidigare måste ju få nackhåren att resa sig rätt omedelbums hos den polis som frågar ut PM.
Citera
2017-08-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Har han ändrat den igen eller menar du ändringen som gjordes igår?
Det var TV4:s livesändning som sade detta nyss. Första gången jag hörde det, men det kanske var från igår.
Citera
Medlem
Yolandees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666
Tycker han ser väldigt skyldig ut, i mina ögon ser man att han tydliga drag av ÅGREN i hans ansikte efter att hade "räddats".

http://d6jf7ok6u1qis.cloudfront.net/imengine/image.php?uuid=5a312722-4ec5-44e4-ba90-f701c040ec0a&type=preview&source=false&function=cr opresize&width=768&height=512&q=40&x=0&y=0&crop_w= 1200&crop_h=800&z=1.3333333333333333

Han har kanske varit utsatt för något väldigt traumatiskt? Hans rykte förstört. Hans U-båt sänkt. Helt plötsligt anklagad för mord? Han kanske släppte av henne?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Om hon nu är en journalist värd namnet så börjar man ju inte gasta om ev olagligheter under ett reportage

Varför skulle hon gasta om det? Vem har påstått det? Lägg inte ord i mun på folk när du diskuterar, det lukta lätt av pubertet i rummet då. Räcker med att han plötsligt förstod att hon bedrev en helt annan journalistik och var ute efter något annat än vad han först trott, eller råkat se fel sak och han blivit medveten om det.
Citera
2017-08-14, 15:33
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Jag tycker inte hos ser svullen ut!

Om hon ändå skulle vara det, så kan det bero på massa andra saker än de ovan nämnda!

MY BAD!!!

Jag menade MGM!! Dansksvinet.
Citera
2017-08-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
hur kan alla va så säkra att hon är avliden ? han blev misstänkt för mord utan att veta ett piss snacka om att gå händelserna i förväg
Ingen kan vara säker. Men som yrkeskvinna inser hon hur dumt det vore för henne att på egen hand försvinna - i detta fall så vet åtskilliga tidningar runt om i världen om att hon är försvunnen och antas mördad. Alla hennes kommande anställare kommer ju då fundera rätt friskt om hon dyker upp och nämner att hon bara fick sådan stor lust att smita iväg och hyra en stuga någonstans. Riktigt dumt om man vill framstå som seriös journalist.

Så vad finns då kvar? Vi tror inte hon går omkring med minnesförlust och ingen har stött på henne. Danmark är litet så vi tror inte heller hon gått vilse och fortfarande inte hittat någon att be om hjälp.

De rimligare alternativen då är att hon råkat ut för olycka och drunknat. Eller blivit mördad. Eller att PM har kidnappat henne och hon finns gömd någonstans. Men hur många klarar av att hålla masken om man blivit inplockad av polisen och har en kidnappad kvinna gömd någonstans?

Så vad skulle vi då kunna tro på för alternativ annat än att hon är död?
Citera
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Hade hon beställt självmord av rakettoken?

sorry! jag menade mgm!
Citera
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Inte helt säkert: Till skillnad från gemene man som kan 'lite om mycket' så är de flesta s.k. genier helt insnöade på ett eller ett fåtal ämne, men har inte en aning om hur man bär sig åt i andra ämnesområden.

Visst kan det även vara så, men jag tänkte mera på att han är ju inte så dum.Han verkar ju vara en smart individ ändå.Han sänkte u-båten med flit och klarade livhanken själv.Sen ingen vet nu, vad hans passagerare tog vägen plötsligt? Men helt rätt som du säger.Lite märklig ändå detta fall.Varför skulle han döda henne? Han vet ju att han blir misstänkt på en gång, för att de var ju bara två stycken inne i tunnan, eller den s.k u-båten...

GW trodde direkt att han sänkte henne någonstans, det är ju allas första tanke.Men vi får väl se hur detta slutar nu.Han kan ju inte dömas om ingen kropp hittas eller ?
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaceMorph
Ja jag tänker på ensamseglaren från Göteborg, som både smugglade flyktingar och kokain i omgångar, samtidigt som han levde ett semipublikt liv och undervisade på Chalmers. Det är ju trots allt relativt vanligt att de mest chockerande och organiserade kriminella aktiviteterna döljs i skydd av offentlighetens ljus. Vem skulle misstro en nördig projektbyggare som dessutom är välkänd?

Jag har också funderat på den möjligheten, även om det i förstone verkar mindre troligt så är hen kanske mottaglig för sådant erbjudande, Dels är det en dyr hobby (man blir väl inte rik på att uppfinna något som finns) och han kanske också fått käbbla om diverse tillstånd etc?
Citera
2017-08-14, 15:36
Avstängd
dacks avatar
[quote=MrAsparagus|61497562]Precis, det som alla misstänkte är bekräftat.
Nu ska PM även ha ändrat sin berättelse.

Mycket osannolikt att han inte är skyldig till KW:s försvinnande.

Frågan är vad som har hänt och var kroppen finns.
Jag tror att han oavsiktligt hade ihjäl henne efter att de bråkat om något.
Han har på något sätt dumpat kroppen i havet långt bort, han hade ju ca 12 timmar på sig.

Är det sant att man måste lägga till vid en brygga för att ta sig ur ubåten? För att landsätta personer eller gods ifrån en lite större båt i detta fallet 60 fot så gör man det ju enklast med en gummibåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in