2017-08-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det vart surt och hon ville hem men han ville åka mera. Kan han ha kört in mot land och sagt: hoppa i, bara 10 meter det kan du simma.

Någon form av våld har det troligen varit inblandat. Tillräckligt för att han skall vilja sänka båten för att undanröja bevis. Däremot behöver det ju inte betyda att han medvetet bragt henne om livet. Men om han blivit galen och misshandlat henne, våldfört sig på henne eller dylikt (så att spår finns i båten) så kan hon ju självmant valt att hoppa i havet för att undkomma.

Jag utgår ifrån att de Danska Poliserna även håller det scenariot levande eftersom de har fortsatta eftersökningar med flyg.
Citera
2017-08-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
I vanliga kläder, med mobilen i fickan, och i 16-gradigt vatten? nja, tveksam till det

Jag hade gjort det om det blev tjaffs. Typ öppna luckan och se land, hoppa i och simma.
Citera
2017-08-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Denna tråd har haft en bunt sådana postningar.

Vet inte hur många som moderatorer städat bort men det har varit en hel bunt.

Hon är kvinna - hur kunde hon ensam åka med en man hon inte känner.

Hon hade kjol och strumpbyxor - hur kunde hon egga en stackars farbror på det viset.

Hon hade inte kameraman som livvakt.

Hon är vänster eller feminist eller kommunist eller [sätt in godtyckligt ord du inte tycker om], så världen blir en bättre plats.

Alltså massor med korkade och/eller skadeglada kommentarer. Och detta forum är nog inte ensamt om att ha folk som inte har full funktion mellan öronen.
Det var helt sjukt i början, var tredje inlägg handlade om det. PM beskrvs också som en "entreprenör och manlig förebild" som KW då av ren illvilja hade velat sänka. Troll eller bara puckon är ju svårt att säga men moderatorerna körde en bra städkampanj Till Flashbacks försvar så var det många som gick emot också!
Citera
2017-08-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Om han var oskyldig borde väl häktningen överklagats, vilket han nu beslutat att inte göra.
Samma som med allt annat - spelar ingen roll om han är oskyldig. För att det skall vara lönt att överklaga måste han ju även kunna bevisa eller väldigt starkt övertyga rätten om att han är oskyldig. Polisen har svårt att hitta bevis för död kropp - vilka bevis skulle PM kunna visa upp för motsaten?
Citera
2017-08-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag hade gjort det om det blev tjaffs. Typ öppna luckan och se land, hoppa i och simma.

Ja precis. Det räcker ju med att han slagit henne på käften för att hon, teoretiskt, skall känna sig så pass hotad att ett hopp i havet känns mindre riskabelt. Dock tror jag det måste ha varit mer våld inblandat för att sänkningen skall bli rimlig. Det är en rätt desperat åtgärd som kan tyda på att tydliga bevis på brott funnits ombord.
Citera
2017-08-14, 14:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judicare
Jag gissar att du inte är läkare eller jägare. Man kan stycka en kropp utan att det stänker blod överallt.
Förvisso. Men med uppenbar bar risk för digression: den aktuella brottsplatsen (i händelse av att den mindre troliga styckningen ägt rum i den aktuella farkosten) handlar alltså om ett utrymme där det av förklarliga skäl inte finns tillgång till varken golvbrunn eller ens diskho, och med minimal avrinning. Däremot finns sannolikt alldeles utmärkta förutsättningar för att spår letar sig in i utrymmen där det blir mer eller mindre omöjligt att sanera med fullgott resultat. Det är uppenbart att även en professionell styckning torde förväntas lämna spår i form av kroppsvätskor - dessutom i betydande mängd. Till detta skall läggas att PM inte är läkare (möjligen jägare, precis som jag själv).

Som jag tidigare hävdat: jag ser det inte för troligt att PM styckat kroppen av den huvudsakliga orsaken att det knappast behövts och hade varit förenat med betydande risk.

Rent krasst kan man väl lugnt säga att man knappast får bättre läge att göra sig av med en kropp än ute på havet?
Citera
2017-08-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Det verkar finnas vissa kunskapsluckor hos skribenterna här, de tycks i vart fall inte jobbat särskilt mycket på dagstidning..

- Vanligen är man 2 som åker ut, journalist + fotograf.
- Självklart gör man en ganska grundlig research innan, i synnerhet om det handlar om ett så udda ämne som ubåt vilket få personer kan något om.
- Skulle det mot förmodan bli så att man måste åka själv på ett sådant jobb, googlar man nog personen ganska rejält innan man sätter sig i en hemmasnickrad undervattensbadbalja med vederbörande.
- Standardförfarandet är att alltid lämna känsliga/kritiska frågor till slutet av en intervju, "när man fått med allt annat". I ett utrymme där man inte kan fly ställer man inga sådana frågor överhuvudtaget.
- Självklart finns det en lockelse i att kunna erbjuda läsarna en riktig ubåtsupplevlse, men det måste vägas mot faran i att följa med en amatör med tvivelaktigt humör. Jag kan inte se den redaktionschef som skulle påyrka detta, man är mer rädd om sin personal än så.
- Det känns litegrann som att den försvunna kvinnan jobbade freelance med tanke på de smått dumdristiga val hon gjort, då saknar man det skyddsnät vanliga journalister har och har dessutom en press på sig att leverera, för brödfödans skull.
Du verkar missa alltså att hon faktiskt jobbar freelance.

Är ingen redaktionschef som skickat henne på detta jobb. Däremot har hon nog bollat frågan med publikation - låter som om planen var att Wired skulle köpa artikeln.

Och hon har nog hunnit få nog med erfarenhet av avbrutna intervjuer för att inte öppna med elaka frågor - och att det går att planera för flera intervjutillfllen och vid första tillfället välja plats där den intervjuade känner sig bekväm och säker medan man betar av bakgrundsfrågor mm. Sedan ny plats där den intervjuade känner sig mindre bekväm när man tar de svåra frågorna samt visar på fakta att vissa svar vid förta intervjutillfället inte varit sanna.

Åtskilliga - jag inkluderat - skulle gärna tagit en tur i den där ubåten. Vidare vet vi i just detta fall inte om det ens var planerat för undervattensfärd eller om de bara gjort upp om att gå på ytan. Så du kan inte sprigna för hårt på att hon skulle tagit farliga beslut om att drunkna instängd i ubåt.
Citera
2017-08-14, 14:46
Medlem
Det borde väl finnas spår av uppkoppling från hennes mobil när hon kom upp ur ubåten (levande eller död) och mobilen kopplade till närmsta mast? Om nu inte PM stängde av den?
Citera
2017-08-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capoti
Någon annan som tycker att BO ser svullen ut i ansiktet av medicin alt sjukdom?
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Onekligen, bara att välja mellan alkoholism, antidepressiva eller psykosmedicin.

Jag tycker inte hos ser svullen ut!

Om hon ändå skulle vara det, så kan det bero på massa andra saker än de ovan nämnda!
Citera
2017-08-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så var det för 20 år sedan, inte längre. Tidningarna är i kris nu p.g.a. att folk kan läsa sina nyheter gratis på internet i stället för att prenumerera på en papperstidning. De har avskedat massor med folk, fotograferna fick gå först, och reportrarna har fått lära sig att fota själva. Sedan kan de köpa in tjänster från frilansfotografer om de vill ha mer konstnärliga foton till en speciell artikel, men vanligen krävs det ingen fotoutbildning utan bara en bra systemkamera för att ta foton av tillräckligt god kvalitet för en vanlig nyhetsartikel i en dagstidning.
Först fick grafiker och korrektur gå. Sedan fotograferna. Och nu kastar man ut de riktiga reportrarna och ökar andelen syndikaliserade artiklar.

Så grundregeln är journalist som kommer med kamera, medan de kameramän som finns kvar ofta är de om på egen hand lyckas sälja in sig och tvärt om vid tillfälle får med sig en journlist. Och i många fall har man kastat ut en bunt fotografer och tagit in ett par filmare eftersom varje tidning med självaktning nu måste göra egna video-reportage.
Citera
2017-08-14, 14:51
Medlem
Säkert har ju polisen kolla på följande och undersöker detta, men den troligaste tesen är att nånting har gått fel och kim bragts om livet, peter madsen får panik och tar ubåten långt ut på havet och dumpar kroppen i vattnet med tyngder för annars kommer kroppen att flyta upp..

Min undran är vad han använt för att tynga ner kroppen, måste ju åtminstånde vara nånting som väger 10-20 kg och fanns på ubåten (vet ej en uppsvälld kropps lyftkraft så jag chansar lite med vikten), polisen borde gå igenom gamla foton och jämföra med nuvarande upphämtade ubåt, kolla med dom som tidigare åkt med om det är nått som fattas, kolla igenom kortköp sedan 10 år tillbaka samt att se om det är nått som fattas som borde finnas med på ubåten som inte finns nu, samt eventuella inventarielistor etc.

om polisen märker att nått med tyngd fattas så borde det ju inte ha flytit iväg när ubåten sjönk och krängde ubåten så att det tippades ur så borde det ligga i närheten, annars är det nog det som använts när hon sänktes, dvs om nått med tyngd fattas.

som sagt polisen kollar säkert redan detta
Senast redigerad av redbaron33 2017-08-14 kl. 14:55.
Citera
2017-08-14, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Någon form av våld har det troligen varit inblandat. Tillräckligt för att han skall vilja sänka båten för att undanröja bevis. Däremot behöver det ju inte betyda att han medvetet bragt henne om livet. Men om han blivit galen och misshandlat henne, våldfört sig på henne eller dylikt (så att spår finns i båten) så kan hon ju självmant valt att hoppa i havet för att undkomma.

Jag utgår ifrån att de Danska Poliserna även håller det scenariot levande eftersom de har fortsatta eftersökningar med flyg.
Men usch vad du fortfarande är negativt inställd.
Tänk om hon som kunnig reporter avslöjat att ubåtsföreningen tänkte sno båten av han, då har han en annan anledning att sänka båten... så han kör över henne till Sverige och trots att hon vill följa med i båtsänkningen så säger han nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in