2017-08-14, 13:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Det finns ju ingen anledning att stycka kroppen! Dessutom avsevärt mer riskabelt. Han har bara hivat ut henne. Med eller utan bojsänke.

Ang SMSet. Ett antagande är att LE antingen fortfarande fanns i båten eller att han behövde sortera sina tankar. Förmodligen båda.
Exakt! Och då spricker ju lite teorin om att han behövde gå in i hamn för att sanera båten invändigt INNAN någon annan gick ombord.

Så en central fråga är varför PM inte vill att någon skulle gå in i båten just då.
Citera
2017-08-14, 13:56
Medlem
Citat:
Det finns ju ingen anledning att stycka kroppen! Dessutom avsevärt mer riskabelt. Han har bara laddat ut henne. Med eller utan bojsänke.

Ang SMSet. Ett antagande är att LE antingen fortfarande fanns i båten eller att han behövde sortera sina tankar. Förmodligen båda.
Jag håller med dig, men det några poängterat tidigare så är det tungt att få upp en 60-kg kropp själv genom tornet och därför skulle det kunna vara lättare att få upp den i "delar" (usch). Men som sagt, jag håller med dig, tror han löste det på något sätt, han hade en del timmar på sig liksom :/

Det får mig dock att tänka att en del av bevismaterial/DNA kan finnas i/på hans kläder, om han inte bytte om strax innan han sänkte ubåten. Det är ju en del jobb att tvätta rent blod från textil (vet man ju varje gång man råkat somna med ett uppkliat myggbett..)...
Citera
2017-08-14, 13:56
Medlem
Citat:
Med tanke på att det skickades redan på torsdagen och att följdfrågan från kollegan (som är en gammal flottist) lämnades obesvarad tror jag det är mer än troligt att det var ganska omgående efter att brottet begåtts (dvs någon gång mellan det att de lade ut från hamnen och innan dess att SMSet skickades).
Tillbaka till hamnen kunde PM inte återvända redan samma kväll då han kanske begrep att kvinnans vänner (som var där vid avskedet) möjligen kunde dyka upp för att plocka upp henne. Det var nog svettiga timmar med att få upp kroppen ur båten (luckorna är inte stora och 55-60kg kropp är inte helt lätt att flytta runt, särskilt inte i höjdled) och sänka den. Resterande tid lär ha gått åt till att försöka städa undan bevis och fundera på handlingsalternativ.
Citera
2017-08-14, 13:58
Medlem
Citat:
Är det någon som vet exakt när SMSet är skickat? Om inget annat vet polisen exakt vart han har varit vid den tiden.
Polisen vet säkerligen och de bör även ha en ungefärlig position på varifrån det skickades. Jag tror dock att han gjort sig av med kroppen senare under natten eller morgontimmarna. Han har säkerligen stängt av sin telefon snart därefter om han inte varit helt förvirrad. Troligen kastade han den i havet, han påstår sig inte ha haft någon telefon när han satt i sjöförhöret.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-14 kl. 14:12.
Citera
2017-08-14, 13:58
Avslutad
Kan det vara så att KW hade kommit på något om PM och hans ubåt, eller om något annat projekt som gjorde att han kanske försa sig som bara kom ur hans mun. Jag kan tänka mig att han kanske pratar lite frispråkit ibland och han försökte imponera på henne men kom sedan på att, fan varför sa jag det, det skulle hon ju inte få veta, kanske var det ett hemligt projekt som var värt miljoner.
Nu spekulerar jag så klart men ett motiv kan ju vara att hon råkade avslöja något kommande projekt som inte fick komma ut.
PM har nog inte helt rent mjöl i påsen!
Citera
2017-08-14, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det är ju helt bakvänt. Om något hade varit fel på båten skulle han ju snarare ha SMSat kollegorna om hjälp att fixa det. PM har i tidigare projekt förväntat sig lika stor arbetsinsats av andra (om inte mer) än den han själv presterat. SMSet skickades redan sent på Torsdagskvällen, PM måste därmed ha varit inom täckningsområde för mobiltelefoni och troligen var brottet då redan begånget. Som jag spekulerat kring tidigare så tror jag att det eventuella brottet begicks redan före 2230 på torsdagskvällen.
Inget brott skett innan det är fastslaget, så vänta med domen. Du vet inte hur han skriver sms, du vet inte hur han tänker... Så försök att ha ett öppet tänkande så du inte låser dig till att tänka i banorna som "passar" brottet du bestämt finns... Funderas istället över vad som verkligen har bekräftats och bygg teorier efter det... Hittas en sargad kropp, ja då är det en helt annan sak och du kan köra på det spåret. Lycka till.

ps. Vetenskapligt hur bevisar du att brottet skett före 22:30 och vad för brott är det?

Han låter sig sitta häktad, okey. Samtidigt förnekar han brott, så hur mycket får han i skadestånd per dygn om han är oskyldigt fängslad? Kanske han kan köpa loss sin ubåt eller få medel till nästa projekt.
Senast redigerad av beaver_se 2017-08-14 kl. 14:01.
Citera
2017-08-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Exakt! Och då spricker ju lite teorin om att han behövde gå in i hamn för att sanera båten invändigt INNAN någon annan gick ombord.

Så en central fråga är varför PM inte vill att någon skulle gå in i båten just då.

Det behöver ju inte till en styckning för att det skall finnas mängder med spår. Har det använts fysiskt våld kan det ju vara blodigt lite varstans, speciellt om han baxat runt på kroppen.
Citera
2017-08-14, 14:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Varför skulle han stycka en kropp ute till havs?

Ta de lugnt med filmtittandet nu...
Nu har jag ju redan redogjort för min teori för flera dagar sedan (och där är jag klar med att kroppen aldrig styckats om han de facto dräpt KW). Jag tror att kroppen sänkts med tyngder. Behävs ingen styckning.

Om du läser lite noggrannare (just läsa var kanske inte din grej, men hey ho) så ser du att hela min argumentation bygger på att han INTE styckat kroppen eftersom det knappast varit möjligt ens med en hektoliter klorin att sanera den röran, något som PM säkert inser. Så just den möjligheten kan vi nog utesluta. Men en central fråga är varför han inte vill att någon beträder båten.

Var KW ombord på båten när han sänkte den? Hade han planerat att ta iland kroppen och göra sig av med den där? Gjorde han sig av med kroppen i samband med att båten sänktes?
Senast redigerad av Takadongtakadang 2017-08-14 kl. 14:04.
Citera
2017-08-14, 14:02
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
En tanke; kan inte offret blivit orolig när/om de varit under ytan så att hon skrivit ett sms utan täckning strax innan ett eventuellt brott begåtts. När GM väl stiger upp med ubåten så skickas meddelandet iväg till pojkvännen som ser detta 02:30 och slår larm.

Aningen långsökt...
Citera
2017-08-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Han har en undervattsgrotta någonstans där han gömt henne.

Som bunkerläkaren då fast till havs
Citera
2017-08-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Inget brott skett innan det är fastslaget, så vänta med domen. Du vet inte hur han skriver sms, du vet inte hur han tänker... Så försök att ha ett öppet tänkande så du inte låser dig till att tänka i banorna som "passar" brottet du bestämt finns... Funderas istället över vad som verkligen har bekräftats och bygg teorier efter det... Hittas en sargad kropp, ja då är det en helt annan sak och du kan kör a på det spåret. Lycka till.

ps. Vetenskapligt hur bevisar du att brottet skett före 22:30 och vad för brott är det?

Han låter sig sitta häktad, okey. Samtidigt förnekar han brott, så hur mycket får han i skadestånd per dygn om han är oskyldigt fängslad? Kanske han kan köpa loss sin ubåt eller få medel till nästa projekt.
Kvinnan är väck, båten sänktes. Hon har inte givit sig tillkänna och är, tyvärr med brottsstatistisk hyfsad säkerhet död. Brottet är således minst brott mot griftefriden, troligen vållande och möjligen mord.
Att ett brott har begåtts är juridiskt presumtivt, annars skulle han inte sitta häktad.
Citera
2017-08-14, 14:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det behöver ju inte till en styckning för att det skall finnas mängder med spår. Har det använts fysiskt våld kan det ju vara blodigt lite varstans, speciellt om han baxat runt på kroppen.
Fast min fråga här är om man verkligen behöver gå iland för att sanera den typen av spår? Kan man inte göra det till havs där man inte blir störd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in