2017-08-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Förklarar dock inte varför han skulle sänka ubåten, hade det skett som beskrivet finns det ju inget i den att dölja och han hade kunnat tuffa runt och låtsas som hans första story (att han släppte av henne i hamnen) höll om han ville försvara sitt ego. Att råka sänka den av misstag är ju mer tecken på dåligt sjömanskap än att någon halkar på skrovet kan man ju tycka...

Än så länge verkar den enda förklaringen/teorin för sänkningen vara just att tvätta rent på bevis, att det var en ren olycka känns otroligt och någon annan anledning verkar inte ha kommit fram än..

Håller helt med.

Dessutom läste jag på någon natblaska igår morse - minns tyvärr inte vilken och kan inte hitta länken nu men tror den var dansk - att teknikerna som undersökt båten inte hittade spår av skador som kunde härledas till ett tekniskt fel. Antagligen därför polisen fick sina misstankar bekräftade att den var sänkt med avsikt.

Finns som sagt heller ingen anledning för honom att ytterligare ställa till det för sig själv och göra saken mer omdiskuterad och spektakulär genom att sänka farkosten om hon bara drattat i vattnet av en olycka. Det hade bara räckt för honom att anmäla och be om hjälp - som är det naturliga i en sådan situation.
Visst kan människor i panik begå vissa misstag men det finns gränser för hur mycket man kan strula till det för sig själv och göra sin situation ännu mer komplicerad.

Med stor sannolikhet sänktes ubåten i förhoppning att spår skulle försvinna. hyan hade kanske inte ens räknat med att de skulle lyckas bärga den. Och med all säkerhet hade han inte tänkt på kameraövervakningen vid den restaurangen där han först menade att han släppt av henne.
Citera
2017-08-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Om en människa Vill försvinna, så är det i sig inte olagligt. ..... det heter frivilligt försvinnande .... och då kan hon faktiskt vända sig till någon som kan hjälpa henne. .......... skulle det stämma om ett eventuellt tidigare reportage....som väckt ilska utomlands. ..... och hon känt sig hotad. ........ så säger hon ingenting....om det i förväg. .... utan bara försvinner....

Jag kan inte förstå hur PM annars kan med ... att flina.... och slänga , slängkyssar. ......tydligen. .. till sin fru annars.
Skrev det på ett annat inlägg tidigar eockså, men skulle det vara ett frivilligt försvinnande vill hon ju göra det så diskret som möjligt, och att då försvinna spårlöst från en ubåt är ju isf ett av de absolut sämsta sätten (generar garanterat media, och det borde hon som journalist förstå). Det, och att hela grejen med att sänka ubåten och PM:s beteende då blir helt oförklarligt, gör att ett frivilligt försvinnande i min värld känns långsökt.

Men man kan ju hoppas. Det här med slängkyssar o grejer i rättegången - jag tror det helt enkelt är hans sätt att VERKA oskyldig, att han vill verka oberörd och vill lugna sin fru "oj nu har jag hamnat i trubbel igen men det här kommer ordna sig, kolla så lugn jag är". Han visar ju i diskussionerna med ubåtsföreningen och den därdokumentären som något empatistörd så för honom kanske det helt enkelt inte är så stort problem att "stänga av" känslorna på det sättet...
Citera
2017-08-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Han kanske har stannat med ubåten någonstans och varit av tillsammans med henne, antar dock polisen kollat upp om han haft tillgång till någon stuga på någon ö etc.
Alltså det är ingen fritidsbåt vi talar om. Det finns ett fåtal platser där han på ett säkert sätt kunnat gå iland baserat på tidpunkt, hastighet och fartygets dimensioner. I princip samtliga är hamnar som är mer eller mindre övervakade med ett par undantag.
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Det känns som att sänka u-båten kan vara en avledningsmanöver så att allt fokus hamnar på den. Han ska ju trots allt vara en intelligent man som förmodligen haft timmar på sig att fundera på strategier oavsett vilket brott han vill följa, kidnappning, mord, dråp. Han kanske inspirerats av bunkerläkaren och tänkt kidnappa henne och föra henne till något hemligt ställe. Inte helt omöjligt att han tagit henne till land på något annat ställe än vad han uppgett.
Hans SMS till kollegan motsäger dock en sådan plan. Om han ändå planerat att sänka båten skulle han inte bekymrat sig om att ställa in den planerade turen till Bornholm med kollegorna. Anledningen till SMSet är troligen att han ville försäkra sig om att de inte skulle möta honom i hamnen då ubåten är en brottsplats. När han sedan upptäcker en helikopter och båtar som närmar sig så sjunker båten ganska omgående. Inte på en plats som gör den svår att dyka på eller som är strategiskt vald utan rätt och slätt på ett sätt som tyder på panik. Koppla det till hans initiala utsaga om hur båten sjönk och att det inte stämmer med vad Polisen fått fram samt SMS till kollegan så blir det ganska tydligt att det inte var något han hade planerat utan såg sig tvingad att göra. Det enda troliga motivet är för att undanröja spår.

Efter sjöförhöret så blir han omhändertagen av polis och efter ytterligare förhör så blir han anhållen misstänkt för dråp/mord. Poliserna är inga dumskallar och erfarna poliser känner direkt igen indikationer på när folk försöker ljuga och ser rakt igenom hans "story". Det hela bekräftas bara ytterligare när de hört helikopterpersonalen angående förloppet och sedan får det hela styrkt av den tekniska undersökningen av båten som inte överensstämmer med PMs version.

Hans ursprungliga story och sänkningen var dock helt klart för att avleda uppmärksamheten från det faktum att det begåtts ett brott. Buhu min ögonsten sjönk, jag har blivit räddad till havs osv. Ett tafatt försök att förklara bortavaron och knyta ihop ett påstått tekniskt bekymmer med den uppdiktade berättelsen samtidigt som det var en desperat åtgärd för att försöka göra sig av med brottsplatsen och röja bevis ur vägen.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-14 kl. 13:35.
Citera
2017-08-14, 13:31
Medlem
Pantone297Cs avatar
Kan inte släppa tanken på varför danska polisen reagerade så fort initialt. Varför man inte utgick från att det skett en olycka i ett hemmabygge, utan ett brott.
Citera
2017-08-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Håller helt med.

Dessutom läste jag på någon natblaska igår morse - minns tyvärr inte vilken och kan inte hitta länken nu men tror den var dansk - att teknikerna som undersökt båten inte hittade spår av skador som kunde härledas till ett tekniskt fel. Antagligen därför polisen fick sina misstankar bekräftade att den var sänkt med avsikt.

Finns som sagt heller ingen anledning för honom att ytterligare ställa till det för sig själv och göra saken mer omdiskuterad och spektakulär genom att sänka farkosten om hon bara drattat i vattnet av en olycka. Det hade bara räckt för honom att anmäla och be om hjälp - som är det naturliga i en sådan situation.
Visst kan människor i panik begå vissa misstag men det finns gränser för hur mycket man kan strula till det för sig själv och göra sin situation ännu mer komplicerad.

Med stor sannolikhet sänktes ubåten i förhoppning att spår skulle försvinna. hyan hade kanske inte ens räknat med att de skulle lyckas bärga den. Och med all säkerhet hade han inte tänkt på kameraövervakningen vid den restaurangen där han först menade att han släppt av henne.
Hundra procent så, den här typen av människor överskattar ofta sin lögn och tron att andra ska gå på den, så i stunden kanske han trodde att han var "clear" och att han skulle få sökandet att fortsätta på land..

Det jag är rädd för är om han är den typen av lögnare, så kan han stå benfast i sin förklaring, lite Mats Alm, Dr Brasa, Uppsalakidnapparna, etc, och då kommer sanningen om vad som faktiskt hände aldrig komma fram. Skillnaden mot de fallen är ju att det finns tusen bevis kring som avslöjar i stora drag hur det hela gick till, här finns det bara en saknad kropp och en rentvättad ubåt. Även om han blir dömd så kanske aldrig de närstående får några svar om vad som hände KW, om inte han väljer att berätta alltså. Och även om han berättar så är ju risken hög att han piffar till storyn så att den får honom att verka bättre än vad han är...
Citera
2017-08-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Kan inte släppa tanken på varför danska polisen reagerade så fort initialt. Varför man inte utgick från att det skett en olycka i ett hemmabygge, utan ett brott.
Hm? Jag kanske missförstod men på morgonen, innan ubåten var funnen, så var det just det man utgick från - att en olycka skett och att ubåten kunde ligga på botten någonstans?

Det var väl först när man upptäckte att PM var ensam på ubåten som brottsmisstankarna dök upp?
Citera
2017-08-14, 13:39
Medlem
Citat:
För att polisen är van vid att hantera förhärdade brottslingar, charlataner och yrkeskriminella som vet precis vad de skall säga och inte (och ändå åker fast). När PM agerade som han gjorde så var han körd i samma stund som han öppnade käften och började komma med förklaringar som säkerligen fick även de minst erfarna polisernas varningsklockor att börja ringa.
När du dessutom har folk från helikoptern som observerat sänkningen och kan ge vittnesmål samt det faktum att en kvinna saknas så är det klart som korvspad för Poliserna att det är fulspel.
Citera
2017-08-14, 13:39
Medlem
Enligt Peter Madsen är det anarki att åka ubåt, man är fri och försvinner som man vill och kommer tillbaka som man vill.

Så han kan ha tyckt att anarkin på sin ubåt gör att han kan göra det han gjorde mot Kim Wall.
Citera
2017-08-14, 13:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tycker inte heller att han känns sanningsenlig vid den där första intervjun då han fiskats upp från ubåten. Han ger ett undanglidande intryck.
Han verkar skyldig på något sätt.
Han verkar inte så tagen som han borde varit när hans livsverk har sjunkit.

Utifrån konflikten med ubåtsföreningen från 2015 får jag fram:

Han verkar ibland anse att ubåten var hans. Sedan att den inte var hans. Föreningen verkade anse ubåten var deras tillsammans. Madsen menade först ubåten var hans och föreningsmedlemmarna hjälpte till med skötseln av ubåten.

Fick inte Madsen som han ville, då han blev utesluten ur föreningen och tröttnade på ubåten, då sänkte han den?

Kan journalisten fått reda på något? Typ "säger jag det här måste jag efteråt döda dig".

Journalisten kan snokat i ägarkonflikten gentemot föreningen, det kan blivit hennes död. Sen skulle ingen ha ubåten om Madsen inte fick full äganderätt till den.
Senast redigerad av Hegamon 2017-08-14 kl. 13:44.
Citera
2017-08-14, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Alltså det är ingen fritidsbåt vi talar om. Det finns ett fåtal platser där han på ett säkert sätt kunnat gå iland baserat på tidpunkt, hastighet och fartygets dimensioner. I princip samtliga är hamnar som är mer eller mindre övervakade med ett par undantag.

Hans SMS till kollegan motsäger dock en sådan plan. Om han ändå planerat att sänka båten skulle han inte bekymrat sig om att ställa in den planerade turen till Bornholm med kollegorna. Anledningen till SMSet är troligen att han ville försäkra sig om att de inte skulle möta honom i hamnen då ubåten är en brottsplats. När han sedan upptäcker en helikopter och båtar som närmar sig så sjunker båten ganska omgående. Inte på en plats som gör den svår att dyka på eller som är strategiskt vald utan rätt och slätt på ett sätt som tyder på panik. Koppla det till hans initiala utsaga om hur båten sjönk och att det inte stämmer med vad Polisen fått fram samt SMS till kollegan så blir det ganska tydligt att det inte var något han hade planerat utan såg sig tvingad att göra. Det enda troliga motivet är för att undanröja spår.

Efter sjöförhöret så blir han omhändertagen av polis och efter ytterligare förhör så blir han anhållen misstänkt för dråp/mord. Poliserna är inga dumskallar och erfarna poliser känner direkt igen indikationer på när folk försöker ljuga och ser rakt igenom hans "story". Det hela bekräftas bara ytterligare när de hört helikopterpersonalen angående förloppet och sedan får det hela styrkt av den tekniska undersökningen av båten som inte överensstämmer med PMs version.

Hans ursprungliga story och sänkningen var dock helt klart för att avleda uppmärksamheten från det faktum att det begåtts ett brott. Buhu min ögonsten sjönk, jag har blivit räddad till havs osv. Ett tafatt försök att förklara bortavaron och knyta ihop ett påstått tekniskt bekymmer med den uppdiktade berättelsen samtidigt som det var en desperat åtgärd för att försöka göra sig av med brottsplatsen och röja bevis ur vägen.
Kanhända han skicka sms för att han hade problem med båten och förstod att det var bäst att fixa det innan de gjorde några fler resor.
Citera
2017-08-14, 13:44
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Kanske bland annat för att han meddelade att "alla mår bra" när han upptäcktes i u-båten.
Citera
2017-08-14, 13:44
Medlem
Pantone297Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Hm? Jag kanske missförstod men på morgonen, innan ubåten var funnen, så var det just det man utgick från - att en olycka skett och att ubåten kunde ligga på botten någonstans?

Det var väl först när man upptäckte att PM var ensam på ubåten som brottsmisstankarna dök upp?
Jag förstod det som att KW's sambos larm om att hon inte återvänt drog igång hela apparaten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in