2017-08-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallacher
Intressant hur mycket viktigare det är med derbyvinster uppe i stockholm än allsvenska seriesegrar. Hade det varit en misslyckad säsong för ett 08-lag om man förlorat samtliga derbyn men ändå vann sm-guld? Känns lite som så.

Och snälla besparar er svar som: ''Ni i Skåne vet inte vad ett derby är och hur viktigt det är bla bla bla''.
Absolut är det så. Hellre bara derbyvinster och inget SM-guld än SM-guld och bara derbyförluster. Om det är det enda valet man får.

Jag tror inte det är så enbart i Sthlm, utan alla derbystäder. I mitt fall träffar jag djurgårdare och hammarbyare varje dag - andra lags supportrar kanske några gånger per år (bortsett matchdag). Så rent supportermässigt är det inte så konstigt?

Det spelar liksom ingen roll om man vunnit SM-guld genom att slå Halmstad, AFC, MFF, Jönköping och Kalmar om Djurgården hade vunnit bägge derbyna. De skulle då (med rätta) hävda att de är bättre sportsligt - varje vareviga djävla dag till nästa djävla ångestmöte.
Citera
2017-08-14, 11:54
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Intressant hur mycket viktigare det är med derbyvinster uppe i stockholm än allsvenska seriesegrar. Hade det varit en misslyckad säsong för ett 08-lag om man förlorat samtliga derbyn men ändå vann sm-guld? Känns lite som så.

Och snälla besparar er svar som: ''Ni i Skåne vet inte vad ett derby är och hur viktigt det är bla bla bla''.

Kan ju säga att skulle vi vinna de två återstående derbyna och sen sluta nia skulle det vara en helt okej säsong. Men klart jag hellre vinner guld och torskar alla derbyn (lex 2001).

Ska inte överdriva rivaliteten men det finns inte så många andra städer i Europa med tre jämnstarka lag. Det präglar verkligen vardagen i den här stan, hela vägen från dagis. Vinner man derbyn så håller kollegorna käften ett bra tag.

Är uppväxt i norrort och när jag gick i plugget väntade barnen på mig med flaggor och konfetti efter varje gnagetvinst över Bajen. Man tiger still, och så ger man fingret vid nästa derbyvinst. Det är extremt viktigt.
Citera
2017-08-14, 11:55
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Det är inte viktigare. Men att vara bäst i stan värderar vi högt här då det är speciellt att ha tre stora rivaler i samma stad så att ha en så usel derbysvit som dif tåls att upprepas, dels för egen njutning, dels för att strö salt i gårdarnas sår.

Bäst i stan? DIF ligger på andra plats i tabellen, AIK ligger fyra. Leksand håller till på plats 11. Eller du kanske menar historiskt, som i antal guld?
Citera
2017-08-14, 12:43
Medlem
Pompe de velos avatar
Citat:

Måste bara garva lite snabbt angående bruket av "seriesegrar". Så, färdig.
Citera
2017-08-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Bäst i stan? DIF ligger på andra plats i tabellen, AIK ligger fyra. Leksand håller till på plats 11. Eller du kanske menar historiskt, som i antal guld?
Jag syftade på derbyn vilket var det inlägget handlade om, trodde inte det gick att missuppfatta.
Citera
2017-08-14, 14:38
Medlem
Citat:
Det är inte viktigare. Men att vara bäst i stan värderar vi högt här då det är speciellt att ha tre stora rivaler i samma stad så att ha en så usel derbysvit som dif tåls att upprepas, dels för egen njutning, dels för att strö salt i gårdarnas sår.
...
Du skulle hellre förlora alla 4 derbyn än att AIK eller Djurgården vinner SM-guld?
Citera
2017-08-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Du skulle hellre förlora alla 4 derbyn än att AIK eller Djurgården vinner SM-guld?
Om dessa derbyförluster skulle innebära en större, väsentlig skillnad för oss i tabellen så nej, Bajens framgång går alltid före er motgång.

Men skulle dessa fyra derbyn inte påverka vårt tabelläge så mycket så skulle jag hellre ta fyra derbyförluster än att någon tvilling vinner sm-guld.
Citera
2017-08-14, 16:51
Medlem
Gallachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompe de velo
Måste bara garva lite snabbt angående bruket av "seriesegrar". Så, färdig.
Haha ja visst är det roligt. Jag skrattar också varje gång vi segrar i serien. Fast det är ju en annan femma.
Citera
2017-08-14, 17:21
Medlem
1907.Skanes avatar
Ja och det är inte konstigt. De flesta supportrar är nog gladare i halvtid om deras lag leder en fotbollsmatch. Däremot är det få som skrattar precis lika mycket sen efter att de har förlorat matchen. Det krävs en mff:are för att då ställa sig upp och säga "Det räknas inte", fullständigt oförstående till att andra reagerar.
Senast redigerad av 1907.Skane 2017-08-14 kl. 17:26.
Citera
2017-08-14, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1907.Skane
Ja och det är inte konstigt. De flesta supportrar är nog gladare i halvtid om deras lag leder en fotbollsmatch. Däremot är det få som skrattar precis lika mycket sen efter att de har förlorat matchen. Det krävs en mff:are för att då ställa sig upp och säga "Det räknas inte", fullständigt oförstående till att andra reagerar.

Går inte en dag utan att du ägnar en tanke åt De Överlägsna en timme söderut precis som vilket annat tolvfingrat syskonsäng delande banjospelande bjuvmongo som helst.

Folieklubben heifs besatthet finner inga gränser.

Fortsätt ni bjuvmongon med att plöja viltåkern istället.
Ni spelar i samma liga som tff och varberg
Senast redigerad av ytmamz 2017-08-14 kl. 19:46.
Citera
2017-08-14, 19:30
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Jag syftade på derbyn vilket var det inlägget handlade om, trodde inte det gick att missuppfatta.
Bajens fokus på att slå storebröderna i stan är faktiskt lite roande. För de flesta känns det bättre att sluta högt upp i serien än att vinna vissa specifika matcher och tappa fler poäng i resten. Viktigare att vinna "derbyserien" än att komma högst upp i den riktiga serien.
Citera
2017-08-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Bajens fokus på att slå storebröderna i stan är faktiskt lite roande. För de flesta känns det bättre att sluta högt upp i serien än att vinna vissa specifika matcher och tappa fler poäng i resten. Viktigare att vinna "derbyserien" än att komma högst upp i den riktiga serien.
Haha, "storebröderna". Fint att ni fortsätter hålla ihop, men vi är inte släkt som ni lite incestuöst envist kallar er. Jag hade aldrig accepterat att andra Bajare hänvisat till 1891-tvillingarna som "bröder", men som tur är är vi inte som ni.

Det är nog ingen Bajare som prioriterar derbyserien före Allsvenskan, däremot ser jag att ni säger det inte alls för sällan. Om man lägger ord i andras mun tillräckligt många gånger kanske det blir sanning tillslut?

Må bästa "storebror" komma högst i Allsvenskan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in