Citat:
Jaha, så pass. Har aldrig upplevt de temperaturerna i Sälen, men det kanske är annat i Vemdalen?
Det är 30 mil upp till Mora, från Stockholm vilket innebär att du skulle klara resan upp till Superchargern. Där stannar ni och äter, vilket känns normalt efter ca 4h i bil. Under tiden ni äter laddas bilen, ni hade nog för övrigt även tagit ett matstrupen efter 4h även i er fossilbil? Det innebär att tidstilläget för att köra en Tesla Sthlm-vemdalen blir ca 15min pågrund av ert långsammare vägval, som möjliggjorde gratis laddningen.
Det tidstilläget skulle jag personligen kunna leva med, istället för att lägga ca 800kr på bensin. Dessutom skulle ni behöva stanna och tanka en gång under resan, kanske inte på samma ställe som ni sedan äter på? Men det kanske inte räknas som tid i dina ögon??
Att räkna hem en Tesla ekonomiskt sätt kan vara väldigt svårt, förutsatt att du inte bedriver taxiverksamhet?
Det är 30 mil upp till Mora, från Stockholm vilket innebär att du skulle klara resan upp till Superchargern. Där stannar ni och äter, vilket känns normalt efter ca 4h i bil. Under tiden ni äter laddas bilen, ni hade nog för övrigt även tagit ett matstrupen efter 4h även i er fossilbil? Det innebär att tidstilläget för att köra en Tesla Sthlm-vemdalen blir ca 15min pågrund av ert långsammare vägval, som möjliggjorde gratis laddningen.
Det tidstilläget skulle jag personligen kunna leva med, istället för att lägga ca 800kr på bensin. Dessutom skulle ni behöva stanna och tanka en gång under resan, kanske inte på samma ställe som ni sedan äter på? Men det kanske inte räknas som tid i dina ögon??
Att räkna hem en Tesla ekonomiskt sätt kan vara väldigt svårt, förutsatt att du inte bedriver taxiverksamhet?
Att åka via Mora tar nästan en timme extra på vintern bara i ren körtid jämfört med att köra E4an, detta på grund av de mindre vägarna där omkörningar är svårare med mera samt att vägarna har lägre hastighetsbegränsning till att börja med, så även om Teslan kan ladda det som krävs för att klara resan på den matpaus som tas (även detta verkar det vara lite svårt med om jag kollar alla de beräkningsverktyg som används) så är resan ändå en timme längre i varje riktning.
Citat:
Det är precis det jag gjort, samt att jag pratat med folk i min närhet som faktiskt äger bilarna. Just vintertid är det stora problemet, det och att långresor sommartid tar längre tid eftersom det drar något brutalt när man ligger i 140 km/h + så det blir mer frekventa stopp.