Citat:
Ursprungligen postat av
Kjelle83
Jag skulle även tänka mig att precis som när man har ett lik i en bil vill man inte åka hur långt som helst med den.
Tror han har stannat inom områden han känner väl.
Precis.
Vi vet att kvinnan anmäldes som saknad vid 02-tiden på Fredagens morgon. Siffran 2 timmar har nämnts tidigare men vi vet inte säkert NÄR ubåten var planerad att vara åter och släppa av henne. PM hävdade ju först att han släppte av henne vid 2230 så runt den tiden låter inte som något orimligt.
Vi kan rimligen anta att åtminstone ett brott begåtts före den tidpunkten (dvs någon form av frihetsberövande, minst). Vad som hänt där emellan vet vi ju inte men det är rimligt att anta att han inte åkte runt med en död kropp i en massa timmar. Möjligen kan han ha dykt och lagt sig på botten över natten för att få betänketid men jag tvivlar på att sökområdet behöver vara särskilt stort. Snarare är det inom tidsrymden 21-02 som man bör titta på och då är sökområdet inte oöverskådligt. Huvuddelen av tiden lär ha använts till att få upp kroppen ur båten och försökt röja bevis. Där emellan bör han rimligtvis även ha sovit eller åtminstone vilat och då knappast under gång (om han inte somnat av utmattning).
Just den journalistiska aspekten öppnar upp för en rad scenarier. Det kan ju vara allt ifrån att hon har komprometterande information som hon vill pressa honom om och så slår det slint men det skaver ändå lite, det kan ju vara något planerat scoop också. Just tiden på dygnet är intressant ur den aspekten.
Sexuellt motiv är ju inte omöjligt men det känns också märkligt då PM inte har en historia av våldsamheter, inte har ett tidigare förflutet med kvinnan och dessutom är intelligent nog att inse att han inte skulle komma undan med det. Det hela framstår som oplanerat och oöverlagt i någon mening och därmed är det i dessa banor man bör fundera när man letar efter bevis.