2017-08-14, 09:40
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
. Möjligt. Men man måste ändå ha en avliden för att kunna döma.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
måste man verkligen det?

Nej, det måste man inte, men det blir otroligt mycket svårare utan kropp. Ett sätt är att ändå lyckas bevisa att personen är död och mördad. Sedan också utesluta varje annan möjlig gärningsman.

I detta fallet svårt eftersom det kan hävdas att hon fallit av ute till havs. Men låt oss hoppas på spår i ubåten.
Citera
2017-08-14, 09:41
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag gick efter danska Wikipedias uppgift om maxfart och antog att iakttagelsen vid Saltholm var riktig. Visst kan motorn ha trimmats, och iakttagelsen vara oriktig, men Tyskland är mycket långsökt. Sverige ligger närmare.
Tror inte heller på Tyskland
Jag lägger min euro på botten av Öresund.
Citera
2017-08-14, 09:42
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Någon var inne på det tidigare, att han ville stajla, kanske med henne i tornet och ett litet dyk på det. Grejen med personer som Peter är att de är helt omöjliga att avläsa, ingen vet vad deras nästa steg är eller hur de reagerar vid kränkningar. Beroende på hur narcissistisk och småautistisk han är kommer vi nog få se lite alla möjliga konstiga förklaringar, skulle inte förvåna mig om han börjar dilla om storpolitik också...

När det gäller personer som passar in på denna beskrivning så antar jag att en förhörstaktik är att vädja till deras stolthet. Typ "Är inte du, NN, en så modig man att du vågar berätta sanningen? Eller är du för ologiskt lagd för att kunna redovisa ett koherent händelseförlopp?"
Citera
2017-08-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Jag skulle även tänka mig att precis som när man har ett lik i en bil vill man inte åka hur långt som helst med den.
Tror han har stannat inom områden han känner väl.

Precis.
Vi vet att kvinnan anmäldes som saknad vid 02-tiden på Fredagens morgon. Siffran 2 timmar har nämnts tidigare men vi vet inte säkert NÄR ubåten var planerad att vara åter och släppa av henne. PM hävdade ju först att han släppte av henne vid 2230 så runt den tiden låter inte som något orimligt.

Vi kan rimligen anta att åtminstone ett brott begåtts före den tidpunkten (dvs någon form av frihetsberövande, minst). Vad som hänt där emellan vet vi ju inte men det är rimligt att anta att han inte åkte runt med en död kropp i en massa timmar. Möjligen kan han ha dykt och lagt sig på botten över natten för att få betänketid men jag tvivlar på att sökområdet behöver vara särskilt stort. Snarare är det inom tidsrymden 21-02 som man bör titta på och då är sökområdet inte oöverskådligt. Huvuddelen av tiden lär ha använts till att få upp kroppen ur båten och försökt röja bevis. Där emellan bör han rimligtvis även ha sovit eller åtminstone vilat och då knappast under gång (om han inte somnat av utmattning).

Just den journalistiska aspekten öppnar upp för en rad scenarier. Det kan ju vara allt ifrån att hon har komprometterande information som hon vill pressa honom om och så slår det slint men det skaver ändå lite, det kan ju vara något planerat scoop också. Just tiden på dygnet är intressant ur den aspekten.
Sexuellt motiv är ju inte omöjligt men det känns också märkligt då PM inte har en historia av våldsamheter, inte har ett tidigare förflutet med kvinnan och dessutom är intelligent nog att inse att han inte skulle komma undan med det. Det hela framstår som oplanerat och oöverlagt i någon mening och därmed är det i dessa banor man bör fundera när man letar efter bevis.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-14 kl. 09:50.
Citera
2017-08-14, 09:45
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jo, fast mycket snabbare förändring mot att flyga på hög höjd. Dessutom har de flesta aldrig upplevt speciellt stor effekt av höghöjdsflygning, eftersom trycket i kabinen i ett kommersiellt plan hålls relativt konstant. 2000 meter, vill jag minnas men kan ha fel. Det var det min höjdmätare visade på sista långflygningen vi gjorde i alla fall.

Regelverket säger att trycket i tryckkabin måste ha ett tryck motsvarande minst 10.000 fot. Alltså aldrig lägre tryck än så.
Citera
2017-08-14, 09:45
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
När det gäller personer som passar in på denna beskrivning så antar jag att en förhörstaktik är att vädja till deras stolthet. Typ "Är inte du, NN, en så modig man att du vågar berätta sanningen? Eller är du för ologiskt lagd för att kunna redovisa ett koherent händelseförlopp?"
Ja, och framförallt ska man vara lyhörd för vem av förhörsledarna han tyr sig till, nån han respekterar, ser som begåvad och vem som kan vara manligt "pappalik".
Citera
2017-08-14, 09:53
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Rent biologiskt så är andnöd något du fysiskt känner av på grund av för hög koldioxidhalt i blodet, inte för att syrehalten blir för låg. Det är därför kolmonoxidförgiftning eller andra typer av syrebrist som inte ökar mängden koldioxid i kroppen är så farligt.
Normalt sett stiger halterna av koldioxid i kroppen när syremängden minskar förutsatt att det faktiskt finns syre i luften nog att bilda koldioxid i kroppens celler. I avsaknad av syre eller om mer lättbindande gaser finns närvarande så kommer du aldrig drabbas av andnöd. Normalt sett vaknar man om halterna av koldioxid blir för höga.

Nu är just den diskussion minst sagt spekulativ helt oavsett då det inte finns några indikationer på att den typen av olycka ligger bakom det hela.
De centrala receptorerna som sitter i hjärnstammen känner av sänkt pH och inte höjt CO2. Det är förvisso en teknikalitet då det sänkta pH:t kommer sig av omvandlingen av H2O och CO2 till H+ och HCO3-.

Att lägre nivåer av O2 inte detekteras är dock fel. De perifera receptorerna som sitter vid karotiskärlen kan känna av förändringar i nivåer av pH (H+), O2 och CO2, där effekten av ändring av O2 genererar kraftigast svar. Att säga att avsaknad av syre inte skulle göra att man drabbas av andnöd är fel. Responsen vid sänkt O2 är blixtsnabb (inom en andningscykel), dock krävs att partialtrycket för O2 sjunker ner till 60 mm Hg.
Citera
2017-08-14, 09:53
Medlem
Citat:
Precis.
Vi vet att kvinnan anmäldes som saknad vid 02-tiden på Fredagens morgon. Siffran 2 timmar har nämnts tidigare men vi vet inte säkert NÄR ubåten var planerad att vara åter och släppa av henne. PM hävdade ju först att han släppte av henne vid 2230 så runt den tiden låter inte som något orimligt.

Vi kan rimligen anta att åtminstone ett brott begåtts före den tidpunkten (dvs någon form av frihetsberövande, minst). Vad som hänt där emellan vet vi ju inte men det är rimligt att anta att han inte åkte runt med en död kropp i en massa timmar. Möjligen kan han ha dykt och lagt sig på botten över natten för att få betänketid men jag tvivlar på att sökområdet behöver vara särskilt stort. Snarare är det inom tidsrymden 21-02 som man bör titta på och då är sökområdet inte oöverskådligt. Huvuddelen av tiden lär ha använts till att få upp kroppen ur båten och försökt röja bevis. Där emellan bör han rimligtvis även ha sovit eller åtminstone vilat och då knappast under gång (om han inte somnat av utmattning).
för att fällas för mord krävs...en kropp.. ett motiv..tillfälle..ett vapen..
Vad finns här..?
Motiv..knappast
Kropp..nej
Vapen..nej
Tillfälle..ja.
men det håller inte långt ensamt då alla har tillfälle som har träffat henne.
Hittar dom inte kroppen eller nåt vapen..eller kan hitta något motiv så måste dom släppa honom...
Citera
2017-08-14, 09:55
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Sexuellt motiv är ju inte omöjligt men det känns också märkligt då PM inte har en historia av våldsamheter, inte har ett tidigare förflutet med kvinnan och dessutom är intelligent nog att inse att han inte skulle komma undan med det.

Jag är lite tveksam till att se den intelligens som krävs för byggprojekten som en garant för intelligent och metodiskt handlande på ett allmänt plan.
Citera
2017-08-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Tror inte heller på Tyskland
Jag lägger min euro på botten av Öresund.

Har han inte tyngt ner så kan hon hittas så långt bort som polen pga strömmarna, har han tyngt ner henne kan hon högst vara 8 mil ut och har han sovit under natten så är sökområdet mindre.
Citera
2017-08-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
för att fällas för mord krävs...en kropp.. ett motiv..tillfälle..ett vapen..
Vad finns här..?
Motiv..knappast
Kropp..nej
Vapen..nej
Tillfälle..ja.
men det håller inte långt ensamt då alla har tillfälle som har träffat henne.
Hittar dom inte kroppen eller nåt vapen..eller kan hitta något motiv så måste dom släppa honom...

Finns flertal fall där det dömts för mord byggt på omständigheter istället för det du tror krävs.
Citera
2017-08-14, 09:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tycker hela historien är knepig. Varför skulle hon utsätta sig att åka med en ubåt som någon annan har gjort, som inte är en stat, fyfan då gäller det att ha tillit till personen i fråga som gjort ubåten.

Ja, jag skulle då inte ha gjort det. Jag skulle vara rädd (eller i alla fall när jag var yngre och mer åtråvärd på det planet) både för att han skulle göra närmanden när vi var där ensamma och jag inte skulle ha haft någon som helst möjlighet att tillkalla hjälp, och för att det skulle hända en olycka och jag långsamt skulle få kvävas till döds instängd i ubåten. Det hade ju räckt med att kaptenen hade halkat och slagit huvudet och blivit medvetslös, eller att han hade fått en stroke eller en hjärtattack (M är i den åldern och arbetar och stressar förmodligen mycket, så det kan komma när som helst). Jag har ju ingen kunskap om hur man framför en ubåt eller anropar hjälp eller tar sig ut och gör en fri uppstigning (jo det sista skulle jag kanske kunna om det inte var för djupt, men inte hur jag ska ta mig ut) och den kunskapen hade med all sannolikhet inte denna Kim heller. Hon tog risker!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in