2017-08-14, 00:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Batterierna: Ubåden får 24 VDC batterier på samlet set 1,5 ton, der kan rumme 50 kwh. Dertil kommer 12 VDC batterier til navigation, radiorum, styring mv.
Aha, 50 kWh, men då känns det ju rimligt med flera timmars drifttid på fullt skaft på batterier. 7 kW elmotor så räcker 50 kWh i c:a 7 h.
Citera
2017-08-14, 00:51
Medlem
Jag har inte följt händelsen men läst några nyhetsartiklar här och där och det som slår mig när jag läst dessa är att eftersom det ”framkommit upplysningar i förhör som kan kränka den svenska kvinnans anhöriga” så måste det röra sig av någon form av sexualbrott som slutat i mord eller liknande. För mig betyder nämligen kränka att man är ute efter att förolämpa, förödmjuka, skymfa, vanära, såra samt våldföra sig på.

Jag vet att en äldre betydelse av ordet ”kranka” som kränka kommer ifrån betyder att ha samlag med en kvinna på ett vanärande sätt, utanför äktenskapet eller med våld.

Men jag kan ha fel.
Citera
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Okej. Nu kommer vi ju nånvart.

Snorkeln skickas väl ut från något hål bara. Ingen aning. Den där sidan buggar för mig, alla klippen verkar spelas samtidigt så jag hör inte vad gubben säger. Men nu vet vi alltså att han kan åka runt och ladda upp batterierna så i stort sett kan han ha spenderat hela natten under ytan och dessutom rört på sig. Hur lång tid tar det från området vid Saltholm där de dykt ner till Köge där han sänkte båten om man kör i 3,5 knop?
Cirka fyra timmar enkel resa om man åker ifrån staden köge. Inga faktorer är inräknat till exempel ström och exakt position.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Åklagaren sa att det har kommit detaljer fram i förhöret som kan vara kränkande för kims anhöriga, därför beslutades att förhandlingar skulle vara bakom stängda dörrar. Det finns två saker som kan vara kränkande enligt mig. 90% sexrelaterade mord och 5% droger. Han kan ha sagt att hon hade kokain med sig och snortade detta.Hon blev överdosig och hennes hjärta stannade plötsligt! Vi sparar 5 procent möjlighet för andra kränkande saker som kan framkommit.

Om detta stämmer, ge mig ett skäl till varför han gör sig av med kroppen och båten, om hon tagit en överdos! Det kan nog rättsläkare i land konstatera, och hade dom haft sex, blir det kanske en anings knepigt att få det till brottsligt ( hur påverkad var hon vid akten?).
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Åklagaren sa att det har kommit detaljer fram i förhöret som kan vara kränkande för kims anhöriga, därför beslutades att förhandlingar skulle vara bakom stängda dörrar. Det finns två saker som kan vara kränkande enligt mig. 90% sexrelaterade mord och 5% droger. Han kan ha sagt att hon hade kokain med sig och snortade detta.Hon blev överdosig och hennes hjärta stannade plötsligt! Vi sparar 5 procent möjlighet för andra kränkande saker som kan framkommit.

Eller att de tu hade en kärleksrelation sedan en tid tillbaka. Kanske ett par år tillbaka till och med, som ingen övrig anhörig kände till, utöver deras professionella relation då.
Hon kanske var gravid och han fick reda på det denna afton?
Något sådant. Inget mer avancerat än så.
Citera
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Är det verkligen samma effekt som om man dör av att andas syrefattig luft? Läser ju då och då om folk som dör i stugor eller liknande i sömnen av "dålig" luft. Och då menar jag inte pruttar.

Hmm. Troligen inte. Du tuppar ju av, finns ju anledning att man har syremätare eller "fågel i bur" när man gick ner i gruvor. Man hinner inte märka förrän det är försent.
Citera
2017-08-14, 00:52
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Är det verkligen samma effekt som om man dör av att andas syrefattig luft? Läser ju då och då om folk som dör i stugor eller liknande i sömnen av "dålig" luft. Och då menar jag inte pruttar.
Om det är på grund av för låg syrehalt i luften så är det annorlunda än att bli förgiftad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Aha, 50 kWh, men då känns det ju rimligt med flera timmars drifttid på fullt skaft på batterier. 7 kW elmotor så räcker 50 kWh i c:a 7 h.

Om han går på fullt dessutom.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Man vaknar inte av syrebrist, men däremot om CO2-halten går över ett visst värde.

Jag har hela livet varit livrädd av att inte ha nog ventilerat i stugan eller husvagn för man läser att folk dör i sömnen av just CO2 förgiftning i stugor land och rike runt.

Har till och med köpt CO2 larm haha. Och så vaknat man av det och kan typ öppna ett fönster bara? Snacka om blåst man varit isåntfall.
Citera
2017-08-14, 00:53
Medlem
Citat:
Åklagaren sa att det har kommit detaljer fram i förhöret som kan vara kränkande för kims anhöriga, därför beslutades att förhandlingar skulle vara bakom stängda dörrar.

Det här var ju lite intressant. Kränkande för Kims anhöriga. Låter sexrelaterat eller liknande. Båda var dock upptagna och hade pojkvän/fru och att sätta igång med samlag på en ubåt låter något märkligt. Lämna ubåten obevakad för att börja göka? På filmen är han hela tiden aktiv och bevakar dykdjup etc.

Att han skulle börja våldta henne låter också märkligt med tanke på att han som sagt nog inte vill lämna ubåten ostyrd och obevakad.

Eller så påstod PM att de hade haft sex och att det räcker för stängda dörrar. Eller att hon blev hastigt sjuk pga. sjukdomsbild, det kanske räcker för stängda dörrar att ha en sjukdomsbild? Diabetes, epilepsi, narkoplepsi, psykiska besvär i form av panikångestattacker eller liknande?
Citera
2017-08-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Eller att de tu hade en kärleksrelation sedan en tid tillbaka. Kanske ett par år tillbaka till och med, som ingen övrig anhörig kände till, utöver deras professionella relation då.
Hon kanske var gravid och han fick reda på det denna afton?
Något sådant. Inget mer avancerat än så.

men sluta med det här jävla tjafset om kärleksrelation already.
Citera
2017-08-14, 00:54
Medlem
Citat:
Hittade en intressant kommentar som går stick i stäv med det andra säger om ubåten.

Det gäller denna video.

"Félix Bachiller month ago
How fast can it go surfaced and underwater? And how long do batteries last at ahead flank?

Kasper Feld month ago
About six knots surfaced and three and a half knots submerged. We have something like seven hours of battery life at full speed.

Félix Bachiller month ago
Ok, thank you! I love this videos!"

Det här är ju något helt annat än en halvtimme. Stämmer detta verkligen? Killen verkar ju veta vad han pratar om. Kolla resten av kommentarerna, det finns lite information om ubåten där.
Undrar om det kan vara så att man uppgraderat ubåten så att det allså finns gamla och nya svar.

Ursprunglig information jag läste om ubåten t ex så hade den en massa 12V-batterier. Nu verkar man t ex kastat ut alla 12V för framdrivning och där enbart ha 24V-batterier. Så enda 12V-batterierna är för styrsystem mm.
Detta var från wiki-sida:
Citat:
There are more than a tonne of large 12 volt batteries on board (aft in engine compartment,) supplying the electric DC engine which can be operated alone or in tandem with the main diesel engine on a chain-coupled drivetrain for turning the 80 kilogram, five-bladed brass propeller.

Man hade ju batteriexplosion för ett antal år sedan och det har tagit en hel massa år innan man reparerat till körbart skick. Kanske är så att det var 30 minuter för ursprungliga bygget och att man genom både byte av batterier och kanske även av elmotor rejält ökat kapaciteten.

Samtidigt vet jag att jag sett högre maxhastighet under vattnet tidigare - så förutom byte från 12V till 24V batterier så kanske man även ändrat inkoppling så man nu har lägre spänning till elmotorn. Så lägre maxfart men i stället mycket längre drifttid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in