Citat:
Ursprungligen postat av
crillecrille
Hittade en intressant kommentar som går stick i stäv med det andra säger om ubåten.
Det gäller
denna video.
"Félix Bachiller month ago
How fast can it go surfaced and underwater? And how long do batteries last at ahead flank?
Kasper Feld month ago
About six knots surfaced and three and a half knots submerged. We have something like seven hours of battery life at full speed.
Félix Bachiller month ago
Ok, thank you! I love this videos!"
Det här är ju något helt annat än en halvtimme.
Stämmer detta verkligen? Killen verkar ju veta vad han pratar om. Kolla resten av kommentarerna, det finns lite information om ubåten där.
Undrar om det kan vara så att man uppgraderat ubåten så att det allså finns gamla och nya svar.
Ursprunglig information jag läste om ubåten t ex så hade den en massa 12V-batterier. Nu verkar man t ex kastat ut alla 12V för framdrivning och där enbart ha 24V-batterier. Så enda 12V-batterierna är för styrsystem mm.
Detta var från wiki-sida:
Citat:
There are more than a tonne of large 12 volt batteries on board (aft in engine compartment,) supplying the electric DC engine which can be operated alone or in tandem with the main diesel engine on a chain-coupled drivetrain for turning the 80 kilogram, five-bladed brass propeller.
Man hade ju batteriexplosion för ett antal år sedan och det har tagit en hel massa år innan man reparerat till körbart skick. Kanske är så att det var 30 minuter för ursprungliga bygget och att man genom både byte av batterier och kanske även av elmotor rejält ökat kapaciteten.
Samtidigt vet jag att jag sett högre maxhastighet under vattnet tidigare - så förutom byte från 12V till 24V batterier så kanske man även ändrat inkoppling så man nu har lägre spänning till elmotorn. Så lägre maxfart men i stället mycket längre drifttid.