2017-08-13, 23:33
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Märkligt drama. Om PM skulle fått spel och tagit livet av henne måste det berott på något mer allvarligt. Som sagt, hon kanske ställde väldigt känsliga frågor om något som hon nystat fram. Han hade tydligen en del ovänner. Samtidigt var han en något excentrisk uppfinnare, högst antagligen åt höger, väldigt målmedveten och inte alls intresserad av klassiska vänsterfrågor. Hon verkar ha varit motsatsen. Kanske en konflikt uppstod där som gjorde honom blixtförbannad? Toni Alldén drabbades ju antagligen av ett sådant blixtraseriutbrott och sköt sitt offer. Kan ju finnas uppbyggda aggressioner som kan utlösas om något går väldigt snett och man haft det motigt ett tag.

Exempelvis Rikard Wolff berättade om något svartsjukedrama där han blivit fullständigt skogstokig och misshandlat sin partner (eller dylikt) och beskrivit det som att "det kom fram en sida han inte ens visste fanns".

Om PM blivit blixtförbannad är det väl mer sannolikt i så fall att han gett henne en ordentlig smäll eller liknande och att hon då fallit och brutit nacken eller liknande.

Eller att hon ramlat väldigt olämpligt av en olyckshändelse och brutit nacken eller något. Men stegen ner är i ett relativt smalt utrymme, även om hon ramlat är det svårt att se att hon skulle ha hamnat med huvudet före.

Hon kan också ha råkat ut för en elchock. På bilderna inifrån u-båten fanns en kokplatta exempelvis och det kanske finns mer fukt nere i ubåten. Endast spekulationer. Att PM skulle ha strypt henne långsamt och medvetet med tanke på att han antagligen inte har någon digert straffregister (antar jag) förefaller mindre sannolikt.

Om det nu var en olyckshändelse hon dog av så kanske han blev chockad och tänkte att ingen kommer att tro mig, jag kanske blir anklagad för mord. Bäst att göra sig av med kroppen.
Saken är ju den att alla är ostraffade tills de blir tagna för något första gången. Ganska glasklart att han har klippt henne på något sätt.
Citera
2017-08-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om nu gällande häktning kan löpa i 24 dgr så känns det inte som att det handlar om en lägre grad; i Sv så sitter man ju normalt i två veckor om det är en häktning på den högre graden (sannolika) och på den lägre så gäller en vecka.
Fast den danska lagboken kanske är av en lite grövre kaliber?

Tror att det är ett missförstånd det här med lägre grad på häktningen; man blandar ihop det med att han inte blev häktad för mord utan för vållande. Men det är ju olika saker.
Om jag förstått det rätt så krävdes mindre bevis för den lägre graden. Men 24 dagar duger gott att starta med och den lägre graden räcker för att polis m fl skall få nödvändiga resurser. Inom 24 dagar vet man rimligen om man kan höja graden.
Citera
2017-08-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Vad finns det att bevaka i Öresund specifikt? Berätta istället vart dessa landradar står någonstans så man får en uppfattning om vilka områden de bevakar.

Ring Sound VTS och fråga, dom sitter där dygnet runt.
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjotrafikinformation/VTS-omraden/Sound-VTS/
Citera
2017-08-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vad är motivet?

Om dom kört i u-läge, skulle det kunna vara så att BO gick "bananas". Det är inte självklart att alla människor klarar det i verkligheten, även om de innan tänker sig att det funkar. Jag minns när jag tog dykarsport-cert, då var det en deltagare som fick panikfrossan vid träning med tuber i en simbassäng!

Han kanske inte är den som är mästare i soc. koder., tycker är roligt och ignorerar paniken. Hon blir helt vild, försöker fysiskt få honom att gå till ytläge.... ( jag borde nog fan bli thriller-författare
Senast redigerad av Whyback 2017-08-13 kl. 23:40.
Citera
2017-08-13, 23:35
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Batteridrift används bara vid undervattensläge..Vid ytläge går man med en dieselmotor. Så han kunde nog avvara ett batteri som sänke om han ville.

Det finns mycket som tyder på att han har gjort sig av med henne och faktiskt slängt henne överbord. Till stor del oplanerat i så fall även om han säkert tänkte igenom och planerade en del efterhand. Mest troligen har dock allt skett i panik om det är så, och då flyter hon någonstans utan sänke nu.

Förhoppningsvis finns det en ännu bättre förklaring där hon faktiskt är i livet förfarande...
Batteriet går nog inte att lossa hursomhelst, om de ens är åtkomliga på sådant sätt. Givetvis skulle ju den tekniska undersökning upptäcka ganska omgående om en del av batteriet saknas.
Citera
2017-08-13, 23:37
Medlem
Kanske står i tråden men är hon skriven i trelleborg eller malmö?
Citera
2017-08-13, 23:38
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Kanske står i tråden men är hon skriven i trelleborg eller malmö?
Bodde tydligen i Köpenhamn, men Trelleborg. Men pyongyan i hjärtat.
Citera
2017-08-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Teoretiskt sätt kan han hinna upp till ven och ner till Kögebukten igen.

Om detta skett bör tekniker se hur mycket bränsle han använt. Ju fullare tank ju kortare har han troligen kört. Han lär inte ha hunnit tanka.
Har han hunnit tanka så har polisen rimligen snabbt som attan jagat tag i betalningsunderlaget för att få veta hur många liter.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Det verkar finnas två olika misstankegrader i Danmark också.

begrundet mistanke" og "særlig bestyrket mistanke".

Madsen sitter inlåst på det förstnämnda. Men vet någon här ifall det är den lägre eller högre? Blir inte klok på språket.

Jag har ju fått ut och sagt att han är häktad på lägre graden efter att ja läst det i tidning så vill få klarhet i detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om dom kört i u-läge, skulle det kunna vara så att BO gick "bananas". Det är självklart att alla människor klarar det i verkligheten, även om de innan tänker sig att det funkar. Jag minns när jag tog dykarsport-cert, då var den deltagare som fick panikfrossan vid träning med tuber i en simbassäng!

Han kanske inte är den som är mästare i soc. koder., tycker är roligt och ignorerar paniken. Hon blir helt vild, försöker fysiskt få honom att gå till ytläge.... ( jag borde nog fan bli thriller-författare

Ännu en teori som kan stämma. Tjejen kan ha haft latent klaustrofobi och helt enkelt fått spel i ubåten när de dök. Många skulle nog tycka det skulle vara lite läskigt att vara under vattnet i en liten plåtburk.

Vad som sen hänt? I sitt paniktillstånd har hon kanske skadat sig eller Madsen känt sig tvingad att knocka henne. Han slog kanske lite för hårt och hon råkade avlida.

Edit: Hela grejen att hänga med någon i en ubåt är lite ruskig och nog något de flesta skulle fundera på om de vågat. Dök de under färden? Troligen gjorde de det och det kan som jag skrev ovan framkallat panik.
Senast redigerad av Snobird 2017-08-13 kl. 23:43.
Citera
2017-08-13, 23:42
Medlem
Fråga: Var ubåten fylld med vatten när de tog upp den? Om så var fallet är det klart mystiskt och tecken på bevisröjning. Finns dock en minimal chans att hon dog av en ren olyckshändelse och han ville vara på den säkra sidan och sänkte ubåten ändå eftersom han inte är säker på hur rättsväsendet dömer.

Teorin om SMS är intressant, men borde inte pojkvännen kontaktat polisen direkt i så fall? Alternativt att hon skickade SMS om att "stämningen börjar bli otrevlig, är jag inte hemma innan 3, ring polisen." Men det låter märkligt.

Olustigt att se bilden när hon ler så trevligt och PM styr över båten på väg mot något som skulle bli en trevlig tripp. Två människor utan straffregister (?) Kanske vara hennes sista timmar i livet.
Citera
2017-08-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Njaäe, AIS behöver ingen radar alls. Det är ju GPS-signaler som tas emot av de enskilda fartygen och sedan skickas position etc. ut till andra via VHF-radio.
Stämmer att det inte behöver radar. Men presenteras i princip på radarplottning.

Och det är just för at den sänder ut de GPS-koordinater som den mottar som man kan ljuga om sin position eftersom ju mottagaren inte analyserar bäring till sändare utan bara bryr sig om datapaketet i sändningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in