2017-08-13, 22:29
Medlem
Jag tror inte PM är narcissist, dock är det inte osökt långt till högfungerande autism. Han har möjligen lärt sig att hantera människor på en enkel nivå, men kan tom sakna den insikt tom en frisk 6-åring kan ha när det kommer till kroppsspråk och hur man ska tolka skämt och information mellan raderna. Inte skulle jag bli helt förvånad om han visar sig ha gått och blivit skogstokig inne i ubåten över någon upplevd stark oförrätt eller hot.

Det har sagts att reportern måste ha haft finkänslighet och vett att inte konfrontera om hon känner till saker som om det kommer ut slår omkull PM helt och hållet. vad som helst får att han gillar att äta snorkråkor till att han har en källare med SM-grejer och många småpojkar i mobilen. I slutändan tror jag att detta visar sig vara väldigt banalt. Hon kanske flippar under vattnet och ska öppna luckan i tornet och hoppa ut på 30m djup och PM landar i ett handgemäng där slutresultatet i sin analys ligger närmare med att det är bättre om hon försvinner än går i land med bruten näsa och ska delge hela världen det.

Märkligt nog tror jag inte alls på idéerna om sexinviter eller sex helt och hållet, på en knäppis som PM tror jag inte ens ett så starkt motiv måste finnas, räcker med att hon hotade hans kommande storslagna planer på ett eller annat sätt.
Citera
2017-08-13, 22:29
Medlem
japanskbruds avatar
alla verkar så exhalterade över att han lyckats bygga en ubåt och ser det som en bedrift .. det kan en chimpans göra .. t om colombianska karteller byggde egna ubåtar av trädstammar och oljetunnor och smugglade kokain
Citera
2017-08-13, 22:30
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
För att dumpa liket
Skulle det vara särskilt bra där? Hur lång tid kan han haft att gå dit? Hur länge kan Kim varit levande och funnit sig i att inte kunna ringa pojkvännen som väntade henne tillbaka inom två timmar? Vid midnatt siktades han väl vid Saltholm ungefär, eller tar jag fel? Tror han dumpat henne där och sänkte båten vid Köge där det var grunt.
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Jag tror heller inte man har någon som helst täckning med militär radar 24/7 i öresund. Finns ju inget hot här

Du menar att Öresund som är den enda inpassagen till Östersjön saknar betydelse för militärens spaning?
Citera
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men varför skulle han ner till Kögebukten? Han startar norr om Köpenhamn, förmodligen väntas Kim vara tillbaka efter ca 2 timmar, eftersom pojkvännen slår larm ungefär då. Varför Kögebukten, finns det något särskilt där?

Är det fastslaget att hon anmäldes som försvunnen redan så tidigt? Jag har inte koll på fakta här.

I min värld så borde man kunna ha lite flexibilitet vad gäller den saken när det handlar om att flickvännen/sambon skall göra ett reportage/intervju som hon senare skall försöka kränga till Wired och att det trots allt handlar om en hemmasnickrad ubåt och inte Djurgårdsfärjan? Jag syftar på att det kanske inte hade varit allt för otroligt om de hade sladdat in en timme senare... Ett "scoop" kan ju vara svårt att planera i förväg om man säger så.

Anmälde han henne som försvunnen på morgonen, som jag trodde det var, så är det ju inte konstigt alls men att det gjordes direkt när hon inte dök upp på angiven tid känns rätt mysko om jag skall vara ärlig?
(om hon inte bett pojkvännen att ringa polisen direkt om hon inte dök upp på angiven tid - vilket i så fall kan vara en indikation på att hon hade något på känn, alternativt hade förberett ett antal jobbiga frågor...?)

Många frågetecken är det allt i detta fallet...
Citera
2017-08-13, 22:31
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl83
Kollar på en av de bättre bilderna när KW och PM åker ut ur hamnen.

Vad gör hon med handen?

https://ibb.co/gzvGSF

Hon håller i en mobiltelefon, redo att ta bilder.
Citera
2017-08-13, 22:32
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
alla verkar så exhalterade över att han lyckats bygga en ubåt och ser det som en bedrift .. det kan en chimpans göra .. t om colombianska karteller byggde egna ubåtar av trädstammar och oljetunnor och smugglade kokain

Nja men en såpass bra ubåt som uc3 är, jag skulle inte lyckas med det iaf. Men jag kanske är korkad.

Kartellerna hade ganska bra med pengar till sina ubåtar så det förvånar mig absolut inte, om dom lyckades sno ihop något som gick att överleva i.
Citera
2017-08-13, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
fast inga äkta ubåtar, och definitivt inga som ligger i denna kalibern, de har byggt "semi submersible", relativt snabbgående båtar, rent fysiskt som att jämföra en äldre Dacia med Koeniggsegg...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Jag tror heller inte man har någon som helst täckning med militär radar 24/7 i öresund. Finns ju inget hot här

Du tror fel. Men det är svårt område att övervaka. Betydligt lättare bevaka norr om kullen och söder om Falsterbofyren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Att man inte undsatte honom när han sjönk som en sten till botten då utan sjöräddningen fick ingripa. Ifall dom följde honom borde Polisen redan exakt veta var kroppen är och ifall han dumpat henne.

Nja, jag har svårt tro att dom hade någon som helst koll på honom. Men visst, kan ju vara så att man sket i att ingripa för att skydda krigsnationens hemligheter.

Det ena har inte med det andra att göra. Uppriktigt sagt så är det obscena mängder med flytetyg i området valfri timme på året. Utan AIS och utan nödanrop så kan varje prick vara fartyget man letar efter.
Rent utredningstekniskt är det dock en helt annan femma då man kan passa in rådata från militär primärradar med kända positioner på ubåten (tex från vittnesuppgifterna) och således i efterhand rekonstruera dess färd.
Så länge ubåten gått i ytläge hela tiden så kommer Polis/Åklagare tillsammans med teknisk expertis kunna återskapa färdrutten (med ett fåtal möjliga undantag).
Har båten gått i u-läge någon del av färden blir det knepigare men inte omöjligt. Dock bör man betänka att varken Svenska eller Danska försvaret sysslar med brottsutredning och de kommer således inte att lyfta ett finger på egen hand (och det är heller inte deras uppgift).
Polisen i Danmark kommer säkerligen att förhöra sig med andra myndigheter, om de inte redan gjort så för att få den information som de behöver.

Sen tillkommer tid och strömmar. Om inte en eventuell kropp (om vi utgår ifrån att BO är mördad och sänkt) är ordentligt sänkt med stora vikter så kan liket vara mycket långt bort från platsen det dumpades.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-13 kl. 22:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amazzon
Det måste ju finnas någon form av navigationsteknik på ubåten? Irra runt hela natten utan plotter låter helt osannolikt. köper man idag en lite dyrare ekolod/sonar så finns det gps med. Han måste ju någon gång slagit på plottret i ytläge för att veta var han var?
Nu blir jag nyfiken. Om man köper lite dyrare ekolod/sonar så kommer den medföljande GPS:en även att fungera och hitta sina satelliter under vattnet? Jag tror många skulle bli intresserade av exakt hur rimligt billig civil elektronik lyckas med den bravaden. Då skulle det ju bli lätt för knarksmugglare att bygga helt datorstyrda ubåtar...

Givetvis har ubåten någon GPS tillgänglig när den är i ytläge. Dyker ubåten däremot så kan du glömma satellitnavigering eftersom radiosignalerna inte når ner till ubåten.
Citera
Medlem
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
VHS? Används det på fartyg? Gamla VHS kassettband.
Rätt hade för brottom på plattan VHF menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in