2017-08-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hade inte ubåten en transponder som hela tiden sände ut dess läge?
Denna fråga dyker upp varannan sida känns det som...

Svaret är nej, inte såvitt vi vet. Går den i u-läge så är det sak samma. Däremot, så länge den befinner sig i ytläge kan den följas på primärradar (givet att den inte är för långt från land). Det gäller bara för polisen att fråga snällt de myndigheter som har primärradar om de kan få lite tracks.

Någon borde lägga till i första inlägget lite basal info: Nej, ingen AIS, Nej, radio/mobil funkar inte under vatten och ja, så länge det är ytläge kan man se henne på radar. I regionen vi talar om.

...

Det mer krimtekniska är mer intressant just nu. Jag antar att polisen försöker få tag i andra som har varit ombord, speciellt de som vet vilken utrustning, etc, som ska finnas. För om hon är sänkt med hjälp av något sänke, så är det alltid en kofot, ett svetsagg, en kättning, whatever, etc, som fattas. En inventering m.h.a. andra som känner fartyget alltså.
Citera
2017-08-13, 21:18
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Men men detta fall kommer bli knepigt att lösa då det inte kommer att hittas något lik, tror på våldtäkt som slutat med strypning sedan sänkt med tyngden typ batteri el verktygslåda eller liknande

Har han inte planerat detta så har han blivit tvungen att offra något ombord för att få offret att sjunka. Saknas något från ubåten så skapar det misstankar. Att bara sänka båten för att man är osams om något tror jag inte på. Han sänkte båten för att dölja bevis.
Citera
2017-08-13, 21:19
Medlem
Min hobbyteori baserat på ingenting annat än den bästa känslan av alla: magkänslan!

Madsen är en kuf. Kanske släng av Aspergers eller autism eller dylikt som gör att han är en riktig skarp uppfinnare men är lågbegåvad när det kommer till mänskliga relationer och signaler, främst då hos det motsatta könet. Ute till havs tolkar han Kims vänlighet och engagemang som inviter, blir upphetsad och försöker komma till skott. Kim parerar honom. Madsen blir otroligt förnärmad över att bli avvisad på SIN EGEN UBÅT och tappar fattningen. Det blir handgemäng. Sedan sker en utav följande saker: Kim förlorar medvetandet och en panikslagen Madsen inser att när hon vaknar så riskerar han att bli åtalad för misshandel och att få sitt goda uppfinnarrykte draget i smutsen. Madsen beslutar alltså att tippa Kim överbord - möjligtvis att han dessförinnan för säkerhets skull bragt henne om livet.
Eller så övergår bråket i ett regelrätt mord genom strypning alternativt trubbigt våld mot Kims huvud. Kroppen dumpas i havet.

Vi får väl också förutsätta att i egenskap som uppfinnare så har Madsen konstruerat någon typ av viktbälte och försett Kims kropp med, just för att försäkra sig om att hon inte flyter i land eller upptäcks av sökande polis/kustbevakning/förbipasserande båtar.
Senast redigerad av mushymushy 2017-08-13 kl. 21:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Salthalten i Öresund ligger runt 8 - 12%. Inte så hög m.a.o. Djup påverkar mest. Minns inte om det går fortare eller saktare ju djupare det är.

Är du säker på det? Var kommer de uppgifterna ifrån?
Jag tyckte att det lät lite högt, så jag googlade runt och har hittat genomsnittsuppgifter på ca 3,0-4,0% i öppet hav, och lägre i innanhav.
"Havet består av saltvatten med en genomsnittlig saltkoncentration av 31 till 38 gram per liter (3,1 till 3,8 %). Koncentrationen av havssalt varierar mycket lite ute på öppet hav men påverkas av flodmynningar och liknande nära kusterna. I innanhav som exempelvis Östersjön är saltkoncentrationen endast 5-10 gram per liter"
Just detta är klippt från Wikipedia, men även andra sidor uppvisar liknande siffror, så jag blir lite nyfiken på var du fått 8-12% ifrån, särskilt som du låter så säker på din sak.

Mera OnT funderar jag kring uppgifterna om att man skulle dyka efter kroppen idag - är det någon som hör var man dykt och hur det har gått?
Citera
Medlem
Handsekreterarens avatar
Dykarfartyget Wotan ligger nu vid Flakfortet, norr om Saltholm.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:153726/zoom:17

Jag vill minnas att jag såg den inne i Nordhavnen tidigare, men får inte Marinetraffics historikfunktion att lira.
Citera
Medlem
Citat:
Men men detta fall kommer bli knepigt att lösa då det inte kommer att hittas något lik, tror på våldtäkt som slutat med strypning sedan sänkt med tyngden typ batteri el verktygslåda eller liknande

Batteri kanske inte saknas av de ordinarie. Tänker man då på att han kan ha haft reservbatteri? Batterier i denna storlek är bra sänken. Håller definitivt en människa på botten.
Citera
2017-08-13, 21:20
Medlem
Citat:
Nu är ju inte denne byggare vem som helst, Erik är extremt smart och jag va förbi många gånger under byggtiden av denna mini ubåt. När han va 8-10 år bygde han en koja med rinnande vatten och centralvärme och belysning där endast hans pappa kontrollerade då Erik kopplade ihop elen. Nu gör han en stor jäkla pool som är 4 meter djup bla 😁

Ja, jag tror att Erik i Ånäset är typiskt norrländskt blygsam när han beskriver det som bondförnuft. Han skulle förmodligen få höga poäng på logisk förmåga på IQ-test, något annat skulle förvåna mig (och eftersom stor del av många IQ-test mäter just logiskt tänkande, så skulle han klassificeras som "smart"). Tror definitivt inte att "vem som helst" kan bygga en ubåt, då underskattar man ubåtar. Inte heller en raket, även om nu PT:s raket inte nådde några oanade höjder. Jag antar att det var sådana här saker som intresserade Kim bland annat och som hon funderade på att skriva om. Hur en kreativ hjärna fungerar och vad som är drivkraften bakom alla idéer som bokstavligt talat sjösättas. Fascinerande.

Det vore ju hemskt sorgligt om både en duktig journalist och uppfinnare fick sina liv förstörda pga PT:s infall, vad det än berott på.
Citera
2017-08-13, 21:21
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Lite lurt det där exakt VAD det är för uppgifter PM har ändrat på:
anledningen till att han satte av henne
vilken tidpunkt han satte av henne
Vilken plasts han satte av henne

Är fortsatt intresserad av varför fästmannen slog larm på natten. har fått uppfattningen av att detta är en brutta som klarar sig själv i de flesta situationer och som prioriterar ett bra scoop framför en trånande karl hemma

Hon hade säkert gjort lite bakgrundskoll på han före reportaget. Hon inser ganska snart att han är en speciell person som man inte ska lita på och berättar det för sambon. Kan vara så att sambon inte uppskattar resan heller och sitter på helspänn hemma. När tiden går ut slår sambon larm.
Citera
2017-08-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Naturligtvis blir hon fiskmat och upplöses överlag i atomer om hon förblir på havets botten. Inte direkt så att hon lär stå där balsamerad i en vattentät sarkofag.
nu vet jag inte hur det är där, men jag misstänker att det finns syre nog för det du beskriver, men det är överlag syrefattigt i östersjön, så det behöver inte gå fort, men just där tror jag det är relativt hög aktivitet på havsbottnen
Citera
2017-08-13, 21:22
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Madsen har lagt om rodret nu och kör en annan historia. Den första som byggde på att hon hoppat av vid restaurangen gäller inte längre. Den nya versionen har väl inte kommit ut? Vad kan den bygga på?
...något som får dem att söka i Kögebukten och med flyg over svenskt vatten. När han mörklagd passerade en båt vid midnatt (?) Var han på väg i riktning mot Sverige.
Citera
2017-08-13, 21:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Om det hela är en PRstunt-kan hon ha flytt/lämnat via torpedröret?

Jag såg en agentfilm en gång där hjälten lämnade den vägen.
Torpedtuber kan användas som sluss för dykare men den här ubåten har inga torpedtuber.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Särskilt som Sampo markerar på det mesta!
Sedan börjar man väl inte avge någon liklukt så snabbt efter döden som det kan ha rört sig om i detta fall antar jag. Det är ju inte så att man i ena stunden lever, dör och genast börjar lukta lik.

Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
På dig låter det som man följer varje rörelse i Öresund. Försvaret, kustbevakning, tull. Alla har skurit ner. Vakna upp. Han skulle utan problem ha kunnat köra in och parkerat denna ubåt i Dockan i Malmö utan någon reagerat.

De vet inte ett skit om var denna ubåt varit. Men om det kommer fram fakta som säger jag har fel ska jag be dig ödmjukast om ursäkt.
Släpp det där med att följa mål på radarn. Det är ingen som aktivt måste välja ut ett mål om allt spelas in och kan ses i efterhand.
Citera
2017-08-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Hon hade säkert gjort lite bakgrundskoll på han före reportaget. Hon inser ganska snart att han är en speciell person som man inte ska lita på och berättar det för sambon. Kan vara så att sambon inte uppskattar resan heller och sitter på helspänn hemma. När tiden går ut slår sambon larm.
Räcker ju med att det är en ubåtsfärd på schemat, hade det varit mig hade det räckt enbart för att flippa om inte det kom en livssignal efter utsatt anlöpningstid i hamn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in