2017-08-13, 20:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZipoBibo5E8
Tror inte att han skulle skriva in sexualmord i loggboken...

Det tror inte jag heller, dock så kan utebliven förd loggbok tyda på att han har sysslat med annat.
Citera
2017-08-13, 20:34
Medlem
Browndawgs avatar
Nu verkar ju det ändå som att man kan spåra den enligt någon expert i Göteborg. Alla ekon kan ses på radar någonstans

Någon som vet mer? Hur är detta möjligt att man kan spåra hela resan? Jag är inte så radarkunnig.
Citera
2017-08-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Vet inte om det nämnts men ubåten har ju haft en ingång i sidan av skrovet också men den verkar vara igensvetsad nu

https://twitter.com/mortencu/status/549502304467300352

Tänkte på en sak, bör inte ubåten ha haft förtöjnings trossar ombord, saknas dom nu när man bärgat henne kan det ju tyda på att dom använts till att sänka offrets kropp?

Sidan av skrovet blev igensvetsat efter all utrustning plockats ombord. Det är ingen dörr på någotvis. Däremot så vet jag inte hur luckan i fören fungerar, men på videon från hemsidan verkar det vara en lucka som man kan öppna o stänga som man vill. Och i sådan fall kan han ju också lyft upp brottsofrett o sänkt henne därifrån.
Citera
2017-08-13, 20:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu verkar ju det ändå som att man kan spåra den enligt någon expert i Göteborg. Alla ekon kan ses på radar någonstans

Någon som vet mer? Hur är detta möjligt att man kan spåra hela resan? Jag är inte så radarkunnig.

Hade inte ubåten en transponder som hela tiden sände ut dess läge?
Citera
2017-08-13, 20:37
Medlem
hängballens avatar
Hon stog i tornet och kollade på utsikten, han dök för djupt så hon spolades i vattnet och vatten kom in i ubåten som han hade svårt att förklara så då sänkte han skutan. Ja kanske?
Citera
2017-08-13, 20:38
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hade inte ubåten en transponder som hela tiden sände ut dess läge?

Nej. Den saknade helt sådana system.
Citera
2017-08-13, 20:38
Medlem
[quote=Barbequeken|61490506]
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake

Han bara yrar. VTS och AIS går inte via radar utan över VHF och kanalerna 71 och 73 i Öresund för VTS, och 87 och 88 för AIS.

Sound VTS är övervakniningcentralen i Malmö.

http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Sjotrafikinformation/
"All radiotrafik, AIS- och radarinformation sparas och tidigare fartygsrörelser kan rekonstrueras."
Citera
2017-08-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jag vet hur det ser ut i det här området. Och nej. Denna är inte lätt att målfölja. Och för att någon överhuvudtaget skulle börja målfölja den så skulle den behöva vara intressant. En annan stats fartyg t.ex. Man målföljer inte allt.

Skulle den information finnas som du påstår finns skulle säcken redan varit ihopknuten. Du har verkligen höga tankar om våra försvar. Trots att vi aldrig lyckats fånga en ubåt.
Saker i farlederna som inte har AIS och inte beter sig som fritidsbåtar tittar man på med optik om man behöver (eller låter kustbevakningen, flygvapnet eller andra resurser titta på). Bland kobbar och skär är det på en del ställen lite knepigare med radar på grund av terrängmask men det är det inte frågan om här.

Varken Danska eller Svenska försvaret kommer lyfta ett finger innan det kommer en formell förfrågan att börja rota. Sen kan man hålla eventuella fynd hemliga av diverse orsaker (ytterligare en anledning att hålla förhandlingar bakom lyckta dörrar).
Citera
2017-08-13, 20:40
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Hon stog i tornet och kollade på utsikten, han dök för djupt så hon spolades i vattnet och vatten kom in i ubåten som han hade svårt att förklara så då sänkte han skutan. Ja kanske?

Övertygad om att han har med tyngder eller dylikt har sänkt hennes kropp någonstans. Perfekt från en ubåt också. Därför var han också så tvärsäker på att inte frökens kropp skulle finnas i båten. Antagligen var det mängden blod i ubåten som gjorde att han sänkte denna.
Citera
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Det är skitenkelt via AIS som alla har idag, fritidsbåtar har B-transponder men Nautilus hade garanterat A-transponder vilket gör henne synlig för alla. Lite oklart i u-läge, finns ju släpantenn via boj, känner dock inte till exakta restriktioner för danska privata ubåtar på danskt vatten

Långt i från alla har AIS, och av vad som framkommit i tråden verkar UC3 ha saknat AIS (finns inte på Marinetraffic t.ex.).
Vilket i sig inte är särskilt märkligt eftersom AIS inte är krav på fritidsbåtar, vilket UC3 faktiskt är.

Skall den spåras är det i så fall primärradar som gäller.
Citera
Medlem
Radarföljning i undervattensläge........knappast va?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Att sänka den på så grunt vatten, är nog inte idealiskt för ett försäkringsbedrägeri och vet vi om den var försäkrad?
Om jag ägt ett försäkringsbolag och en självlärd uppfinnarjocke kommer och vill försäkra en hembyggd ubåt, så hade det blivit kalla handen direkt.
Hade jag ägt ett stort försäkringsbolag och sett en vinst i form av PR, så kanske, men med väldigt hög premie, självrisk, och dåliga villkor.
För att lösa ekonomiska problem, vore det nog bäst att sälja i flytande, eller i vattnet svävande skick.
7m djup är helt perfekt om han vill djävlas med ubåtsklubben men vill att det skall gå rimligt enkelt och billigt att bärga med små medel. Inte så dyrt och inte behov av något stort fartyg om man använder t ex uppblåsbara kuddar för att lyfta ubåten. Och vet han dessutom att det inte finns hål i skrovet kan han ha ett antal varianter där han kan pumpa båten tom redan under vattnet efter att han dykt ner och skruvat igen tornluckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in