Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Vad ska han tjäna på att sänk ubåten, vid bärgning kan de enkelt se at han öppnat ventilerna och sänkt den själv. Var den ens försäkrad.
Typiskt panikåtgärd när allt gått åt pipan - eller så var det ursprungsplanen redan från början att sänka ubåten, men på annan plats där det kanske inte var lika enkelt att fiska upp den. Nu blev det ju pådrag eftersom KW blev anmäld försvunnen och de började aktivt leta ubåten med buller & bång?
Skulle han då sänka ubåten så var det bara nu han kunde göra det.
Jag tror knappast den var försäkrad eftersom det var ett hemmabygge, även om den följde regelverket, men detta är bara vad jag tror och skall inte tolkas som fakta.
Det är på tok för få fakta som är kända i detta fallet så det är extremt svårt att sia om vad som hänt, men med det som är känt så ser jag bara den planerade sänkningen som realistisk innan mer fakta kommer på bordet. Det utesluter givetvis inte att han, som många tror, har hoppat på henne i tron om att få lite nuppa - men det är inte vad jag tror i dagsläget.
Oavsett hoppas jag historien får ett snabbt avslut och inte hamnar i ett dödläge utan att man hittar KW någonsin, vilket tyvärr är ett möjligt scenario med tanke på att havet är både stort och djupt...