2017-08-13, 17:01
Medlem
Farkosten verkar varit utrustad med minst 4 videokameror ombord, frågan är om dessa är utrustade med inspelning...
Citera
2017-08-13, 17:01
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nej, det var inte så det gick till, och något "alibi" kan han knappast upprätta, då ingen annan sett henne. Det han så gärna ville berätta var att KW ramlat överbord i en hemsk olycka (eller ngt mycket liknande). Och det gjorde han också, fast bakom lyckta dörrar. Ingen tror honom.
Det mesta tyder fortfarande på att har berättat att han släppt av henne men korrigerat plats och kanske tidpunkt.
Möjligen har han också berättat om sexuellt umgänge, särskilt om han skulle visa sig vara skyldig till hennes försvinnande genom något sexbrott.

Är han inte skyldig och haft sex och senare släppt av henne skulle han självklart berätta det också.
Citera
2017-08-13, 17:02
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Att han SMSat kollegan var mest troligt på grund av att han inte ville att denne skulle kommit till hamnen. Resan till Bornholm var planerad under Fredagen och på Fredagens morgon var han ju fortfarande ute till havs. Tid behövdes därmed för att förstöra eventuella bevis. Att ta in båten till hamnen där väntande kollega/kollegor som skulle vilja komma ombord och förbereda resan hade avslöjat honom.

När det började dyka upp båtar samt helikopter och han insåg att kvinnan var eftersökt fick han panik. Om någon skulle kommit ombord hade spelet varit slut (dvs någon form av bevis finns/fanns i ubåten vid den tidpunkten). Enda sättet att hindra någon att komma ombord var att få det hela att se ut som en olycka och sänka båten.

Jag tror inte att PM planerat att sänka ubåten, ögonstenen, från början utan han hade planerat att återvända till hamnen och där slutgiltigt sanera den. Hade kvinnan inte anmälts försvunnen så pass tidigt hade han troligen kommit undan med det hela. PM är inte särskilt bra på att tolka andra människor och hade säkerligen inte en tanke i världen på att kvinnan hade en sambo som larmat.

Med det sagt tror jag inte dådet var planerat från början utan ett tillfällighetsmord.

Bästa teorin hittils.
Citera
2017-08-13, 17:02
Medlem
Guzs avatar
Potentiell (bort)förklaring av PM?

"Vi hade sex i u-båten och sedan lämnade jag henne vid kajen. När jag insåg att hon var försvunnen och efterspanad panikerade jag, för jag insåg att man kanske skulle undersöka båten och då skulle vår affär avslöjas. Så jag sänkte i panik båten för att förstöra tecken på samlag."
Citera
2017-08-13, 17:03
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Förstår inte hur han lyckats sänka kroppen så pass bra att den inte flyter upp någonstans? Något form av sänke måste han fäst vid henne? Men ändå det är ju inte helt enkelt.
Han är ju uppfinnare så han har säkert kommit på en smidig lösning med att sänka henne.
Nu gäller det att hitta henne snabbt innan fiskar o hajar äter upp kroppen.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Hon kanske blev hysterisk när han trots annan överenskommelse gick ner i
uläge med ubåten .
och hon avled i samband med handgemäng.
Det är satans trångt i sån här burk...hon kan ha slagit i huvudet i något...

Bra tänkt! Så kan det faktiskt vara, att hon bara gått med på att färdas i ytläge av säkerhetsskäl, men så kunde han inte låta bli att retas med henne/imponera på henne/demonstrera hur säker hans uppfinning var genom att dyka i alla fall. Hade hon cellskräck dessutom så kan hon ha blivit helt hysterisk, kanske t.o.m. börjat slita i spakar och trycka på knappar så att han måste slå henne medvetslös för att hon inte ska orsaka en olycka. Och när han fått båten stabil och tittar till henne, så är hon död...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Troligen har han inte räknat med att den skulle bärgas. Det lät inte ens så på det uttalande han gjorde i samband med att han kom iland.

Aha det är kanske därför Madsen har gett en ny förklaring i förhandlingarna? Det verkar som den danska polisen misstänker att han har dumpat kroppen i vattnet och det är därför dykare letar efter hennes kropp tills det blir mörkt ikväll.
Citera
2017-08-13, 17:05
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad ska han tjäna på att sänk ubåten, vid bärgning kan de enkelt se at han öppnat ventilerna och sänkt den själv. Var den ens försäkrad.

Typiskt panikåtgärd när allt gått åt pipan - eller så var det ursprungsplanen redan från början att sänka ubåten, men på annan plats där det kanske inte var lika enkelt att fiska upp den. Nu blev det ju pådrag eftersom KW blev anmäld försvunnen och de började aktivt leta ubåten med buller & bång?
Skulle han då sänka ubåten så var det bara nu han kunde göra det.

Jag tror knappast den var försäkrad eftersom det var ett hemmabygge, även om den följde regelverket, men detta är bara vad jag tror och skall inte tolkas som fakta.

Det är på tok för få fakta som är kända i detta fallet så det är extremt svårt att sia om vad som hänt, men med det som är känt så ser jag bara den planerade sänkningen som realistisk innan mer fakta kommer på bordet. Det utesluter givetvis inte att han, som många tror, har hoppat på henne i tron om att få lite nuppa - men det är inte vad jag tror i dagsläget.

Oavsett hoppas jag historien får ett snabbt avslut och inte hamnar i ett dödläge utan att man hittar KW någonsin, vilket tyvärr är ett möjligt scenario med tanke på att havet är både stort och djupt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ubåten sjösattes 2008.
Där kan det faktiskt finnas ett motiv, bara så enkelt. Ubåten är nästan 10 år gammal och intresset har svalnat, han har något nytt galet projekt på gång, men det saknas pengar. Alla pengar investerades i ubåten, nu har förvaringskostnaderna och underhåll kommit i kapp. Det finns inga pengar, men däremot en försäkring, säkerligen en mycket specialdesignad försäkring med intrikata detaljer.

Förundersökningsledarna lär ju gnugga händerna när försäkringsbolaget meddelar att de har ett inspelat telefonsamtal där PM dryftar lite "What if?" resonemang föregående halvår...
Citera
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Min hypotes om att Madsen ville bli först i världen i "minus 10-metersklubben" har fortfarande inte vederlagts. Det måste vara den förnämsta av punkter på en bucket list att vara den förste att lägra en kvinna så djupt under havsytan. Möjligen föll inte förslaget KW på läpparna så att säga, och sedan följde det ena på det andra.

Med tanke på hur många ubåtar (privata och militära) det finns har jag väldigt svårt att tro att det fortfarande går att bli först i den klubben.
Citera
2017-08-13, 17:07
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Troligen har han inte räknat med att den skulle bärgas. Det lät inte ens så på det uttalande han gjorde i samband med att han kom iland.
Jag tror att vi ska vända på det. När han kommer iland så är han medveten om risken för bärgning och kör igång en liten kampanj så att det ska se ut som att "hon är förlorad för alltid". Tycker det vore orimligt att tro att han inte förstod att det fanns en överhängande risk för bärgning.
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Farkosten verkar varit utrustad med minst 4 videokameror ombord, frågan är om dessa är utrustade med inspelning...
Tror inte att det finns kameror inne i ubåten, det sitter däremot fem kameror på tornet som ger 360 graders synfält till den som sitter och styr. Inspelning? Vet ej.
Citera
2017-08-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Förstår inte hur han lyckats sänka kroppen så pass bra att den inte flyter upp någonstans? Något form av sänke måste han fäst vid henne? Men ändå det är ju inte helt enkelt.

Mycket strömmar i området som jag har förstått det. Inte ovanligt att döda kroppar färdas långt i strömt vatten, är inte säker på att han använt sänke. Vet inte heller hur detta med propellern funkar. OM en möjlighet är att han medvetet använt den som köttkvarn, om det kan gå utan risk för haveri och att blodslamsor hitta spå propellern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in