2017-08-13, 15:33
Medlem
Kausti:
Tack för ett välformulerat svar. Naturligtvis kan ingen förutse räntan, börsens svängningar eller kommande lottodragning. Men man kan göra mer eller mindre nyktra analyser av sin samtid.

Ang. horisont så är det lång sikt. Hela poängen med att köpa är ju att "komma in" på marknaden. Göra bostadskarriär. Farhågan är att vara "sist på bollen". Efterfrågas är en analys/ett nyktert resonemang för/mot.
Citera
2017-08-13, 15:37
Medlem
Triremers avatar
Amorteringen är en utgift. Det är skillnad på utgift och kostnad.
Citera
2017-08-13, 15:38
Avslutad
Här är en graf som visar hur bostadspriser i Sverige utvecklats på senare år:
http://valueguard.se/

Nu kommer byggandet ikapp och priserna kan rasa kraftigt under kommande år. Så köpte man inte 2012, 2013, 2014, 2015 eller 2016, så bör man sannerligen inte köpa 2017. Jag gissar att alla som köpt efter 2010 kommer att vara "under water" när kraschen fått verka fullt ut.

Här är grafen för bostadsrätter i Stockholm
http://valueguard.se/stockholmbr

Priserna har alltså TREdubblats sedan 2005, dvs ökat med 200%. Samtidigt har väl lönerna stigit sådär 40-50%.

Bostadsrätterna har stigit mycket fortare än inflationen trots att det inte är någon rocket science att bygga lägenheter. Varför? Därför att folk inte orkat vänta på att byggandet skulle komma ikapp befolkningsökningen. Nu har dock detta skett.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-08-13 kl. 15:53.
Citera
2017-08-13, 15:55
Avslutad
Boligprisene i Oslo har falt 7,1 prosent
Det er aldri i julimåned blitt registrert et så høyt boligprisfall i Oslo. Nå går boligene i gjennomsnitt under prisantydning.
https://www.dn.no/nyheter/2017/08/03/1110/Eiendom/boligprisene-i-oslo-har-falt-71-prosent
Citera
2017-08-13, 16:10
Medlem
Lite kul att du målar upp premisser där den storleksmässigt likvärdiga bostadsrätten har sämre läge och högre månadskostnad än hyresrätten. Jag förstår att du målar upp det här med läget för att hitta en bostadsrätt med rimligt inköpspris - men normalfallet är att en bostadsrätt har betydligt lägre avgift vid samma storlek som en hyresrätt och att man därmed kan bära rejäla lån innan månadskostnaden inklusive ränta matchar hyran för hyresrätten.

Ökar räntorna så ökar hyran för hyresrätter. Även hyresrätter handlar i grunden oftast om fastigheter som är belånade. Hyresvärden vill inte gärna bära hela kostnaden för räntehöjningar utan skjuter den vidare i så hög utsträckning som möjligt till hyresgästen.

Jag skulle dock hävda att trots ditt scenario så skulle det vara fördelaktigt att köpa bostadsrätt oavsett om vi är i en bubbla eller inte. Taktiken bör vara att amortera i högre takt än den du föreslår för att minska ränteutgifterna. Det går snabbare än man tror att styra ner räntekostnaden på det sättet - det är extra lätt att amortera just nu när räntorna faktiskt är väldigt, väldigt låga. En vacker dag så har man hela 0 kr i ränteutgifter och då skiter man högaktningsfullt i hur hög, eller låg räntan är. Att avgiften eventuellt kommer höjas pyttelite vid räntehöjningar i ett sådant läge bryr man sig inte om.
Citera
2017-08-13, 16:15
Medlem
Om det är billigaste boende du frågar efter så har du ju redan räknat ut det själv så finns inte så mycket att svara på.

Ekonomisk risk på ett bolån på 1,2M är att vara ganska konservativ.
Även om det backar 20% över närmsta 5 åren så är det bara 300k ner.

Jag har svårt att se något rimligt scenario där du står med skägget i brevlådan med så låga belopp vi talar om här.
Citera
2017-08-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HairyCojones
Lite kul att du målar upp premisser där den storleksmässigt likvärdiga bostadsrätten har sämre läge och högre månadskostnad än hyresrätten. Jag förstår att du målar upp det här med läget för att hitta en bostadsrätt med rimligt inköpspris - men normalfallet är att en bostadsrätt har betydligt lägre avgift vid samma storlek som en hyresrätt och att man därmed kan bära rejäla lån innan månadskostnaden inklusive ränta matchar hyran för hyresrätten.

En hyresreglerad, kommunal hyresrätt kan ha ungefär likvärdig månadshyra - oavsett om den ligger i centralaste centrum eller i betongghettot. Läge tycks inte vägas in särskilt tungt vid reglerad hyressättning, utan snarare antalet rum, yta osv.

Avgiften 3000 kr/månad tycker jag inte är orimligt för 1 r.o.k. 35 kvm. Det styr ju inköpspriset också - lägre avgift är en attraktionsfaktor som genererar högre inköpspris (och i mitt fall - därmed räntekostnad). Så det blir ingen gratislunch där oavsett.
Citera
2017-08-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Jag har svårt att se något rimligt scenario där du står med skägget i brevlådan med så låga belopp vi talar om här.

Nä, egentligen inte. Det enda skräckscenariot är en ny kris av modell tidigt 90-tal, där bostadspriserna går ner samtidigt som det sker massuppsägningar. Har man bara kvar jobbet, är det inga problem att "rida ut" sämre tider, även om det såklart suger lite. Det är höga månadskostnader som skrämmer mig mest, inte prisnedgångar. Om min lägenhet går ner i pris, gör den ju det relativt resten av marknaden. Så förhållandet mellan min lägenhet och alla andras borde vara oförändrat, så vida jag inte köpt enormt överprisat och priset på bostäderna i "mitt" område faller tyngre än resten.
Citera
2017-08-13, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Om det är billigaste boende du frågar efter så har du ju redan räknat ut det själv så finns inte så mycket att svara på.

Ekonomisk risk på ett bolån på 1,2M är att vara ganska konservativ.
Även om det backar 20% över närmsta 5 åren så är det bara 300k ner.

om bopriserna har ökat med 200% sedan 2005, så finns ju alltid den risken att dom backar med 200%.

sedan lägenheter är väl just det sämsta att köpa,bättre med hus, håller bättre i värde.

sedan det folk glömmer är att skulle bo marknaden rasa allt för mycket, så drar det med sig mycket annat i smällen,så risken finns att folk förlorar sina jobb samtidigt som dom har lån, det är då man sitter i skiten.

läste om en kille som tog lån på 2.3 miljoner på 90 talet, när kraschen kom förlorade han jobbet samtidigt som hus priserna sjönk kraftigt, och idag sitter han på lån han ej kan betala av, han betalar bara räntan varje månad, men har ej råd att amortera, så han kommer ha lån för ett hus han inte äger resten av sitt liv, kul.

extremt fall, men man vet aldrig vart ekonomin bär av.
Citera
2017-08-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
En hyresreglerad, kommunal hyresrätt kan ha ungefär likvärdig månadshyra - oavsett om den ligger i centralaste centrum eller i betongghettot. Läge tycks inte vägas in särskilt tungt vid reglerad hyressättning, utan snarare antalet rum, yta osv.

Avgiften 3000 kr/månad tycker jag inte är orimligt för 1 r.o.k. 35 kvm. Det styr ju inköpspriset också - lägre avgift är en attraktionsfaktor som genererar högre inköpspris (och i mitt fall - därmed räntekostnad). Så det blir ingen gratislunch där oavsett.

"Jag hör vad du säger". Det är ändå så att normalfallet är att bostadsrätt har lägre avgift än vad likvärdig hyresrätt har i hyra även om det "kan" vara på annat sätt, och det var precis det jag skrev om...normalfallet.

Jag äger exempelvis en etta som har 700 kr i månadsavgift, det är inte ett normalfall men ett undantag som går i annan riktning än din agenda i TS. Du kommer aldrig någonsin hitta en hyresrätt som har sådan låg hyra när du samtidigt kommer kunna få tag i en bostadsrätt med sådan månadsavgift bara du letar. Klura sedan på hur höga lån du skulle kunna bära för att komma upp i den månadskostnad som speglar hyran för din hyresrätt. Det här är dock andra premisser än det du skriver om i TS så det är OT. Poängen var att normalfallet av br har lägre avgift än hyran för likvärdig hr.
Citera
2017-08-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HairyCojones
Jag äger exempelvis en etta som har 700 kr i månadsavgift, det är inte ett normalfall men ett undantag som går i annan riktning än din agenda i TS. Du kommer aldrig någonsin hitta en hyresrätt som har sådan låg hyra när du samtidigt kommer kunna få tag i en bostadsrätt med sådan månadsavgift bara du letar. Klura sedan på hur höga lån du skulle kunna bära för att komma upp i den månadskostnad som speglar hyran för din hyresrätt. Det här är dock andra premisser än det du skriver om i TS så det är OT. Poängen var att normalfallet av br har lägre avgift än hyran för likvärdig hr.

I mitt räkneexempel i trådstarten, är hyran högre än avgiften. Om du även läser mitt startinlägg, snubblar du även över följande påstående: "Hyran är dyrare än motsvarande föreningsavgift till BRF (vinstmarginal till hyresvärden)."

En BR med 700 kr i avgift/månad går inte för under 1,5 mkr i en större svensk stad, möjligtvis om det är en förvuxen städskrubb till övernattningslägenhet på 13 kvm som dyker upp på Hemnet ibland, men inga "vanliga" lägenheter. I en s.k. oäkta förening går det att hitta billiga, ja rent av lgh med 0 kr/månad i avgift, men då är inköpspriset korrigerat därefter.

Och i TS utgår vi från 2017 års prisbild. Att folk kommer med lägenheter dom köpt på 80-talet och menar på att dom har gjort världens klipp är väl jättekul för dom, men det hjälper inte denna diskussionen.
Citera
2017-08-13, 17:04
Medlem
fluffypuffys avatar
Märk ordet "köpa" vilket det inte alls handlar om, här köps inte ett skit såvida den fiktiva gestalten i TS har 1,4 millar att hosta upp cash, här handlar det om LÅNA.

Att LÅNA pengar till en bostad idag måste vara det mest korkade beslut en människa kan ta, såvida denne inte är medveten om och kalkylerar med det katastrofartade bottennappet denne gör när marknaden inom kort tid vänder och bubbel-kalaset tar slut.

Kul att sitta med ett lån på en miljon eller mer på en bostadsrätt värd hälften och betala bara ränta på lånet på 8k i månaden. Det är nämligen så framtiden ser ut, vare sig man vill eller inte.

Det kostar att ligga på topp heter det väl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in