Citat:
Ursprungligen postat av
Plastkork
Jag tror det finns en diskrepans mellan dråp i en "normalspråklig" (eller åtminstone tidigare normalspråklig) bemärkelse och en juridisk bemärkelse. Läser du böcker med en äldre svenska så tenderar man att använda "dråp" i bemärkelsen "dödande av människa" (utan att någon egentlig värdering av hur klanderligt dödandet är, som man gör vid begrepp som "mord"), och det är nog så att man i dansk lagtext och säkert i det nuvarande danska språket i överlag ligger närmare denna (för svensk del) äldre definition.

Ja. Det är i överensstämmelse med engelska slaying och -slaughter (som i manslaughter), skulle jag tro.
Dråp har väl inte så mycket praktiskt rättsligt utrymme på svenska idag, tror jag.
Jag läser att det finns, kräver uppsåt att döda, eller likgiltighet inför möjligheten, är värre än vållande, men är mindre allvarligt än (överlagt) mord.
Det ser ut som något att ta till när omständigheterna inte medger att man kallar det för mord.
Kan man tänka dig exv att man dödat ngn efter att ha uppfattat att denne omedelbart hotade döda andra? Alltså av missförstånd? Eller liknande uppkomna situationer? Fängelse 6-10 ger det i alla händelser.
Man kan väl ändå föreställa sig en mängd situationer där dråp har bäring som ett dödande som fallit sig av omständigheter i en händelseutveckling, och där man har avsikt att döda, men inte avsett det och inte har vinning av det etc.