2017-08-13, 15:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Brottsrubriceringen är antagligen satt i syfte att kunna genomföra kriminaltekniska undersökningar. Vållande till annans död är sannolikt den mildaste formen av dödande, mord den grövsta. Att jämföra med svenska förhållanden där polisen inledningsvis börjar med rubriceringen människorov när en person är försvunnen och brott misstänks.
Japp. Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver betyda mer än att man har minst skälig misstanke, eller vad nu danskarna kallar det, på att Madsen har orsakat Kims död, men inte har klart för sig hur. Och för skälig misstanke räcker det alldeles utmärkt med att han a) är den siste man vet såg henne levande och b) polisen har bevisning som starkt ifrågasätter hans egen story om hur de skildes.
Citera
Medlem
Läste expressens förstasida idag i affären där stod det att kroppen hittats ombord, men på aftonblaskan bredvid stod det enbart att ubåten bärgats. Märkligt.
Citera
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Jaha, då kände hon alltså honom sen tidigare då? Det förklarar ju saken. Hon var helt enkelt pengagalen. Stackars man.

Men din dumma fan, Madsen är danmarks svar på Håkan Lans (vet du ju knappast heller vem är iofs) hursomhelst en ära att få göra ett reportage med honom. Dock om man sett dokumentären "Amatörer i rymden" så får man intrycket av att detta geni inte är helt stabil och har uppenbara problem i det sociala livet. Jag vågar inte ens gissa vad som gått åt helvete denna gång..
Citera
2017-08-13, 15:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag förstår mig uppriktigt sagt inte på vad det är för ställen du har bott på och vilka människor du har träffat. Din bild av män som rovdjur och kvinnor som värnlösa offer är häpnadsväckande.

Barbro "Bang" Alving var en svensk reporter som tidigt var ute och rapporterade bl a från det spanska inbördeskriget.

Ja, nu har detta hänt, menar du att det betyder att svenska kvinnor alltid ska vara rädda? Jag känner tjejer i samma ålder som Kim som har backpackat ensamma runt världen. Du skrev iofs igår att du var påverkad av romaner och filmer. Vi som inte är rädda kallas feminister och har blivit påverkade av "våra feministmorsor". Det är inte vi som är rädda för män, det är precis tvärtom. Vi vet (de flesta av oss genom erfarenhet) att män är trevliga, hyggliga och en del förbaskat skojiga. Varför ska vi kvinnor vara rädda för dem?
Det är ju du som bygger upp en mur mellan män och kvinnor som inte finns. Du tror inte att män och kvinnor kan umgås utan sex. Att det finns de i samhället som vill gå tillbaka till 50-talet känner jag till, där kvinnor och män inte kan umgås obehindrat. Det är precis så islamister resonerar, det går att lägga karbonpapper mellan era uppfattningar.

Nu tycker jag att vi i tråden accepterar att det är 2017, att kvinnor är journalister och att de klär sig som de vill. Detta smaklösa sätt att på ett fint sätt klandra Kim för sin egen död när hon är ute för att göra ett reportage tycker jag vi kan lämna.

Fast det "ni" måste förstå, är att vissa saker inte går att uppfostra bort. Om du bara visste hur många unga tjejer det är som dyker upp på Kvinnoklinikens våldtäktsmottagning, och snyftande berättar att de "bara skulle sova över hos sin killkompis efter en fest". Nej alla män tar inte tillfället i akt, men man måste ändå ha i åtanke att det KAN hända. Och särskilt om det är en vilt främmande man.

Angående Bang så kan du inte jämföra henne med lilla söta Kim, Bang var ju en bastant, manhaftig och ful lesbian. Ingen man blir så desperat.
Senast redigerad av Merwinna 2017-08-13 kl. 15:21.
Citera
2017-08-13, 15:18
Medlem
Det verkar finna många sätt att kunna förolyckas på denna ubåt.
Tittar man på denna film så ser man att det inte finns några som helst skydd för kompressorremmar, roterande axlar och drivhjul.
Om man råkar komma in här kan man lätt få allvarliga skador när tex kompressorn startar.

Mycket delar i ubåten verkar vara fastspända med enkla spännband.

När olyckan väl är framme har han tillgång till svavelsyra som finns i 1500 kg batterier.
Det borde kunna lösa upp kroppen fullständigt.
Men det enklaste är nog att dumpa kroppen genom den förliga luckan. Det var säkert inga problem i torsdags då det var vindstilla.

https://www.youtube.com/watch?v=GzhVjrrSuek
Citera
2017-08-13, 15:19
Medlem
PhDSalanders avatar
Ändrad utsaga av Madsen

Cit:
"Han har tidigare sagt att han lämnade av Kim Wall på torsdagskvällen, innan ubåten förliste.
--Madsen ändrar historien

Men på söndagen meddelar polisen att Peter Madsen ändrat sin utsaga.
– I det första pressmeddelandet sa vi att han förklarat att han lämnade henne klockan 22.30 på Refshaleøe. I och med att jag nu säger att han gett olika förklaringar så är det korrekt att vi sedan har fått en annan förklaring, säger Jens Møller enligt Ekstrabladet. ---"

http://www.expressen.se/kvallsposten/madsens-ubat-bargas-fran-havets-botten/
Senast redigerad av PhDSalander 2017-08-13 kl. 15:22.
Citera
2017-08-13, 15:20
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det beror ju på att det bara är män, och att det inte finns någon privacy som medger homosex heller. En man och en kvinna ensamma på tu man hand i en ubåt under vattnet däremot... det är nog en romantisk och/eller sexig dröm för många människor. Tänk James Bond-filmer och sådant som vi matas med från barndomen.

Det klart att man kan ha sex på ubåtar, men när man följer med en känd, gift och ansedd forskare / uppfinnare för att göra ett reportage om honom, på en kort och till synes ofarlig sjöresa, är det knappast sex eller brott man har i åtanke.

Hade hon gjort reportage om somaliska pirater eller Köpenhamns hallickar hade det varit en annan sak.
Citera
2017-08-13, 15:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag tror det finns en diskrepans mellan dråp i en "normalspråklig" (eller åtminstone tidigare normalspråklig) bemärkelse och en juridisk bemärkelse. Läser du böcker med en äldre svenska så tenderar man att använda "dråp" i bemärkelsen "dödande av människa" (utan att någon egentlig värdering av hur klanderligt dödandet är, som man gör vid begrepp som "mord"), och det är nog så att man i dansk lagtext och säkert i det nuvarande danska språket i överlag ligger närmare denna (för svensk del) äldre definition.

Ja. Det är i överensstämmelse med engelska slaying och -slaughter (som i manslaughter), skulle jag tro.

Dråp har väl inte så mycket praktiskt rättsligt utrymme på svenska idag, tror jag.

Jag läser att det finns, kräver uppsåt att döda, eller likgiltighet inför möjligheten, är värre än vållande, men är mindre allvarligt än (överlagt) mord.

Det ser ut som något att ta till när omständigheterna inte medger att man kallar det för mord.

Kan man tänka dig exv att man dödat ngn efter att ha uppfattat att denne omedelbart hotade döda andra? Alltså av missförstånd? Eller liknande uppkomna situationer? Fängelse 6-10 ger det i alla händelser.

Man kan väl ändå föreställa sig en mängd situationer där dråp har bäring som ett dödande som fallit sig av omständigheter i en händelseutveckling, och där man har avsikt att döda, men inte avsett det och inte har vinning av det etc.
Citera
2017-08-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Men din dumma fan, Madsen är danmarks svar på Håkan Lans (vet du ju knappast heller vem är iofs) hursomhelst en ära att få göra ett reportage med honom. Dock om man sett dokumentären "Amatörer i rymden" så får man intrycket av att detta geni inte är helt stabil och har uppenbara problem i det sociala livet. Jag vågar inte ens gissa vad som gått åt helvete denna gång..

Hon skrev nog en dålig artikel.

Eller så ville pojkvännen bli av med henne. För gott kanske.
Citera
2017-08-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Han kanske ville sänka närmare land ifall räddningen dröjde.

Inte kul att vara ute på öppet hav i flytväst

Öresund är INGET HAV!
Citera
2017-08-13, 15:22
Medlem
Även Madsens vänner beskriver honom som en man med kort stubin. Inget har dock mig veterligen framkommit som tyder på omoral.

Män är inte monster som de en del feminister tror, och de flesta skulle under inga omständigheter försöka tvinga sig på en kvinna. Än mindre mörda henne för att dölja det...

De flesta som gör sådana saker visar tendenser åt det hållet långt innan. Det är liksom inte en random person som våldtar och mördar.

Har något alla framkommit om Madsen att han har tendenser åt det hållet eller ens är våldsam? Det enda uttalande jag läst om det indikerar motsatsen.
Citera
2017-08-13, 15:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu

Feltolkat hennes "sexuella inviter"? En till synes odramatiskt händelse som spårat ur. Men, högst troligt sexualmotivetat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in