2017-08-13, 11:22
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Se det inte ut som ena aktra dykrodret? hänger ner?

Kan ha skadats vid lyftet

Ekstrabladet rapporterar Live från Polisens presskonferens

http://ekstrabladet.dk/112/article6776940.ece
Citera
2017-08-13, 11:22
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Kamerorna dom använder, kan det inte vara kameror med filter/ir e dyl som visar sånt som ögat inte ser?

Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Hade dem kastat upp en sk Body Bag hade rättsmedicinalverkets bil stått redo för att transportera bort kroppen vilket ej är fallet nu, Iofs så kan den bilen vara på g men oddsen är låga!
Inte sliter dom ur kroppen så fort dom får syn på den. Dom har precis gått ner i båten, även om kroppen ligger precis innanför luckan så kommer det ta massor med timmar innan dom ens rör den.
Citera
2017-08-13, 11:23
Medlem
Pandalina4s avatar
I och med att efterlysningar ligger kvar av KW och familj/vänner i media säger att de inte gett upp hoppet är det inte troligt att P sagt att hon är död.
Ändrad rubricering kan vara för att de krävs mindre för att få till häktning?
Citera
Medlem
riskybizzys avatar
Fede Mette har nog dödförklarat Kim och därmed fullgjort sitt jobb för tillfället.
Citera
Medlem
0xerxes0s avatar
Teknikern på u-båten ser ut att ha en kamera monterat på något som han styr med handkontroll och ser via platta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Äger PM ubåten?

SVT påstår det, fakenews?
Nej, han är väl "hedersmedlem" (om det nu finns någon heder i det hela) i ett sällskap som tillsammans äger ubåten. Tror det är 24 medlemmar i sällskapet. Finns en hel del tvister mellan PM och övriga medlemmar och finns en del forum där det funnits mycket hårda ord. Så dessa konflikter kan ha haft någonting med denna historia att göra - t ex att han medvetet önskat sänka ubåten bara för att övriga inte skall få access till båten om inte han själv får använda den.
Citera
2017-08-13, 11:24
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ubåten har förmodligen legat på sidan på botten när den sjönk och därav det börja rodret.

Hade det inte böjts åt andra hållet i så fall? Och hur ser det främre rodret på den sidan ut?
Citera
Medlem
lazze93lazzes avatar
"Polisen har sagt att de behandlar för närvarande ubåten som en möjlig brottsplats. "
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Har PM lämnat nån mer exakt uppgift om var han satte iland KW?
Och tidpunkt?

Edit
Ser nu att PMs uppgift om det står i GP
Senast redigerad av sqrt25 2017-08-13 kl. 11:32.
Citera
2017-08-13, 11:25
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Har inte föjt detta till 100%, men kan säga med den kunskap som jag besitter och med tanke på hur brottsplatsteknikernas arbete bedrivs i detta skedet så lutar det åt att ubåten är misstänkt brottsplats, men att inte kroppen finns där

Skulle tror att hon blev bragd om livet i ubåten och p.g.a svårigheter att få upp kroppen så har kroppens styckats och dumpats på annan plats i havet i ytläge

Det är min kvalificerade gissning
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Eftersom rubriceringen ändrades från mord till vållande till annans död så kan man ju anta att ha har erkänt att en olycka har inträffat. I så fall borde kroppen vara ombord, eller så har hon på något sätt fallit över bord.
Det mest troliga är att hon har befunnit sig uppe på båten i ytläge och han har kört. Då har hon halkat och fallit i vattnet utan att han har sett det. När han till sist upptäcker att hon är borta så åker han runt och letar i flera timmar men hittar henne inte. Till slut börjar båten ta in vatten och sjunker.

Han kunde ju ha alarmerat polisen och kustbevakningen men han var antagligen rädd att de skulle misstänka honom för mord. Därför sa han i stället att han hade släppt av henne vid land.

Som gissning rakt ut ut luften skulle jag tro att han glömt henne ngnstans på båten där man inte kan vistas vid exv djupläge eller tvärt om. Eller att han inte informerar henne om att inte vistas i det och det utrymmet pga av avgaser eller what. Eller att båten fått problem och han räddat sig själv och struntat i / glömt henne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag är inte så bra på främmande språk, men oaktsamt dråp kan man inte säga på svenska pga våra (juridiskt) definierade betydelser av orden: dråp är väl närmast att man slår ihjäl någon som man bara hade avsikt att hugga armen av el likande. Andra här lär ju känna till de svenska betydelsernas exakta användning. Danskan använder tydligen betydelsen (mänsko-)döda, som vi har historiskt i "dräpa".

Icke överlagt mord minns jag att man talade om dråp som ett tag, och då menade man att det inte fanns planering för det men att det hade skett genom oönskade eller svårförutsebara omständigheter typ. Som jag minns det är dråp-avdelningen nedkrympt till ett minimum nuförtiden. Man bollar med mord eller vållande. Men jag är inte säker.

SVT översätter numera med "vållande till annans död", dvs ansvarig för men ofrivilligt/icke avsett dödande.

Det danska "uagtsamt" torde väl innehålla det svenska "utan akt och mening". (Och sen finns ju "negligence" på engelska.)

Men 'av oaktsamhet ansvarig för annans död' kanske fungerar synonymt med "vållande".

Ursäkta virrigheten.
Men det måste ju tyda på att PM erkänt att KW är död och därmed tagit tillbaks sitt påstående om att han lämnat av henne vid restaurangen ? I så fall så förstår jag inte varför reportrarna fortsätter att berätta om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in