2017-08-13, 11:15
Medlem
Aftonbladet flyttade precis kameran och har betydligt bättre vinkel mot den andra luckan nu.
Citera
2017-08-13, 11:15
Medlem
styrlunds avatar
Var det en sån här de kastade upp?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b9/Body_bag.JPG
Citera
2017-08-13, 11:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Nu ser man hur tekniker "topsar" kanten på en lucka på ovansidan av skrovet.
Citera
Moderator
OYs avatar
Äger PM ubåten?

SVT påstår det, fakenews?
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Hur kommer det sig att de håller undersökningen så pass offentligt som detta?
Är det för att hävda sig i anklagelserna om ev statliga hemligheter osv?
Känns så otroligt mystiskt allting!

Jämför med andra kriminalfall med stor publicitet, t ex Linda chen och Lisa Holm, visserligen under svensk polis och inte dansk, men där är det ju riktigt tufft för journalisterna att lyckas komma fram?
I båda fallen LC + LH låg brottsplatsen så till att man kunde spärra av så inte massmedia hade insyn vad dem gjorde vid sina undersökningar, Misstänker att Danska Polisen villa ha in Ubåten i magasinhangaren men man kom inte in igenom porten samt börja resa in skydds saker skulle ta för lång tid så man måste göra det bästa av en dålig situation av detta!
Citera
2017-08-13, 11:17
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Var det en sån här de kastade upp?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b9/Body_bag.JPG

Jag är ganska säker på att det var rep...
Citera
2017-08-13, 11:20
Medlem
DjPuttes avatar
Hade dem kastat upp en sk Body Bag hade rättsmedicinalverkets bil stått redo för att transportera bort kroppen vilket ej är fallet nu, Iofs så kan den bilen vara på g men oddsen är låga!
Citera
Medlem
Min brors kusins avatar
Se det inte ut som ena aktra dykrodret? hänger ner?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Du har rätt, jag har fel! Och det förklarar även den till synes IQ-befriade och överdimensionerade kärringen med oändligt med "trivselkilon". Det är bara för att tiden inte är kritisk, tack cellplast för att du hjälper till att förstå!
Skulle vara intressant att jämföra den överdimensionerades intelligens med din. Men jag är inte så väldigt säker på att du skulle tycka om den undersökningen. Är troligen en väldigt kvalificerad rättsläkare som kommer att springa ringar runt dig vad gäller IQ. Dessutom någon som fokuserar på fakta och bevis och inte lägger halva natten på olika teorier och spekulationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nu kastade man upp ett blått nylonrep till filuren i tornet ?
Nei, en stor blå handske som han i tårnet først mistet/kastet ned
Citera
2017-08-13, 11:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Eftersom dom ändrat från mord till oaktsamt dråp eller vad dom nu kallade det, så tror jag mer att raketforskaren har låst in henne på toaletten efter en dispyt och när han sen sänkte farkosten i djupet så kunde hon inte ta sig ut. Han säger till polisen att hon mådde dåligt och gick för att bajsa och plötsligt så skedde "olyckan". Hon är inte våldtagen, ihjälslagen eller liknande.

Jag är inte så bra på främmande språk, men oaktsamt dråp kan man inte säga på svenska pga våra (juridiskt) definierade betydelser av orden: dråp är väl närmast att man slår ihjäl någon som man bara hade avsikt att hugga armen av el likande. Andra här lär ju känna till de svenska betydelsernas exakta användning. Danskan använder tydligen betydelsen (mänsko-)döda, som vi har historiskt i "dräpa".

Icke överlagt mord minns jag att man talade om dråp som ett tag, och då menade man att det inte fanns planering för det men att det hade skett genom oönskade eller svårförutsebara omständigheter typ. Som jag minns det är dråp-avdelningen nedkrympt till ett minimum nuförtiden. Man bollar med mord eller vållande. Men jag är inte säker.

SVT översätter numera med "vållande till annans död", dvs ansvarig för men ofrivilligt/icke avsett dödande.

Det danska "uagtsamt" torde väl innehålla det svenska "utan akt och mening". (Och sen finns ju "negligence" på engelska.)

Men 'av oaktsamhet ansvarig för annans död' kanske fungerar synonymt med "vållande".

Ursäkta virrigheten.
Citera
2017-08-13, 11:21
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Se det inte ut som ena aktra dykrodret? hänger ner?

Ubåten har förmodligen legat på sidan på botten när den sjönk och därav det börja rodret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in