Citat:
Ursprungligen postat av
314396
Eftersom dom ändrat från mord till oaktsamt dråp eller vad dom nu kallade det, så tror jag mer att raketforskaren har låst in henne på toaletten efter en dispyt och när han sen sänkte farkosten i djupet så kunde hon inte ta sig ut. Han säger till polisen att hon mådde dåligt och gick för att bajsa och plötsligt så skedde "olyckan". Hon är inte våldtagen, ihjälslagen eller liknande.
Jag är inte så bra på främmande språk, men oaktsamt dråp kan man inte säga på svenska pga våra (juridiskt) definierade betydelser av orden: dråp är väl närmast att man slår ihjäl någon som man bara hade avsikt att hugga armen av el likande. Andra här lär ju känna till de svenska betydelsernas exakta användning. Danskan använder tydligen betydelsen (mänsko-)döda, som vi har historiskt i "dräpa".
Icke överlagt mord minns jag att man talade om dråp som ett tag, och då menade man att det inte fanns planering för det men att det hade skett genom oönskade eller svårförutsebara omständigheter typ. Som jag minns det är dråp-avdelningen nedkrympt till ett minimum nuförtiden. Man bollar med mord eller vållande. Men jag är inte säker.
SVT översätter numera med "vållande till annans död", dvs ansvarig för men ofrivilligt/icke avsett dödande.
Det danska "uagtsamt" torde väl innehålla det svenska "utan akt och mening". (Och sen finns ju "negligence" på engelska.)
Men 'av oaktsamhet ansvarig för annans död' kanske fungerar synonymt med "vållande".
Ursäkta virrigheten.