Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-12, 19:24
  #1
Medlem
Hej,

En bekant till mig ska söka privatlån hos banken och han tycker att 7% ränta på ett lånebelopp på 100k är bra. Jag har sagt till honom att det bör vara runt ca 5% och inte mer.

Vad är bra ränta? Och vad är acceptabel ränta för ett belopp på 100k?

Tack!
Citera
2017-08-12, 19:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Hej,

En bekant till mig ska söka privatlån hos banken och han tycker att 7% ränta på ett lånebelopp på 100k är bra. Jag har sagt till honom att det bör vara runt ca 5% och inte mer.

Vad är bra ränta? Och vad är acceptabel ränta för ett belopp på 100k?

Tack!

Det beror helt på personens ekonomi. Inga andra lån och god inkomst ger givetvis lägre ränta än för någon som redan nu går minus.
Citera
2017-08-12, 19:45
  #3
Avstängd
7% låter som standard vid blancolån...
Citera
2017-08-12, 20:27
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Swedbank gav mig en ränta på 4.85 när jag tog ett renoveringslån hos dem och det verkar vara rätt standard.
Detta var iofs ett medlemslån men ändå och effektiv ränta verkar ligga aningen högre men inte i närheten av 7% iaf.
Citera
2017-08-12, 20:51
  #5
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Som redan nämnts beror det ju på flera faktorer, men 7% är knappast dåligt om det är blancolån (alltså lån utan säkerhet).

Jag har blancolån med 4,8-ish% ränta, vilket är bra, men det var också medlemslån via facket.
Ett tips kan vara att kolla via fackförbund och liknande om de erbjuder medlemslån, brukar vara förmånligt.

Hade tidigare ett blancolån hos min vanliga bank, då tror jag att jag betalade strax över 8%, så 7% är som sagt knappast dåligt.
Citera
2017-08-12, 21:14
  #6
Medlem
Xer0s avatar
Låna 100 tkr blanco. Varför gör man sånt?

Skall man renovera är det ju bara att öka på bolånet lite.
Citera
2017-08-12, 22:10
  #7
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Låna 100 tkr blanco. Varför gör man sånt?

Skall man renovera är det ju bara att öka på bolånet lite.

Kanske inte finns utrymme att belåna bostaden för att göra renoveringen?

Finns också vissa banker som inte hanterar bolån där summan är lägre än x tkr.

Edit: och som on-topic;

Räntorna sätts ju individuellt, så utan att veta mer om person i frågas ekonomi så känns det svårt att spekulera. Personligen, låter högt. Men jag har andra förutsättningar.
__________________
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-08-12 kl. 22:35.
Citera
2017-08-12, 22:35
  #8
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Finns också vissa banker som inte hanterar bolån där summan är lägre än x tkr.

Ja men, att öka ett befintligt lån kan man alltid göra om man inte blir överbelånad då.
Citera
2017-08-12, 22:37
  #9
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ja men, att öka ett befintligt lån kan man alltid göra.

Inte om det inte finns utrymme att belåna fastigheten. Om du har belånat dig till 85% och skall göra en renovering, då kan du omöjligt veta att bostaden kommer att vara värd x kronor efter renoveringen, således kan du inte belåna bostaden innan renoveringen är genomförd.
Citera
2017-08-13, 01:24
  #10
Medlem
Öka bolån innebär ju även en avgift på 2% för nya pantbrev, om man nu äger en fastighet.
Citera
2017-08-13, 08:33
  #11
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeissenEngel1
Öka bolån innebär ju även en avgift på 2% för nya pantbrev, om man nu äger en fastighet.
Om det inte är mindre belånat än det finns pantbrev för. På mitt förra hus fanns det pantbrev på 507k men jag hade bara strax över 300 i lån, pantbrevet finns ju kvar även om du amorterat bort hela lånet såtillvida du inte begärt dödning av pantbreven. Ja, jag bor i en håla där man får ett mindre radhus för 0.75-1.25 miljon
Citera
2017-08-13, 10:34
  #12
Medlem
the juntos avatar
Ta inga lån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback