2017-08-13, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Tror inte man hittar någon kropp. Kan man gå in och ut under vatten med denna typen av ubåt?
Vet inte riktigt vad du menar med "denna typen av ubåt"? Detta är ett hobbybygge så den är alltså unik.

Med denna storleksklass av ubåt finns helt klart möjlighet att kunna skicka ut dykare. Om du pratar om just specifikt detta bygge så har jag inte sett någon länka till några ritningar. Så svaret just nu är nog att ingen riktigt vet. Har den dubbla luckor i tornet och kan blåsa luft mellan dem så kan detta tillåta att man skickar ut dykare medan man är under vatten. Har den någon luftsluss undertill så kan det gå.

Den wikisida som finns nämner inte någonting om att det finns luftsluss för dykare. Och ingen verkar ha hittat något youtubeklipp eller liknande som anger sådan information.

Men eftersom man misstänker att något hände tidigt under natten medan ubåten var försvunnen fram till förmiddagen därpå så känns det ju enklare att göra sig av med någon genom att dumpa medan man är vid ytan. Nog inte så många andra uppmärksamma fartyg i farten vid 3-tiden på morgonen och ubåten är väldigt mörk.
Citera
2017-08-13, 02:29
Medlem
Vet PM om att ubåten bärgats? Jag har inte fått det klart för mig. Inte för att jag tror att det spelar så stor roll för jag har väldigt svårt att tro att hon finns i båten, men om hon finns där och han vet att den bärgats så borde PM rimligen bekräfta att hon finns där i. Det här kan inte ha hänt eftersom hon fortfarande verkar eftersökt av både polis och anhöriga. Om han däremot inte vet det så är det av utredningstekniska skäl han inte vet och där ligger förklaringen till låsta dörrar.

Samtidigt: När man läser bloggkommentarerna på de här "ing.dk"-sidorna så inser man att han har gjort sig ovän med alla som hjälpt honom med underhållet av båten. Det är först i våras som den sjösatts igen efter den infekterade strid han haft med den förre detta ubåtsföreningen men läser man blogginläggen verkar det som att han i övrigt saknar resurser att både underhålla den och förvara den. Så här finns om inget annat ett motiv till att sänka henne.
Citera
2017-08-13, 02:30
Medlem
Luckan verkar sitta stenhårt.
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Hur lång tid ska det ta att få upp luckan?

Vänta va? Ska han gå NER därifrån nu?

Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Jävlar vad den sitter luckjäveln. Den höll nog tätt iallafall.
Tålmodiga poliser/bärgare/whatever. På mitt jobb hade jag inte stått och tjaffsat med en jävla metallucka på det där sättet. Hämta en skärbrännare vettja

Du hade då passat bra i Palme-utredningen du..
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Vredet är säkert låst inifrån på något sätt.

Vilken väg gick han själv ut då, när han lämnade?
Citera
2017-08-13, 02:31
Medlem
Merwinnas avatar
De måste nog ta till sprängmedel...
Citera
Medlem
Citat:

Ett grymt undertryck i ubåten kanske?
Citera
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Kan man gå in och ut under vatten med denna typen av ubåt?
Nej. Större militära ubåtar har sluss som gör att besättningen kan gå in och ut ur ubåten under vatten men den här ubåten saknar detta.
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Luckan på skrovet verkar svår att få upp. Kanske spärrad från insidan? Är det brukligt på ubåtar med sån funktion?
Tanken är väl att luckan ska öppnas innifrån och inte utifrån.
Senast redigerad av Stor-Hakan 2017-08-13 kl. 02:34.
Citera
2017-08-13, 02:32
Medlem
tror det finns en likadan lucka i aktern. Dom kanske provar med den? Konstigt hur som helst att den inte går att öppna? Trodde inte de var låsta inifrån?
Citera
2017-08-13, 02:33
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Eller om de drog åt ännu mera?
Borde det inte vara vänstergängat på ovansidan?
Citera
2017-08-13, 02:33
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vad fasen dom får ju inte upp luckan? Verkar sitta stenhårt. Och sa inte Madsen att han inte hade tid stänga luckan när den sjunk?
Det finns en lucka i tornet också, såklart. Den tog han sig ut genom.
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vet inte riktigt vad du menar med "denna typen av ubåt"? Detta är ett hobbybygge så den är alltså unik.

Med denna storleksklass av ubåt finns helt klart möjlighet att kunna skicka ut dykare. Om du pratar om just specifikt detta bygge så har jag inte sett någon länka till några ritningar. Så svaret just nu är nog att ingen riktigt vet. Har den dubbla luckor i tornet och kan blåsa luft mellan dem så kan detta tillåta att man skickar ut dykare medan man är under vatten. Har den någon luftsluss undertill så kan det gå.

Den wikisida som finns nämner inte någonting om att det finns luftsluss för dykare. Och ingen verkar ha hittat något youtubeklipp eller liknande som anger sådan information.

Men eftersom man misstänker att något hände tidigt under natten medan ubåten var försvunnen fram till förmiddagen därpå så känns det ju enklare att göra sig av med någon genom att dumpa medan man är vid ytan. Nog inte så många andra uppmärksamma fartyg i farten vid 3-tiden på morgonen och ubåten är väldigt mörk.
Det finns under inga omständigheter någon typ av sluss/dyklucka på denna ubåt. Sök i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Vet PM om att ubåten bärgats? Jag har inte fått det klart för mig. Inte för att jag tror att det spelar så stor roll för jag har väldigt svårt att tro att hon finns i båten, men om hon finns där och han vet att den bärgats så borde PM rimligen bekräfta att hon finns där i. Det här kan inte ha hänt eftersom hon fortfarande verkar eftersökt av både polis och anhöriga. Om han däremot inte vet det så är det av utredningstekniska skäl han inte vet och där ligger förklaringen till låsta dörrar.

Samtidigt: När man läser bloggkommentarerna på de här "ing.dk"-sidorna så inser man att han har gjort sig ovän med alla som hjälpt honom med underhållet av båten. Det är först i våras som den sjösatts igen efter den infekterade strid han haft med den förre detta ubåtsföreningen men läser man blogginläggen verkar det som att han i övrigt saknar resurser att både underhålla den och förvara den. Så här finns om inget annat ett motiv till att sänka henne.
PM blir väl informerad om det krävs för att kunna komma vidare i förhörandet. Där kan man ta en del strategiska beslut så det är nog väldigt svårt att lista ut vad han vet och inte vet just nu.

Jaja så det var därför det tog sån tid ändå! Vad intressant, tack för den informationen.
Citera
2017-08-13, 02:34
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
tror det finns en likadan lucka i aktern. Dom kanske provar med den? Konstigt hur som helst att den inte går att öppna? Trodde inte de var låsta inifrån?

Dom lyckades ju skruva upp den rätt rejält. Sen såg det ut som att dom bara gav upp och gick ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in