2017-08-12, 18:04
Medlem
DyslexiKungens avatar
Får vem som hellst bygga en egen U-Båt? Jag såg ett program om Colombianska kokain maffian där u-båtarna var deras heta vapen, kan han ha använt u-båten i knarksmugglings syfte, hon som försvann blev ett vittne och han ville röja henne ur världen?
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Behöver inte vara för att luckan är stängd - har man tuber på sig så är öppningen väldigt otrevligt trång. Att prova att klättra ner i en ubåt med ryggsäck på sig blir fort ett stort problem.

Är det verkligen så att det inre av ubåten har vattenfyllts så är det rätt dumt av dykare att riskera sitt liv att försöka trä sig ner i redan vattenfyllt utrymme.

Om ett fartyg(motsv) inte står väldigt stabilt på botten kan relativt små förändringar påverka balansen. En dykare som går in släpper ut luft vilken i sig kan vara tillräckligt för att ändra balansen och tippa/välta fartyget. Både att släppa in vatten (ut med luft) o h tvärtom kan vara farligt. Det kan alltså precis som du skriver vara förenat med stora faror för en räddningsdykare( förutom andra "normala risker" tex att fastna i detaljer med sin dykutrustning osv).
Man går inte in om det inte står liv på spel. Statlig dykverksamhet är ofta mycket restriktiv med "vrakdyk" å motsvarande eftersom man gjort en riskanalys och förstått vilka risker som finns.
Att man inte gått in betyder alltså inget avseende lucka stängd/öppen.
Citera
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Har det klarlagts i tråden var Madsen står politiskt?

Nej, det tror jag inte? Varför är det viktigt? Vad har det med det aktuella brottet att göra?
Citera
Medlem
Enligt SVT är han häktad för vållande men även misstänkt för mord
Citera
2017-08-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanX2
Nå står det Brøndby

Bara på Carina ? inte Vina
Citera
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanX2
Nå står det Brøndby

På Carina, japp...
Citera
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radice
Brottsrubriceringen på danska är dråp eller oaktsamt dråp, där dråp på danska är drab. Drab innefattar både svenskans mord och dråp dvs de skiljer ej på det vi kallar mord och dråp, enligt tidigare info på Aftonbladet.
Värt att tillägga är att i Sverige så skiljer sig inte mord och dråp åt vad gäller planering och uppsåt. Det är inte alltid självklart vad som är ett mord och vad som är ett dråp. Ett dråp kan vara planerat på förhand och ett mord kan vara oplanerat. Folk känner ofta inte till detta utan tror att dråp är oplanerat mord eller olyckshändelse.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Tittade på SVTs sändning och där sa reportern flertalet gånger att åtalet inte gäller motsvarande dråp utan just mord, namnet till trots. Sen kan förstås SVTs reporter ha fel men varför skulle man göra sådana förtydliganden gång på gång om danskt dråp=svenskt dråp. Jag är ingen expert, varken i det danska språket eller det danska rättssystemet, utan baserar det enbart på SVTs sändning igår där det explicit tog upp just denna fråga.
Att dräpa någon inkluderar iofs ord enligt gammal svenska. I modern svensk juridisk terminologi är dock dråp och mord olika former av uppsåtligt dödande. Journalister är normalt idioter så de har ingen koll.
Citera
2017-08-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Polisen mistænker fortfarande mord!
Anledningen att Madsen enbart häktats för "uaktsomt manddrab" är enbart därför att domaren inte
fann nog bevis till att häkta Madsen för mord.
Det förklarade Madsens advokat i interview.

Dessutom enligt Madsens advokat:

"Det är en låg misstankegrad, det ska mycket mer till innan en eventuell fällande dom, om vi överhuvudtaget kommer så långt, sa Betina Hald Engmark"
Citera
Medlem
Citat:
Tittade på SVTs sändning och där sa reportern flertalet gånger att åtalet inte gäller motsvarande dråp utan just mord, namnet till trots. Sen kan förstås SVTs reporter ha fel men varför skulle man göra sådana förtydliganden gång på gång om danskt dråp=svenskt dråp. Jag är ingen expert, varken i det danska språket eller det danska rättssystemet, utan baserar det enbart på SVTs sändning igår där det explicit tog upp just denna fråga.

På rapport så är misstänkt för vållande till död alternativt mord. Dvs både och eftersom dom inte riktigt vet om han mördade henne .
Inte exakt ord ,men så som jag uppfattade kortfattat..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Har ju ingen som helst betydelse om det jurisikt är dråp eller mord - vid båda fallen bör ju en kropp ha hittats innan man häktar för detta.

Nej, man kan häkta även utan kropp. Finns flera fall (iaf i Sverige) där det har skett historiskt. Och nej, jag kommer inte såhär på rak arm på vilka fall detta är specifikt men jag vet att det har hänt.
Citera
2017-08-12, 18:07
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Är ej heller någon expert på dansk juridisk lingo, och när jag nu läst lagtexten om "uagtsomt manddrab" tycker jag snarast att det låter som vållande. Det innebär då att dansk rätt inte särskiljer mellan mord och dråp, utan endast gör en distinktion map uppsåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in