2017-08-12, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Ja, det är synd att den gruppen inte vart, som den hade kunnat bli. Den vart nog för stor, för snabbt. Vet du om det vart något mer sök i "Hällabrottet" eller vad det heter?
Ja, tanken var nog god. Nej, vet tyvärr inget om nåt mer sök. Bor ju nära Hällabrottet och har tagit mycket kort där. Finns ohyggliga brott där men finns ingen logik alls att P skulle vara där. Kan verkligen inte fatta varför MSP fokuserat sina sök där. Även om han setts i korsningen som kvinnan sa finns det ingen anledning till att P skulle gått dit.
Citera
2017-08-12, 03:10
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hade jag misstänkt eller att det fanns en möjlighet att mitt barn försvunnit frivilligt. Hade jag gått ut i media överallt. Sagt att det är okej att vara för sig själv om man vill det men vädjat om att han/hon bara skulle meddela polisen att allt är bra eller om hen nu behöver något. Jag hade respekterat ett vuxet barns beslut hur ont det än gör. Annars är nog risken att man driver barnet ännu längre bort.
Försöka få mitt barn att förstå att jag inte kommer att söka utan vänta på den dagen hen vill ta kontakt.

Bra skrivet!
När det handlar om en vuxen som försvunnit frivilligt (vilket vi inte vet i detta fall) så kan man tycka att denna person åtminstone på något sätt kunde underrättat den eller de anhöriga så att de slipper att leva i ovisshet resten av sina liv. De anhöriga behöver inte veta anledningen till att de försvinner, bara att de är vid liv.

Men mår man riktigt dåligt så kanske man inte ens har kraft att göra detta.
Citera
2017-08-12, 07:55
Medlem
Några lösryckta tankar så här vid morgonkaffet:

* att de börjar skörda i Hallsberg borde inte betyda nåt, de sökte ju P med helikopter första veckan och skulle då sett honom om han låg på nån av åkrarna.

* det har tydligen känts nån skum lukt även i Samsala, och polisen ska visst ha varit där med hund och sökt, typ för några dagar sen bara. (tredjehandsuppgift från en som läst om det i Hallsbergs-chatten)

* grabbarna som klev på tåget lär inte ha nåt som helst med detta att göra, de satt ju kvar på tåget när P klev av. Det utgår jag i alla fall ifrån eftersom telefon-kvinnan nog skulle ha sagt om de också klivit av.

* vet vi i vilken form P var vid försvinnandet? Jag tänker att en människa som är vältränad kan ta sig långt och in i djupa skogar men en som knappt rör sig antagligen inte färdas lika långt och i lika otillgänglig natur.
Citera
2017-08-12, 08:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Bra skrivet!
När det handlar om en vuxen som försvunnit frivilligt (vilket vi inte vet i detta fall) så kan man tycka att denna person åtminstone på något sätt kunde underrättat den eller de anhöriga så att de slipper att leva i ovisshet resten av sina liv. De anhöriga behöver inte veta anledningen till att de försvinner, bara att de är vid liv.

Men mår man riktigt dåligt så kanske man inte ens har kraft att göra detta.

Det är sant, kan bara tala för mig själv å min erfarenhet är att jag först hamnar i katastoläge, totalt blockerad. Men ganska snart kickar överlevnadsinstinkten in och jag agerar tillsynes väldigt rationellt men det är inte mitt vanliga jag som agerar utan hjärnan jobbar själv (troligen för att jag inte orkar med situationen)
Citera
2017-08-12, 10:58
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Några lösryckta tankar så här vid morgonkaffet:

* att de börjar skörda i Hallsberg borde inte betyda nåt, de sökte ju P med helikopter första veckan och skulle då sett honom om han låg på nån av åkrarna.

* det har tydligen känts nån skum lukt även i Samsala, och polisen ska visst ha varit där med hund och sökt, typ för några dagar sen bara. (tredjehandsuppgift från en som läst om det i Hallsbergs-chatten)

* grabbarna som klev på tåget lär inte ha nåt som helst med detta att göra, de satt ju kvar på tåget när P klev av. Det utgår jag i alla fall ifrån eftersom telefon-kvinnan nog skulle ha sagt om de också klivit av.

* vet vi i vilken form P var vid försvinnandet? Jag tänker att en människa som är vältränad kan ta sig långt och in i djupa skogar men en som knappt rör sig antagligen inte färdas lika långt och i lika otillgänglig natur.

Godmorgon
Att hittas på en åker innebär att man tror på att p klev av tåget och gick ut på en åker och bara dog . I min värld finns inte det scenariot det låter för otroligt i mina öron.

Samsala i vilken riktning från Hallsberg ligger det , intressant uppgift iaf

Om inte de 4 grabbarnas uppgift var att få p att kliva av tåget , skumt men vi har ingen mer info om dom så vi vet inte

P fysik va säkerligen inte dålig , en trummis måste ha skaplig kondition för att orka med att spela, sen om festandet på Gotland osv gjort honom trött kan man ju bara spekulera om . Varför skulle han gå långt ut i skogen , alla dina spekulationer bygger på självmord , vilket jag inte ser som troligt .
Citera
2017-08-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Godmorgon
Att hittas på en åker innebär att man tror på att p klev av tåget och gick ut på en åker och bara dog . I min värld finns inte det scenariot det låter för otroligt i mina öron.

Samsala i vilken riktning från Hallsberg ligger det , intressant uppgift iaf

Om inte de 4 grabbarnas uppgift var att få p att kliva av tåget , skumt men vi har ingen mer info om dom så vi vet inte

P fysik va säkerligen inte dålig , en trummis måste ha skaplig kondition för att orka med att spela, sen om festandet på Gotland osv gjort honom trött kan man ju bara spekulera om . Varför skulle han gå långt ut i skogen , alla dina spekulationer bygger på självmord , vilket jag inte ser som troligt .

Samsala ligger i Hallsberg, i utkanten liksom.

Nja, oavsett självmord eller olycka så funderar jag på hur långt han färdats till fots - om han gått.

Jag ser det inte så troligt att han, på impuls, klivit av på en helt random station och sen råkat ut för ett brott. Det känns för osannolikt. Jag tror heller inte att han blev pressad/skrämd att kliva av tåget till någon som väntade där. Det är för långsökt, för film-igt.
Citera
2017-08-12, 11:18
Medlem
Citat:
Jag ser det inte så troligt att han, på impuls, klivit av på en helt random station och sen råkat ut för ett brott. Det känns för osannolikt. Jag tror heller inte att han blev pressad/skrämd att kliva av tåget till någon som väntade där. Det är för långsökt, för film-igt.
Och om det tycker jag övervakningsfilmen vittnar, där han promenerar till synes tillfreds och obekymrad.
Senast redigerad av Boomfuck 2017-08-12 kl. 11:21. Anledning: Särskrivning
Citera
2017-08-12, 11:22
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Det att du inte vill hitta Patrik, kan jag förstå. Hade det varit här, hade jag inte heller sökt - definitivt inte så här lång tid efter o det står jag för. Det är inte alla som har psyket till att hantera det o där är jag en av dem.

Utgår i detta, att det är en kropp o inte en person..

Varför du blev citerad vette fan , bortse från citatet av urtavlan

Citat:
Samsala ligger i Hallsberg, i utkanten liksom.

Nja, oavsett självmord eller olycka så funderar jag på hur långt han färdats till fots - om han gått.

Ok ja hur långt han kan ha gått är ju som att fråga hur långt är ett snöre , ingen vet Mao varför skulle han gått när det finns bilar, lastbilar eller blivit hämtad av någon

Jag tror personligen att det var väldigt planerat och utfört, men ingen av oss vet ju någonting om något . Även om vissa tror sig veta mer än andra , jag tror tills jag sett bevis på motsatsen

Och sedan om filmigt verkligheten överträffar alltid dikten . Tyvärr
Senast redigerad av zippzon 2017-08-12 kl. 11:25. Anledning: Felciterad
Citera
2017-08-12, 12:31
Medlem
Snubban007s avatar
Någon som vet hur patrik bor i Falun? Egen lägenhet eller ett rum i delad studentbostad?
Gissar att hyra inte blivit betald under denna period om inte föräldrarna gjort så.. sen skulle han väl bara bo över sommaren då han fått sommarjobb.. kan det vara så att han sade upp sin lägenhet /rum i maj innan försvinnandet och sedan bara pös?
Att avsluta studier, kontrakt etc etc och sedan bara gå upp i rök , det är verkligen ett beteende som osar misstänksamhet.. framförallt då han som sagt bara försvann.. Då finns det i mina ögon 2 scenarier...

* han avslutar sina åtaganden alltså saken är genomtänkt, hoppar av på "fel" station , dumpar sina väskor för att vilseleda och sen drar han iväg med någon och vill starta ett nytt liv, troligtvis inte ens kvar i Sverige då...

* han avslutar sina åtaganden och även här är saken genomtänkt , hoppar av i Hallsberg målmedvetet för att avsluta sitt liv. Väskorna dumpas för att han helt enkelt inte behöver dom mer..

Tycker att det låter osannolikt att Patrik avslutar sina åtaganden och åker för att besöka sina föräldrar och "råkar" gå av på fel station för att helt random träffa på en mördare eller kidnappare..

Nu VET man ju inte om bostadskontrakt sagts upp... Men man vet att han avslutade sina studier tidigare för att han mådde dåligt.. nyfiken på om vänner etc upplevt något annat i samband med försvinnandet som man kan reagera på efter att han försvann.. tex ett ovanligt kärleksfullt sms till en vän, gav bort sitt trumset... haha. Nä men något som kan läggas till i saker som "avslutats" i samband med försvinnandet.. någon som läst något sånt uttalande från en anhörig eller vän?
Citera
2017-08-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Ja, tanken var nog god. Nej, vet tyvärr inget om nåt mer sök. Bor ju nära Hällabrottet och har tagit mycket kort där. Finns ohyggliga brott där men finns ingen logik alls att P skulle vara där. Kan verkligen inte fatta varför MSP fokuserat sina sök där. Även om han setts i korsningen som kvinnan sa finns det ingen anledning till att P skulle gått dit.
Min tanke också. Som jag skrev förut är det ju inte ovanligt att man hittas på sådana platser. Men i detta fall (och många andra) tenderar man att tycka att platser man själv känner till är relevanta. Man måste ju se det ur Patriks ögon. Varför skulle han gå dit? Han känner ju sannolikt inte till området... när man söker måste man ju ha i beräkningen vad personen känner till i området och sannolikheten för att man hamnar här eller där.

Väljer han att vandra ut i det fria utan något tydligt mål är det nog mer sannolikt att han går efter en större väg/järnväg än att man går ut i någon liten håla mitt i ingenstans.

Har han tagit sitt liv så tror jag att han kan ligga precis vart fan som helst. Har han råkat ut för en olycka lär han ligga längst järnvägen eller något sådant. Va övertygad om Hallsberg men börjar vackla lite faktiskt. Han kan ha tagit sig en bra bit tillfots.
Citera
2017-08-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Min tanke också. Som jag skrev förut är det ju inte ovanligt att man hittas på sådana platser. Men i detta fall (och många andra) tenderar man att tycka att platser man själv känner till är relevanta. Man måste ju se det ur Patriks ögon. Varför skulle han gå dit? Han känner ju sannolikt inte till området... när man söker måste man ju ha i beräkningen vad personen känner till i området och sannolikheten för att man hamnar här eller där.

Väljer han att vandra ut i det fria utan något tydligt mål är det nog mer sannolikt att han går efter en större väg/järnväg än att man går ut i någon liten håla mitt i ingenstans.

Har han tagit sitt liv så tror jag att han kan ligga precis vart fan som helst. Har han råkat ut för en olycka lär han ligga längst järnvägen eller något sådant. Va övertygad om Hallsberg men börjar vackla lite faktiskt. Han kan ha tagit sig en bra bit tillfots.
Ja, om han är död kan han finnas var som helst för i närheten av bagaget finns han inte. Kollar överallt när jag åker omkring här; i diken, vatten, skogsdungar och på gärden men det är så igenvuxet så det är omöjligt att se. Samtidigt tycker jag att fler borde sett honom om han gått längs stora vägar men han kan ju ha gått på småvägar också. Frågan är vad hans mål var och om han gjorde sig osynlig med flit.
Citera
2017-08-12, 15:10
Medlem
Egentligen är ju det här med resväskan och ryggsäcken de enda bevisen (om det nu ÄR han ? , överhuvudtaget som ställd/slängt dem där ) för att han gått åt det hållet.Har Ni tänkt på det ...?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-12 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in