2015-10-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
En annan fråga till alla troende. Förklara ISS. Förklara hur man som amatörastronom kan fotografera ISS framför solen? Förkara hur storleken / höjden på ISS stämmer överens med all info om ISS? Förklara ALL videodokumentation från ISS. Live-kameran på ISS?

All videodokumentation såväl som livekameran och de foton som finns på jorden som presenteras av ISS skulle mycket väl kunna vara CGI = computer generated images. Studera dem noga och avgör om du tycker att bilderna och filmerna se verkliga ut eller inte!

Det där med amatörbilder på ISS framför solen har jag dock ingen förklaring till i nuläget. Vej ej? Har inte sett några sådana bilder. Men någon annan kanske känner till mer om detta.
Citera
2015-10-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Amerikaner, européer, engelsmän, fransoser och svenskar hör mig veterligen ALLIHOPA till människosläktet. Vad har detta med den magiska förvandlingen av apor till människor att göra, menar du?
Det kan väl du förklara, du som talar om magiska förvandlingar och intelligent design? Jag har ö.h.t. inte åberopat något magiskt. Jag har frågat dig varför det finns européer kvar, om Nordamerika koloniserades av européer. Det är nämligen samma sak. Nej, inte en analogi. Inte en liknelse. Inte en jämförelse. Det är exakt samma sak.

Ska vi se det som att du godtar att "hur kan det finnas apor om människor kommer från apor" är ett dåligt argument (med europeiska ättlingar i Amerika som direkt falsifikation av argumentet, givet hur vetenskapen ser på saker som population och artdelning), eller förstår du helt enkelt inte på saken?

Edit: En sak till. Evolution och kosmologi hänger inte ihop. Inte som du tror i alla fall. Det är bara typisk kreationisidioti att tro att "argumentera mot Big Bang så argumenterar du mot evolution, och argumentera mot evolution, så stärker du din egna alternativa idé". Inget led följer på det andra. Evolution är ett faktum oberoende på steady state, big bang eller annan kosmologisk modell.
Senast redigerad av DjILY 2015-10-16 kl. 23:19.
Citera
2015-10-16, 23:22
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ok, så hur ska man tolka detta med ditt påstående om NASA här? Anser du personligen att organisationen NASA lurar mänskligheten? Det är väl NASA som har ISS, och om du misstror dem, misstror du då också existensen av ISS?

Vetenskapen hävdar att jorden är en glob, den hävdar också att månen och solen är glober. Tittar du på månen en natt när det är fullmåne så ser du en perfekt rund måne. Likaså om du tittar på solen när den inte täcks av några moln så ser du en perfekt rund sol. Har dessa två himlakroppar (som enligt vetenskapen är fysiska objekt varav månen t o m går att landa på) alltså intagit denna perfekta form på naturlig väg via evolutionen, enligt dig och vetenskapen? Anser du att jorden är en perfekt rund glob på samma sätt som solen och månen, eller skiljer den sig åt på så sätt att den är en sfär men inte helt perfekt rund?

Jag ifrågasätter hur något kan bli till på naturlig väg som har en perfekt rund form så som solen och månen? Människans iris och pupill är väl det enda som faktiskt har denna perfekta runda form också. Tycker snarare att detta faktum pekar på intelligent design.

Jag antar att ni som förespråkar den allmänt accepterade kunskapen om jordens form också anser att universum blev till genom ett big bang och att evolutionen på ett magiskt sätt gjorde apor till människor under en mycket lång tid? Varför finns det då apor nu? Var det några apor som blev människor medan vissa andra fortsatte att vara apor? Och kommer de apor som nu existerar förvandlas till människor i framtiden?

Tror ni på följande:

Blind Chance Evolution

"The popular modern scientific-materialist-atheist worldview propagated by NASA, the mainstream media and the public education system is that you are here because nothingness for no reason exploded and created everything! Before time, space, matter, consciousness, intelligence, and life, there was nothing. Then the nothingness exploded, and instead of destroying things like every other explosion ever, this explosion created things, created everything! The nothingness explosion somehow created space, time and all matter in the universe in an instant and for no reason at all. Then all the creationary explosive debris flying outwards at over 670 million miles per hour for 14 billion years culminated to create you!"

På flashback kallar vi detta att "blanda bort korten" i argumentationen. Du bör till att börja med besvara de vetenskapliga frågor som motbevisar din hypotes och som har blivit ställda direkt till dig.
Som jag förutsade i mitt förra inlägg vill du gärna få det till personligt tyckande.
Det bör vi lägga åt sidan om vi ska ha en seriös diskussion.

Du uppvisar dålig eller ingen förståelse för evolutionsteorin.
Vi vet inte hur/varför big bang hände, det betyder inte att all annan kunskap är värdelös. Det betyder inte att jorden är platt. Detta är en logisk vurpa från din sida! Som sagt ett djävligt dåligt försök att blanda bort korten.
Ingen går på detta, skärp dig!

Vill du diskutera kosmologi och djupa teorier om big bang och "the arrow of time" kan vi göra detta i vetenskapsdelen av flashback, men först bör du svara på andra frågor som ställts till dig. OK?

//CrimsonIdol
Citera
2015-10-16, 23:22
Medlem
Citat:
Amerikaner, européer, engelsmän, fransoser och svenskar hör mig veterligen ALLIHOPA till människosläktet. Vad har detta med den magiska förvandlingen av apor till människor att göra, menar du?

Kreationism kontra evolution och big bang har väldigt mycket med ämnet här att göra (detta hänger ju ihop) för om jorden har skapats av en intelligent skapare eller flera sådana så finns möjligheten att den kan vara platt, eventuellt också med en kupol ovanför, vilket kan vara något som makteliten försöker dölja.

Nej. Trådens ämne är huruvida Jorden är platt.
Kreationism har en egen tråd, så även resten av de många konspirationsteorier du prenumererar på.

Märkvärdigt att dessa galningar sällan bara har en pet peeve, de är också förföljda av skuggorganisationer, sitter på sanningen om Illuminati, andas chemtrails, "evolution är bara en teori" och så vidare.
Senast redigerad av lorddesh 2015-10-16 kl. 23:25.
Citera
2015-10-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Edit: Varken Solen, månen, Jorden eller någon annan himlakropp är "en perfekt sfär" (utom möööjligen neutronstjärnor, beroende på vilka rumstidpreferenser man har när man definierar "perfekt sfär"). Men mekanismen för att något stort och tungt blir runt är inte bara välkänd, den är också mycket logisk och intuitiv. Jämför med hur vattenpölar på glatta underlag och såpbubblor gärna former sig runda/sfäriska. I detta fall handlar det om ytspänning, i tyngre himlakroppars fall handlar det om tyngdkraft. Det finns en gräns för hur stort ett irreguljärt föremål kan bli innan det på grund av inre krafter kollapsar till en sfär eller åtminstone en sfäroid, beroende på massa och strukturell stadga. Detta fenomen är förknippat med rochegränsen som handlar om hur nära två massiva objekt kan gå i bana kring varandra utan att brytas upp strukturellt.

Så, processen är enkel och självklar och därtill tämligen intuitiv. Det spelar ingen roll om det är en attraherande (pseudo)kraft som gravitation eller ytspänning eller en repellerande kraft som (lika) elektrostatisk laddning. Ett annat exempel är helt vanlig "ståpäls" på grund av uppladdning. Varför blir håret på huvudet mer sfäriskt om man stoppar handen i en van der graaf-generator? Håret sitter fast och om allting repellerar så antas en sfärisk form. Två mynt av samma grundläggande fenomen.

Så, då var alltså himlakropparnas form förklarad på ett sätt som vem som helst med normala kognitiva funktioner kan förstå enkelt. Kvarstår då för platthjärnorna att förklara varför det inte skulle gälla Jorden som ju inte väger kattpiss...

Ok, då har du uttryckt din syn på saken. Får reflektera över detta och eventuellt återkomma med egna tankar vid ett senare tillfälle.
Citera
2015-10-16, 23:40
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Nej. Trådens ämne är huruvida Jorden är platt.
Kreationism har en egen tråd, så även resten av de många konspirationsteorier du prenumererar på.

Märkvärdigt att dessa galningar sällan bara har en pet peeve, de är också förföljda av skuggorganisationer, sitter på sanningen om Illuminati, andas chemtrails, "evolution är bara en teori" och så vidare.

Jag har studerat detta ämne rätt mycket faktiskt och dessa personer brukar prenumerera på många olika "teorier".
Det brukar ofta kokas ner till att det är tryggare att försöka se mönster som inte finns i tillvaron, istället för att acceptera en komplex och kaotisk verklighet. Hjärnan fungerar på ett visst sätt(eller avsaknad därav). Givetvis finns det också sociologiska faktorer som spelar roll, du har den eviga frågan om nature vs nurture. Sanningen brukar som vanligt ligga nånstans mittemellan.

Hjärnan kommer alltid spela oss spratt, den är ingen hårddisk, det funkar inte så.
Vi kommer alla ha olika teorier som vi väldigt gärna vill ska vara sanna.
Den vetenskapliga metoden har utvecklats för att minimera riskerna för att tyckande ska få råda när vi utvärderar verkligheten vi lever i. Fakta kan granskas objektivt, mao.

//CrimsonIdol
Citera
2015-10-17, 00:35
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Har inte medvetet försökt att "blanda bort några kort". För mig är verkligheten inte något spel som ska spelas, inte heller dessa diskussioner. Det är väl din personliga tolkning i så fall, baserat på din verklighetsuppfattning.

Jag fungerar väl kanske inte som alla ni andra på flashback då. Min syn på existensen ter sig inte antingen svart eller vit, jag tycker att man bör få lämna utrymme till fritänkande, spekulationer, frågeställningar, skepticism, alternativa teorier osv. Har också du glömt bort att vi nu befinner oss på forumet för konspirationer och alternativa teorier och INTE på ett vetenskapligt forum där alla allmänt accepterade "sanningar" måste tas för givet av dem som skriver här, samt att man måste ha den uppfattningen att inga konspirationer överhuvudtaget förekommer?

Självklart kan jag inte bemöta alla vetenskapliga frågor direkt, utan måste ta mig tid att tänka efter och sedan får jag försöka bemöta det som jag kan bemöta och kanske lämna vissa andra frågor obesvarade tills vidare. Eller om någon annan kan bemöta dessa frågor bättre än jag?

Vi har väl åsiktsfrihet i Sverige? Bara för att ni som tror på att vetenskapen har alla absoluta svar så betyder det inte att det inte finns andra här i världen som ifrågasätter detta och som har rätt att uttrycka alternativa teorier. Detta gör oss inte till dumskallar som ska tystas ner. Det finns massor av människor som tror på kreationismen också.

Jag anser att både kosmologi och big bang hänger ihop med ämnet om huruvida jorden är rund eller platt. Jorden är ju en del av universum och hur universum har blivit till måste ju ha påverkat formen på jorden.

Du säger evolutionsteorin och med detta ord antar jag att du hävdar att detta är just en teori och inte ett absolut faktum? Eller menar du att det är en teori och ett faktum på en och samma gång?

Jag tror personligen på en omfattande konspiration gentemot mänskligheten i stort när det gäller den värld som vi lever i, och lögner om jordens form kan mycket väl ingå i denna konspiration. Ja, det är en personlig åsikt. Men anser du att åsikter och personligt tyckande är förbjudna att uttrycka på flashback? Vad är detta i så fall för ett ställe? Är det fascism, diktatur och total kontroll som gäller?

Spela inte martyr och dra upp åsiktskontroll och dylikt. Flashback har andra avdelningar för detta, där åsikter/politik diskuteras. Det är definitivt intressanta saker och har givetvis sin plats i samhället.
Här pratar vi om andra saker, inte värderingar. Värderingar kan variera beroende på tidsera, kultur, politik osv. Vill du förstå verkligheten såsom trådstarten är upplagd finns inget utrymme för tyckande.

Att du inte förstår denna viktiga skillnad är djupt oroande och får mig att tvivla på din intellektuella förmåga.

//CrimsonIdol
Citera
2015-10-17, 01:19
Medlem
Kommendantens avatar
Jag har en fråga jag vill ställa till er som tror att jorden är platt.
Hur känns det att vara anhängare av den enda konspirationsteori som död och återfödd inte tror på?
Citera
2015-10-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det du tidigare erkänt att du haft fel om, som jag hade tänkt bespara dig om du inte hade börjat fråga, är väl framförallt att du misstänkte att dina föräldrar var gangstalkers som hade placerats i din närmiljö för att göra ditt liv till ett helvete.
Jag är ledsen om du upplever det som off topic, men jag tycker nog det är ett ganska tydligt tecken på hur du tänker och att det kan ge goda ledtrådar till varför du tror att världen är platt, varför du tror att världens form är lurendrejeri, varför du tror att det som anses som självklart av majoriteten är en lögn.

Så nu ska den här tråden handla om MIG återigen? Ni är så totalt genomskinliga de flesta av er "debunkers" som skriver här och ni bevisar bara med ert upprepade beteendemönster att gangstalking är hur verkligt som helst. Detta som du ägnar dig åt kallas för karaktärsmord och jag "upplever" det inte som off topic - du ÄR totalt off topic. Har aldrig nånsin rapporterat något inlägg här på fb tidigare, men nu har jag rapporterat både detta och ditt tidigare inlägg.

Har varit fullkomligt seriös i diskussionerna i denna tråd och har aldrig ägnat mig åt personangrepp utan istället visat respekt för alla andra skribenter och era åsikter. Är inte den enda som har underhållit tanken på att jorden kan vara annat än en glob och för mig framstår det som en ren attack på mig att du försöker vinkla denna tråden till att den ska centreras runt mig som person och få det att verka som om jag vore den enda i den här världen som uttrycker eller nånsin har uttryckt en åsikt som handlar om att jorden skulle kunna vara platt. Men som TI kommer jag förmodligen aldrig nånsin undan dessa personangrepp och attacker vad jag än skriver om här.

Hoppas verkligen att moderatorerna raderar dessa off topic-inlägg och att du får en eller flera varningar för ditt beteende.
Senast redigerad av rosalotus 2015-10-17 kl. 01:42.
Citera
2015-10-17, 01:41
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Jag har en fråga jag vill ställa till er som tror att jorden är platt.
Hur känns det att vara anhängare av den enda konspirationsteori som död och återfödd inte tror på?

Jo, fast det går ju inte ihop med hans "hollow earth" (det bor människor i jordens inre eller nåt sånt BS, tror jag hans hypotes är).
Flat=/=hollow
Den teorin är nästan lika illa, men det är såklart bara grader i helvetet av förvirring.
Dessa människor är roliga som fallstudier. Testa lite helt andra teorier på.
Jag har redan sagt för mycket.....

//CrimsonIdol
Citera
2015-10-17, 01:44
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Så nu ska den här tråden handla om MIG återigen? Ni är så totalt genomskinliga de flesta av er "debunkers" som skriver här och ni bevisar bara med ert upprepade beteendemönster att gangstalking är hur verkligt som helst. Detta som du ägnar dig åt kallas för karaktärsmord och jag "upplever" det inte som off topic - du ÄR totalt off topic. Har aldrig nånsin rapporterat något inlägg här på fb tidigare, men nu har jag rapporterat både detta och ditt tidigare inlägg.

Har varit fullkomligt seriös i diskussionerna i denna tråd och har aldrig ägnat mig åt personangrepp utan istället visat respekt för alla andra skribenter och era åsikter. Är inte den enda som har underhållit tanken på att jorden kan vara annat än en glob och för mig framstår det som en ren attack på mig att du försöker vinkla denna tråden till att den ska centreras runt mig som person och få det att verka som om jag vore den enda i den här världen som uttrycker eller nånsin har uttryckt en åsikt som handlar om att jorden skulle kunna vara platt. Men som TI kommer jag förmodligen aldrig nånsin undan dessa personangrepp och attacker vad jag än skriver om här.

Hoppas verkligen att moderatorerna raderar dessa off topic-inlägg och att du får en eller flera varningar för ditt beteende.

Du är alltid välkommen att styra in diskussionen på vetenskap igen om du vill......
Vi väntar.

//CrimsonIdol
Citera
2015-10-17, 09:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ok, så hur ska man tolka detta med ditt påstående om NASA här? Anser du personligen att organisationen NASA lurar mänskligheten? Det är väl NASA som har ISS, och om du misstror dem, misstror du då också existensen av ISS?
Du missförstod mig. Vad jag sa är att vi tack vare kunskap har verktyg att granska makthavare och organisationer som t.ex NASA. Tack vare vår kunskap vet vi att ISS existerar samt att jorden är klotformad. Vi vet att NASA inte bluffar om detta.

Citat:
Anser du att jorden är en perfekt rund glob på samma sätt som solen och månen, eller skiljer den sig åt på så sätt att den är en sfär men inte helt perfekt rund?
Återigen - det handlar inte om vad jag anser, det handlar om vad vi vet. Och vi vet att jorden inte är en perfekt sfär.

Citat:
Jag ifrågasätter hur något kan bli till på naturlig väg som har en perfekt rund form så som solen och månen?
Anledningen till att du inte förstår detta är att du har för dålig kunskap i grundläggande fysik. Och en starkt bidragande orsak är att du tror att gravitationskraften är densitet...

Det finns självklart förklaringar till hur "runt" uppstår på helt naturlig väg. Om du vågar och vill så kan vi lära dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in