2017-08-11, 19:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Kycklingnät och 2 hantlar.
Då kan du få vem som helst att försvinna.

-----------

Spännande fall. Ett geni går cape fest på en journalist.

Typiska ubåtsattiraljer
Citera
2017-08-11, 19:13
Medlem
Necrolusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Mycket intressant.
Det finns med andra ord en chans för att polisen träffar på journalistens kropp när de söker igenom ubåten imorgon då. Han har helt enkelt agerat i full panik för att försöka dölja vad han gjort, en sista desperat åtgärd blev att sänka ubåten. Ska bli intressant att se vad som kommer fram under morgondagen.
Han borde väl ändå förstått att dykare skulle hitta kroppen? I och för sig så kan ju panik sänka ens IQ rejält.
Citera
2017-08-11, 19:14
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Typiska ubåtsattiraljer
Lastnät borde finnas på en ubåt, och tunga saker som batteri eller ballast borde också finnas.

edit: och silvertejp, alla uppfinnare har massor med silvertejp. SIlvertejp är nog jättebra att ha när man dumpar kroppar, silvertejp är alltid bra till allt.
Citera
2017-08-11, 19:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Han borde väl ändå förstått att dykare skulle hitta kroppen? I och för sig så kan ju panik sänka ens IQ rejält.

Kan ju sänka den pga blodspår också. Eller att han sänkt kroppen med delar från ubåten som polisen skulle sakna vid en genomsökning
Citera
2017-08-11, 19:16
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nellepelle
Citat från jyllandsposten:
Forsvaret sendte to redningshelikoptere og 10 skibe ud for at finde ubåden, og da Forsvaret fandt den et par sømil fra Dragør fredag formiddag, var det kun Peter Madsen, der blev hentet i land.
Ifølge Forsvaret oplyste Peter Madsen, at han havde sat den svenske journalist af torsdag, inden han selv begav sig ud på endnu en sejltur på Østersøen.
Ubådsejeren har i øvrigt forklaret, at ubåden oplevede tekniske problemer med en ventil i ballasttanken, hvilket betød, at ubåden begyndte at tage vand ind. Det var det, der i sidste ende sank båden, kort efter han blev reddet, har han fortalt.

Detta stämmer inte. Hörde delvis VHF-kommunikationen mellan räddningshelikopter och PM själv, när den hängde över honom efter upptäckt. Han fick frågan om allt var OK och svarade "ja". Inget vatten i båten. Han uppgav att han hade 2.5 tim in till kaj i Kphmn. Några min senare sjunker ubåten och PM hoppar över i en fritidsbåt som råkar vara på plats.

Tack för mycket intressant information, detta är spiken i kistan tycker jag. Antingen har han fortfarande den döda kroppen i ubåten när räddningshelikoptern anropar honom eftersom han väntar på att kunna dumpa den på något ställe, eller så har han redan dumpat den men inser att det finns teknisk bevisning i ubåten som han måste röja (blod eller annan form av DNA). Hade han verkligen haft problem med ubåten hade han väl rimligtvis själv kallat på hjälp via VHFen eller mobiltelefon. Ligger han i ytläge med ubåten är väl inte en ventil till ballasttanken något som PLÖTSLIGT havererar i EXAKT samma ögonblick som helikoptern hovrar över honom. Nä, hata slumpen.
Citera
2017-08-11, 19:19
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster

Jag tänker att kroppen kan sänkts först. Sedan sänks ubåten för att bli av med bevismaterial som blod på golvet i ubåten. Orsaken till brådskan kan vara han inte var med på hur snabbt sjöräddningen faktiskt fungerar.

Ovan teori bygger på att jag likt GW hatar slumpen.
Citera
2017-08-11, 19:20
Medlem
Nellepelles avatar
Ingenting hittills tyder på att Ubåten gått i U-läge, varken före eller under händelserna. Man må betänka att ett vattendjup i hela denna del av bukten ligger på 6-7 m och det är ju inte mycket att dyka i. Vet inte hur hög den är, men om han lägger den på botten, så kan det inte vara mer än några m kvar till ytan.
Citera
2017-08-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Här uttalar sig en ubåtsexpert så att om det gått fel att det handlar om syret är liksom inte grundat på ingenting. Att något gått fel är bevisat med att han fick fly från båten.
Men sluta nu. Vilket fån som helst förstår att personen som uttalar sig i artikeln bara babblar i största allmänhet. Du föreslog "fel på syret" som idé. Du blev rättad på den punkten, men trots det totalt orimliga i den idén (all utrustning som möjligtvis finns ombord för CO2- och O2-hantering kan ju bara ge ännu längre tider än själva luftmassan) så försöker du med ad hoc som "utsläpp" e.dyl.

Varför ska alla dessa trådar hela tiden besudlas av idiotiska idéer som folk inte kan släppa? Det är väl okej med en och annan idiotisk idé ibland, men man får faktiskt acceptera om idén konstaterats orimlig. Alla kan ha fel, ingen är expert på allt och vi kan och får alla ha felaktiga idéer. Men däremot bör man ju låta sig rättas och följa bättre vetande.

Jag har inte kontrollräknat skunkjobbs beräkning (om det blir nödvändigt får jag väl göra en utförlig stökiometrisk uträkning (speciellt med avseende på CO2)) men jag uppskattar att storleksordningarna är riktiga. Två personer klarar sig timmar i 25-50 m³ luft.

"Experten" du länkar till, om man tolkar andemeningen, tänker nog på dykning när denne snackar i vaga termer om "[så] mycket som står på spel när man går under vatten med syre och kväve och så vidare". Förutom att det är vagt pladder är ju dykning med tuber och kväve komplett jävla irrelevant. Ubåten har tryckskrov med normal luft och det är främst CO2 som är faran. Kvävemängden vare sig ökar eller minskar utan är inert. Tycker du själv att vi ska lyssna på en expert som säger "[på svenska ubåtar är säkerheten 100 procentig. Man kan göra vad som helst, eller sjunka, för det finns ubåtsräddningsfartyg som kan komma ner och hämta en besättning"??? Så, ubåt är alltså världens i särklass säkraste fortskaffningsmedel, bra mycket säkrare än ett bad i badkar.

Med detta sagt så är jag inte alls lika ovillig som skunkjobb att acceptera idéer om brott. Tvärt om, i nuläget känns det rätt rimligt, typ sexualbrott. Men jag kommer alltid ändra uppfattning i ljuset av nya belägg till skillnad från de som hellre väljer löjliga ad hoc-hypoteser till sina ogenomtänkta idéer.
Citera
2017-08-11, 19:24
Medlem
igl0s avatar
Är det svårt att ta sig in i en sådan sak? Eller varför testade man inte de direkt för att rädda kvinnan? Och hur länge klarar man sig i en sån ubåt? Sorry om de svarats på
Citera
2017-08-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Tack för mycket intressant information, detta är spiken i kistan tycker jag. Antingen har han fortfarande den döda kroppen i ubåten när räddningshelikoptern anropar honom eftersom han väntar på att kunna dumpa den på något ställe, eller så har han redan dumpat den men inser att det finns teknisk bevisning i ubåten som han måste röja (blod eller annan form av DNA). Hade han verkligen haft problem med ubåten hade han väl rimligtvis själv kallat på hjälp via VHFen eller mobiltelefon. Ligger han i ytläge med ubåten är väl inte en ventil till ballasttanken något som PLÖTSLIGT havererar i EXAKT samma ögonblick som helikoptern hovrar över honom. Nä, hata slumpen.
Nellepelle skrev att han hade svarat att han inte hade någon mobil. Skumt
Citera
2017-08-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ingenting hittills tyder på att Ubåten gått i U-läge, varken före eller under händelserna. Man må betänka att ett vattendjup i hela denna del av bukten ligger på 6-7 m och det är ju inte mycket att dyka i. Vet inte hur hög den är, men om han lägger den på botten, så kan det inte vara mer än några m kvar till ytan.

Nån sexlek som gick fel?
Citera
2017-08-11, 19:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Snarare enstaka meter än flera meter skulle jag tro.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus#/media/File%3ASubmarine_UC3Nautilus_seatrials_2008.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in