2017-08-11, 16:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Ubåten är alltså vattenfylld, eller?

Vill inte spekulera i PM:s förehavanden, men kan väl konstatera att om jag rent hypotetiskt skulle ha ihjäl någon i mitt hemmabygge till ubåt - och vilja komma undan - skulle jag dumpa kroppen i havet, se till att ubåten vattenfylls och sjunker (för att hoppeligen göra upptäckten av spår svårare), ta mig ut och säga att jag lämnat den mördade på en strand i närheten i ett tidigare skede.
Själv tycker jag ju det är så in i heeeeeeelvete långsökt att någon ens skulle vilja mörda någon just i sin hemmabyggda ubåt så att det är i stort sett uteslutet från första början.
Citera
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Den här historien kommer man nog att kunna läsa om ett tag framöver. Här ligger inte bara en ubåt begraven, utan ett par hundar.

Jag är kanske inte den enda som för min inre syn lätt kan föreställa mig GW sitta frustande i tv och ta ställning till de uppgifter som finns nu.

- Jag skulle (skjuter upp glasögonen i pannan) nog säga att man ska börja med att ta en rejäl pratstund med u-båtens ägare.
Citera
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Håkan Beckius verkar vara ganska dåligt påläst vad det handlar om, han jämför en amatörbyggd "hobbyubåt" som kostade 1,5milj DKR att bygga, med en svensk militärubåt för 500milj.
Amatörubåten har inget luftreningssystem, har han svårt att förstå vad det handlar om?
Eller har han drabbats av demens?

Jag uppfattar, av citatet tidigare i tråden, att det han talar om där är att det är svårt att göra en fri uppstigning från en sjunken ubåt. Vilket stämmer, men knappast har någon bäring på det aktuella fallet.
Citera
2017-08-11, 16:16
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Själv tycker jag ju det är så in i heeeeeeelvete långsökt att någon ens skulle vilja mörda någon just i sin hemmabyggda ubåt så att det är i stort sett uteslutet från första början.

Det är väl en plats lika god/dålig som någon annan. En (som sagt uttalar jag mig inte om PM nu) person kan väl flippa ut/brisera lika väl i sin u-båt som i sitt hem.

Tillägg: Fullt möjligt att vi har att göra med ett sammanträffande (u-båtens strul och journalistens försvinnande), men det är väl den sortens sammanträffanden som kriminologer "inte gillar" innan de är helt bekräftade.
Senast redigerad av Guz 2017-08-11 kl. 16:21.
Citera
2017-08-11, 16:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Jag uppfattar, av citatet tidigare i tråden, att det han talar om där är att det är svårt att göra en fri uppstigning från en sjunken ubåt. Vilket stämmer, men knappast har någon bäring på det aktuella fallet.
Jag har tydligen inte hängt med i detaljerna. Varför skulle inte ubåten ha kunnat sjunka/haverera och konstruktören var den ende som klarade av en fri uppstigning, men den otränade passageraren blev kvar/omkom?
Citera
2017-08-11, 16:23
Medlem
Han känns skyldig så det skriker.

Frågan är ifall man får ihop tillräckliga bevis för att fälla honom. Det är tveksamt.
Citera
2017-08-11, 16:23
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Vad är det som säger att han dödat henne på ubåten? Han har ju "släppt av" henne. Då kan hon ju inte hittas i ubåten.
Citera
2017-08-11, 16:25
Medlem
Troians avatar
Citat:

Nu vet vi ju inte om någon ville mörda någon annan. Är det så att PM mördat journalisten så innebär det ju inte att det var hans plan från början.

Men jag tycker nog inte det är så osannolikt att mörda någon i en u-båt. Vad som tvärtom talar för det är att det inte finns någonstans att fly, vare sig för GM eller BO. Kanske kan det göra att situationen eskalerar? Exempelvis en våldtäkt, eller en misshandel, skulle antagligen leda till ganska dålig stämning.
Citera
2017-08-11, 16:26
Medlem
Citat:

Nu har väl knappast någon påstått att det skulle vara ett planerat mord i så fall. Om det överhuvud taget är ett mord är det väl snarare något i stil med opassande sexuell invit, kraftigt avvisande och "vänta tills jag berättar för alla om det här!", "det ger du fan i!" och så eskalerar det och går överstyr. Som så många gånger förr.
Citera
2017-08-11, 16:35
Medlem
Tveklöst är han inblandad....man läsa i hans minspel att han är fullt medveten om att det är helt jävla kört...hjärnan går på högvarv..
Givetvis sänkte han båten själv....osannolikt att båten skulle sjunka på 30 sekunder så fort helikoptern upptäckt den..
Citera
2017-08-11, 16:36
Medlem
Hegamons avatar
Kan vi inte reda ut om någon kan bekräfta att journalisten släpptes av i Köpenhamn? Ögonvittnen borde finnas.

Som GW skulle säga: Hata slumpen.
Citera
2017-08-11, 16:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kan vi inte reda ut om någon kan bekräfta att journalisten släpptes av i Köpenhamn? Ögonvittnen borde finnas.

Som GW skulle säga: Hata slumpen.

Ett vittne har åtminstone sett båten, vid 19.30 i Köpenhamns hamn:

http://ekstrabladet.dk/112/her-ses-ubaaden-i-aftes-er-det-den-forsvundne-kvinde/6775314
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in