2017-08-11, 15:50
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mgn
Magkänslan säger att den svenska journalisten mördades, och ubåtens 'tekniska' problem är ett försök att sopa undan spåret. Allt verkar galet i den här historien.

Klart att han har mördat henne, men jag skulle kunna tänka mig att han därefter har haft för avsikt att ta livet av sig med ubåten, men att han bangat.
Citera
2017-08-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Klart att han har mördat henne, men jag skulle kunna tänka mig att han därefter har haft för avsikt att ta livet av sig med ubåten, men att han bangat.

Första tanken jag fick när jag lyssnade på radionyheterna och de sa att båda var återfunna.
För att sen läsa på lokala nyheter att hon skulle ha lämnats av på torsdagskvällen men inte pratat med någon närstående alls. Hon anmäldes väl försvunnen i morse av just närstående?
Märkligt detta, no doubt.
Citera
2017-08-11, 15:53
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har bara tre namn på frilansare just nu, men hittar ingen koppling till Wired för någon av dem. Möjligen Petra Olander där en Stefan Olander har skrivit för Wired och petra skriver främst för magasiner.
Googlade snabbt på Petra, verkar ha ett marint intresse samt tar turer till danmark och norge.
Citera
2017-08-11, 15:55
Medlem
vinbras avatar
Danska TV2 fick en kortare intervju med Peter Madsen efter att han räddats:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-08-11-rystet-ubaadsejer-reddet-i-koege-bugt-jeg-er-ked-af-det-men-okay
Citera
2017-08-11, 15:56
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Vanliga fartyg har ju en EPIRB (emergency positioning rescue beacon eller nåt sånt) som blir flytande på ytan om båten sjunker.

Absolut, men lite av idén med en ubåt är ju att den skall sjunka

Visst skulle man kunna ha en sådan även på en ubåt, den måste dock lösas ut manuellt i så fall.
Citera
Medlem
Citat:
...fejlen var på en ventil, men at den ikke var særlig alvorlig, indtil han prøvede at reparere den. Så blev den pludselig meget alvorlig.

Låter inte så troligt att man skulle ge sig på en riskabel reparation om felet inte var allvarligt. Danskjäveln har sänkt ubåten medvetet.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Googlade snabbt på Petra, verkar ha ett marint intresse samt tar turer till danmark och norge.

Tror det är en annan Petra? Jämför:

http://pomedia.se/ (journalist)
http://katalog.uu.se/empinfo/?id=N11-210 (forskare)
Citera
2017-08-11, 16:01
Medlem
bofhs avatar
Verkligheten överträffar dikten brukar man säga. Det här känns lite som något ihopdiktat av Hammond Innes.
Citera
2017-08-11, 16:05
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Här uttalar sig en ubåtsexpert så att om det gått fel att det handlar om syret är liksom inte grundat på ingenting. Att något gått fel är bevisat med att han fick fly från båten.

Håkan Beckius verkar vara ganska dåligt påläst vad det handlar om, han jämför en amatörbyggd "hobbyubåt" som kostade 1,5milj DKR att bygga, med en svensk militärubåt för 500milj.
Amatörubåten har inget luftreningssystem, har han svårt att förstå vad det handlar om?
Eller har han drabbats av demens?
Citera
2017-08-11, 16:06
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Danska TV2 fick en kortare intervju med Peter Madsen efter att han räddats:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-08-11-rystet-ubaadsejer-reddet-i-koege-bugt-jeg-er-ked-af-det-men-okay
Va säger fb psykologerna?
Normal reaktion efter dråp/mord?
Citera
2017-08-11, 16:10
Medlem
Guzs avatar
Ubåten är alltså vattenfylld, eller?

Vill inte spekulera i PM:s förehavanden, men kan väl konstatera att om jag rent hypotetiskt skulle ha ihjäl någon i mitt hemmabygge till ubåt - och vilja komma undan - skulle jag dumpa kroppen i havet, se till att ubåten vattenfylls och sjunker (för att hoppeligen göra upptäckten av spår svårare), ta mig ut och säga att jag lämnat den mördade på en strand i närheten i ett tidigare skede.
Citera
2017-08-11, 16:10
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Låter inte så troligt att man skulle ge sig på en riskabel reparation om felet inte var allvarligt. Danskjäveln har sänkt ubåten medvetet.

Det finns en hel del märkliga omständigheter i den här historien.

Våra vänner på Jyllands-Posten skriver i en artikel från 13:25 idag "Svensk politi bekræfter: Svensk kvinde er stadig forsvundet efter sunket ubåd". Denna artikel bygger till viss del på en artikel från Aftonbladet.

Aftonbladets artikel hävdade tidigare att dykare skickats ner till ubåten, vilket J-P's artikel motsäger. Enligt de är dykarna påväg men har ännu inte gått ner till ubåten.

Från J-P's artikel:
"Ifølge Forsvaret har Peter Madsen oplyst, at han satte den svenske journalist af på Refshaleøen allerede torsdag aften, inden han selv begav sig ud på en sejltur igen."

Refshaleøen ligger bara ett stenkast från Den Lille Havfrue. Märkligt att hon inte hört av sig till anhöriga i så fall.

Vidare från J-P:
"Han har i øvrigt forklaret, at ubåden oplevede tekniske problemer med ventilen i ballasttanken - hvilket betød, at ubåden begyndte at tage vand ind. Det var det, der i sidste ende sank båden, kort efter han blev reddet, har han fortalt."

Den här historien kommer man nog att kunna läsa om ett tag framöver. Här ligger inte bara en ubåt begraven, utan ett par hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in