2017-08-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Jag vet, att Du är godtrogen, men "realist" är inte detsamma, som "pessimist!"

Så sant som det var sagt Nina .
Men "Världens story" ?
Tänkte de vill få ett okej slut på den ,musikhögskola slår väl bra som avslut ,eller ?
Citera
2017-08-10, 16:11
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Ja, stämmer den uppgiften så måste polisen hon pratade med försagt sig. Men enligt henne så sa polisen alltså att de inte kunde göra något "då han inte vill bli hittad". Oavsett om det verkligen var Patrik hon såg eller inte så är det anmärkningsvärt och en indikation till varför han är försvunnen samt att han isåfall lever.

Hela den historien med att polisen sa att "han vill inte bli hittad " är en missuppfattning

Vid den tiden letade folk efter en annan Patrik "lärare och pedofil" som skulle få amnesti i samma veva och polisen blandade ihop patrik med fel Patrik och trodde det gällde lärar Patrik som "som inte ville bli hittad" därav gick dom ut med att man va tvungen att uppge Patrik 95***** nånting när man ringde polisen om OBS

Detta talades det om i sekten mkt tidigt , någon annan kommer säkert ihåg det ochså
Citera
2017-08-10, 16:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
ja ,jo ,eller inte ?

Vet inte om vi har rätt härinne att få veta något ,men det vore ju snällt så vi slipper oroa oss i flera år....

men tror att Missing People har den policyn att de antagligen skriver ner ifall de vet att P. är i livet ,utan vidare kommentarer naturligtvis ,och det skall och måste vi ju respektera ,det räcker ju att få veta att han klarat sig .

Är det någon som vet ifall det finns vissa regler inom Missing People omkring att delge ifall en person är hittad vid liv , osv . ?

Dom brukar alltid meddela t ex Glädjande besked har xxxx återfunnits vid liv och mår efter omständigheterna bra. Sedan säger de inget mer av hänsyn till person och familj

eller

Tragiskt besked det är nu bekräftat att xxxx har funnits avliden. Våra tankar då till familj och anhöriga
Därmed har detta avslutats hos Missing People.

Nu kan jag inte ordagrant vad de brukar skriva men ungefär så iaf.

Om MPS är måna om sina medlemmar, sponsorer, många till sök osv. så förstår de säkert att alla engagerade vill få ett avslut. Sedan att vi inte får detaljer det respekterar jag fullt ut
Citera
2017-08-10, 16:18
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Så sant som det var sagt Nina .
Men "Världens story" ?
Tänkte de vill få ett okej slut på den ,musikhögskola slår väl bra som avslut ,eller ?

Föräldrarna har ju redan ändrat i Patriks Facebook till, att han "studerar på Musikhögskolan." Det stämde inte, när det skrevs, eftersom inte skolan börjat då. Dessutom var han väääääldigt försvunnen!
Senast redigerad av NinaBe 2017-08-10 kl. 16:38.
Citera
2017-08-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Hela den historien med att polisen sa att "han vill inte bli hittad " är en missuppfattning

Vid den tiden letade folk efter en annan Patrik "lärare och pedofil" som skulle få amnesti i samma veva och polisen blandade ihop patrik med fel Patrik och trodde det gällde lärar Patrik som "som inte ville bli hittad" därav gick dom ut med att man va tvungen att uppge Patrik 95***** nånting när man ringde polisen om OBS

Detta talades det om i sekten mkt tidigt , någon annan kommer säkert ihåg det ochså

Typiskt ,det har jag missat totalt ,ja nu blev det ju andra tankar ,nu vette sjutton om man kan tro på att han är hos någon kompis
Citera
2017-08-10, 16:24
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon

Jag tror detta var lite senare in. Ska se om jag kan hitta det!

Otroligt rörigt fall det här. Går nästan inte att bekräfta någon uppgift alls. Man kan inte ens säga vart väskorna hittades, hur svårt ska det vara egentligen?

Signalementet var också helt fel. När det kommer till kläderna så verkar det som att han bytade om på tåget men inte det heller verkar kunna bekräftas. :/ Någon måste väl veta vad han hade på sig när han åkte? Stämmer det att han hade de där blommiga skorna och byxorna som man gick ut med då bytade han iallafall med säkerhet om. Smart om man ska ta sig till någon och minska risken att bli igenkänd.
Citera
2017-08-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Dom brukar alltid meddela t ex Glädjande besked har xxxx återfunnits vid liv och mår efter omständigheterna bra. Sedan säger de inget mer av hänsyn till person och familj

eller

Tragiskt besked det är nu bekräftat att xxxx har funnits avliden. Våra tankar då till familj och anhöriga
Därmed har detta avslutats hos Missing People.

Nu kan jag inte ordagrant vad de brukar skriva men ungefär så iaf.

Om MPS är måna om sina medlemmar, sponsorer, många till sök osv. så förstår de säkert att alla engagerade vill få ett avslut. Sedan att vi inte får detaljer det respekterar jag fullt ut

Nu när de hade sagt att Patrik som INTE VILLE komma hem ,var en helt annan Patrik (en lärare) , då blir man ju verkligen orolig över varför den Patrik vi undrar över ,inte dyker upp....

tror Ni de har kollat under brunnslocken i Ormhult än ? Kanske är bra att göra ,suck ...
Senast redigerad av evaveva 2017-08-10 kl. 16:29.
Citera
2017-08-10, 16:27
Medlem
hur länge tror ni Missing People letar ? Är det FIKK som tar över när Missing People slutar leta ? Och när är det ?
Någon som vet ?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-10 kl. 16:32.
Citera
2017-08-10, 16:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
tror Ni de har kollat under brunnslocken i Ormhult än ? Kanske är bra att göra ,suck ...

Var i Ormhult ungefär skall dom ligga?
Citera
2017-08-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Var i Ormhult ungefär skall dom ligga?

kära nån ,har ingen aning alls ,men folk skriver ju att det skall letas där ,en skrivare härinne ,minns inte vem ,skrev ju att de som tog med sig P. .åkte iväg till ett tillhåll nära Hallsberg .där de stoppade ner honom i en gödselbrunn ...

men det kan ju varit en spekulation ,så jag vet faktiskt inte...
Citera
2017-08-10, 16:34
Medlem
Citat:
Nu när de hade sagt att Patrik som INTE VILLE komma hem ,var en helt annan Patrik (en lärare) , då blir man ju verkligen orolig över varför den Patrik vi undrar över ,inte dyker upp....

Det förändrar ju egentligen ingenting. Den Patrik som vi skriver om, är ju varken mer eller mindre försvunnen.
Citera
2017-08-10, 16:43
Medlem
Priv-Investigators avatar
Det här försvinnandet, alltså Patrik Linfeldts försvinnande, är inte unikt. Jag skulle tippa på att det i stort följer ”det vanliga mönstret”. En person försvinner och sedan vet man inget mer, vilket inte är helt ovanligt. Om personen, eller den döda kroppen, sedan återfinns efter en tid ska man inte bli förvånad över själva platsen för upptäckten. Det kan vara nära hemmet, i en skog, i ett vattendrag eller något annan svårtillgänglig plats. Ofta förstår de anhöriga ingenting, varken över fyndplatsen eller anledningen till försvinnandet.

Det som utmärker Patrik Linfeldts försvinnande, och andra liknande ”Flashback-fall”, är att allmänheten blivit uppmärksammade på det aktuella försvinnandet och därmed börjar de att spekulera ”hej vilt” och kommer med mer eller mindre osannolika teorier om vad som egentligen kan ha hänt. Därmed får många uppfattningen om att just det aktuella försvinnandet som man engagerar sig i är något unikt.

Påverkan av alkohol, narkotika eller andra sinnesförändrande substanser kan föga förvånande spela en viss roll i försvinnandet, liksom psykisk ohälsa.

Tillsynes oförklarliga försvinnanden är i stort sett alltid någon form av trauma för de anhöriga eftersom de ofta inte haft vetskap om den försvunnas tankar och/eller mående.

Som jag skrivit tidigare, ett försvinnande, utan några ledtrådar eller spår, är dessvärre inte helt ovanligt, speciellt när det handlar om ett frivilligt försvinnande. Det ligger nästan i sakens natur…

Det är behjärtansvärt att så många engagerar sig i Patriks fall, men jag funderar ibland över vad det är för mekanismer som gör att vissa försvinnanden uppmärksammas betydligt mer än andra snarlika försvinnanden. En del av dessa kännetecknas av ”Missing white woman syndrome ”, dock inte alla. Jag skulle nog vilja utöka begreppet till att även innefatta ålder och etnicitet.

Handlar det om ett barn som försvunnit engagerar sig fler i fallet, vilket givetvis är naturligt. Jag tror även att om en dement äldre person försvinner så engagerar sig fler personer jämfört med när ung vuxen eller medelålders person försvinner. I vissa fall spelar nog etniciteten en roll, speciellt om det finns flera aktuella oförklarliga försvinnanden vid tiden. Alla kan inte engagera sig i för många försvinnanden samtidigt. Då är nog sannolikheten högre att allmänheten engagerar sig i de fall som man kan identifiera sig med.

Till sist… Anledningen till att Patriks försvinnande uppmärksammats i den grad det har gjorts beror nog på flera faktorer, Dels har de anhöriga och Facebook-gruppen spelat en stor roll, dessutom verkar han vara ”en hyvens ung man” som allmänheten kan identifiera sig med. Han verkar en ”helt vanlig Svensson” som tråkigt nog kanske har blivit utsatt för något som vi inte känner till. Tyvärr har vi inte mycket till fakta i fallet…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in