2017-08-09, 12:09
Medlem
distraktions avatar
Är det bara jag som tycker att vissa av ytorna på statyn ser photoshopade ut?
Citera
2017-08-09, 12:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distraktion
Är det bara jag som tycker att vissa av ytorna på statyn ser photoshopade ut?
Det finns kanske fler men du kan utgå från att de inte är det. Du kan ju fråga dig själv: "Varför i helvete skulle de vara det?" och sedan glömma den tanken och gå vidare med något meningsfullt att fundera över såsom om månen är en ost.
Citera
2017-08-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Nej, den har ju tre steg innan vikdelen kommer. Inte samma

Kolla på den här bilden.
Skulle stegen vara 3,5 meter så skulle poliskvinnan vara 3 meter lång.
http://imgur.com/a/m91ZS

Det här måste röra sig om en mindre mer klen stege än vanligt och därför blir vi förvirrade...

Jösses, om du kan räkna så borde du inse att stegen på bilden har 3 steg på alla 4 delarna

sen kan du inte jämföra 2 objekt med varandra när de är på olika avstånd från kameran.....
Citera
2017-08-09, 13:34
Medlem
Har själv fallit baklänges från hemmagjord ca 3 m trästege en gång i början på 90-talet. Hade nått takkanten på fritidstuga för att hänga upp stupränna. Men stegen var hal efter regn - så plötsligt slant fötterna bara och jag föll handlöst baklänges och landade på rygg. Kunde brutit nacke eller rygg - men märkligt nog skar jag "bara" upp handen mot plåtrännan på marken nedanför. Blödde svårt och tur jag hade automatväxklad bil så jag kunde köra själv till sjukhus.

Om stegen mannen använde var blöt, så kunde det vara en enkel förklaring till fallet. Kunde räcka med bara blöta skosulor.
Citera
2017-08-09, 22:48
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Som jag redan sagt ett par gånger så är jag tämligen säker på att du inte ser det nedersta av stegen på bilden utan det döljer sig ytterligare en stegpinne samt det nedre horisontella gummiskodda vältskyddet längst ned fast det är bakom en kant så vi inte ser det. Som sagt så har skulpturen varit en fontän men det är inget vatten nu i "fontänbassängen" runt de där snirklande blocken. Det är i så fall inte trottoarkanten som skymmer utan den till stegen mer närbelägna kanten på den grunda "bassängen".

I så fall är det nog ändå tre stegpinnar nederst före den nedersta vikleden och det hela stämmer bra med en 3,5 m kombistege.
Stegen på bilden ser ut som den jag har hemma, i så fall är det en Skeppshult på 3,46...
https://www.stegcentralen.se/sv/artiklar/skeppshult-villa-universal-stege.html
Citera
2017-08-10, 14:47
Medlem
Gaffelpärms avatar
Använder själv en sån där stege ijobbet ibland. Den står som sagt uppochner på bilden men "problemet" med den typ av stege är att den har spärrar i alla vinklar som ska gå i när man viker upp den. Har man otur så missar en av spärrarna. Det är ifs ovanligt men det har hänt mig engång. Går man då upp på stegen så viker den sig snett.

Kolla videon så fattar ni vad som kan hända om man har en jävla otur och är slarvig och dum när man fäller upp den fel

https://youtu.be/6ZhMfzc9RbU
Citera
2017-08-10, 15:25
Medlem
Bättre bilder på skulpturen (Vevax):
http://www.pbase.com/patlon/image/149989803/original
https://www.mattecentrum.se/media/2349/sollentuna_rudbeck.jpg

Troligen anlitade man en billig "entreprenör", att ta dit en skylift hade "kostat". Som man ser på första bilden måste gubben ha stått i "bassängen" och där är fullt med stenkanter runt om. Billiga "entreprenör" har bara råd med "Jula-stegar". Stabila godkända kvalitetsstegar kostar för mycket.
Var han ensam där och gjorde detta jobbet med klättrande på skulpturen?
Om man ser på bilden med polisen så verkar den tagen med teleobjektiv och komprimerad, vilket ger förvrängt perspektiv. Men som det ser ut kanman fråga sig hur det var tänkt att gubben skulle nå upp till ändklossarna på skulpturen med den stegen? Som det ser ut är där några hinkar, som om han skulle skrubba förhand, men så gör billiga firmor.

Annars kunde man tänkt sig att man använt sig av en bra högtryckstvätt med förlängning och som mest behövt gå upp några steg på en trappstege eller bock. Men då ska man ha el och vatten också, det kostar mer.

Troligen står stegen som den var när gubben föll, troligt att han stod och sträckte sig ut för att rengöra klossen till höger dit stegen inte hade nått.
Lönesubventionernad arbetslös som inte vågar säga ifrån och inte begriper att göra en vettig riskbedömmning?

Borde bli en anmälan om detta, de som skickar ut folk på sådant här borde ta ansvar, men det blir väl inte mycket mer än att det rinner ut i sanden. Han var nog inte den siste som fick sätta livet till för att de ska vara billigt.
Citera
2017-08-10, 15:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Använder själv en sån där stege ijobbet ibland. Den står som sagt uppochner på bilden men "problemet" med den typ av stege är att den har spärrar i alla vinklar som ska gå i när man viker upp den. Har man otur så missar en av spärrarna. Det är ifs ovanligt men det har hänt mig engång. Går man då upp på stegen så viker den sig snett.

Kolla videon så fattar ni vad som kan hända om man har en jävla otur och är slarvig och dum när man fäller upp den fel

https://youtu.be/6ZhMfzc9RbU
Det här börjar bli tröttsamt. Du har ju ingen djävla aning om ifall stegen står uppochner, de flesta universalstegar har vältskydd/stegfot (tvärgående profil , längre än stegens bredd med gummifötter i ändarna) i båda ändarna av stegen. Vi ser inte nederänden på bilden, fattar du inte varför vi inte gör det så läs något av det tiotal inlägg där det påpekas.

Stegen har inte vikt sig och det finns inget som pekar på att den ens har vält eftersom den efter olyckan stod precis som den ska. Förmodligen har han bara trillat baklänges utan att det hände något särskilt med stegen.

Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Bättre bilder på skulpturen (Vevax):
http://www.pbase.com/patlon/image/149989803/original
https://www.mattecentrum.se/media/2349/sollentuna_rudbeck.jpg

Troligen anlitade man en billig "entreprenör", att ta dit en skylift hade "kostat". Som man ser på första bilden måste gubben ha stått i "bassängen" och där är fullt med stenkanter runt om. Billiga "entreprenör" har bara råd med "Jula-stegar". Stabila godkända kvalitetsstegar kostar för mycket.
Var han ensam där och gjorde detta jobbet med klättrande på skulpturen?
Om man ser på bilden med polisen så verkar den tagen med teleobjektiv och komprimerad, vilket ger förvrängt perspektiv. Men som det ser ut kanman fråga sig hur det var tänkt att gubben skulle nå upp till ändklossarna på skulpturen med den stegen? Som det ser ut är där några hinkar, som om han skulle skrubba förhand, men så gör billiga firmor.

Annars kunde man tänkt sig att man använt sig av en bra högtryckstvätt med förlängning och som mest behövt gå upp några steg på en trappstege eller bock. Men då ska man ha el och vatten också, det kostar mer.

Troligen står stegen som den var när gubben föll, troligt att han stod och sträckte sig ut för att rengöra klossen till höger dit stegen inte hade nått.
Lönesubventionernad arbetslös som inte vågar säga ifrån och inte begriper att göra en vettig riskbedömmning?

Borde bli en anmälan om detta, de som skickar ut folk på sådant här borde ta ansvar, men det blir väl inte mycket mer än att det rinner ut i sanden. Han var nog inte den siste som fick sätta livet till för att de ska vara billigt.
Är det det troligaste tycker du? Hur vet du att det inte var skolans egen vaktmästare? Snälla, berätta nu hur beslutsprocessen gick till från idén att skulpturen skulle tvättas och fram till olyckan.

För övrigt finns det inget som pekar på att det var något fel på stegen utan det var snarare ingen bra idé att göra det jobbet från stege.
Citera
2017-08-10, 16:06
Medlem
Citat:
Det här börjar bli tröttsamt. Du har ju ingen djävla aning om ifall stegen står uppochner, de flesta universalstegar har vältskydd/stegfot (tvärgående profil , längre än stegens bredd med gummifötter i ändarna) i båda ändarna av stegen. Vi ser inte nederänden på bilden, fattar du inte varför vi inte gör det så läs något av det tiotal inlägg där det påpekas.

Stegen har inte vikt sig och det finns inget som pekar på att den ens har vält eftersom den efter olyckan stod precis som den ska. Förmodligen har han bara trillat baklänges utan att det hände något särskilt med stegen.

Är det det troligaste tycker du? Hur vet du att det inte var skolans egen vaktmästare? Snälla, berätta nu hur beslutsprocessen gick till från idén att skulpturen skulle tvättas och fram till olyckan.

För övrigt finns det inget som pekar på att det var något fel på stegen utan det var snarare ingen bra idé att göra det jobbet från stege.
Jo det är jag som tycker det.
Citera
2017-08-10, 16:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Jo det är jag som tycker det.
Vem som tyckte det var inte frågan men hur motiverar du det? Inte alls hittills. Du kommer med rätt många insinuationer för att inte veta något om hur det gått till.

Jag vet inte heller hur det har gått till och därför ger jag fan i att insinuera saker eller påstå att jag vet sånt som jag inte vet, det tycker jag är en rätt bra grundregel.
Citera
2017-08-10, 17:26
Medlem
Citat:
Vem som tyckte det var inte frågan men hur motiverar du det? Inte alls hittills. Du kommer med rätt många insinuationer för att inte veta något om hur det gått till.

Jag vet inte heller hur det har gått till och därför ger jag fan i att insinuera saker eller påstå att jag vet sånt som jag inte vet, det tycker jag är en rätt bra grundregel.
Endast spekulationer om vad som kan ha skett. Med erfarenhet av hur billiga småfirmor i fastighetsbranschen fungerar.
Men visst gubben kan ha fått en hjärtattack och fallit och fått skallskador som polisen nämnde. Att skolans ev. vaktmästare jobbar på en lördag är inte så troligt.
Citera
2017-08-10, 18:22
Medlem
Lian.Vendls avatar
Vet vi med säkerhet om han trillade från stegen eller skulpturen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in