Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 07:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Jag är ju väldigt tråkig så det jag berättar är inget märkligt alls. Du verkar extremt oerfaren när det gäller alkohol. Slöddren började dricka vid 21 på kvällen. Det 13-åriga BO ska då ha druckit en halv liter sprit som försetts av langaren och den barnvåldtäktsdömde Antonio Toledano Book.

När man dricker ren sprit så blir man berusad väldigt snabbt. I detta fall så blev det naturligtvis för mycket på för kort tid. Man hinner inte dricka kopiösa mängder ren sprit, sedan nyktra till på en kvart och en massa spya för att sedan vara i toppform och ge lite avsugningar. BO drack väldigt mycket under en kort tid och enligt FUP hade hon ingen aning om vad hon gjorde. Hon kommer fortfarande inte ihåg vad som hände den kvällen. Knappast tecken på lite fredagsmys när man dricker några glas Châteauneuf-du-Pape och har trevlig med sina vänner.

BO var alltså redlös och dyngrak. Enligt FUP var BO "helt borta", "helt tom" och "okontaktbar". Hon kunde inte stå, gå, sitta eller prata. Ej heller stoppa sina egna fingrar i halsen. Hon var för full för detta. De andra diskuterade att ringa ambulans men det gjorde man tyvärr inte.

BO med vän skulle vara hemma 23 på kvällen men var sena. Det är inte det minsta konstigt att BO var mindre redlös när man kom hem vid 24-tiden. Det som är mest märkligt är väl egentligen att BO inte dog av alkoholförgiftning. Man drack ju faktiskt ren sprit, inte folköl.

13-åriga BO var enligt FUP i stort sett medvetslös under stora delar av kvällen. Själv tycker jag gränsen går långt tidigare. Vem fan stoppar kuken i munnen på en tjej som spyr hela kvällen? Vem stoppar kuken i munnen på en tjej där man tydligt ser att hon är helt borta? Måste vara perversa idioter som tänder på detta. Som Robin och Antonio.
Dina tidsangivelser är fiktiva, eller är de välgrundade?
Drack 13-åringen 0.5L på 30 minuter och hade hon sex med R enbart 15 minuter efter att hon slutat att dricka, eller är tidsangivelserna enbart tagna från dina fantasier då det passar din förklaringsmodell bättre?

Mina erfarenheter vad det gäller alkohol har du uppenbarligen inte en ringaste susning om, men jag finner det värt att notera att då dina argument tryter så har du lätt för att ta till rena förolämpningar istället för att argumentera sakligt för att föra en intressant debatt framåt.

När terrängen inte överensstämmer med kartan så är det kartan som gäller, till varje pris! Right?
Citera
2017-08-10, 08:12
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Vad sägs om Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m, som stadgar följande.

Detta är lagstiftarens definition, och BO måste ju onekligen sägas uppfylla kraven ovan.
Vad LOBen beskriver är inte vad som räknas som "redlös".
LOB sätter inte fokus på alkoholmängd utan den berusades beteende efter intagande av alkohol eller droger.
En person som "inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan" behöver inte vara redlös".
En person som p.g.a. alkoholintag är "redlös" kan även få åka ambulans till akuten och efter läkarkontroll eventuellt bli överförd till en TNE (om inte åtgärder sätts in för att häva ett akut förgiftningstillstånd?)

En person som omhändertas enligt LOB kan även vara en person som klarar av att gå och som kan föra en konversation.

Och utan tvekan, både R och 13-åringen hade säkert uppfyllt rekvisiten för ett LOB-omhändertagande. Men man behöver inte vara "redlös" för att kunna vara föremål för LOB.
Citera
2017-08-10, 09:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du kanske ska se över dina inlägg eller sluta uttala dig om saker du inte har insikt i? Det jag läser från dig är ju att du tycks tro att HR dömer utsatt situation för att någon kräks. Men det är ju totalt felaktigt vilket är bra att påpeka eftersom du far med osanning. Och dina unkna åsikter om drivande 13 åringar är totalt vidriga. Jävla äckliga faktiskt. Så om någon har en skruv lös är det den som går på en utslagen 13 åring och våldtar. Och just därför krävs det hårda tag mot gärningsmän som våldtar.
Min fetning.

Uppenbarligen så har du läs och förstå problem.

Jag bortser från dina svagsinta förolämpningar och fokuserar på det fetade i din text.
Det här med "unkna åsikter" får du ta upp med Hovrätten och inte med mig. Hovrätten bekräftat att flickan under kvällen vid upprepade tillfällen uppgav att hon ville ha sex med R.
Att det inte passar en PK-marinerad feminist att en 13-årig flicka är pådrivande må vara hänt, men faktum är faktum och det är bekräftat av Hovrätten att flickan var pådrivande.

Det som är intressant är att Hovrätten menar att det inte spelar någon roll att flickan var pådrivande, men det kanske du med ditt feministfilter har missat? Flickan sökte aktivt sex med R, hon var pådrivande.

Citat:
Enligt vem då? Inte av domstolen och inte av dom som var närvarande. Han gick omkring och umgicks och kunde stå och gå själv, och fråga andra tjejer som avsugningar. Han var betydligt nyktrare och ljuger om att han inte minns för han går nämligen hem till AB syster och berättar om vad som hänt.
Tror du att domstolen är lika dum som dig? Hjälper inte och HR dom står fast. Våldtäktsmännen har fått sin dom.
Det var ingen som drog av flickan henne byxor, hon ordnade det själv. Det finns ingen som hävdar att R var mer berusad eller lika berusad som 13-åringen. Men att hävda att hon var "redlös" och att han var "pigg och nyter" är ju ett jädrans dravel. Båda var skitberusade, om det råder ju ingen tvekan.
DEt var ingen som bar flickan upp i skogen, hon gick för egen maskin. Två fylltrattar.
Att 13-åringe var mer berusad än R råder det nog ingen tvekan om. Men det gör inte R per automatik till nykter. Två skittfulla skitungar.
Citera
2017-08-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Dina tidsangivelser är fiktiva, eller är de välgrundade?
Drack 13-åringen 0.5L på 30 minuter och hade hon sex med R enbart 15 minuter efter att hon slutat att dricka, eller är tidsangivelserna enbart tagna från dina fantasier då det passar din förklaringsmodell bättre?

Mina erfarenheter vad det gäller alkohol har du uppenbarligen inte en ringaste susning om, men jag finner det värt att notera att då dina argument tryter så har du lätt för att ta till rena förolämpningar istället för att argumentera sakligt för att föra en intressant debatt framåt.

När terrängen inte överensstämmer med kartan så är det kartan som gäller, till varje pris! Right?
Jag hittar inte på något alls. Slöddren började dricka vid 21-tiden på kvällen. Sedan började de ta sig hemåt vid ca 23-tiden. De skulle vara hemma 23 men var sena och tror att de var hemma vid 24-tiden. Det lämnar inte så mycket utrymme för att dricka 0.5 liter sprit. Alltså max ca 2 timmar. Om det tog 30 minuter, 45 minuter eller 75 minuter framgår inte i FUP.

Men från FUP står det klart att 13-årignen drack mycket och i snabb takt. Det framgår också att hon blev full väldigt snabbt. Det utesluter att hon satt och småpratade och smuttade på spriten mellan 21 och 23. Alla vittnar även om att BO var helt borta, spydde och kunde varken gå, prata, stå, sitta eller spy för egen maskin.

Med tanke på att du inte förstår effekten av alkohol drar jag slutsatsen att du har mycket begränsad erfarenhet. Inget fel med det. En del ser det positivt. Bara du inte är nykterist, alla vet att man inte kan lita på nykterister;-)
Citera
2017-08-10, 12:51
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vad LOBen beskriver är inte vad som räknas som "redlös".
LOB sätter inte fokus på alkoholmängd utan den berusades beteende efter intagande av alkohol eller droger.
En person som "inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan" behöver inte vara redlös".
En person som p.g.a. alkoholintag är "redlös" kan även få åka ambulans till akuten och efter läkarkontroll eventuellt bli överförd till en TNE (om inte åtgärder sätts in för att häva ett akut förgiftningstillstånd?)

En person som omhändertas enligt LOB kan även vara en person som klarar av att gå och som kan föra en konversation.

Och utan tvekan, både R och 13-åringen hade säkert uppfyllt rekvisiten för ett LOB-omhändertagande. Men man behöver inte vara "redlös" för att kunna vara föremål för LOB.

Snyggt inlägg med en salig blandning av halmgubbar och självklarheter.

Ingen har diskuterat alkoholmängd (eller promillehalt) eftersom det, som framgår av LOB, är helt ointressant för tillämpningen av sagda lag. Man fokuserar som sagt på beteende. Det hade du inte ens behövt ta upp, eftersom ingen hävdat något annat.

Ja, omhändertas man med stöd av LOB kan man hamna på BAS/TNE, likväl som man kan hamna i polisens arrest. Det är en bedömningsfråga.
Icke desto mindre, oavsett var man hamnar, är man likväl omhändertagen enligt LOB, som är en vårdlag.

Annars håller jag till viss del med dig om huruvida BO och GM var LOB-bara.

BO var LOB-bar då hon inte kunde ta hand om sig själv, inga konstigheter.
Så här med facit i hand var givetvis även GM LOB-bar. Han kunde förvisso ta hand om sig själv, men han utgjorde en fara för annan genom att våldta BO.

Med det sagt är det dock totalt ointressant i sammanhanget hur full GM var. Självförvållat rus är nämligen INTE är en förmildrande omständighet. Hur svårt skall det vara att förstå det?
Citera
2017-08-10, 13:55
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Snyggt inlägg med en salig blandning av halmgubbar och självklarheter.

Ingen har diskuterat alkoholmängd (eller promillehalt) eftersom det, som framgår av LOB, är helt ointressant för tillämpningen av sagda lag. Man fokuserar som sagt på beteende. Det hade du inte ens behövt ta upp, eftersom ingen hävdat något annat.

Ja, omhändertas man med stöd av LOB kan man hamna på BAS/TNE, likväl som man kan hamna i polisens arrest. Det är en bedömningsfråga.
Icke desto mindre, oavsett var man hamnar, är man likväl omhändertagen enligt LOB, som är en vårdlag.

Annars håller jag till viss del med dig om huruvida BO och GM var LOB-bara.

Så här med facit i hand var givetvis även GM LOB-bar. Han kunde förvisso ta hand om sig själv, men han utgjorde en fara för annan genom att våldta BO.

Med det sagt är det dock totalt ointressant i sammanhanget hur full GM var. Självförvållat rus är nämligen INTE är en förmildrande omständighet. Hur svårt skall det vara att förstå det?
Min fetning.

Snacka om att kasta sten i glashus, menar du att jag har hävdat att R's berusning är en förmildrande omständighet?
Vem är det som kommer med halmgubbar?

Citat:
Så här med facit i hand var givetvis även GM LOB-bar. Han kunde förvisso ta hand om sig själv, men han utgjorde en fara för annan genom att våldta BO
OT: Utgjorde en fara för annan genom att våldta, vilket nys. Vårdlagen är inte avsedd till att förhindra brott. Det finns det annan lagstiftning för, med början av gamla LTO3 (numera polislagen 13 p.). Skulle du däremot omhänderta någon enligt PL13. som även är "LOB-bar" så skall personen "LOBas".
LOB kan inte brukas för att förhindra brott.

OnT: Genom sin berusning så hade även R utgjort en fara för sig själv eller andra, utan att blanda in något brott. Det räcker med att han är så full att han drattar omkull, vilket han gjorde enligt vittnen. Men, om han var LOB-bar är inte vad jag vill debattera. Och jag har aldrig menat att berusning fråntar någon från ansvar, vilket ju även gäller 13-åringar som inte är mer berusade än att de kan vara utåtagerande och jaga runt efter sex, själv ta av sig kläderna och aktivt ligga över en man och ge denne en avsugning.

Så jag menar inte att R's berusning ursäktar hans agerande. Och jag menar att 13-åringens berusning inte ursäktar hennes agerande. Två skitfulla skitungar där hon var den mest berusade. Men, hon var inte "redlös" eftersom hon klarade av att vara så aktiv och utåtagerande.
Den som dricker sig "redlös" är alkoholförgiftad och behöver vård.

Flickan tog själv av sig sina brallor och var aktiv i det sexuella umgänget med R. Flickan tog även ett initiativ till sexakten. R fick sig en avsugning och han "pullade" även flickan samtidigt som han masturberade. Båda gjorde detta framför alla sina vänner.
Det finns inget som får mig att tro att 13-åringen och R hade gjort detta inför öppen ridå om de båda inte hade varit.....skitfulla!
Enligt vittnen:
Hon gick runt och skrek, upprepade tillfällen, att hon ville "knulla" med R. Han gick runt och frågade tjejerna om han kunde få en avsugning.

Båda är två skitfulla WT-nollor, men hon blev ett offer och han en gärningsman.
Citera
2017-08-10, 15:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Alkohol är känsligt och ställer till med mycket elände och därför finns det många förbud i lagen. Som när man inte får inta alkohol. Begränsningar i lag för intag av alkohol där promillehalten är gränsen. Det handlar om trafiksäkerhet och säkerhet på sjön, och inte minst på arbetsplatser. Ingen vill ha fulla chaufförer ute i trafiken och därför är det stränga regler. Även på arbetsplatser vill man inte ha folk som super.

Vi har olika förbud rörande minderåriga som definitivt inte ska dricka alkohol, och därför är langning som Anton*o sysslar med, särskilt allvarligt.

Men visst är det kontroversiellt att vara emot begränsningar i friheten att dricka alkohol, men bara i vissa kretsar. Det jag noterat är att folk har olika syn på alkoholkonsumtion och ser på sakens allvar olika. Jag är själv mycket måttlig, och har noll tolerans för folk som blir fulla. Jag tycker att man ska veta när det är dags att byta groggen mot ett glas vatten om man är vuxen.

Anders Borg är vuxen, han bestämmer själv om han ska ta en drink eller öl till. Han tog ett beslut att roa sig och släppa loss, och därför är det ett självförvållat rus.

Flickebarnet i denna tråd är för liten att se konsekvenserna av alkoholkonsumtion, och därför är lagen som den är om minderåriga beträffande sex, sprit och ansvar.

När du nämner Anders Borg så finns det likheter i båda fallen, och det är att man kan inte lita på vänner när man själv är ett fyllo eller umgås i fyllekretsar.

15-åringen är inte heller vuxen. Det handlar här om två ungdomar eller barn om man så vill, ganska nära varandra i ålder och framför allt mognad, som har sex med varandra när de är fulla. Ja, det finns skäl att parten under femton år skall skyddas extra genom lagstiftning och det finns skäl att at tycka att vuxenvärlden skall ha synpunkter på hur ungdomarna behandlar varandra, även ur ett moraliskt perspektiv.

Men att av två fulla ungdomar som har sex den ena parten skall bedömas som precis samma sak som en överfallsvåldtäkt med svåra tvångsinslag och föras ihop under samma benämning ser jag inte bara är felaktigt och logiskt oförsvarbart utan även som ganska obehagligt ur en moralisk synpunkt.
Citera
2017-08-10, 15:27
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Hmm, det är väl knappast ointressant. Hade han, på grund av berusning, bedömts befinna sig i en särskilt utsatt situation, hade han varit oförmögen att samtycka till avsugningen - och därmed ett våldtäktsoffer.
Citera
2017-08-10, 15:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Hmm, det är väl knappast ointressant. Hade han, på grund av berusning, bedömts befinna sig i en särskilt utsatt situation, hade han varit oförmögen att samtycka till avsugningen - och därmed ett våldtäktsoffer.

Sluta tramsa för helvete det finns inget som talar för det här, så lägg ner.
Hade han varit på månen så hade det varit ointressant, så hans berusning ger ingen särskilt utsatt situation. Han var allt för alert för det. Han är en dömd våldtäktsman inget offer.
Citera
2017-08-10, 15:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
15-åringen är inte heller vuxen. Det handlar här om två ungdomar eller barn om man så vill, ganska nära varandra i ålder och framför allt mognad, som har sex med varandra när de är fulla. Ja, det finns skäl att parten under femton år skall skyddas extra genom lagstiftning och det finns skäl att at tycka att vuxenvärlden skall ha synpunkter på hur ungdomarna behandlar varandra, även ur ett moraliskt perspektiv.

Men att av två fulla ungdomar som har sex den ena parten skall bedömas som precis samma sak som en överfallsvåldtäkt med svåra tvångsinslag och föras ihop under samma benämning ser jag inte bara är felaktigt och logiskt oförsvarbart utan även som ganska obehagligt ur en moralisk synpunkt.

Nej, därför fick han ungdomstjänst pga att han inte är vuxen. Men han är straffmyndig däremot, så dömd för våldtäkt är han. Nej, det är inte två fulla ungdomar utan en berusad kille som är fullt kapabel att umgås och som kan ta vara på sig själv. Och en dyngrak flicka som mestadels ligger ner och som inte kan ta vara på sig själv. Ett våldtäktsoffer som man fick bära i från platsen. Domslutet är korrekt och ger en tydlig signal om vad man inte kan göra. Man kan alltså inte våldta en redlös person. Så samtycket åkte ut i och med hennes särskilt utsatta situation. Åsikterna om det kan man ha, men det vilseleder något fruktansvärt.

Nu hoppas jag man sänker åldern för straffmyndig, och skärper sexualbrottslagstiftningen, så alla ursäktsidioter med sömnsjuka, och hon sa inte nej osv åker åt helvete.
Citera
2017-08-10, 15:42
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Sluta tramsa för helvete det finns inget som talar för det här, så lägg ner.
Hade han varit på månen så hade det varit ointressant, så hans berusning ger ingen särskilt utsatt situation. Han var allt för alert för det. Han är en dömd våldtäktsman inget offer.
Nu svarade jag ju på Handsekreteraren som påstod att berusningsgraden var ointressant i sammanhanget, vilken den alltså inte är.
Senast redigerad av Justitiemord 2017-08-10 kl. 15:45. Anledning: stavning
Citera
2017-08-10, 17:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Förutom att det med till visshet gränsande sannolikhet inte är sant (se nedan), vilken relevans menar du att det har?
Ett självförvållat rus är inte skäl att undgå ansvar för brottsliga handlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord

Nej ett självförvållat rus ursäktar inte en brottslig handling. Men det var inte det saken handlar om.

HR dömer RN för våldtäkt därför att BO anses mer berusad än RN och därför gör saker hon sannolikt inte skulle samtyckt till i nyktert tillstånd.

Det jag och några till här försöker peka på, med vittnens uppgifter om RNs tillstånd, är att även RN sannolikt var så pass berusad att även hans omdöme sviktade. Eftersom han "kunde gå men föll omkull ibland och var jättefull" enligt vittnen, kan det mycket väl vara så att inte heller han, i nyktert tillstånd, skulle låtit sig övertalas till sex av någon som skriker att hon vill knulla med honom och därefter utan byxor ger honom oralsex.

Men BO anses helt befriad från eget ansvar för det som skett samtidigt som RN anses helt ansvarig - bägge var kraftigt berusade och hade hällt i sig spriten själva.

Hur kan någon ha 100% ansvar och någon annan 0 ansvar när bägge har frivilligt fyllesex och åldern enligt HR inte beaktas??
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-10 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in