Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Och? Jag dricker inte och ändå så måste jag betala för det. Jag har aldrig legat på sjukhus och ändå så måste jag betala för det.
Du kommer med en mycket stor sannolikhet att ligga på sjukhus i framtiden. Och inte bara du utan även medlemmar i din familj och släkt mm.
Du kanske inte dricker alkohol, men du kanske har vänner, släkt mm som gör det (eller kommer att göra det) och som kanske får skador pga det i framtiden. Och behöver vård.
En bra sjukvård är som en slags försäkring. När man behöver det så behöver man det ofta fort. Det är inte läge att börja bygga upp det samma dag som man drabbas av en åkomma, utan detta måste man finansiera och bygga upp i förväg. Många decennier i förväg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Om det är svenskar eller "främlingar" är sak samma.
Nej. Det är inte sak samma. Det finns 7,5 miljarder människor på jorden.
Ett land kan inte ta ansvar för alla människor på jorden. Ett land ska i första hand ta ansvar för sina egna medborgare.
Så att lägga 30 miljarder kr på främmande afghaner mm är att som att elda upp pengarna. Eller att kasta dem i sjön.
Så återigen. Tycker man att kostnader är ett problem så ska man börja i denna ända. För här pratar vi om pengar som eldas upp. 30 miljarder förra året.