Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-08, 10:22
  #1
Medlem
Hallå…

Funderar starkt på att flytta till Berlin… har tröttnat på detta gråa land.

Är det någon som gjort något likanade, och det vid samma ålder? I så fall vad bör jag tänka på osv…

Jag är snart fyllda 50, hyffsat ordnad ekonomi…fast jobb, hyresrätt, vuxna barn och frugan säger hon är med men jag tvivlar lite på att hon menar allvar. I och för sig kanske det gäller mig med om det skulle visa sig en möjlighet, men jag vill tro motsattsen.

Har tänkt så här…

1. Sätta ett datum när flytten går.
2. Hyra ut lägenheten ( kanske bor ett av mina barn i den )alt säga upp den.
3. Spara lite pengar till en lite buffert så att jag klarar de 5 veckors karensen för A-kassa efter jag
sagt upp mig. Vet dock inte hur arbetsmarknaden ser ut typ 50 åringar i Berlin. Men är ok att
arbeta med det mesta.
4. Vill helst hyra lägenhet men hittar jag ingen lägenhet funderar jag på att bo i husvagn på
långtidscamping.

Tacksam för inspel osv.
Citera
2017-08-08, 10:25
  #2
Medlem
Fem veckors buffert låter rätt lite.
Citera
2017-08-08, 10:28
  #3
Medlem
Anti-WOGs avatar
Det är låga löner i Tyskland om du inte har en bra utbildning och kan tyska flytande, sen är skatten högre än i Sverige och sjukt höga hyror på boende...
Citera
2017-08-08, 10:42
  #4
Medlem
5 - 10 veckor är vad jag max tror mig kunna klara utan inkomst... tänkte dock försöka få ut A-kassa i tyskland har läst att man kan få typ 6 månader i EU-land.

Att det är låga löner och hög skatt är jag medveten om... men när jag kollat på sidor för lägenhetsuthyrning är det hyffsade priser i alla fall iberlin... gissar att det har med standard att göra

För övrigt har jag rätt kass utbildning och rätt kass på tyska också, men lär sig ju... å som sagt vad jag jobbar med sepelar ingen större roll.
Citera
2017-08-08, 10:43
  #5
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Det är låga löner i Tyskland om du inte har en bra utbildning och kan tyska flytande, sen är skatten högre än i Sverige och sjukt höga hyror på boende...

Sen lägg även på att det är Berlin han pratar om då blir det genast lite dyrare igen.

Gör som andra gubbar, sälj allt du äger och flytta till Goa Indien. Där lever du bra, kan köpa dig ett skysst hus och en mc.
Citera
2017-08-08, 12:17
  #6
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat-kungen
För övrigt har jag rätt kass utbildning och rätt kass på tyska också, men lär sig ju... å som sagt vad jag jobbar med sepelar ingen större roll.
Tror du? Är man fyllda 50 vill man nog inte jobba som t.ex flyttgubbe direkt... eller annat kroppsarbete.
Är de tinte bättre att stanna kvar här bland familj, vänner och arbete? Dessutom bor du på ett ställe där du hittar överallt. Livet är enkelt, min vän.
Citera
2017-08-08, 12:20
  #7
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat-kungen
5 - 10 veckor är vad jag max tror mig kunna klara utan inkomst... tänkte dock försöka få ut A-kassa i tyskland har läst att man kan få typ 6 månader i EU-land.

Att det är låga löner och hög skatt är jag medveten om... men när jag kollat på sidor för lägenhetsuthyrning är det hyffsade priser i alla fall iberlin... gissar att det har med standard att göra

För övrigt har jag rätt kass utbildning och rätt kass på tyska också, men lär sig ju... å som sagt vad jag jobbar med sepelar ingen större roll.

Låter svårt det här, positivt menat. Prova att dra ner där 3 månader utan frugan, se om du kan få jobb och boende, lär dig tyska - glöm engelska för det kan ingen nästan.
Citera
2017-08-08, 13:40
  #8
Medlem
Yes... Klart att det kommer bli svårt att åka utan frugan är " out of the question "
Men jag ser ju till att ha kvar lägenheten här i Sweden...

Att hyrorna skulle vara dyra i Berlin... jämfört med Sverige... tycker de verkar vara relativt lika om inte lite lägre... se exempel... i å för sig Kallhyra men 4 K för en etta är väl typ jämförbart med sverige.... exeplet visar Keuzberg dvs hyfsat centralt! https://www.immobilienscout24.de/Suc...berg-Kreuzberg

https://www.immobilienscout24.de/Suc...nick-Koepenick...

men va vet jag det kanske som sagt bara är en medelålderskris!!!
Citera
2017-08-08, 13:49
  #9
Avstängd
scips avatar
Ovanligt att en snubbe på 50 bast utan någon riktig utbildning och språkkunskaper väljer Berlin.
Då finns det bättre länder i Europa att flytta till med dom förutsättningar som TS har.
Exempelvis Polen Baltikum Ungern Tjeckoslovakien Spanien Portugal eller varför inte Island.
Citera
2017-08-08, 13:54
  #10
Medlem
Bizmarcks avatar
Åk till Pattaya, hyr en billig lägenhet...och ta jobb som dansare i en bar!
Citera
2017-08-08, 13:56
  #11
Moderator
Elrosss avatar
Ska du flytta utomlands utan att ha ordnat jobb och har en budget på 5-10 veckor? Det är inte mycket spelrum. Du kanske behöver ordna lägenhet, extra avgifter, ordna papper/formulär som du inte visste m.m. Sen kan det ta ett tag att få jobbintervju också. En buffert på i alla fall några månader hade nog varit att rekommenderas då man aldrig vet hur smidigt det går eller plötsliga avgifter som kan tillkomma.

Du kanske ska diskutera genom det mer med frun din. Vad som är viktigt att ha klart för er innan är dels vilken standard på ert levande ska ni ha/kan acceptera, ska ni jobba heltid, kan ni tänka er lågavlönade jobb bara för att få inkomst, kanske lite forskning i stället ni ska flytta till också.

Nu har jag inte fått för mig att flytta men rest längre resor med folk och det största sakerna då har varit vilken standard och vad man vill ha ut av resan, man kan vara bra vänner men har man tänkt sig olika saker med resan kan det snabbt slita sig och bli problem.
Citera
2017-08-08, 13:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Ovanligt att en snubbe på 50 bast utan någon riktig utbildning och språkkunskaper väljer Berlin.
Då finns det bättre länder i Europa att flytta till med dom förutsättningar som TS har.
Exempelvis Polen Baltikum Ungern Tjeckoslovakien Spanien Portugal eller varför inte Island.

Jag förstår, synpunkte angående alla länder du räknade upp ... dock inte Island...?

Anledningen = har varit ganska mycket i Berlin sinsta 10 åren, dvs hyffsad koll på staden.... kan inte så bra tyska men den blir bättre och bättre detta + ett stort intresse för tysklad och dess historia, politik, kultur, fotboll osv.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2862286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback