2017-08-08, 10:59
Medlem
Smultronstallets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Så lades utredningen ner, det gick fort. Vi vanliga dödliga hade dock inte kommit undan, det är en sak som är säker. Antar att allas lika värde inte gäller när det kommer till förre detta topp-politiker, de får frikort till saker som vi andra bara kan drömma om.

Borgarklassens diskreta charm.
Citera
2017-08-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Att Anders Borg uppträtt högst olämpligt får väl anses vara ett faktum. Hade det inte varit sant skulle naturligtvis både han och gästerna dementerat det hela. Att händelsen skulle vara ett påhitt med agenda är helt uteslutet

Men personerna som han klämde på och skrek åt har knappast någon lust att hamna i en skämmig förundersökning o eventuell rättegång med allt vad det innebär.

Det du skriver är saken i ett nötskal.

Detta är ett exempel på hur Meddelarfriheten och meddelarskyddet ska tillämpas för att skydda de personer som kommit med uppgifter till media. Grundlagsskyddade rättigheter som är centrala för press och medias bevakning av hur staten, kommuner, myndigheter och andra offentliga institutioner fullgör sina uppgifter.

Anders Borg har varit finansminister och fortsätter sin ekonomiska bana som kan härledas till den offentliga roll han haft i svensk politik.

All befattning med denna sak är av ondo för de inblandade som inte har begått något brott.

Den centrala frågan är varför en del folk vill straffa folk som utövar sina demokratiska rättigheter? Är det så illa att allt ska sopas under mattan för att bevara bilden av Sverige, där ingen offentlig person felar eller är ohederlig?
Citera
2017-08-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det går att göra som du efterfrågar i en polisstat eller i allvarliga brottmål, där man pressar fram sanningar under tuffa förhör. Men nu är rättsstaten under bevakning då detta är ett fall där man inte kan göra annat än det polisen gör, och det är att lägga ner utredningen tills någon vill träda in i den solkiga saken offentligt.

Detta är brott, men inte den sorts brott där man använder hårdhandskar för att få fram målsägare och vittnen bara för att åtala ett fyllesvin.
Polisstat, är det där man inte kan göra brott ostraffat?

Här finns ju ett spår att jobba med. Finns dubbla skäl för rättsväsendet att driva detta.
Dels att brott kan vara begånget och att det finns folk att höra.
Dels att inte media eller de som manipulerar media ska indirekt få använda rättsväsendet som verktyg för att skada näringslivet, och därmed landet.

Citat:
Visst är media manipulerat, men det är inte av ondo, som du tycker det är. Vi har rätt att veta hur offerliga personer missköter sig, då det är av intresse beträffande sånt som omdöme och trovärdighet..
Där har vi helt olika uppfattning. Du vill ha ett samhälle baserat på lögner. Jag vill att det skall vara baserat på fakta.

Citat:
Det intressanta är att du har likheter med Anders Borg då du räknar dig till den tänkande delen av befolkningen. I ett tänk där den icketänkande delen av befolkningen snällt ska jobba och betala skatt, avstå från inarbetad skälig pension, utan att ifrågasätta de personer som kommer med alla påhitt och politiska beslut.

Vet du, att högmod kommer före fall?
Vad Borg räknar sig som har du väl ingen kunskap om.
Men du har rätt i att jag söker efter fakta och slår ned på lögner och fantasier. (Därav att så många här "hatar" mig, då de vill frossa i sina vanföreställningar).
Citera
2017-08-08, 11:06
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Så lades utredningen ner, det gick fort. Vi vanliga dödliga hade dock inte kommit undan, det är en sak som är säker. Antar att allas lika värde inte gäller när det kommer till förre detta topp-politiker, de får frikort till saker som vi andra bara kan drömma om.
Det hade aldrig upprättats någon polisanmälan överhuvudtaget om det varit du eller jag.

För det första finns det varken vittnen eller målsäganden. Ingen förstahandsinformation överhuvudtaget. Det enda som finns är rykten. Något har ju hänt. Han har varit as plakat och han har betett sig olämpligt men hurvida han betett sig brottsligt finns det inga förstahandsuppgifter om överhuvudtaget.

Hade en av mina vänner betett sig som honom på en privat fest så hade jag definitivt inte polisanmält det.

Det handlar ju om hur den som utsätts upplever det. Är de kränkta eller ej? Ser de det som ett skämt? Så länge ingen är kränkt är det inget brott.

Jag har ofrivilligt sett fyllesnoppar i mitt liv och det är inget jag har upplevt som kränkande. Hade någon kommit och viftat en fyllesnopp i mitt ansikte hade det kanske varit annolunda men att någon viftar med sin fyllesnopp kränker inte mig.
Senast redigerad av pewpew 2017-08-08 kl. 11:09.
Citera
2017-08-08, 11:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jodå, förfarandet hade varit likadant oavsett vem det rört sig om. Utan vare sig vittnen eller målsägare går det helt enkelt inte att driva förundersökningen vidare och då skall den läggas ner.

Så i just den delen har polisen inte gett honom någon gräddfil.
Citera
2017-08-08, 11:07
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
AB på FB
Jag antar att du uppskattar män i höga positioner som antastar kvinnor och män? Är det något som du själv pysslar med på hobbybasis?
Det händer. Men det är helt irrelevant här.
Dessutom så är det ju bara hörsägen att Anders visat organet och ropat könsord.
Senast redigerad av Retsina 2017-08-08 kl. 11:10.
Citera
2017-08-08, 11:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Det hade aldrig upprättats någon polisanmälan överhuvudtaget om det varit du eller jag.

För det första finns det varken vittnen eller målsäganden. Ingen förstahandsinformation överhuvudtaget. Det enda som finns är rykten. Något har ju hänt. Han har varit as plakat och han har betett sig olämpligt men hurvida han betett sig brottsligt finns det inga förstahandsuppgifter om överhuvudtaget.

Hade en av mina vänner betett sig som honom på en privat fest så hade jag definitivt inte polisanmält det.

Det handlar ju om hur den som utsätts upplever det. Är de kränkta eller ej? Ser de det som ett skämt? Så länge ingen är kränkt är det inget brott.
Det krävs inte förstahandsinformation för att en anmälan skall kunna göras. Det är okej att anmäla att din kompis blivit ofredad t ex, trots att du inte var på plats, men om sedan kompisen inte träder fram och berättar så kan de inte driva utredningen vidare.

Hade någon av mina vänner betett sig som honom på en privat fest så hade jag tagit ett snack med de som utsattes innan jag bestämde mig för bu eller bä i frågan.
Citera
2017-08-08, 11:10
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Om ingen anser sig vara brottsoffer är det tämigen meningslöst för polisen att gå vidare.
Borg har varit asfull och visat kuken, knuffats lite och hojtat mot andra gäster. Pinsamt för honom men det finns ingen vettig människa som anser att Borg begått brott. Ingen på festen heller uppenbarligen.

Så du anser ej att ta några mellan benen och hota några andra är brottsligt beteende? Hmm, hur skall han i fortsättningen, som politiker i en framtida M-ledd regering, kunna uttala sig om frågor som rör ex. sexuella övergrepp och han någon som helst trovärdighet kvar? Han skulle faktiskt kunna bli en framtida justitieminister...

Alla ni som inte anser detta vara ett brott - ansåg ni även att Kent Ekrots örfil var ett brott, eller inte? Nu fanns där en liten feg vänstervurmare som direkt anmälde, men jag är ändå nyfiken på vad ni anser om de olika brotten? Vittnen fanns/finns i båda fallen. Dessutom målsäganden, även om dessa ej trädit fram - det klias mycket syltryggar i maktens korridorer!
Citera
2017-08-08, 11:12
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det krävs inte förstahandsinformation för att en anmälan skall kunna göras. Det är okej att anmäla att din kompis blivit ofredad t ex, trots att du inte var på plats, men om sedan kompisen inte träder fram och berättar så kan de inte driva utredningen vidare.
Absolut
Citat:
Hade någon av mina vänner betett sig som honom på en privat fest så hade jag tagit ett snack med de som utsattes innan jag bestämde mig för bu eller bä i frågan.
Allting beror på sammanhang. Jag personligen blir inte kränkt av att någon visar sin fyllesnopp men jag hade blivit kränkt om någon viftade fyllesnoppen inom min privata sfär.
Citera
2017-08-08, 11:13
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Anders Borg borde aldrig ha gått ut på Facebook och skrivit en offentlig ursäkt om det nu var en helt privatfest utan istället ha hanterat det rent internt. Det är märkligt av honom att be om ursäkt rent allmänt när ha inte ens var medveten om vad han har gjort. Om han hade agerat mera smart skulle han redan från början ha lagt locket på och hållit tyst i stället för att pudla. Antagligen har Dominika Peczynski pushat honom att fatta helt felaktiga beslut i denna penibla situation. Varumärket "Anders Borg" går nu knappast att återställa till sitt tidigare status.
Han var väl för feg för att fixa det internt.Han vågade helt enkelt inte facea de han skämt ut sig inför.
Citera
2017-08-08, 11:13
Medlem
Citat:

Tvärtom har han behandlats värre bara för att han är en känd person och vit svensk heterosexuell man.
Citera
2017-08-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det som beskrivits i media är brott. Det är därför en anmälan upprättats.
Och du borde kunna se på reaktionerna i media och av alla som uttalar sig att detta inte är någon bagatell.

Det är inte alls meningslöst att fråga värden för tillställningen om vad som förevarit. Värden påstås i media känna till ett olämpligt uppträdande bos Borg.
Antingen kan inte värden beskriva något brott eller referera till någon deltagare som känner till mer. Och då är det kanske inte meningsfullt att driva detta vidare.
Eller så kan värden det. Och då finns det information att jobba vidare på.

Det är en annan sak när det är t ex ett inbrott och polisen inte har något att gå på. Men så är det inte här. Här finns saker man kan göra.

Du har inte förstått att det handlar om Anders Borgs härdsmälta på en fest. Det handlar inte om de personer som informerade media. Du verkar vilja straffa budbäraren för att han förstört din världsbild.

Sen så får de olika parterna, om de har lust, förvärra saken ytterligare genom att tvinga fram en rättegång där fler personer får utstå offentligheten. En rättegång i Sverige med folk som Anders Borg som part i målet, kan inte bli rättsäker då det inte kommer finnas någon domstol i konungariket som motsvarar kraven på objektivitet.

Det är en syn på trovärdighet i svenskt rättsväsende som kommer favorisera olika vittnesmål, och därför vet ingen hur illa det kan gå. Därför bör saken vara utagerad för de andra personerna som var med på festen.

De har fått fram det de ville! Och jag tror faktiskt de själva är förvånade över den konsekvens lite skvaller fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in