2017-08-06, 20:33
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men i filosofisk rationalism; hur anser du det vara där?

Vilka "ateister" refererar du till; specidicera, tack.

Och vilken betydelse skulle "ateisters" positioner ha för ett 'guds'-bevis (som t.ex. annat än som bevisbörda-jonglerande a lá: "Ateism har fel, alltså är teism rätt").

En ateist är något annat än en agnostiker. Ateister som jag definierar dem hyser en brinnande övertygelse om att gud inte existerar, och att alla religioner utgör vidskepelser och vanföreställningar.
Men jag kan givetvis inte bevisa att ateister i den meningen har fel. De kan tvärtom ha rätt. Det är alltid viktigt att påminna sig om hur farlig blind tro kan vara.
Men - ja, men! Samtidigt kan jag inte skaka av mig en upplevelse av intolerans, bland många ateister jag diskuterat med. De som föraktar religion ser ofta ner på religiösa människor.
Filosofisk rationalism är "bra att ha", det är aldrig fel att vässa tanken. Men tron på det rena förnuftet kan också bli ren dårskap.
Citera
2017-08-06, 21:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
En ateist är något annat än en agnostiker. Ateister som jag definierar dem hyser en brinnande övertygelse om att gud inte existerar, och att alla religioner utgör vidskepelser och vanföreställningar.

Just det, det så bara som du definierar en asteist, men det är inte vad ordet egentligen betyder. Det betyder bara avsaknad av tro på gud(ar), vilket alltså även inkluderar agnostiker och anti-teister.
Precis som troende kan inkludera vanliga kyrkobesökare och brinnande fanatiker, så gäller det även ateister – de kan vara allt från ointresserade till starkt övertygade.
Citera
2017-08-06, 22:29
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Jag efterlysar 'guds'-bevis från dig.
I din syntetiska begreppsvärld kan självklart inte finnas någon Gud. Inte förrän i praktiska verkligheten kan vi, som respekterar varandras tro på en större gemensam intelligent form utanför vår egen sinnevärld, uppleva förväntad effekt efter vars och ens behov och förmåga att föreställa sig den övermänskliga kraften.
Citera
2017-08-07, 08:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
En ateist är något annat än en agnostiker.

Inte nödvändigvis. Men det finns redan genomältad på nån av tråderna om ateism.
Citera
2017-08-07, 08:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag efterlysar 'guds'-bevis från dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
I din syntetiska begreppsvärld kan självklart inte finnas någon Gud. Inte förrän i praktiska verkligheten kan vi, som respekterar varandras tro på en större gemensam intelligent form utanför vår egen sinnevärld, uppleva förväntad effekt efter vars och ens behov och förmåga att föreställa sig den övermänskliga kraften.

Men du säger det ju själv (min kapitalisering av ordet "tro"): " ... vi, som respekterar varandras TRO ...".

Det är tro du presenterar, inte fakta.
Citera
2017-08-07, 10:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Men du säger det ju själv (min kapitalisering av ordet "tro"): " ... vi, som respekterar varandras TRO ...".
Det är tro du presenterar, inte fakta.
Detta är ett religionsforum och då måste du acceptera de konsensusbegrepp som här gäller eller åtminstone erkänna vilket nollvärde du tror på för din egen människosyn med dig själv inräknad.
Citera
2017-08-07, 12:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Detta är ett religionsforum och då måste du acceptera de konsensusbegrepp som här gäller

Finns det särskilda exklusiva regler för semantik på ett religionsforum?
Citera
2017-08-07, 19:55
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Finns det särskilda exklusiva regler för semantik på ett religionsforum?
Ja tro är ett fyrdimensionellt begrepp och religion bygger på praktiskt bevisade värderingar. Med teoretisk filosofi enbart kan ingetdera bevisas eller falsifieras.
Citera
2017-08-08, 03:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja tro är ett fyrdimensionellt begrepp och religion bygger på praktiskt bevisade värderingar. Med teoretisk filosofi enbart kan ingetdera bevisas eller falsifieras.

Men det som ska diskuteras här är bevis på guds existens. Dessa bevis ska finnas inom våra tre dimensioner eftersom den påstådde guden även påstås verka i vår tredimensionella värld (eller varför ber troende annars till gud om hjälp eller tecken)?

Dessa guds handlingar måste ju kunna bevisas ha inträffat genom guds inverkan (eller så skedde de helt enkelt inte genom guds inverkan).

Hur svårt kan det vara att förstå?
Citera
2017-08-08, 09:08
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men det som ska diskuteras här är bevis på guds existens. Dessa bevis ska finnas inom våra tre dimensioner eftersom den påstådde guden även påstås verka i vår tredimensionella värld (eller varför ber troende annars till gud om hjälp eller tecken)?

Dessa guds handlingar måste ju kunna bevisas ha inträffat genom guds inverkan (eller så skedde de helt enkelt inte genom guds inverkan).

Praktiska bevis får vi hur mycket som helst bara vi vågar ta steget att tro. I teorin är det omöjligt.
Citera
2017-08-08, 09:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Praktiska bevis får vi hur mycket som helst bara vi vågar ta steget att tro. I teorin är det omöjligt.

Ja, men visa dessa bevis då?
Hur svårt kan det vara?
Citera
2017-08-08, 09:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, men visa dessa bevis då?
Hur svårt kan det vara?
Den som inte vågar tro kan och vill inte se utan kommer med ständiga bortförklaringar ledande till allt större inskränkthet och kulturell utarmning.
Det ligger i den inspirerade intuitiva kunskapens natur att den inte kan förklaras i ord eller mänskliga begrepp utan gissningsvis härrör från en femte översinnlig dimension.
Det är svårt och särskilt för oss ingenjörer att kunna fatta. I sång och dans i gemenskap faller det sig däremot naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in