Citat:
Ursprungligen postat av
Ove Mollvik
Vanliga församlingar delar också mina fantasier.
Det som inte står klart får man föreställa sig och gärna prata med andra om.
Ingen med modern tro tar Bibeln bokstavligt och ingen måste ha skriftställen att hänvisa till i sin tro.
Med den inställningen till bibeln kan de lika gärna kalla sig muslimer. Kanske inte lika populärt, men det skulle vara lika rätt som att kalla sig kristna. Det är ju bara att ta samma koncept ur koranen och strunta i resten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ove Mollvik
Naturtroende och tvivlare kan mycket väl ha samma moral och ta meningen i budorden som självklara på sitt sätt.
Visst kan man ha samma moral och följa budorden som naturtroende och tvivlare, dvs. alla budorden
utom det första. Ta och läs det första budordet igen, eftersom du, baserat på vad du skriver, inte har förstått ett dugg av vad det innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ove Mollvik
Bibeln uttrycker en klar vilja för hela mänskligheten inte bara dem som tror sig kunna tro bäst.
Visst, men bibeln uttrycker också att ett krav för att inkludera hela mänskligheten är att de säger sig tro på Bibelns gud och att de ber om förlåtelse för sina synder.
Men det kan säkert finnas en del som tror att det som står i bibeln egentligen inte är så korrekt, och att man kan få tolka det lite som man vill. Däremot tycker inte jag att de i så fall ska kalla sig för kristna.
Ta ett liknande exempel med en person som anser att det som står i Svea Rikes Lag egentligen inte är så korrekt, och att man kan få tolka det lite som man vill. Sådana personer brukar man inte kalla för laglydiga medborgare, utan de tenderar att kallas för kriminella element.
Nu menar jag inte att det är kriminellt att inte följa bibeln, eller något liknande, utan att man inte ska säga sig vara kristen om man inte samtidigt förbinder sig att följa bibeln så gott man kan, och då, naturligtvis, särskilt det första budet.