2017-08-07, 20:30
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quanto78
Ja, säg det...?

Det går inte att veta eftersom hans liv inte är allmänt känt, men många har ju frågat sig här om det fanns en kontakt i Hallsberg och att det då fanns ett skäl att gå av där.

Det låter så långsökt, men orimligt är det nog inte.
Citera
2017-08-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Det är ju det som gör en bestört.. avsaknaden av information. Jag tror att intresset kommer svalna helt eftersom det inte finns något att gå på eller väldigt lite att gå på. Alla vill hjälpa men vi får inget veta alls så typ case closed eller nåt!

Ja precis, det är så märkligt alltihop. Om de visste hur de kunde använt er här inne istället..... Vad gav söket igår, kom det ens någon? Någon som vet?
Citera
2017-08-07, 20:58
Medlem
Priv-Investigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Jag tror också att han varit mer utsatt för risk för eventuell brottslighet än genomsnittet. Våld drabbar främst unga män och pga hans situation kan han hs varit extra sårbar. Om vi nu ska tro på något slumpmässigt.

Ja, Patrik ligger precis i det åldersspannet när män är som mest utsatta för våldsbrott, det vill säga 20-24 år. Men personer som har en eftergymnasial utbildning, vilket Patrik har som jag förstått det, är än mindre utsatta för våldsbrott. 1,5% av dessa har blivit utsatta för våldsbrott. För de som bara har så har gymnasial utbildning så har 2,3% blivit utsatta för våldsbrott.

Men Patrik är väl inte den person som man tror rör sig i kretsar där våld är alltför vanligt förekommande.

Dessutom är det så att de som utsätts för våld ofta är personer som själva använder våld. Ibland får man stryk, en annan gång ger man någon annan stryk...

Så, nä... Risken för att Patrik skulle ha utsatts för ett våldsbrott är nog inte så troligt statiskt sett.
Senast redigerad av Priv-Investigator 2017-08-07 kl. 21:08.
Citera
2017-08-07, 22:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priv-Investigator
Ja, Patrik ligger precis i det åldersspannet när män är som mest utsatta för våldsbrott, det vill säga 20-24 år. Men personer som har en eftergymnasial utbildning, vilket Patrik har som jag förstått det, är än mindre utsatta för våldsbrott. 1,5% av dessa har blivit utsatta för våldsbrott. För de som bara har så har gymnasial utbildning så har 2,3% blivit utsatta för våldsbrott.

Men Patrik är väl inte den person som man tror rör sig i kretsar där våld är alltför vanligt förekommande.

Dessutom är det så att de som utsätts för våld ofta är personer som själva använder våld. Ibland får man stryk, en annan gång ger man någon annan stryk...

Så, nä... Risken för att Patrik skulle ha utsatts för ett våldsbrott är nog inte så troligt statiskt sett.

Hur ser statistiken ut för de som brukar droger?

Nej, jag påstår inte att P använder droger, dock så är det inte uteslutet.

Teorin som går ut på att P tog livet av sig, det kan mycket väl vara så. Men i så fall bör något ha utlöst detta agerande när han satt på tåget. Något kan ha sagts eller gjorts när P satt på tåget i Hallsberg eller strax innan. Frågan är vad och vem i så fall.
Citera
2017-08-07, 22:26
Medlem
Kan inte sluta förundras över att P ,som jag fått intrycket av som en omtänksam kille m god relation till familj o kompisar, skulle ta sitt liv eller försvinna utan n
Citera
2017-08-07, 22:31
Medlem
....... telefon😠 det jag ville komma till var att känns så otroligt om han valt att försvinna eller ta sitt liv utan att på nåt sätt lämnat ett meddelande efter sig; på datorn, i ryggan eller i väskan. Verkar ju helt meningslöst att låna en telefon o ringa mamman o joxa för att i nästa stund helt strunta i alla andra. Just detta rimmar illa tycker jag.
Citera
2017-08-07, 23:34
Medlem
Vad konstigt det blev med det här fallet. Det går inte att skriva på "Hitta Patrik" sidan på fb. Ingen info kommer heller upp där. Ingenting på missing people heller. Finns det några som vet ngt som inte får komma ut? Kommer fallet bara att rinna ut i sanden och vi får aldrig veta ngt? Jag får en konstig känsla runt allt det här.
Citera
2017-08-07, 23:56
Moderator
OYs avatar
Citat;

Strax före klockan 15, måndagen den 22 maj, sågs han senaste gången. Hans mamma, Carina, hade då precis pratat med honom på telefon när han klev av tåget.
Patrik var på väg till familjen från Musikkonservatoriet i Falun, där han studerade. Men i stället för att byta tåg i Mjölby klev han av redan i Hallsberg.
– Min fru pratade med honom, och då sa han att han trodde han var framme i Mjölby, och att han var tvungen att byta tåg. Sedan dess har vi inte hört av honom, säger Jörgen Linfeldt, Patriks pappa.

P har sagt till kvinnan på tåget att vi ses i Mjölby, de sitter på var sin sida om mittgången på tåget. Kvinnan ser och hör att P talar i telefon och håller på med sin dator, men P ser inte att kvinnan inte är i begrepp att stiga av tåget. P väntar ombord på tåget sedan det har anlänt Hallsberg, kvinnan hör att P säger något i stil med puss och kram till någon i telefonen, det bör vara mamman han säger det till.

När fyra killar sätter sig bredvid P packar han ihop och lämnar tåget.

P har frågat en främmande kvinna om han kan få låna hennes mobiltelefon, men han frågar inte samma kvinna om de är framme i Mjölby, de skall till och med ses i Mjölby enligt en tidigare konversation som de har haft ombord på tåget?

P säger till mamman att han är framme i Mjölby och är tvungen att byta tåg. Om han är klar i knoppen och vet att han ska byta tåg, varför lämnar han då stationsområdet, han borde ha frågat någon på stationen om när nästa tåg går, alternativt försökt nå anhöriga för att berätta om sin situation.

Istället lämnar han järnvägsstationen?

P bör ha slagit följe med kvinnan eftersom att anhöriga kunde nå honom via hennes mobiltelefon. Eftersom att P lämnar kvinnan bör han ha haft en brukbar mobiltelefon, varför annars be mamman ladda kontantkortet om han ändå skulle stänga av sin mobil? Behövde han endast samtalstid för ett sista samtal med mamman, varför kunde han inte ta det sista samtalet via kvinnans mobiltelefon?

Anhöriga hade numret till kvinnan på tåget. P och anhörig var överens om att höras av när P satt på nästa tåg, det vill säga efter tågbytet i Mjölby. Varför ringde inte anhöriga upp kvinnan på tåget när de inte hörde av P på ett bra tag, då hade de direkt fått veta att P klev av i Hallsberg, då hade de anhöriga inte behövt vänta på Malmö C tills det sista tåget anlände.
Citera
2017-08-07, 23:58
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quanto78
Ett snabbt inlägg efter att ha följt er ett tag!

Pratade mobilsignalering med "en-som-vet". Han säger att telefonen skickar olika typer av signaler beroende på om den stängs av medvetet eller om den laddas ur. Telefonen är igång även utan pengar på kontantkortet, så att man t ex alltid kan ringa 112 men det förutsätter såklart att den är laddad. Många månader senare kan man även lokalisera exakt var telefonen befann sig när den stängdes av, oavsett hur den stängdes av och även om den startats igen. Dock är det troligt att endast åklagare kan begära in dessa uppgifter, men uppgifter som kanske skulle vara intressanta för anhöriga.

Min teori, är dessvärre att han gått av i Hallsberg, upptäckt sitt misstag, blivit förvirrad (därmed inte psykos och jag fattar inte riktigt hur man bara gett killen den diagnosen sådär) och dragit "till skogs" och inte lyckats överleva. Dock är väskorna lite förvirrande. Jag tycker inte alls att brott är helt uteslutet, det innebär ju inte att P gått av tåget och råkat på fel personer, då är såklart risken oerhört liten. Men han kan ha lurats in i ett sammanhang och därför stigit av tåget.

Det som förbryllar mig mest, och som jag kanske har missat, är hans boende i Falun. Hade samma sak hänt min anhörige så hade jag omedelbart åkt dit för att leta spår men jag har inte hört det nämnas en enda gång. I det boendet eller omkring kan det finnas väldigt viktiga och givande ledtrådar även om han lämnat det för gott. Eller...?

Boendet i Falun är genomsökt!
Tyvärr vet jag inte var jag läst det, men det var i sekten, som ju numera är en sluten sekt dit endast sektmedlemmar äga tillträde.
Citera
2017-08-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
....... telefon😠 det jag ville komma till var att känns så otroligt om han valt att försvinna eller ta sitt liv utan att på nåt sätt lämnat ett meddelande efter sig; på datorn, i ryggan eller i väskan. Verkar ju helt meningslöst att låna en telefon o ringa mamman o joxa för att i nästa stund helt strunta i alla andra. Just detta rimmar illa tycker jag.

Dock är det inte ovanligt att personer som begår självmord inte lämnar något avskedsbrev eller liknande efter sig.

Med risk för att återupprepa något som redan diskuterats så tror jag att mycket av Patriks försvinnande kan förklaras med det sista samtalet till mamman. Självklart har hon ingen skyldighet att sluta vara så hemlig gällande vad de sa till varandra, men hon bör ha i åtanke att föräldrarnas främsta hjälpmedel för att hitta Patrik just nu är Flashback. Sekten är ett stort skämt som är bättre på att skriva utropstecken och tigga efter pengar än på att föra en konstruktiv dialog och intresset för de sök som fortfarande verkar ske verkar dra allt färre och färre deltagare. Dessutom bör man ha i åtanke att det exempelvis var en av Flashbacks "dödsknarkarnazister" som avslöjade att bilderna från Kungens påstådda bordellbesök var photoshoppade genom att grundligt granska en större mängd källor. Som OT kan jag tycka att han borde fått en avsugning av valfri vuxen prinsessa som tack för hjälpen...

Varför ringde Patrik till mamman när han befann sig på tåget? Handlade det bara om att han ville be henne att fylla på hans kontantkort, var det ett mer eller mindre subtilt avskedssamtal eller kände han ett krav på att ringa henne efter en viss del av resan? Det är möjligt att jag har missat en del detaljer, men ringde han till mamman innan tåget kom fram till Hallsberg eller ringde han medan tåget stod på perrongen? I denna tråd har det skrivits att tåget stod vid perrongen i cirka 15 minuter innan det körde vidare, men att Patrik gick av tåget bara någon minut innan avgång. Var det något i samtalet med mamman som triggade honom att lämna tåget, var det de jämnåriga killarna som på något sätt "skrämde" bort honom eller kan det helt enkelt vara så att han chattade med någon via sin dator och bestämde sig för att träffa den personen istället för att åka till Malmö? Detta har ju redan diskuterats till stor del, men jag tror att samtalet till mamman är nyckeln till upplösningen på "världens story".

Till Patriks föräldrar: Om ni läser här på Flashback, ge oss då den information som efterfrågas! Polisen kommer sannolikt inte att lägga mer resurser på detta eftersom det inte finns någon misstanke om brott och om jag var i eran situation skulle jag hellre sätta mitt hopp till FB-detektiverna än till batikhäxorna i HP-gruppen. För visst vill ni väl att "världens story" ska få ett så lyckligt slut som möjligt?
Citera
2017-08-08, 00:19
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madicken123
Vad konstigt det blev med det här fallet. Det går inte att skriva på "Hitta Patrik" sidan på fb. Ingen info kommer heller upp där. Ingenting på missing people heller. Finns det några som vet ngt som inte får komma ut? Kommer fallet bara att rinna ut i sanden och vi får aldrig veta ngt? Jag får en konstig känsla runt allt det här.

De flesta av oss fick en "konstig känsla av det här fallet" på ett tidigt stadium.
Pappan kallar försvinnandet :"världens story!"
Redan från början raderades "känsliga" inlägg i gruppen eller sekten.
Det stillade inte direkt spekulationskarusellen!
Citera
2017-08-08, 00:42
Medlem
Liberty75s avatar
Kanske helt OT, men jag tar det ändå...

Det finns en otäckt creepy psyksjuk man vid namn L*nn*rt Bl*dh som just nu åker runt i Sverige och spelar in rapporter på sin egen YouTube Kanal. Det finns en tråd om honom här:
www.flashback.org/t2753984

Nu har han tältat utanför Hallsberg några dagar. Häromnatten blev han anfallen och misshandlad av tre killar på EPA-traktorer när han låg i tältet. Det är väl 0,005% chans att det har någon koppling till Patrik men kunde inte låta bli ett tänka på att det alltså finns ett gäng som oprovocerat misshandlar en man som ligger och sover utomhus....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in