2017-08-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priv-Investigator
Har följt tråden ett bra tag och reagerat på den uppmärksamhet som detta försvinnande har fått, vilket givetvis är positivt. Men sedan den 22 eller 24 juli är Ludvig Iresund försvunnen och den 28 juli anmäldes han försvunnen.

Alltså två män i stort sett i samma ålder har försvunnit. När det gäller fallet om Patrik så är tråden på Flashback för närvarande 425 sidor lång och 5095 inlägg har gjorts.

I Ludvigs fall är tråden tre sidor lång och det har gjorts 24 inlägg till dags dato. Visserligen har Ludvig inte varit försvunnen lika länge som Patrik, men det är trots allt en anmärkningsvärd skillnad när det gäller uppmärksamheten.

I båda fallen finns det ledtrådar eller spår. I Patriks fall så har väska och ryggsäck hittats och han har troligen ”fångats” av en övervakningskamera på en tågstation. I Ludvigs fall har man gjort fynd fynd i terrängen nära hans cykel.

Man kan ju fundera på skillnad och vad det beror på. De anhörigas agerande spelar givetvis en stor roll.

Det är dock inte ovanligt att det helt saknas spår efter en försvunnen person, det ligger nästan i sakens natur. En hel del av de som vill försvinna vill inte lämna spår efter sig, oavsett om det handlar om att de skapar sig en ny tillvaro någon annanstans eller om det handlar om ett självmord.

De vanligaste orsakerna till ett frivilligt försvinnande av en vuxen person,är inte så mycket ”att orda om”, men när det handlar om ett icke frivilligt försvinnande så torde de vanligaste orsakerna vara:

Olyckshändelse:
Trillat ner från något berg eller liknande, hamnat i vatten, kärr, trillat ur en båt, m.m.

Sjukdom:
Någon som hastigt insjuknar. Hjärtattack, stroke, diabetes-relaterat m.m.

”Förvirring”:
Åldersdemens, psykosliknande symptom m.m.

Att det ligger ett brott bakom ett försvinnande är dock ovanligt, och jag tror knappast att Patrik har utsatts för ett brott. De teorier som förekommer i Flashback-tråden är ömsom vin ömsom vatten.

Jag själv har egentligen inte någon väl underbyggd teori, men hoppas givetvis på att han frivilligt håller sig undan av någon okänd anledning.

Ludvig är/var väl mörkhårig och inte medel-/överklass. För att få enormt stor uppmärksamhet krävs att den försvunne är ljushårig som i t ex fallet Patrik men även Lisa Holm. Familjen måste även vara minst medelklass och den försvunne får inte ha problem med droger utan utåt sett vara en högst normal person. Psykologisk fenomen som är en variant på det välkända missing white girl syndrome.

(https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_white_woman_syndrome)
Senast redigerad av Burkgurka 2017-08-07 kl. 16:48.
Citera
2017-08-07, 16:56
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Fast vi vet ju inte om P drogade? Var han så depressiv som föräldrarna gjort gällande så kanske han medicinerade mot det?? För man kan ju inte plötsligt få för sig att sonen gått in i en psykos utan att det funnits i bilden innan? Eller kan man det?
Åt han antidepressiva mediciner i stora mängder så kan det få en effekt att man bara irrar runt, typ drar etc etc
Detta vet jag då jag har en nära bekant som fick hög dos och som bara drog iväg helt okontrollerat och föräldrarna var mycket oroliga var han var men han kom till rätta. Han har själv beskrivit det att han inte kunde kontroller sig själv. För ett tag sen åt han en fjärde del av dos som han hade då men var ändå orolig över sig själv..
Tänk om P´s föräldrar kunde gå ut med lite bättre info!!
Medicinerade han?
Hade han några diagnoser?
Självskadebeteende?

Det jag inte förstår är att om det vore mitt barn skulle jag delge allt som bara går för att folk skulle kunna hitta min son. Även om det skulle svärta ner min familj.. vem fan skulle bry sig om man vill hitta sin son död eller levande?

Om han inte haft kontakt med psykiatriska vården tidigare, vilket framkommit att han inte haft, är det mer troligt att han inte fått den behandling han kanske behövt. Mycket tyder på det.

Det du skriver om en annan person kunde ha hänt ändå, eller slutat värre än vad det gjorde vid utebliven vård. Vet förstås inte.

Jag tror också att han varit mer utsatt för risk för eventuell brottslighet än genomsnittet. Våld drabbar främst unga män och pga hans situation kan han hs varit extra sårbar. Om vi nu ska tro på något slumpmässigt.
Citera
2017-08-07, 17:04
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allie3831
Det kanske är olika från län till län. Jag bor i Dalarna. Här kan jag inte ringa polisen och få handräckning på en galen sambo eller granne.
Skulle jag ha en alen anhörig ringer jag Säters psykakut och ansvarig läkare bedömmer handräckning.

Det är vården som begär handräckning men i många fall är det efter att anhöriga hört sig för.
Citera
2017-08-07, 17:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Fast vi vet ju inte om P drogade? Var han så depressiv som föräldrarna gjort gällande så kanske han medicinerade mot det?? För man kan ju inte plötsligt få för sig att sonen gått in i en psykos utan att det funnits i bilden innan? Eller kan man det?
Åt han antidepressiva mediciner i stora mängder så kan det få en effekt att man bara irrar runt, typ drar etc etc
Detta vet jag då jag har en nära bekant som fick hög dos och som bara drog iväg helt okontrollerat och föräldrarna var mycket oroliga var han var men han kom till rätta. Han har själv beskrivit det att han inte kunde kontroller sig själv. För ett tag sen åt han en fjärde del av dos som han hade då men var ändå orolig över sig själv..
Tänk om P´s föräldrar kunde gå ut med lite bättre info!!
Medicinerade han?
Hade han några diagnoser?
Självskadebeteende?

Det jag inte förstår är att om det vore mitt barn skulle jag delge allt som bara går för att folk skulle kunna hitta min son. Även om det skulle svärta ner min familj.. vem fan skulle bry sig om man vill hitta sin son död eller levande?

ja, det är ju det att vi efterlyser lite mer information. Förlåt men i detta läge spelar väl ingen roll att "svärta ner". Det finns hemligheter i varje familj.

OT din bekant borde nog ta upp problemet med sin läkare
Citera
2017-08-07, 17:59
Medlem
Priv-Investigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ludvig är/var väl mörkhårig och inte medel-/överklass. För att få enormt stor uppmärksamhet krävs att den försvunne är ljushårig som i t ex fallet Patrik men även Lisa Holm. Familjen måste även vara minst medelklass och den försvunne får inte ha problem med droger utan utåt sett vara en högst normal person. Psykologisk fenomen som är en variant på det välkända missing white girl syndrome.

(https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_white_woman_syndrome)

Lisa Holm-fallet var väl vad man kan kalla för just Missing White Woman Syndrome Jag har för mig att det även någon gång har formulerats: Missing Young White Woman Syndrome. De spelar dock mindre roll...

Jag tror även att Lisas pappas yrke spelade en viss roll.
Citera
2017-08-07, 18:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Nä, det försvinner ca 6000 personer årligen, av dessa dyker dom flesta upp, söker man efter ca 300. Så att man försvinner är nog mer sannolikt än att man blir mördad av en gärningsman som ger sig på random offer liksom.

Att han gått upp i rök tyder ju på att han antingen är död(min gissning) eller att han frivilligt håller sig gömd. Det finns ett helt gäng människor från närtid som varit borta flera år. 20-30 talet minst.

Du behöver inte skriva Nä till min kommentar. Jag har inte sagt emot dig och jag vet att det försvinner ca 6000 personer per år.
Men något känns fel med detta försvinnande. Skrammel kastrullen (kram) du behöver inte förklara mer.
Känslan är min och bygger inte på några vetenskapliga forskningar eller statistik men lik förbaskat finns den.
Citera
2017-08-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
ja, det är ju det att vi efterlyser lite mer information. Förlåt men i detta läge spelar väl ingen roll att "svärta ner". Det finns hemligheter i varje familj.

OT din bekant borde nog ta upp problemet med sin läkare

OT Det har han gjort och äter den inte längre.

Det jag syftade mest på är att vi skulle behöva så mycket mer info för att kunna göra bättre sök både fysiskt och här.
Citera
2017-08-07, 18:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
OT Det har han gjort och äter den inte längre.

Det jag syftade mest på är att vi skulle behöva så mycket mer info för att kunna göra bättre sök både fysiskt och här.

Håller helt med dig. Med allt de engagemang detta försvinnande fått så kunde de fått så mycket hjälp om de bara varit öppna med information. Vet att vi är flera som trots lång väg gärna åker dit privat om vi bara hade mer fakta
Citera
2017-08-07, 19:58
Medlem
Ett snabbt inlägg efter att ha följt er ett tag!

Pratade mobilsignalering med "en-som-vet". Han säger att telefonen skickar olika typer av signaler beroende på om den stängs av medvetet eller om den laddas ur. Telefonen är igång även utan pengar på kontantkortet, så att man t ex alltid kan ringa 112 men det förutsätter såklart att den är laddad. Många månader senare kan man även lokalisera exakt var telefonen befann sig när den stängdes av, oavsett hur den stängdes av och även om den startats igen. Dock är det troligt att endast åklagare kan begära in dessa uppgifter, men uppgifter som kanske skulle vara intressanta för anhöriga.

Min teori, är dessvärre att han gått av i Hallsberg, upptäckt sitt misstag, blivit förvirrad (därmed inte psykos och jag fattar inte riktigt hur man bara gett killen den diagnosen sådär) och dragit "till skogs" och inte lyckats överleva. Dock är väskorna lite förvirrande. Jag tycker inte alls att brott är helt uteslutet, det innebär ju inte att P gått av tåget och råkat på fel personer, då är såklart risken oerhört liten. Men han kan ha lurats in i ett sammanhang och därför stigit av tåget.

Det som förbryllar mig mest, och som jag kanske har missat, är hans boende i Falun. Hade samma sak hänt min anhörige så hade jag omedelbart åkt dit för att leta spår men jag har inte hört det nämnas en enda gång. I det boendet eller omkring kan det finnas väldigt viktiga och givande ledtrådar även om han lämnat det för gott. Eller...?
Citera
2017-08-07, 20:14
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quanto78

Pratade mobilsignalering med "en-som-vet". Han säger att telefonen skickar olika typer av signaler beroende på om den stängs av medvetet eller om den laddas ur. Telefonen är igång även utan pengar på kontantkortet, så att man t ex alltid kan ringa 112 men det förutsätter såklart att den är laddad. Många månader senare kan man även lokalisera exakt var telefonen befann sig när den stängdes av, oavsett hur den stängdes av och även om den startats igen. Dock är det troligt att endast åklagare kan begära in dessa uppgifter, men uppgifter som kanske skulle vara intressanta för anhöriga.

Min teori, är dessvärre att han gått av i Hallsberg, upptäckt sitt misstag, blivit förvirrad (därmed inte psykos och jag fattar inte riktigt hur man bara gett killen den diagnosen sådär) och dragit "till skogs" och inte lyckats överleva. Dock är väskorna lite förvirrande. Jag tycker inte alls att brott är helt uteslutet, det innebär ju inte att P gått av tåget och råkat på fel personer, då är såklart risken oerhört liten. Men han kan ha lurats in i ett sammanhang och därför stigit av tåget.

Det som förbryllar mig mest, och som jag kanske har missat, är hans boende i Falun. Hade samma sak hänt min anhörige så hade jag omedelbart åkt dit för att leta spår men jag har inte hört det nämnas en enda gång. I det boendet eller omkring kan det finnas väldigt viktiga och givande ledtrådar även om han lämnat det för gott. Eller...?

Det kan vara psykos om det är förvirring som leder till att någon drar till skogs. Det finns ingen diagnos. Det som det talats om är psykotisk depression och det är svår depression som utvecklas till att bli även en typ av psykos.

Varje dag råkar människor ut för fel personer (och som de inte känner).

Varför skulle han ha lurats in i ett sammanhang och vilka tecken tyder på det?
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-08-07 kl. 20:19.
Citera
2017-08-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Varje dag råkar människor ut för fel personer (och som de inte känner).

Varför skulle han ha lurats in i ett sammanhang och vilka tecken tyder på det?

Ja, säg det...?
Citera
2017-08-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quanto78

Det är ju det som gör en bestört.. avsaknaden av information. Jag tror att intresset kommer svalna helt eftersom det inte finns något att gå på eller väldigt lite att gå på. Alla vill hjälpa men vi får inget veta alls så typ case closed eller nåt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in