2017-08-02, 14:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag vet.

Nu vet jag ju inget alls hur hon tänkte. Jag bara försöker fundera på möjliga alternativ varför hon kollade efter Patrik i Mjölby, trots att hon såg att han klev av i Hallsberg.

Hennes tanke kanske var att: Vart ska han? Jag borde springa efter och ropa.
Men sen tänkte hon kanske att han ändå hoppat på igen?
För det verkade väl inte rimligt att han plötsligt skulle hoppa av? De hade ju sagt till varandra att de skulle "ses i Mjölby".

Samtidigt tänker jag att när hon tittar efter honom i Mjölby, kan det ju vara med ett uns av oro, dåligt samvete, att hon inte ropade.

Det är väl inte heller rimligt att någon tar sitt bagage och kliver av tåget för att hoppa på igen?

Polisen borde undersöka datorn, vilka webbplatser som P surfade på under resans gång, om han gjorde det. Kan antagligen ge en vink om vad P hade i huvudet den aktuella tiden.
Citera
2017-08-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag har försökt googla på något om vad polisen har för resurser till sitt förfogande för liknande situationer men hittade inget.
En möjlighet kan ju vara att de anlitar konsulter inom psykiatrin, t ex en psykiatriker. Men som sagt, inget jag vet något om alls.

En psykiatiker måste faxa in en "beställning" på handräckning vid psykisk tillstånd. Det går inte bara och ringa polisen och be dom köra folk till psykakuten.
Har personen ifråga inte varit i kontakt med psykiatrin förut är det nog ingen läkare som skriver någon sådan begäran.
Det är inget olagligt att må psykiskt dåligt.
Tror att P kan hålla sej undan för att främst hans far har varit påstridig med att han ska in under vård.
Mycket möjligt att P sökt vård och polisen vet att han håller sej undan främst sin far. Därav polisens ljumma intresse.
Citera
2017-08-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
En mil är inte så långt egentligen, men det är ju inte Hallsberg. Vet vi exakt var observationen ägde rum? Den observation som gjordes av en kvinna vid en väg den 23/5 tänker jag på, eller syftar du på en annan observation?

Jag vet inte exakt med det skulle vara ca 450m fågelvägen från sjön jag kollade. Inte omöjligt med tanke på grusvägen som går vid Dollar och som leder åt det hållet. Men tar man sig dit är det väll för att bada eller bada för sista gången. Vet att kalkbrotten är ganska välbesökta av badare men det finns några som inte är det och de är väldigt djupa. En del är ca 40 meter djupa.

Tänker att ska man hitta dom så kan man området ganska väl och det tror jag inte han gjorde. Lite därför jag tycker det är lite synd på att man inte vet history i han webläsare. Då hade man kunnat sett vad han surfat eller sökt på de senaste dagarna.
Citera
2017-08-02, 14:54
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allie3831
En psykiatiker måste faxa in en "beställning" på handräckning vid psykisk tillstånd. Det går inte bara och ringa polisen och be dom köra folk till psykakuten.
Har personen ifråga inte varit i kontakt med psykiatrin förut är det nog ingen läkare som skriver någon sådan begäran.
Tror att P kan hålla sej undan för att främst hans far har varit påstridig med att han ska in under vård.
Mycket möjligt att P sökt vård och polisen vet att han håller sej undan främst sin far. Därav polisens ljumma intresse.
De kan gå på indikationer från anhöriga mm.
Citera
2017-08-02, 15:06
Medlem
Citat:
Precis... Håller helt med. Fast det sista... Not so much :P
Jag är ganska övertygad om att polisen skulle kontakta MP som avbryter sina sök. Mycket svårt att tro att dom skulle låta detta fortsätta. Vad privatpersoner gör kan man inte göra så mycket åt. Men att göra så mot MP skulle ju innebära katastrof för framtida samarbeten. Det kostar ju pengar och resurser, Folk offrar sin fritid. Och hälsa för den sakens skull, Det är rätt påfrestande att söka efter kroppar, för många.
Dom bör kunna kontakta MP och säga att P dom vet vart P befinner sig och mer än så behöver dom inte säga. Det har man ju gjort vid andra sök när personen inte velat bli hittad av olika orsaker.

Och med handen på hjärtat, skulle nog det läcka ut på ett eller annat sätt om Patrik satt på en vårdklinik.
Han är ju faktiskt en av landets mest sökta personer just i detta nu. Om inte den mest sökta till och med. Värre saker än så har ju läckt ut så, ingen konstigt alls.
Citera
2017-08-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
De kan gå på indikationer från anhöriga mm.
Det kanske är olika från län till län. Jag bor i Dalarna. Här kan jag inte ringa polisen och få handräckning på en galen sambo eller granne.
Skulle jag ha en alen anhörig ringer jag Säters psykakut och ansvarig läkare bedömmer handräckning.
Citera
2017-08-02, 15:10
Medlem
zippzons avatar
postar för ca 30 min på HP

Citat:
Vi behöver er hjälp!
Hej!
Den 22 Maj försvann vår son Patrik Linfeldt (22 år) vid Hallsbergs station. Många är det som har deltagit i sökandet men hittills utan resultat.
Det här är en vädjan till er som äger och har tillträde till olika fastigheter och mark i området att hjälpa oss i sökandet, genom att titta igenom olika platser som tex källare, lador, ödehus, brunnar, vindar, träd och dammar i er närhet.
Ev. fynd kan anmälas direkt till polisen på telefon 11414
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Carina och Jörgen Linfeldt
Citera
2017-08-02, 15:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är väl inte heller rimligt att någon tar sitt bagage och kliver av tåget för att hoppa på igen?

Polisen borde undersöka datorn, vilka webbplatser som P surfade på under resans gång, om han gjorde det. Kan antagligen ge en vink om vad P hade i huvudet den aktuella tiden.

Nej, inte riktigt rimligt. Och det var ju det hon sa att hon tänkte.
Men hon kanske tänkte att det var en annan vagn?
Samtidigt är ju det kvinnans version av hur hon tänkte när de satt på tåget inte logisk om hon inte tänkte att han hoppat på igen. Varför titta efter honom i Mjölby om hon inte trodde det?
Min fetning:
Citat:
– Jag ville hela tiden springa efter honom, men jag vågade inte lämna hunden. Jag ville väldigt starkt springa efter och fråga "varför ska du gå av? Vi åker ju snart", säger hon.
Citat:
Under samtalet med kvinnan hade Patrik och hon sagt att de "skulle ses i Mjölby", där de alltså skulle byta tåg.
Väl framme i Mjölby var det fullspäckat av folk, så mycket att det inte gick att gå fram till den person hon tyckte liknande Patrik.
Jag försökte ju leta efter honom där, och jag såg en person som hade en liten mössa. Jag är inte säker men de var så lika. Jag försökte fånga blicken, att han skulle vända på ansiktet. Men han kollade i profil hela tiden så jag fick aldrig någon chans. Så jag kan inte vara riktigt säker.
Citera
2017-08-02, 15:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men vi vet ju inte om det har gjorts?
Skulle tro att polis har gjort det för att utesluta brott eller se något annat som kunde leda till något spår av vad som hänt Patrik, tex avskedsbrev eller annat.

Allt som polisen har information om delges inte offentligt.

Hur mycket vi än tycker att vi har rätt att veta allt om Patriks försvinnande, kanske inte polisen anser det.
Inte säkert att de tror att Patrik irrar land och rike runt och att allmänheten måste informeras om allt för att ska leta efter honom. Brott har polisen redan uteslutit.
Citera
2017-08-02, 15:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Håller med dig. P kan mycket väl varit deprimerad innan försvinnandet. Det är väl inte så ovanligt att man får en depression någon gång i livet. Sedan att det blir så sjukligt att det övergår till psykos är ju inte så jätte vanligt (jämfört hur många som någon gång går igenom en depression)
Om det är så att föräldrarna och vänner känner oro för hur han mår kan jag förstå att det blir mer oro kring försvinnandet. Men att det därifrån blir LPT utan att någon läkare haft kontakt med P eller att han tidigare haft liknande problem finner jag helt osannolikt. Skulle det vara så att det finns ett LPT på P så faller hela deras historia om att P aldrig varit deppig tidigare osv.

Det du sedan nämner om att Polisen vet att han håller sig undan känns för mig väldigt konstigt. Polisen vet det stora engagemang allmänheten, FIKK och MPS har. Kan inte tänka mig att dom låter det fortgå med den vetskapen. Verkar ju inte klokt isf
Citera
2017-08-02, 15:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Trovärdigt det du skriver. Det kan ju hända att man för enkelhetens skull kliver av tåget för att byta vagn. Men hur skulle han hinna dumpa bagaget på 2 olika ställen, rusa tillbaka till tåget och hoppa på innan tåget avgår?
Sannolikheten att någon annan hittat väskorna och placerat ut dom 500 m resp 1,5 km orörda verkar ju fullständigt osannolikt.
Citera
2017-08-02, 15:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Trovärdigt det du skriver. Det kan ju hända att man för enkelhetens skull kliver av tåget för att byta vagn. Men hur skulle han hinna dumpa bagaget på 2 olika ställen, rusa tillbaka till tåget och hoppa på innan tåget avgår?
Sannolikheten att någon annan hittat väskorna och placerat ut dom 500 m resp 1,5 km orörda verkar ju fullständigt osannolikt.

Det finns ingen anledning att kliva av det här korta(två vagnar) tåget för att byta vagn, enklare och snabbare att resa sig upp, gå tjugo-trettio meter och sätta sig i nästa vagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in