Citat:
Ursprungligen postat av
Kontakt112
Man kan väl för fan inte anta att en människas syn på något grundas på vad den sagt när den är så full att den springer och visar kuken och härjar.
Häng honom gärna men inte pga att han kallat någon slampa när han var stupfull. Han har uppenbarligen alkoholproblem. Det kan man förstå med det samvetet.
Nja, personligen skulle jag inte dra alltför hårda växlar åt något håll. När jag var yngre, och då i första hand i tonåren, så drack jag hela tiden, samt dessutom drack jag ofta kopiösa mängder (ofta flera gånger dödlig dos, om man ska tro vissa läkare) och inte sällan kombinerat med droger. Visst är det sant att jag ibland sa något korkat som jag normalt varken anser eller skulle säga, för att nu inte nämna att jag någon enstaka gång även betedde mig korkat. Men...samtidigt kallade jag t.ex. aldrig någon kvinna för "hora" eller "slampa" och jag skulle nog påstå att den enklaste förklaringen är att jag även i övrigt inte brukade tänka eller säga sådant om kvinnor. Nog ligger det man vanligtvis tänker närmare till i hjärnan även när man är berusad. Men - återigen - så har det ibland även ploppat upp saker som jag faktiskt inte normalt brukar tycka och tänka.
Jag är inte heller säker på det där med alkoholproblem, om det nu inte har framkommit annat än själva händelsen (jag har inte följt det hela värst noga). För mig personligen är det tvärtom, d.v.s. jag har just ballat ur lite någon gång när jag har druckit just när jag har varit i perioder då jag inte dessförinnan har druckit något alls på några månader eller år, medan när jag som ung drack hela tiden kunde folk uppfatta mig som relativt nykter och redlig, trots att jag var helt väck i huvudet (och många gånger inte ens mindes något efteråt, så jag fick höra att jag hade verkat klar och redlig i efterhand). Jag
har faktiskt ballat ur i första hand när jag inte vanligtvis dricker och när jag har varit trött och känt mig generellt stressad (med tanke på Borgs post om att han har varit under en hel del press). Jag har dock inte ballat ur så pass att jag skulle ha gjort något lika pinsamt som Borg. Det hör kanske till saken att det krävs inte mycket för att jag ska skämmas efteråt, t.ex. att jag bara har betett mig klumpigt eller sagt något korkat (men inte nödvändigtvis elakt eller förolämpande). Vid sidan av att jag har generellt tappat suget att dricka och inte njuter lika mycket av det längre, så är det just skammen och skamkänslorna inför
enbart misstanken att jag har sagt eller gjort något dumt på fyllan kvällen innan, som i hög grad är orsaken till att jag nästan aldrig dricker nuförtiden och att det är många år sedan jag senast ens var mer berusad.
Men visst, jag håller med om att man utifrån en liknande händelse inte kan dra några självklara slutsatser om personens allmänna uppfattning om olika saker.