Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
För min del skiljar jag mellan "sanning" (som i t.ex. matematisk logik) och postulerat "Sanning" (som postuleras finnas inom "absolut" filosofi).
Sen finns det iövrigt också mycket stora "sannolikheter" (som i t.ex. vetenskap), men det frågade du ju inte efter ... men jag nämnar det ändå. (1)
Enligt (1): Applikation av logik/logiska och/eller epistemiska procedurer och/eller vetenskapens systematiska metodologi med syftet att söka och beskriva verkligheten, och där uppnå antingen deduktiv sanning eller mycket stor sannolikhet.
Så ditt argument är i princip "det du säger är inte bevisat" (enligt de kriterier du anser vara korrekta)
Har jag fattat det rätt?
Det är nämligen det enda argument du kommer med . . någonsin.
Hela din metodik går ut på att säga att "det är inte bevisat" i religonsforumet.
Det du missar. (antingen för du är dum, eller för att du inte bryr dig) är att det handlar inte om vad som är bevisat eller inte. Det handlar om vad man tror och
varför man tror det. Dvs det behövs inga bevis här.
Det dödar alla diskussioner. Om man ska kritisera så ska det göras genom att säga emot på något sätt genom att lägga fram en annan tes med motivering.
Det går nämligen att avvisa all filosofi med det argumentet. Men det är intellektuellt oärligt.
En filosofi ska bemötas med an annan filosofi. Ingen filosofi är mer värd än någon annan.