2017-08-06, 11:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
energi är matematiska relationer, dynamik.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vilken särskild/exklusiv association/relevans har detta till (filosofisk) "absolut idealism" (som alltså inte finns till filosofisk materialism eller do relativism)?

Citat:
Det är något man måste komma till insikt om, genom en rad logiska sanningar.

Icke-svar.

Citat:
Ett första steg är tillexempel. Existerar tanke? Är tanke materia?
Är materialism logisk?

Detta är redan diskuterat tidigare på tråden ... och presenteras från ditt håll som en rad a priori-premissade postulat.
Citera
2017-08-06, 11:31
Bannlyst
Citat:
och presenteras från ditt håll som en rad a priori-premissade postulat.
Rationella sanningar.
Det är skillnad på vad du kallar "postulat" och rationella sanningar.
Citera
2017-08-06, 13:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
och presenteras från ditt håll som en rad a priori-premissade postulat.

Citat:
Rationella sanningar.

Citat:
Det är skillnad på vad du kallar "postulat" och rationella sanningar.

Precis min poäng: Det är skillnad på a priori postulat och rationella sanninger. Så när börjar du operera med en inklusion av denna skillnad?
Citera
2017-08-06, 14:53
Medlem
Vetiverias avatar
Citat:
Knappast representativt för buddhismen.
Det jag försökte förklara var att jag tror att gud och hans fåraherdar är en av väldigt många fast bristfälliga åskådliggörande bilder som människan har skapat sig av universum. Hur är det relevant att buddhism är en religion/filosofi utan någon gud eller vad menar du?
Citera
2017-08-07, 08:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Knappast representativt för buddhismen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vetiveria
Hur är det relevant att buddhism är en religion/filosofi utan någon gud eller vad menar du?

Eftersom det var du som drog in buddhismen i denna diskussion, är det bäst att du själv först svarar på frågan om hur relevant buddhismen är (i diskussionen).
Citera
2017-08-07, 09:46
Medlem
526s avatar
Citat:
Precis min poäng: Det är skillnad på a priori postulat och rationella sanninger. Så när börjar du operera med en inklusion av denna skillnad?
Vad är en "rationell sanning"? Vad är kriteriet för att något ska klassas som sanning?
Citera
2017-08-07, 12:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är skillnad på a priori postulat och rationella sanninger.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad är en "rationell sanning"?

För min del skiljar jag mellan "sanning" (som i t.ex. matematisk logik) och postulerat "Sanning" (som postuleras finnas inom "absolut" filosofi).

Sen finns det iövrigt också mycket stora "sannolikheter" (som i t.ex. vetenskap), men det frågade du ju inte efter ... men jag nämnar det ändå. (1)

Citat:
Vad är kriteriet för att något ska klassas som sanning?

Enligt (1): Applikation av logik/logiska och/eller epistemiska procedurer och/eller vetenskapens systematiska metodologi med syftet att söka och beskriva verkligheten, och där uppnå antingen deduktiv sanning eller mycket stor sannolikhet.
Citera
2017-08-07, 13:21
Medlem
526s avatar
Citat:
För min del skiljar jag mellan "sanning" (som i t.ex. matematisk logik) och postulerat "Sanning" (som postuleras finnas inom "absolut" filosofi).

Sen finns det iövrigt också mycket stora "sannolikheter" (som i t.ex. vetenskap), men det frågade du ju inte efter ... men jag nämnar det ändå. (1)

Enligt (1): Applikation av logik/logiska och/eller epistemiska procedurer och/eller vetenskapens systematiska metodologi med syftet att söka och beskriva verkligheten, och där uppnå antingen deduktiv sanning eller mycket stor sannolikhet.

Så ditt argument är i princip "det du säger är inte bevisat" (enligt de kriterier du anser vara korrekta)
Har jag fattat det rätt?

Det är nämligen det enda argument du kommer med . . någonsin.
Hela din metodik går ut på att säga att "det är inte bevisat" i religonsforumet.
Det du missar. (antingen för du är dum, eller för att du inte bryr dig) är att det handlar inte om vad som är bevisat eller inte. Det handlar om vad man tror och varför man tror det. Dvs det behövs inga bevis här.
Det dödar alla diskussioner. Om man ska kritisera så ska det göras genom att säga emot på något sätt genom att lägga fram en annan tes med motivering.

Det går nämligen att avvisa all filosofi med det argumentet. Men det är intellektuellt oärligt.
En filosofi ska bemötas med an annan filosofi. Ingen filosofi är mer värd än någon annan.
Senast redigerad av 526 2017-08-07 kl. 13:26.
Citera
2017-08-07, 13:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så ditt argument är i princip "det du säger är inte bevisat" (enligt de kriterier du anser vara korrekta)
Har jag fattat det rätt?

Mitt svar på vad jag förmodar du frågar om är: Var och én tar sin egen bevisbörda för sina egna postulat.

Citat:
Det är nämligen det enda argument du kommer med . . någonsin.
Hela din metodik går ut på att säga att "det är inte bevisat" i religonsforumet.
Det du missar. (antingen för du är dum, eller för att du inte bryr dig) är att det handlar inte om vad som är bevisat eller inte. Det handlar om vad man tror och varför man tror det. Dvs det behövs inga bevis här.

Självklart behövs det bevis för postulerande av allmängiltighet.

Citat:
En filosofi ska bemötas med an annan filosofi. Ingen filosofi är mer värd än någon annan.

Aaah, så NU är filosofisk relativism plötslig rumsren enligt dig?
Citera
2017-08-07, 13:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Mitt svar på vad jag förmodar du frågar om är: Var och én tar sin egen bevisbörda för sina egna postulat.

Citat:
Nej inte om man tror eller tycker något.
Du påpekar alltid för alla som säger att de tror på en filosofisk tes, att det inte finns belägg.
Vilket inte är rätt argumentation.

Citat:
Aaah, så NU är filosofisk relativism plötslig rumsren enligt dig?
Alla filosofiska teser är rumsrena.
Citera
2017-08-07, 14:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nej inte om man tror eller tycker något.

Allmängiltighet är allmängiltighet oavsett om postulat om det har sitt ursprung i tro e.dyl.

Citat:
Du påpekar alltid för alla som säger att de tror på en filosofisk tes, att det inte finns belägg.

Nix, det är inte vad jag "alltid påpekar". Jag "påpekar" (och kritiserar), att pådyvlande teister försökar smyga sig in på fakta-planhalvan ... där det finns beviskrav ... istället för konsekvent att stanna på tros-planhalvan, där det inte finns beviskrav.

Citat:
Alla filosofiska teser är rumsrena.

Också tesen att den absoluta "primary cause" är transmofoglyfiering av ambrojade?
Citera
2017-08-07, 16:44
Medlem
526s avatar
Citat:
Allmängiltighet är allmängiltighet oavsett om postulat om det har sitt ursprung i tro e.dyl.

Nej, det är inte samma sak. Att tro något, inkusive filosofiska hyoteser som religion är inte att påstå att det är allmängiltigt. Håll isär det.

Citat:
Nix, det är inte vad jag "alltid påpekar". Jag "påpekar" (och kritiserar), att pådyvlande teister försökar smyga sig in på fakta-planhalvan ... där det finns beviskrav ... istället för konsekvent att stanna på tros-planhalvan, där det inte finns beviskrav.
I de fall någon gör gällande att det är på ett visst vis och att det ska anses vara fakta är det helt i sin ordning att ifrågasätta.

Citat:
Också tesen att den absoluta "primary cause" är transmofoglyfiering av ambrojade?
Vad är transmofoglyfiering av ambrojade?
Senast redigerad av 526 2017-08-07 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in