Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Att det står om läckande hydraulik som orsak gör att jag misstänker någon mindre lastbil med kran eller mobilkran, där finns ju hydraulcylindrar som är väldigt kritiska för funktionen medan det på de största kranarna brukar vara vajrar och vinschar. Även om vinscharna är hydrauldrivna så antar jag att de har någon hållbroms som gör att de inte säckar ihop vid förlorat hydraultryck.
Helt säkert måste det finnas någon backup om hydrauliken skulle haverera. Något annat kan jag inte tänka mig. Det kan röra sig om en sekundärhändelse i form av ett hydraulikhaveri p.g.a haveriet i stort. En sprutande hydraulslang kan ju på sitt sätt se dramatisk ut i efterdyningarna.
En möjlighet kan annars vara att något i hydrauliken höll på att repareras och i hastigheten hade man handskas fel med säkerheten men det låter väl kanske inte så sannolikt.
Inga bilder än? De högsta vindsnurrorna skulle tydligen vara 115 m höga så det bör ha varit en rejäl kran.
Jag läser nu i Vk att det pågick ett lyft när haveriet skedde och att godset bara var några meter över marken. Vi kan utesluta reparation.